Petteri Sihvonen – kiekkomedian virallinen totuus

• 2 864 815
  • 13 133
Suosikkijoukkue
Leijonat, Jokerit
Itse en lähtisi nimeämään jutun otsikossa Erkkaa idiootiksi enkä Keklua pelleksi. Se on kuitenkin jutun sivuseikka.

Sori nyt taas tästä pilkunrakastelusta, mutta minä ainakin käsitin asian niin, että sinulta kysyttiin nimenomaan mielipidettä tästä Sihvosen kirjoitusasusta ja yleisestä provoilusta, ei Westerlundista tai Kekäläisestä.

EW ja Keklu mokasivat totta kai, mutta oikeuttaako se ketään noin provosoivaan haista-paska-kirjoitteluun?

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
Eihän noi Sihvosen oksennukset enää uppoa edes huumorin varjolla, tuokin oli lähinnä sääliä herättävä ja nimenomaan sääliä Sihvosta kohtaan. Voisivat nyt Röngän kanssa kuopata tuon "Johtavan" hahmon ja ajaa sisään sellaisen oikeaa analyysiä tekevän hahmon. Pelikirja, viivelähdöt ja hyökkäyksien rytmittämiset alkaa olla suomalaisille lätkäkuluttajille tuttuja ja muita ne eivät edes kiinnosta. Alkaisi olla aika viedä jargon jo oikealle analyysitasolle, tuollaistahan Sihvoselta ei nykyisellään juurikaan nähdä. Toki tämä skenaario ei varmaan tuota tarpeeksi "osumia" Urheilulehden sivuille, joten se ei Röngälle kelpaa.

Itse ajattelin jättää tämänkin Keltaisen lehden jutut (myös netissä) väliin, kunnes jotain järkeä touhuun saadaan. Eli ei varmaan tarvi lukea ennen kuin aika korjaa päätoimittajan ja "johtavan" pois.

choose_life

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Eihän noi Sihvosen oksennukset enää uppoa edes huumorin varjolla, tuokin oli lähinnä sääliä herättävä ja nimenomaan sääliä Sihvosta kohtaan.

Itse ajattelin jättää tämänkin Keltaisen lehden jutut (myös netissä) väliin, kunnes jotain järkeä touhuun saadaan. Eli ei varmaan tarvi lukea ennen kuin aika korjaa päätoimittajan ja "johtavan" pois.

Jep, joillain sihvosteluilla nyt ei ole paskankaan väliä, saati tekoa journalismin kanssa, mutta laajemmassa kuvassa tässä oiva kirjoitus roskan ohittamisesta:

Sit klikkaa - HS.fi - Kotimaa

Kannatetaan. "Vaadi parempaa luettavaa" pätee yhä, ja ehkä enemmän kuin koskaan.

K.Pylkkänen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kookoo
Luin tuon kirjoituksen, kun kysyt jostain syystä siihen minun mielipidettäni..... Miten näet sinä, K.Pylkkänen, Erkan ja Keklun käyttäytymisen? Näetkö mitään arvosteltavaa Jokeri-kaksikon toiminnassa?

Jostain syystä kysyn sinun mielipidettäsi...noh.. siitä syystä, että a) arvostan sitä ja b) olet niin paljon kommentoinut Sihvosen sanomisia muista asioista, joten kiinnostaa kantasi myös pelikirjojen ulkopuolisiin tapahtumiin.

Itse näen Jokeri-kaksikon toiminnan tyhmänä, mutta en täysin ymmärrystä vailla olevana. Itse asiassa jotkut Sihvosen kommentit tuossa jutussa voisin vaikka allekirjoittaa. Se, miksi kuitenkin pidän juttua riman alituksena, on, että siinä taas, kuten mestisfinaaleidenkin jälkeen, haukutaan asianosaisia hiekkalaatikko/nakkikioski termein. Eikö olisi riittänyt todeta, että "Westerlundin olisi ammattitaitoisena valmentajana pitänyt kyetä hallitsemaan hermonsa.." ja toiseksi näin pleijareiden aikaan voisi olla analyyttisempaakin kirjoitettavaa jääkiekosta mediapersoonalla, joka muuten vannoo järkiperäisyyden nimiin. Kaikki tietävät, että päreiden polttaminen jääkiekossa myös toimihenkilöiden osalta on tavallista, eikä siitä suurta numeroa tarvitse tehdä.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tulipa luettua Sihvosen Erkka+Keku -juttu. Teksti nyt oli mitä oli ja taso alkaa pudota ehkä tuonne peruskoulun ylä-asteelle. Pidän sitä outona kun Sihvonen kuitenkin on lukenut mies, perehtynyt kirjallisuuteen ja osaa kirjoittaa. Joku ehkä kysyisi, onko teksti Sihvosen mutta samanlaisia vuodatuksiahan on ollut jo useita. Moni jääkiekkoilijakin kirjoittaa tyylillisesti jäsentyneempää ja älykkäämpää tekstiä vaikka ei ole käynyt päivääkään yliopistoa. Mistä tämä kertoo?

