Pelikirjoista
Tämä on erinomainen tieto, sillä näytämme käyvän tavallaan kahta eri keskustelua. Sinä keskityt puhtaasti pelikirjojen vertaamiseen, ja minä taas katson peliä kokonaisuutena, jossa pelikirjat vain yksi osa sitä kokonaisuutta jolla valmentaja voi pelin tulokseen vaikuttaa. Minulla valmentajan työkalupakissa yhtä isoa osaa näyttelee henkinen johtaminen ja peluutus.
Kun vertaillaan pelikirjoja niin vertailen pelikirjoja, en sotke siihen mukaan mitään tunnetta tai johtamisominaisuuksia. Kuten jo sanoin, ne ovat minulle itsestäänselviä asioita ja tällöin minun on helppo keskittyä vain pelikirjan ja sen taktisen toteuttamisen seuraamiseen. Se on se juttu mikä Jatkoajassa useimmin menee sekaisin. Edelleen hämmästyttävän moni rakentaa päässään jonkun vastakkainasettelun tai kuvittelee, että pelikirja jotenkin vähättelee ihmisjohtamista. Se on väärin.
Mitä tulee valmentajien pelikirjaraamattuihin, niin niitähän todella pitäisi olla, varsinkin huipputasolla. Jokaisen ammattivalmentajan pitäisi periaatteessa tuntea jokainen pelikirja jollain tasolla, ihan vain siksi, että osaa pelata sitä vastaan. Tämä taas ei tarkoita sitä, etteikö koutsilla pidä olla myös omaa peli-identiteettiä ja ideologiaa. Se pitää olla aina.
Jääkiekko tuntuu etenkin Suomessa olevan se yksinkertaisten miesten yksinkertainen peli. Minä näen asian toisin ja pidän jääkiekkoa ihan yhtä hienona pallopelinä kuin futista, korista tai jefua. Kun riittävän syvälle tonkii niin huomaa, että näissä kaikissa on valtavasti yhtäläisyyksiä ja jokaisesta lajista voisi oppia myös jääkiekko.
Tunne
LaTe_Show kirjoitti:
Kolmesta asiasta: onnistumisista, uskosta ja toivosta.
Tämä liittyy siis mainittuun Ässien kevään 2006 hurmokseen. Ja sanoisin, että, jes, juuri näin. Erotuksena minulla on, että onnistumisia ei voi tulla ilman hyvää pelikirjaa -> näin ollen on oltava toimiva pelikirja jotta tunnetaso nousee -> pelikirja tuottaa tunteen.
Usko, toivo ja rakkaus (lajiin) ovat varmasti hienoja juttuja mutta uskokin kumpuaa jostain. Huonosti pelaavat joukkueet tuskin uskovat enää itsekään menestymiseensä, vaikka toki teoriassa ammattipelaajan etiikan pitäisi lähteä siitä, että aina pelataan parhaalla tasolla. Ihmiset kuitenkin ovat vain ihmisiä.
Anonymous kirjoitti:
Minun filosofiassa jääkiekkojoukkueen täytyy olla oikeasti Joukkue isolla J:llä ennen kuin edes kannattaa ryhtyä puhumaan mistään pelikirjasta. Jos joukkuehenki rakoilee, kavereihin ei luoteta tai joukkueessa on muuten vain jotain kummallista, pahoja henkiä, niin mikään pelikirja ei joukkuetta silloin pelasta. Joukkue ei voi menestyä.
Minun filosofiassani pelikirja myös hitsaa joukkuetta huomattavalla tavalla. Tässä toki pitää muistaa myös valmentajan johtamistaidon ja roolituksen suuri merkitys.
Jos nyt puhutaan tilanteesta, jossa rakennetaan uusi joukkue, niin hyvä pelikirja on aivan keskeinen työkalu yhtenäisyyden parantamiseen ja myös joukkuehengen paranemiseen.
Mädät omenat pitää sitten vain potkia yksinkertaisesti pihalle, niihin eivät pelikirjatkaan auta. Ja selvennettäköön nyt vielä, että tietenkin ihmisillä pitää olla jonkinasteinen halu tehdä hommia keskenään, mutta tämä nyt varmaan on aika selvää kaikille.
