Sen verran annan köyttä, että taktiikkaan voidaan tehdä viilauksia, joilla edesautetaan seuraavien pelien onnistumisia. Mutta kun siinä on aina mukana myös inhimilliset tekijät, eikä vähäisempänän asiana vastustaja, niin on todella naivia uskoa, että jollain teratavujen raakadatalla on pelitilanteessa suurtakaan merkitystä.En ole kyllä tästä yhtään samaa mieltä. Kyllähän tekniikka tämmöisessä on aina, siis aina, apuväline, jolla edesautetaan ihmisen valintoja ja päätöksiä, mutta kyllähän pätevä historian tulkinta ja oikeiden tietojen poimiminen auttaa tekemään parempia valintoja tulevaisuudessa.
Tai sitten käy sihvoset. Numerot sokaisevat mielen ja itse peli ja sen kehittäminen unohtuvat. Mulla on sulle kaksi sanaa: pelinaikainen reagointi. Sillä on aivan varmasti suurempi vaikutus lopputulokseen kuin loputtomilla videopalavereilla ja numeronmurskaamisilla. Osaako TS esim. käskyttää?Yksilötasolla varmasti Scotty Bowman osaa nähdä juuri oikeita asioita ja tapahtumia pelissä, mutta nuorempi valmentaja, jolla tuota tuhansien otteluiden harjaannuttamaa silmää ei ole, hyötyy varmasti siitä kun erilaisen tilastoinnin avulla oppii tulkitsemaan peliä paremmin (voi verrata näkemäänsä ja tilastoja) ja oppii näkemään oikeita asioita.
No tämä on juuri se asia, mitä painotin. Hyvä valmentaja näkee nuo asiat ja rekisteröi ne sen kummemmin miettimättä.Yksi asia on oikeiden virheiden näkeminen. Yleensäkin keskiverto kiekkokatsoja näkee ja muistaa pelistä tietysti räikeimmät hasardit. Kokeneempi silmä osaa katsoa niiden osalta kokonaisuutta. Vielä kokeneempi osaa verrata kokonaisuuksia.
Esimerkiksi jos on puolustaja, joka antaa yhden räikeän harhasyötön, mutta pelaa avauksen kymmenen kertaa oikein. Verrattuna toiseen, joka ei anna yhtään varsinaista harhasyöttöä, mutta roiskaisee kiekon kuusi kertaa "turvallisille vesille", joka kuitenkin tarkoittaa pelitavan vastaista roiskimista, josta vastustaja saa kiekon. Olen ihan varma, että tilastoinnista on tällaisessa hyötyä, sillä pertti peruskatsoja päivittelee vielä seuraavanakin päivänä sitä yhtä karmeaa harhasyöttöä.
Painotan vielä sitä, etten todellakaan lyttää näitä tilastoja huuhaana, vaan jopa kannatan niiden käyttöä. Mutta siinä vaiheessa, kun ne vaihtuvat rengistä isännäksi, voidaan pestautua Urheilulehteen valtakunnan viralliseksi tuuliviiriksi.