Mitä itse asiaan tulee, Kekäläinen ja Westerlund mokasivat molemmat. Ainoa kärsijä on Jokerit.

Jättikukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Florida Panthers (HIFK symp.)
Ja Porvoo on mielentila. Niinkö, Cobol? Mun mielestäni se on ennemminkin paska paikka elää ja olla.

Petteri Sihvonen on menettämässä itselleen ristimän Johtavan arvon, jos syöttää suomalaiselle tiedostavalle kiekkoyleisölle moista skeidaa. Itse asiassa ajattelin ohittaa Johtavan viimeistään ensi kesänä. Aion harjoitella itseni huippukuntoon ja sitten tuoda itseni tykö! Väitän olevani uusi Johtava ensi heinäkuun alussa, jahka NHL-pudotuspelit ovat takana! Olen jo tilannut papin ristimään itseni. Silloin Petteri Sihvonen on Peesaava, Toiseksiparas tai jopa Entinenjohtava.

T. kohta Johtava

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Mitä itse asiaan tulee, Kekäläinen ja Westerlund mokasivat molemmat. Ainoa kärsijä on Jokerit.

On aivan oikein kritisoida otsikon henkilön kirjoitusten tasoa sekä kirjoituksessa käytettyjä ilmaisuja henkilöistä Erkka Westerlund ja Jarmo Kekäläinen. Siitä ei ole kahta sanaa.

Toinen juttu on sitten tämä itse asia. Olen ymmärtänyt cobolin omista kirjoituksista päätellen hänen olevan organisaatio- ja johtamisteorioiden asiantuntija ja konsultti niin Suomessa kuin ulkomailla. Tässä on asiantuntijan analyysi Kekäläisestä ja Westerlundista ja Jokereista organisaationa. Westerlund ja Kekäläinen mokasivat ja Jokerit kärsii siitä. Hjalliksen omistaman ja johtaman organisaation päävalmentaja Erkka Westerlund heittää juomapullon erotuomaria päin kesken heidän keskustelunsa. Hjalliksen palkkaama uusi toimitusjohtaja Jarmo Kekäläinen haukkuu erotuomarit erotuomarien huoneeseen johtavalla käytävällä. Mitä tämä kertoo organisaatiosta ja organisaation palkkaamista päävalmentajasta sekä toimitusjohtajasta? Saako näin yksinkertaisesti käyttäytyä SM-liigaottelussa ja sen päätyttyä? Onko tämä vain moka vai kertooko se jotain tästä cobolin kannattamasta Jokerit-organisaatiosta?

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Saako näin yksinkertaisesti käyttäytyä SM-liigaottelussa ja sen päätyttyä? Onko tämä vain moka vai kertooko se jotain tästä cobolin kannattamasta Jokerit-organisaatiosta?
Pidätkö sinä ihan rehellisesti moista käyttäytymistä poikkeuksellisena? En sano siis että olisi hyväksyttävää, olenhan muutenkin kunnollisen kotikasvatuksen kannattaja ja puolestapuhuja, mutta väitänpä melkeinpä että moinen on "näissä hommissa" enemmänkin tapa, kuin poikkeus. Missä vaiheessa cobol on sanonut olevansa Jokerit-organisaation kannattaja? Minä tähän uskaltaisin melkein väittää että asia on päinvastoin.

K.Pylkkänen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kookoo
Mitä tämä kertoo organisaatiosta ja organisaation palkkaamista päävalmentajasta sekä toimitusjohtajasta?
Saako näin yksinkertaisesti käyttäytyä SM-liigaottelussa ja sen päätyttyä? Onko tämä vain moka vai kertooko se jotain tästä cobolin kannattamasta Jokerit-organisaatiosta?

