Happo kirjoitti:
Ymmärrän Sihvosen halun parantaa jääkiekkojournalismin tasoa Suomessa, mutta onko hän siihen oikea henkilö (muita ei valitettavasti ole vielä kuulunut). Haluaisin kuulla Sihvosen "leiristä" että olenko teidän mielestä täysin väärässä väittäessäni seuraavaa:
Jääkiekko on reagointipeli, jossa pelaajat tekevät ratkaisun sekunnin murto-osissa. Tällöin peliin kuuluu paljon muutakin kuin pelikirja ja sen sisältö. Pelaajat tekevät ratkaisut kentällä ja pelikirja niihin on ohjenuorana. Jukka Jalonen sanoi hyvin, että jääkiekko ei ole tähtitiedettä, se on pelaajien peli. Sihvosen kirjoituksissa on usein oletusarvona myös se, että vastustaja on täysin ennalta arvattavissa, ja että peliin ei kuulu mitään intuitiivisiuutta, eikä pelaajien omia ratkaisuja/näkemyksiä.
Itse en tunne kuuluvani Sihvosen leiriin enkä halua muutoinkaan olla tämän viestin perusteella ketään puolesta tai vastaan, mutta kirjoitan mielipiteeni täysin pelaajan näkökulmasta.
Itse pelasin aikoinaan jääkiekkoa yhdeksän vuotta. Olin laiska harjoittelemaan, joten ei minusta kiekkoilijaa tullut. Sittemmin aloin pelaamaan salibandya ja opin myös treenaamaan. Lajit ovat erilaisia, mutta lähtökohtaisesti puhutaan varmasti vertailukelpoisista lajeista.
Itse kuulun sellaiseen pelaajaryhmään, joka tarvitsee vahvan "pelikirjan" ja raiteet. En ole luova hyökkäyksiinlähdöissä ja suurimmat puutteet löytyvät hyökkäyksiinlähdöistä. Jos en silloin tiedä missä pitäisi olla ja miten pitäisi liikkua, pelini menee sekaisin.
Toki myönnän, että pelaajat itse tekevät ratkaisunsa, ei pelikirja. Raiteet kuitenkin helpottavat ratkaisujen tekoa ja supistavat ratkaisujen skaalaa ja siten helpottavat itse ratkaisun tekoa. Sen lisäksi jokainen kenttäpelaaja tietää koko ajan missä kukin viisikon jäsen sillä hetkellä liikkuu.
Olen myöskin sitä mieltä, että hyökkäyspäässä ei sitten enää travitse välttämättä olla raiteita tai ainakin pari peruskuviota riittää mainiosti. Hyökkäyspäässä pitääkin saada vapauksia ja olla luova, mutta muuten tuo pelikirja on ihan oikeasti tärkeä elementti, joka helpottaa pelaamista erittäin paljon. Joidenkin mielestä pelaamisessa ei saisi olla raiteita laisinkaan. Heillä onkin kyky olla luovia koko kentällä ja heitä pidän varauksetta kovina pelimiehinä.
Et siis ole täysin väärässä, mutta "pelikirjalta" on turha kuitenkin viedä kaikkea glooriaa pois. Vaikka pelaaja tekeekin pelin sisällä ratkaisut, pystytään hyvällä pelikirjalla supistamaan ratkaisuvaihtoehtojen määrää ja sitä kautta parantamaan omaa peliä. Jääkiekko on pelaajien peli, mutta ilman pelikirjaa pelaajien ratkaisut olisivat oleellisesti huonompia ja useammin vääriä.
Itse pidän pelaajana "pelikirjaa" erittäin tärkeänä elementtinä pelissä. Hyvän taktiikan ja raiteiden avulla huonokin pelaaja voi onnistua. En tiedä sitten olenko normaalia huonompi pelimies, mutta parhaimman kauteni olen pelannut melko orjuuttavillakin raiteilla.