En pysty tähän hätään esittämään mitään tilastollista faktaa, jolla voidaan aukottomasti todistaa jääkiekon raakojen otteiden vähentyneen radikaalisti 1980-luvun Alpo Suhosen ja Pentti Matikaisen SaiPan ajoista verrattuna minkä tahansa tämän päivän SM-liigajoukkueen raakoihin otteihin. Esim. tämän päivän HIFK ja Pelicans eivät taklaa päätyy pitkillä ja kovilla vauhdeilla puolustajiin, ne eivät siivoa maalinsa edustaa kovilla poikittaisilla mailoilla alaselkään eivätkä kirvesiskuilla jalkoihin, ne eivät kahvaa edestä, takaa tai sivusta kovaa luistelevaa vastustajaa niinkuin 1980-luvulla, ne eivät taklaa rajuja avojääpommeja enää juuri ollenkaan. Alpohan väitti, että jääkiekko on raaistunut ja oli huolestunut jääkiekon tämän päivän väkivallasta. Tämän Apen argumentoinnin hyväksyvät täällä monet ohjelman seuranneet, mutta minä olen jyrkästi eri mieltä seurattuani pitkään suomalaista jääkiekkoa. Minun mielestäni jääkiekko on siistiytynyt radikaalisti 1980-luvun alkuun verrattuna. Tietysti tämä on vain minun mielipiteeni.
Yllättävän hyvän vastaanoton on saanut myös Alpon esittämä nollatoleranssi jääkiekkoilun tappeluiden suhteen. Täällä JA:n jääkiekkokeskusteluissa olisin odottanut, että tämäkin Suhosen esitys olisi saanut nimimerkeiltä edes hieman arvostelua, mutta näin ei ole tapahtunut, vaan Alpon argumentointi tässäkin asiassa hyväksytään mukisematta.
Kannattaa netistä kaivaa Antti-Jussi Siveniuksen ja Mikko Voutilaisen Liikuntapedagogiikan pro gradu –tutkielma: KATSOJIEN ASENNOITUMINEN JÄÄKIEKON AGGRESSIIVISEEN PELITYYLIIN JA SÄÄNTÖRIKKEIDEN HYVÄKSYMISEEN
Tämä ei anna suoraan vastauksia siihen onko jääkiekossa väkivalta vähentynyt tai lisääntynyt, mutta sieltä löytyy hyvää pohdintaa ja tutkimusta mikä on väkivaltaa ja mikä ei. Lisäksi siellä on myös lyhyt viittaus kuinka valmentajat ja pelaajat suhtautuvat väkivallan yhteen alakulttuuriin; tappeluihin käskyttämiseen.
Itse aloitin vilkuilun sivulta 26.
Minusta olisi erittäin tarpeellista että jääkiekkoliitto teettäisi tutkimuksen
jääkiekkovakivallasta ja kuinka se on kehittynyt esim. 1970, 1980, 1990, 2000 ja 2010 -luvulla. Huomioitaisiin jäähyt, loukkaantumiset, yleisön suhtautuminen väkivaltaan (kuten mainitsemani pro gradu) jne. Vain tällaisilla tutkimuksilla saadaan suuren yleisön turvat tukittua jääkiekkoväkivallan kasvusta (jos tilanne on siffan mielipiteen mukainen).
Nollatorelanssi on kestämätön ajatus, mitä siis tappeluihin tulee. Tuossa gradussa on otettu kantaa myös siihen miksi tunteet kaukalossa ajoittain roihuaa. Jos halutaan nollatorelanssia, niin pelaajista täytyy kehittää robotteja tai sitten on vaadittava mm. katsomoon täyttä hiljaisuutta, erotuomareille virheisiin nollatoleranssia jne.
Olisin siis toivonut Sihvoselta parempaa argumentaatiota jääkiekkoperheen puolustamiseen eikä tuota havumetsien strategiaa jolla yritettiin kyseenalaistaa Suhosen asema tappeluiden arvostelijana. Meni havumetsään.
Toki se ei Sihvosen tehtävä varsinaisesti olekaan, mielestäni tässä voisi olla isoa roolia tarjolla JÄÄKIEKKOLIITOLLE (viittaamani puhdistava tutkimus).