Cobol varmaan antaa näihin asiantuntijalausunnot, jos kerran sellainen on.
Itse vastaan näin:
Episodi ei kerro mitään erityistä Keklusta ja Erkasta persoonina.

Näin saa käyttäytyä, jos on valmis maksamaan viulut. Rahasta se ei jää kiinni, mutta miten olisi eilisessä pelissä käynyt, jos Erkka olisi ollut mukana..Eli henkisesti tuli takkiin.

Organisaatiosta episodi kertoo sen, että paineet ovat kovat ja mukava olevat henkilöt ovat sitoutuneet tekemään kaikkensa menestyksen eteen.
Ei kai ole salaisuus, ettei Jokereiden organisaatiossa ole kaikki hyvin, kun päävalmentajia erotetaan kausittain, mutta tämän episodin en usko kovin kiinteästi liittyvän mihinkään johtamiskulttuuriongelmaan, vaikka sellainen olisikin.

Fordél

Jäsen
Mitä tämä kertoo organisaatiosta ja organisaation palkkaamista päävalmentajasta sekä toimitusjohtajasta? Saako näin yksinkertaisesti käyttäytyä SM-liigaottelussa ja sen päätyttyä? Onko tämä vain moka vai kertooko se jotain tästä cobolin kannattamasta Jokerit-organisaatiosta?

Ei tietenkään saa, mutta ei se mielestäni kerro mitään erityistä niin näistä henkilöistä kuin Jokereiden organisaatiosta. Toki juomapullon heitosta on viime vuosina tullut kuuluisaksi lähinnä vain Jokereiden valmentajat (Erkka ja Jortsu), mutta en näe tätä kuitenkaan osana organisaation toimintakulttuuria vaan vain poikkeustapauksena ja mokana.

Näin ollen Sihvosen kirjoitus oli jälleen kerran aivan liian kärjekäs ja provosoiva. Jos hän olisi halunnut antaa kritiikkiä, olisi sen voinut antaa sivistyneemmin. Nyt hän alentui kritiikillään aivan samalle tasolle kuin henkilöt, joita hän kritisoi.

Mielestäni aiheellisin kysymys tässä kohdin on, että onko Sihvosen toiminta jo osa Urheilulehden toimintakulttuuria? Toisin kuin Jokereissa, sanoisin sen olevan osa toimintakulttuuria eikä vain poikkeustapaus tai moka.

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Missä vaiheessa cobol on sanonut olevansa Jokerit-organisaation kannattaja? Minä tähän uskaltaisin melkein väittää että asia on päinvastoin.

Eihän tämä ole ensimmäinen kerta, kun klapipinojen vieressä menevät asiat jokseenkin sekaisin. Kyllä jokaiselle cobolin viesteihin vuosien varrella tutustuneelle lukutaitoiselle ihmiselle on käynyt selväksi se, että cobol jos kuka on Jokeri-kannattajista hyvinkin kriittinen kannattamansa joukkueen taustaorganisaatiota kohtaan.

Mut hei — nimimerkki siffalle olikin esimerkiksi "Sportin vastaisuutta" se, että nauraa Tammis-kultin koomisimmille piirteille. Ehkäpä tämäkin kertoo osaltaan siitä, kuinka nasevaa logiikkaa on tarjolla.

msg

Jäsen
Mielestäni aiheellisin kysymys tässä kohdin on, että onko Sihvosen toiminta jo osa Urheilulehden toimintakulttuuria? Toisin kuin Jokereissa, sanoisin sen olevan osa toimintakulttuuria eikä vain poikkeustapaus tai moka.

Voihan se toki olla sitäkin, mutta voihan se myös olla Sihvosen ihan omaa käytöstapojen ja tilannetajun puutetta ja muutenkin jonkilaista kyvyttömyyttä kontrolloida itseään ja tekemisiään.

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
Voihan se toki olla sitäkin, mutta voihan se myös olla Sihvosen ihan omaa käytöstapojen ja tilannetajun puutetta ja muutenkin jonkilaista kyvyttömyyttä kontrolloida itseään ja tekemisiään.

