Rodion kirjoitti:Kyllä, mutta ärsyttää tuo itsensä haastatteleminen. Onko tämä joku pakollinen asia vai miksi sitä pitää harrastaan?
Vai onko tuolla tyylillä vain helpompi saada ne omat teesit ulos ilman mitään itsekritiikkiä, koska kritiikin esittäminen pitäisi jäädä haastattelijalle?
Itse olen käynyt tätä Sihvos-keskustelua Urheilulehden keskustelupalstalla ja siellä on tullut esille mikä tässä haastattele itse itseäsi- periaatteessa on takana. Toisaalta olen seurannut tiivisti myös täällä käyvää keskustelua PS:stä.
Tässä otsikossa Petteri on sanonut:
Haluan rikkoa vähintäänkin muotoseikkoja. Minun väitetään muun muassa haastattelevan itseäni. No, en myönnä sitä. Mutta oletetaan, että haastattelisin: Käytössäni on vaikkapa tila, joka on 4000 merkkiä kooltaan. Jos yritän änkeä tuohon tilaan kolumnin, en ehdi sanoa juuri yhtään mitään. Sama tila kysymys/vastaus -tekniikalla riittää mainiosti. Ja mikä tärkeintä, haluamani asia tulee sanotuksi. Ja se tulee sanotuksi paljon voimakkaammassa muodossa!
Mielestäni Sihvonen perustelee tuossa "itsensä haastattelemisen" loistavasti. Asia, jota toimittaja haluaa sanoa tulee moninverroin tehokkaammin esille kysymys-vastaus periaatteella ja mitä sillä on väliä kuka ne kysymykset tekee? Onhan tavallisen kolumninkin kirjoittaminen erilaisiin kysymyksiin vastaamista. Tällä tyylillä pointti tulee vain ytimekkäämmin esille.