Teoria
Street Clinton kirjoitti:
Tuo viimeinen lause jäi mietityttämään. Voiko HVP-lähdöistä nähdä miten joukkue reagoi erien loppuun? En ole huomannut kuin eräkohtaisia HVP-tilastointeja. Onko olemassa tilastoa miten HVP-lähtöjen määrän nostaminen tappioasemassa tuottaa tulosta?
Ei tietenkään pelkistä luvuista voi nähdä missä ja miten on pelattu. Siksihän se vaatii sen analyysin. Jos teet itse tuota HVP-tilastointia, niin huomaat nämä muutokset helposti ja mikäli seuraat jotain joukkuetta pidempään niin alat nähdä myös pidemmän ajan mahdolliset muutokset pelitavassa tai taktiikassa.
Jälkimmäinen kysymys ei ole sikäli oikein relevantti, että todellakin aina pitää huomioida myös vastustaja, oman joukkueen tilanne ja oma taktiikka/pelikirja. Ei voida siis yleispätevästi sanoa, että hitaiden lähtöjen lisääminen aina tuottaa tulosta. Joillakin joukkueilla ja joissakin tilanteissa se on oikea ratkaisu, joskus se voi olla myös väärä. Tämähän on pitkälti valmentajan ammattitaidosta kiinni.
Jos sen sijaan mietitään ihan puhtaasti peliteoreettisesti ja unohdetaan hetkeksi kaikki muut asiat paitsi pelin virtaus, niin kontrollilähdöt ovat hyvä keino ottaa peli haltuun. Se ei kuitenkaan tarkoita, että näin tulisi tehdä muista tekijöistä riippumatta.
HVP-myytti
Street Clinton kirjoitti:
Tämän tekstin jälkeen ymmärrän ehkä paremmin mitä HVP-lähdöillä haetaan takaa. Taktisien muutoksien huomaamista. Aiemmin olin ehkä siinä luulossa, että niitä käytetään vain hitaiden lähtöjen paremmuuden korostamiseen.
Tämä on tosiaan hyvä huomio. Ainakaan minulla kysymys ei ole ollut siitä, että hitaat lähdöt ovat automaattisesti parempia. Eikä se ole ollut siffankaan idea, hänhän laskee puhtaasti lähtöjen määrän, eikä käsittääkseni pyri todistamaan sillä mitään muuta kuin, että tässä ottelussa joukkue A teki tämän määrän kontrollilähtöjä ja joukkue B taas tämän määrän.
Tuohan on mitä mainioin lähtökohta alkaa tutkia vaikka sen oman suosikkijoukkueen pelaamista. Näistä oman pään kiekollisista teoista selviää erittäin nopeasti valmentajan peli-ideologia (tai vähintään pelisuunnitelma). Kun tunnet valmentajan pelikirjan tarkemmin (olet seurannut esim. HVP:tä pidempään) alat huomata myös hänen taktisia painotuksiaan eri tilanteissa.
Tämän lisäksi seuraat sitten joukkueen pelitavan toteuttamista. Onnistuvatko ne lähdöt, ovatko pelaajat oikeassa rytmissä, näkyykö siitä pelaamisesta ylipäätään se, että sitä on harjoiteltu. Harjaantuneempi silmä alkaa huomata myös vastustajan roolin mahdollisissa ongelmissa. Sitten pääset jo tekemään pohdintaa siitä, että onko ongelma omassa pelikirjassa vai oliko vastustaja taktisesti parempi.
Lähtöjen seuranta on vain yksi apukeino. Toki on sitten hyökkäysalueen pelaaminen, mennäänkö kulmiin vai maalille, tehdäänkö päädyn kautta vai viivasta maalipaikkoja jne. Kolmas asia on puolustusfilosofia. Pelataanko miestä, aluetta, yhdistettyä, ollaanko passiivisia, annetaanko painetta. Ja tästä taas edelleen mitä joukkue tekee saadessaan kiekon.
Näitä kun pyörittelee niin alkavat valmentajien aivoitukset aueta. Jääkiekko on pelinä jatkuvaa flowta, jossa yksi asia johtaa toiseen joka taas johtaa kolmanteen ja neljänteen.
Nyt kuitenkin J.Grönvall lähtee Jatkoaika-lomalle, mahdollisimman pitkäksi aikaa, eiköhän tämä yhden miehen ristiretki nyt saa hetkeksi riittää :)