Meinaat, että Sihvosen kirjoitukset menevät suoraan nettisivuille, ilman että esim. päätoimittaja niitä lukee? En oikein usko, itse en ainakaan päätoimittajana moista riskiä ottaisi. Toisaalta tuollainen laadunvarmistuksen puute kyllä selittäisi aika paljon Urheilulehden "tasoa".

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Olisin mielelläni kuullut itse cobolilta vastaukset esittämiini kysymyksiin. Cobol on minun silmin ollut vankkumattomin Jokerit-organisaation kannattaja täällä. Vain organisaatioteorioista jotain tietävät, että vankkumaton ja rehellinen kannattaja pystyy myös kritisoimaan kannattamaansa organisaatiota aina silloin, kun siihen on tarvetta. Mitä reippaammin kritisoi juuri kannattamaansa organisaatiota, sitä paremmaksi haluaa sen tulevan.

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Vain organisaatioteorioista jotain tietävät, että vankkumaton ja rehellinen kannattaja pystyy myös kritisoimaan kannattamaansa organisaatiota aina silloin, kun siihen on tarvetta.

Mihin organisaatioteoriaan tämä ilmoille päästämäsi itsestäänselvyys perustuu? Ja olethan muistanut ottaa huomioon ns. Hawthorne-efektin?

Suosikkijoukkue
Semo tutti parrucchieri.
Olisin mielelläni kuullut itse cobolilta vastaukset esittämiini kysymyksiin. Cobol on minun silmin ollut vankkumattomin Jokerit-organisaation kannattaja täällä. Vain organisaatioteorioista jotain tietävät, että vankkumaton ja rehellinen kannattaja pystyy myös kritisoimaan kannattamaansa organisaatiota aina silloin, kun siihen on tarvetta. Mitä reippaammin kritisoi juuri kannattamaansa organisaatiota, sitä paremmaksi haluaa sen tulevan.

Terve sisäinen ja ulkoinen kritiikki on parasta mitä organisaatio voi kohdata. Toki jatkuva kyseenalaistaminen syö sisältöä, mutta on silti parempaa kuin puusilmäinen usko omiin kaikessa, ettei kyetä tekemään mitään väärin. Asiallinen ja perusteltu kritiikki otetaan ammattimaisissa organisaatioissa vakavasti vaikka se ajaakin tilanteen epämukavuusalueelle.

Samahan se on ihmisen normaalissa elämässä, asioista oppinen ja niiden läpikäyminen kasvattaa ja kehittää.

Omiin silmiin myös cobol on nimenomaan Jokeri-organisaation kovin tukija ja kannattaja. Valtava halu kehittyä ja parantaa kumpuaa kunnianhimosta, joka ajaa ihmistä parempiin suorituksiin.

Fordél

Jäsen

Jos näin olisi, uskon, että Sihvonen olisi laitettu jo aikoja sitten ruotuun johdon toimesta. Eiköhän näillä jatkuvilla yliampuvilla provosoinneilla ole Röngän siunaus ja ne ovat todellakin osa UL:n toimintatapaa. Sihvonen on mediapersoona, joka on luotu ja tässä on haettu tulos. Siviilissä Sihvonen on varmasti erilainen tapaus, mutta toisaalta surullista, että on alentunut tällaiseen rooliin kun potentiaalia olisi varmasti menestyä pelkällä laadullakin.

Kyllähän tämä provo- ja hassuttelupuoli saa vähän liikaa nykyään tilaa. Vielä kun koko paletti on paljastettu julkisesti jo vuosia sitten. Kummola alkaa olemaan niin huvittavassa maineessa kaikinpuolin että ajojahti on kovin väljähtänyttä. Nythän näitä saappaita on hommattu sovittelemaan selvästi Kekäläinen.

Ps. Fordel on kyllä peninkulman mitalla Johtava Johtavan kommentoija. :)

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Siviilissä Sihvonen on varmasti erilainen tapaus, mutta toisaalta surullista, että on alentunut tällaiseen rooliin kun potentiaalia olisi varmasti menestyä pelkällä laadullakin.

Sinänsä ironista että tämän roolin vetämisen takia Petteri tuskin saa hirveästi niitä laadukkaita valmentajan töitä aikuistasolla muilla kuin itse tuomitsemillaan "kaverisuhteilla"(lue: Hämeenlinna-Lahti-Mika Toivola-akselilta). No, jos oman persoonansa alistaminen tällaiseen rooliin on Sihvosen mielestä sen arvoista, niin mikäpä siinä. Toisaalta, voihan tuon lukea niinkin että Sihvonen tietää että hänen kykynsä valmentajana ovat kovin onnettomat ja siksi hyväksyy nykyisen roolinsa.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko

Kyllä Gags on oikeassa: en ole Jokeri-organisaation kannattaja. Itse asiassa vihasin sitä puolivillaista ja ylimielistä organisaation toimintatapaa. Asetin joskus tehtäväkseni sen, yritän osaltani muuttaa organisaation puuhastelusta ammattimaiseksi teilaamalla jokaisen yksittäisen typeryyden minkä Hjallis ja Virmanen tekevät ja vaatimalla Jokereihin ammattimiehet hoitamaan kiekkopuolta. No, tuskin todellisuudessa mun kirjoituksilla muuta väliä oli kuin se, että niin Virmanen kuin Hjallis hermostuivat niistä monta kertaa. Palautekin tuli usein suoraan puhelimitse. Nyt vihdoin Jokereissa ollaan kuitenkin sillä tiellä jonka koen ammattimaiseksi. En ole myöskään siffan mainostama organisaatio- ja johtamisteorioiden asiantuntija. En ole koskaan ollutkaan. Jotain pientä toki sillä saralla, mutta sitäkään ei enää kun myin firmani eräälle pörssiyhtiölle, vedin pakollisen osuuden ja jäin pois. Jättikukko on oikeassa Porvoon suhteen. Kesällä yes. Muutinkin jo syksyllä takaisin Helsinkiin.

Jatkossa sitten Sihvosesta, ainoastaan.

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Sitähän eniten kurittaa, jota rakastaa. Omakin intoni moittia nimenomaan HIFK:n tekemisiä lähtee samasta periaatteesta. Toivoisi, että joskus kaikki palikat olisivat kohdallaan. Näin ei ole koskaan käsittääkseni ollut HIFK:ssa, poislukien kulta-ajat omasta nuoruudestani, jotka kestivät n. 1968-83. Sen jälkeen on pettänyt vuorollaan HIFK:ssa tai samaan aikaan, tausta-organisaatio, Tj-toiminta, Utj-toiminta, valmennus tai pelaajamateriaali. Nyt on laitettu "The Penan" jälkeen useita asioita kuntoon HIFK:ssa, mutta esim. seuran omistus tai oikeastaan kenellä on oikea valta on jonkinlainen mysteeri edelleen ja ei pelata omassa hallissa, KJ valmentaa, että HIFK on vielä kaukana optimaalisesta tilanteesta verrattuna edes siihen mihin sen pitäisi kyetä ja näitä asioita on kiva kritisoida läheltä, mutta samalla riittävän etäisyyden päästä.

msg

Jäsen
Siviilissä Sihvonen on varmasti erilainen tapaus, mutta toisaalta surullista, että on alentunut tällaiseen rooliin kun potentiaalia olisi varmasti menestyä pelkällä laadullakin.

Niin ei kai ole Sihvolalla mennyt ihan putkeen Urheilulehden ulkopuolellakaan? Valmennus-ura Hämeenlinnassa ilmeisesti loppui? TPS:kin lopetti Toivolan kanssa keskustelut, kun tämä tarjosi Sihvolaa kakkoksekseen. Sihvolan muita siviilielämän juttuja en tässä jaksa repostella, kun minulla on sentään jotain kotikasvatuksesta jäljellä.

Suosikkijoukkue
Leijonat, Jokerit
Tämä havainto tulee nyt vähän kummalliseen väliin, mutta Facebookissa tämä mukamas Sihvosen virallinen mikä-lienee tykkäyssivu on vähän oudon oloinen.

Päivityksiä tulee todella harvoin, ja silloin kun tulee, ne ovat tyyliltään karmea haista-paska letkautus + linkki niihin provosoivimpiin kirjoituksiin. Yleensä linkit kirjoituksiin tulevat kauan sen jälkeen, kun ne on julkaistu, ja ne tosiaankin aina liittyvät niihin roskajuttuihin.

Esim. silloin kun Johtava provosi itselleen JSN:lta huomautuksen "lapaseksi" haukkumisesta, Facebookissa oli päivitys huomautusuutiseen ja uhoava teksti: "Julkisen sanan neuvosto on lapanen".

Aika harvoin, jos koskaan, on edes vähänkään asiallista ollut facebookissa Sihvosen sivulla.

Herää kysymys, miksi minä olen naamakirjassa Sihvosen fani?

Eikun siis herää kysymys, onko kyseessä todella outo identiteettivarkaus? Vai taas kerran UL:n rimanalitus?

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Jos PS päivittää Facebook-sivujaan silloin, kun on hieman "skootterissa". Se selittäisi paljon, jos siellä on tosiaan tuollaisia juttuja.

Uusimmassa UL:ssa PS kritisoi "yllätys, yllätys" EW:n valmennusta ja Kekäläistä Utj:n hommissa, mennään sieltä missä on aita matalin, vaikka aihe kiinnostaa minuakin. PS kirjoittaa jutussaan oman näkökulmansa tai Tri Sihvosen näkökulman, joka ei ole oikea ihminen, näkemys taas poikkeaa hieman omastani ja nyt muutan PS:n ansiosta hieman omaa mielipidettäni, onnittelut virtuaali-Petterille. PS:n mukaan nykylätkässä kannattaa kesken kauden vaihdetun päävalmentajan, kuten EW:n Jokereissa ensin opettaa joukkueelleen oma selkärangastaan lähtevä tapa hyökätä ja EW on vähän pudonnut PS:n mukaan kärryiltä, kun koulutti Jokerit sinä aikana, joka oli jäljellä Jortikan potkuista playoffien käynnistymiseen, vain tiukaksi puolustusjoukkueeksi. Tämä on totta ja oikea havainto Sihvoselta. Jokerit osaa puolustaa niin hyvin, että jos osaisi hyökätä yhtä hyvin kuin puolustaa joukkueena, kilpailisi JYPin kanssa tiukasti mestaruudesta ja HIFK pyyhkäistäisiin viimeistään ensi viikonloppuna pois tieltä ja Jokerit pelaisi välieriä KalPa-Lukko sarjan voittajaa vastaan ja sitten finaaleja JYPiä vastaan. JYP on niin hyvä joukkue keväällä 2011, että sille häviäminen ei ole syntiä, joten hopeakin olisi ollut hieno päätös EW:n ensimmäiselle kaudelle. Näin ei tule nyt käymään, vaan todennäköisin vaihtoehto on se, että Jokerit putoaa puolivälierissä HIFK:lle tai välierissä KalPa-Lukko ottelusarjan voittajalle ja pelaa korkeintaan pronssista keväällä. Voin olla väärässäkin, koska en ole ennustaja, olen itse-oppinut-analyytikko, mutta näin näen asian nyt illalla 24.3 2011 klo n. 21.30.

Minusta EW:n virhe ei ollut se, että hän opetti Jokereille puolustuspelin huippukuntoon siinä lyhyessä ajassa, joka jäi työntekoon Jokerien kanssa, ennen playoffien alkua. Siinä muutan mielipidettäni aikaisemmasta, että nyt olisi EW:n ja Jokerien pitänyt yrittää enemmän, ehkä jopa mahdottomuuksia eli samaan aikaan ajaa sisään enemmän myös hyökkäyspeliä kuin nyt on tehty, vaikka aikaa olikin liian vähän molempien, hyökkäys-ja puolustuspelin laittamiseen nykypäivän vaatimusten mukaiseen kuntoon Jortikan potkujen jälkeen, ennen tosipelejä playoffeissa. Jokerien pelistä näkee ainakin HIFKiä vastaan, että hyökkäyspelisapluunaa ei ole, on vaan Janne Lahti, ehkä Ben Eaves ja Jokereissa selkeästi toivotaan Hentusen ja ehkäpä Nokelaisen kykenevän omilla yksilösuorituksilla kykenenvän komppaamaan Lahtea ja Eavesia sen verran, että ainakin HIFK kaatuu puolivälierissä. Tästä yksilö edellä näkökulmasta katsottuna Teemu Pulkkisen loukkaantumisen merkitys kasvaa erittäin suureksi ennen HIFK-ottelusarjaa, koska Pulkkinen kykenee omin päin laukomalla kohti maalia tekemään kenelle maalivahdille hyvänsä sm-liigassa maaleja ja nyt tällainen pelaaja on ollut pois ilman oikeaa hyökkäyspelitapaa pelaavasta Jokereista, iso miinus joukkueen menestysmahdollisuuksille. Kun pelitapa hyökkäyssuuntaan on kunnossa ja opetettu joukkueelle, niin yhden yksilön merkitys kokonaisuuteen pienenee, poislukien Ville Peltoset ja Janne Lahdet, koska pelaajat muuttuvat hieman enemmän pleikkarinappuloiksi kuin nyt Jokereissa keväällä 2011, jotka on korvattavissa jopa katsomossa edellisessä pelissä istuneella toisella pelaajalla kuin silloin, kun hyökkäyspelitapa ei ole kunnossa. EW ei kyllä pudonnut kärryiltä keväällä 2005, kun kaudella 04-05 oli NHL-lockout, mutta on pikkuisen ruosteessa päävalmentajana niistä ajoista ja pelin evoluutiosta, kun ollut pois haalarihommista jääkiekossa 2011 keväällä, keväästä 2007 alkaen. Tämä ehkä hieman harhautti Westerlundia siinä projektissa, jonka hän käynnisti tullessaan Jortikan seuraajaksi ja EW lähti vanhaan tapaan kouluttamaan ensin puolustuspelin Jokereilla kuntoon, kun aikaa olisi ollut pakko jakaa suunnilleen tasan tai 60/40 puolustus- ja hyökkäyspelitavan kouluttamiseen Jokereille. Silloin Jokerit puolustaisi hieman kehnommin kuin nyt tekee, mutta hyökkäisi paljon paremmin kuin nyt nähdään. Kokonaisuus olisi voittavampi kuin nyt on nähty HIFK-Jokerit ottelusarjassa. Olen tätä mieltä, vaikka Jokerit pudottaisi HIFK:n jatkosta puolivälierissä.

Kekäläisen valmentamattomuus tulee taas esiin siinä, ettei hän ilmeisesti kyennyt näkemään asiaa, kuten kirjoitan, vaan jätti valmennussunnitelman teon ja suunitelman toteutuksen kokonaan kokeneen Westerlundin käsiin ja joukkueen opeteltavaksi sen mitä EW sille opettaa ja tämä onnistuikin siinä mitä teki, hienosti. Jokerit osaa puolustaa loistavasti ja sillä on vielä erittäin hyvä maalivahti sm-liigaan, Jan Lasak, joka poimii ne kiekot kiinni luotettavasti, jotka pitääkin. Tämä osaaminen ei vaan riitä mestaruuteen saakka keväällä 2011, koska hyökkäyspeli jää liikaa pelaajien oman virtuositeetin varaan ja tehtiin virhearvio Jortikan potkujen jälkeen, jonka ei tarvitse maksaa kenenkään työpaikkaa, niin pahaa virhearviota ei ole tehty. Jokerit ei osaa hyökätä nykypäivän vaatimusten tasoisesti koko joukkueen yhtenäisen pelitavan voimalla ja se maksaa paljon keväällä 2011, ehkä jopa jatkopaikan HIFK:lle.

Olet siis osittain väärässä Jokerien osalta 24.3.2011 UL-kirjoituksessasi PS, et kokonaan, mutta vähän. Kekäläisen näet ihan oikein, ei kompetenssia avustaa riittävästi huippujoukkueen valmennuksessa Westerlundia, jossa pienistä oikeista neuvoista mentorin tapaan tulisi isoja voittavia asioita, jos viesti esitettäisiin oikein, valmentajien kielellä ja saataisin aikaan pientä hienosäätöä jopa niin kivikovan ammattimiehen kuin EW:n valmennus-suunitelmiin. Jokerien keskittyminen pelkkään hyökkäyspelin opetteluun ei olisi sekään ollut viisasta, vaan projektiin olisi enemmän pitänyt kuulua hyökkäyspelin opettelua, mutta pääpaino ihan aluksi puolustuspelissä, sitten hienosäätö hyökkäyspelitapaan, se mikä kyetään ja ehditään tekemään. Nyt ei näin tehty riittävän hyvin hyökkäyspelitavan osalta. Oma näkemykseni olisi minusta ollut (tietysti oma näkemykseni, hymiöitä) paras lääke huippumateriaalilla operoivalle Jokerit-joukkueelle Jortikan potkujen jälkeen. Nyt osa hyökkäyspotentiaalista jää käyttämättä, kun ei ole pelitapaa siihen asiaa riittävän hyvin opeteltuna, jonka pelaajat voisivat toteuttaa. Tähän olisi ollut aikaa, jos olisi otettu sitä väkisin mukaan suuremmaksi osaksi harjoittelua kuin nyt on nähtävästi tehty.

Tässä puhutaan myös ihan marginaalisista näkenmyseroista siinä mitä EW on tehnyt oikein, mitä on jäänyt mahdollisesti tekemättä, jne. Uskon, että on tehty kaikki mahdollinen Jokerien kevään 2011 menestyksen eteen, mutta vähän väärällä hienosäädöllä, johon olisi tarvittu myös hieman sellaista apua Kekäläiseltä, johon hän ei ihan niukasti ja nähtävästi kykene ja en ole tästä asiasta edes ihan varma onko se niin vai ei.

Viimeksi muokattu:

Wäinö#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, Red Wings, Griffins
Minäkin luin jutun Kekäläisestä ja Erkasta ja tuli vähän mieleen, että eikös tästä ole kirjoitettu Sihvosen toimesta jo aika monessa tuutissa, joten eikö mitään muuta kirjoitettavaa löytynyt?

En jaa sitä mielipidettä, että nykyajan moderni vaatimus olisi sellainen, että kesken kauden tullut valmentaja pistää ensimmäiseksi hyökkäyspelin kuntoon. Kuulostaa vähän Sihvosen virtuaalivalmennukselta, joka toteutuu vain jossain Sihvosen hypoteettisessa maailmassa. Westerlundin lähtökohta oli rakentaa tiivis puolustus, joka samalla tekee hyvät lähtökohdat hyökkäämiselle. Silmiinpistävää oli jokeripakkien hyvin harjoitellut lyhyet avaukset usein sentterille kovankin paineen alta. Tähän tuli selkeä parannus Jortikan ajasta, vaikka ihan samaa ideaa Jortikkakin yritti joukkueeseen ajaa, tosin se toimi parhaiten melkein heti Aran lähdettyä ja sen jälkeen trendi oli todella sekava.

Kun senalle on saatu kiekko paineen alta keskelle, tarjoaa jo se hyvät lähtökohdat hyökkäykselle ja varmasti tästä eteenpäin olisi pelissä paljonkin kehitettävää. Paljon sitä on kehitettykin, etenkin Lämsän toimesta, jota Erkka itse pitää hyvänä hyökkäyspelin valmentajana. Mitään huikeita tuloksia ei varmasti olla saatu, mutta sentään ajoittain jopa useammaltakin ketjulta varsin hyvää peliä. Nyt playoffeissa olen tosin huomannut, että keskustaan pelataan jonkin verran harvemmin ja avaukset laitaan on lisääntynyt. Ja yksi Jokereiden ongelma hyökkäyksessä on ollut kokoonpanon epävarmuus ja se, että moni pelaaja on vasta kuntoutumassa. Tilanne olisi paljon parempi jos sekä Pirnes, että Eaves olisivat olleet koko kauden terveenä. Ainoastaan Kerälän ketju on ollut kasassa ja todella hyvä ja sekin hajosi Pulkkisen myötä.

Minusta Erkan filosofia on ollut aivan oikea ja ikuiseksi kysymykseksi jää olisiko joku toinen valmentaja onnistunut paremmin toisella strategialla. Toinen Sihvosen virtuaalimaailmaan kuuluva asia on minusta nämä TJ:n ja valmentajan väliset pelikirjahaastattelut. Varsinkin kun kyse on parivaljakosta Erkka ja Kekäläinen. Eiköhän siinä ole ollut jo vuosikausia keskusteluyhteyttä ja molemmat tietävät tasan tarkkaan mitä kumpikin ajattelee jääkiekosta, joten tuollaista ei varmasti ole koskaan tarvinnut tarkemmin käydä. Varmasti sellainen on tarpeen kun haetaan jotain tuntemattomia junnukoutseja, mutta SM-liigassa piirit on sen verran pienet, että varmaan aika harvoin näitä tapahtuu. Tosin joissain tapauksissa olisi varmasti ollut hyvä tehdä parempaa selvitystyötä kuten vaikkapa Leimeen tapauksessa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy