Petteri Sihvonen – kiekkomedian virallinen totuus

  • 2 789 252
  • 13 036

Mänizeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, New York Rangers
Lähes kaikki maailman huippujoukkueet rytmittävät omalta puolustusalueelta lähtevät hyökkäykset nopeisiin (nopeat ja puolinopeat) ja kontrolloloituihin (H+V+P) hyökkäyksiin.

Mitkä joukkueet ovat mielestäsi huippujoukkueita?
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Juuri loppui KHL:n puolivälieräsarjan 7. ottelu Omsk-Magnitogorsk. Kari Heikkilän Magnitogorsk pelasi omalla puolustusalueella sellaista kiekkokontrollipeliä, että vastaavaa en ole nähnyt edes KalPalta. Magnitogorskin H+V+P lukumäärät olivat erittäin 4+9+13, 5+3+6 ja 0+2+2. Magnitogorsk voitti 2-0 tekemällä viimeisillä sekunneilla tyhjän maalin.
 

Dino Koff

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Bluesin siirtyminen enemmän kiekkokontrolliin pudotuspelien 1. kierroksella Kärppiä ja puolivälieräotteluissa Ässiä vastaan verrattuna runkosarjaotteluihin kertoo faktana sen, että Blues on siirtynyt kiekkokontrollin suuntaan.

Totta tosiaan! Klapintekijöiden kiistämätön kingi ja marjanpoimijoiden johtava marsalkka on kerrankin esittänyt totuuden. Sinä voit siirtyä vaikka politiikan journalistiksi ja esittää edellä olevan kaltaisia totuuksia kuten esim. "kansa on äänestänyt xxx-puoluetta enemmän kuin viime vaaleissa, mikä tarkoittaa, että xxx-puolue on saanut enemmän ääniä kuin viime vaaleissa". Ehkä tässä olisi win-win -tilanne sekä politiikalle että jääkiekolle, jos Johtavan kanssa siirtyisitte politiikan pariin. Ainakin jääkiekko voittaisi.

Dino

PS. Ottakaa Tami mukaan...
 

DEFENCE

Jäsen
KooKoo pelasi aivan erilaista jääkiekkoa kuin Jukurit sekä Sport. Lehkonen on jukkajalosmaisen kiekkokontrollijääkiekon valmentaja, jolle KooKoo aivan oikein antoi mahdollisuuden vielä ensi kaudeksi osoittaa kiekkokontrollijääkiekon toimivuus myös Mestiksessä. KooKoo hävisi Sportille, kun se ei pystynyt murtamaan Sportin tiukkaa keskustan ja maalinedustan puolustusrakennelmia, toki siellä Sport tarvitsi huippuvireisen Puurulan lukoksi maalille.

Yksi syy KooKoo kaatumiseen saatoi olla kiekkokontrollin "sivuvaikutus", eli peli hidastui liikaa. Tämä oli ehkä parhaitein havaittavissa sarjan toisessa ottelussa Vaasassa. KooKoolla oli muutama selkeä ylivoimahyökkäyksen paikka Sportin huonosta vaihtamisesta johtuen. KooKoon puolustaja kuitenkin nopeiden omien jalkojen sijaan tai eteenpäin syötön sijaan kiekotteli lähes seisovin jaloin parinsa kanssa ja Sport sai keskialueen tukkoon. Muistan Lehkosen regoineen aika voimakkaasti tuohon tilanteeseen.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Magnitogorskin H+V+P lukumäärät olivat erittäin 4+9+13, 5+3+6 ja 0+2+2. Magnitogorsk voitti 2-0 tekemällä viimeisillä sekunneilla tyhjän maalin.

Miten arviot minkälainen lopputulos olisi ollut jo lukemat olisivatkin olleet 13+4+9, 6+5+3 ja 2+0+2?
 

Kersakovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, AFC(NFL)
Juuri loppui KHL:n puolivälieräsarjan 7. ottelu Omsk-Magnitogorsk. Kari Heikkilän Magnitogorsk pelasi omalla puolustusalueella sellaista kiekkokontrollipeliä, että vastaavaa en ole nähnyt edes KalPalta. Magnitogorskin H+V+P lukumäärät olivat erittäin 4+9+13, 5+3+6 ja 0+2+2. Magnitogorsk voitti 2-0 tekemällä viimeisillä sekunneilla tyhjän maalin.

Peliä en katsonut, mutta Teksti-TV -analyysini ovat useimmiten täyttä timangia. Joten tehdään sellainen myös nyt.

Kyseessä ottelusarjan seitsemäs peli, joten peliin lähdetään äärimmäisen varovaisesti. Suuri viive- ja palautuslähtöjen määrä johtuu ainoastaan siitä, että vastustaja on vetäytynyt passiiviseen trappiin keskialueelle eikä nopeisiin lähtöihin tai vastahyökkäyksiin ole juuri mahdollisuutta. Voisitko arvon siffa kertoa, miten maalipaikat menivät ensimmäisessä erässä? Tuottiko suuri määrä palautuslähtöjä enemmän maalipaikkoja?

Toinen erä. Magnitogorsk menee hieman ennen erän puoliväliä johtoon. Omsk on takaa-ajoasemassa pakotettu nostamaan karvaustaan ja hakemaan maalia jo hieman riskilläkin. Suuri osa palautteluista ja maalin takana hautomisista tapahtuu erän alkupuolella tilanteen ollessa vielä tasan. Syynä edelleen molempien joukkueiden korostunut varovaisuus. Erän lopulla ei hitaita lähtöjä enää juuri nähdä, aggressiivisemman karvauksen takia. Miten maalipaikat tässä erässä, siffa?

Kolmas erä. Hitaita lähtöjä ei ole nimeksikään. Olen ymmälläni. Jos tuo kiekon hautominen on niin ylivertainen pelitapa, niin miksi sitä ei harrasteta seitsemännen ottelun kolmannessa erässä ja johtoasemassa? Sulaako Heikkilän ylivertainen pelikirja kesken kauden tärkeimmän ottelun? Onko siffalta kuitenkin jäänyt muutama HVP näkemättä? Eiköhän tässä tulla taas siihen, että noin yksipuolista tilastointia on täysin turhaa tehdä, jos siinä ei millään tavalla oteta huomioon a) ottelun tilannetta ja b) vastustajan puolustusmuodostelmaa/karvausta. Tai ehkä sitä ei ole turhaa tehdä, mutta minkäänlaisten johtopäätösten vetäminen näistä määristä on varsin typerää. Lisäksi hieman naurattaa se, että töksäytät tuon lopputuloksen ja viimeisen maalin kuvauksen viestisi loppuun antaen vaikutelman, että viimeinen, tyhjiin tehty maali, oli HVP:n ansiota. Good for you!
 
Suosikkijoukkue
Leijonat, Jokerit
Peliä en katsonut, mutta Teksti-TV -analyysini ovat useimmiten täyttä timangia. Joten tehdään sellainen myös nyt.

Kyseessä ottelusarjan seitsemäs peli, joten peliin lähdetään äärimmäisen varovaisesti. Suuri viive- ja palautuslähtöjen määrä johtuu ainoastaan siitä, että vastustaja on vetäytynyt passiiviseen trappiin keskialueelle eikä nopeisiin lähtöihin tai vastahyökkäyksiin ole juuri mahdollisuutta. Voisitko arvon siffa kertoa, miten maalipaikat menivät ensimmäisessä erässä? Tuottiko suuri määrä palautuslähtöjä enemmän maalipaikkoja?

Toinen erä. Magnitogorsk menee hieman ennen erän puoliväliä johtoon. Omsk on takaa-ajoasemassa pakotettu nostamaan karvaustaan ja hakemaan maalia jo hieman riskilläkin. Suuri osa palautteluista ja maalin takana hautomisista tapahtuu erän alkupuolella tilanteen ollessa vielä tasan. Syynä edelleen molempien joukkueiden korostunut varovaisuus. Erän lopulla ei hitaita lähtöjä enää juuri nähdä, aggressiivisemman karvauksen takia. Miten maalipaikat tässä erässä, siffa?

Tällainen analyysi (riippumatta siitä onko se tarkka) on paljon hedelmällisempää luettavaa kuin pelkät numeroarvot, viivelähtöjen määrät ja maalien/jäähyjen syntymisajat. Saan ainakin itse tästä paljon enemmän irti. Tästä olisi oikeasti jotain hyötyäkin, jos se perustuisi nähtyyn peliin, ei teksti-tv:seen.

Tosin numeroarvot yhdistettynä tällaiseen pohdintaan olisi voittava yhdistelmä.

Siffa ja Kersakovi, voisitteko harkita pariutumista?
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Tällainen analyysi (riippumatta siitä onko se tarkka) on paljon hedelmällisempää luettavaa kuin pelkät numeroarvot, viivelähtöjen määrät ja maalien/jäähyjen syntymisajat. Saan ainakin itse tästä paljon enemmän irti. Tästä olisi oikeasti jotain hyötyäkin, jos se perustuisi nähtyyn peliin, ei teksti-tv:seen.

Mihin sinun mielestäsi Kersakovin hedelmällinen pelianalyysi perustui? Minä en ole vielä nähnyt missään suomalaiseessa mediassa tämän JA:n lisäksi otteluista tilastoituja omalta puolustusalueelta lähteneitä H+V+P hyökkäyksiinlähtöjä. Mistä siis Kersakovi sai nuo Magnitogorskin H+V+P-tilastot? Kuka ne oli tehnyt? Väitän, että teksti-tv:hen perustavaa analyysia Kersakov ei ottelusta pystynyt tekemään muuten kuin maalien syntyaikojen, jäähyjen ja maalivahtien torjuntojen osalta.

Minähän olen esittänyt täällä vain ottelukohtaiset faktat omalta puolustusalueelta lähteneiden H+V+P-hyökkäyksiinlähdöistä. Magnitogorsk pelasi Kari Heikkilän pelikirjalla oman laistaan kiekkokontrollipeliä tuossa pudotuspeli- ja ottelutilanteessa. Tampa Bay ja Jukurit pelaavat vastaavassa sarja- ja ottelutilanteessa täysin erilaisella pelikirjalla. Muiden joukkueiden pelikirjat ovat noiden ääripäiden väliltä. Ottelujen voittamisen/häviämisen kanssa ei ole mitään tekemistä sen kanssa, miten kulloisenkin yksityiskohdan tilastoinnin tarkastelun kohteena oleva joukkue pelaa.

Minun tarkoitukseni on vain aina kulloisenkin yksityiskohdan osalta tarkastella, miten maajoukkueet, NHL-joukkueet, SM-liigajoukkueet, Mestis-joukkueet ja KHL-joukkueet pelaavat. Aika kattava tieto alkaa olla nyt omalta puolustusalueelta lähtevien H+V+P hyökkäyksiinlähtöjen määristä. Mikäli niitä ei ole yhtäkään tai vain pieni määrä ottelussa, kertoo se minulle, että joukkue pelaa omalta puolustusalueelta hyökkäyksiinlähtöjä jatkuvasti nopeasti ja puolinopeasti ylöspäin. Minusta oli mielenkiintoinen tieto tuo Magnitogorskin ja Kari Heikkilän käyttämä suuri palautusten määrä, joka ylitti jopa KalPa:n palauttelun selvästi.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Bluesin siirtyminen enemmän kiekkokontrolliin pudotuspelien 1. kierroksella Kärppiä ja puolivälieräotteluissa Ässiä vastaan verrattuna runkosarjaotteluihin kertoo faktana sen, että Blues on siirtynyt kiekkokontrollin suuntaan. Se on mielipide, onko sillä vaikutusta ottelujen lopputuloksiin, koska niihin vaikuttavat monet muutkin osatekijät. Mielipiteenäni näen, että Bluesin lisättyä kiekkokontrollia, se on vaikuttanut ottelujen lopputuloksiin...

Ässä sarjassa Blues rauhoittaa peliä silloin kun se sopii sille eli johtoasemassa, muuten se pelaa nopeasti ylöspäin ja heittää kiekkoa päätyyn. Ja tässä sarjassa pelikirja ei ole ollut se ratkaiseva vaan joukkueiden henkinen taso.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Ja tässä sarjassa pelikirja ei ole ollut se ratkaiseva vaan joukkueiden henkinen taso.

Kova väite Ässät-kannattajalta. Minä olen pitkin kautta ymmärtänyt Ässät-kannattajien ja muidenkin puheista, että Pekka Rautakallio, Karri Kivi ja Pasi Kaukoranta sekä Porin fanaattinen kotiyleisö ovat valmistaneet Ässät-pelaajat henkisesti korkealle asenne-tasolle. Eli nyt tässä vaiheessa arvostelet valmennuskomikon ja pelaajien henkisen valmistautumisen huonoksi kauden tärkeimpiin otteluihin tultaessa. Onko sinulla antaa tähän jotain tietoa, miksi näin on päässyt käymään?
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kova väite Ässät-kannattajalta. Minä olen pitkin kautta ymmärtänyt Ässät-kannattajien ja muidenkin puheista, että Pekka Rautakallio, Karri Kivi ja Pasi Kaunisto sekä Porin fanaattinen kotiyleisö ovat valmistaneet Ässät-pelaajat henkisesti korkealle asenne-tasolle. Eli nyt tässä vaiheessa arvostelet valmennuskomikon ja pelaajien henkisen valmistautumisen huonoksi kauden tärkeimpiin otteluihin tultaessa. Onko sinulla antaa tähän jotain tietoa, miksi näin on päässyt käymään?

Pasi Kaunisto on käsittäkseni iskelmälaulaja, eikä hänellä ole mitään tekemistä Ässien valmentamisen kanssa...

En lähde hakemaan syyllisiä, se ei ole minun tehtäväni, eikä minulla ole tarvittavaa dataa analyysin tekemiseen. Mielipiteeni perustuu kolmeen nähtyyn play off -peliin ja pelaajien suorittamiseen niissä. Se mikä Ässien pelissä on ollut suurin ongelma on peruspelaamisessa tapahtuvat helpot virheet, perussyötöt, viivojen päällä tapahtuvat ratkaisut, junnumaiset höntyilyt perustilanteissa jne. Blues on paineistanut Ässien omaa päätä ihan samalla lailla kuin aikaisemmin, nyt vaan paineen alla tehdään liikaa helppoja virheitä. Peliä ei saada nopeasti auki, kontroloiduissa hyökkäyksissä viisikon ajoitutukset eivät ole kohdallaan, karvaus ei ole tarpeeksi intensiivistä.
 
Suosikkijoukkue
Leijonat, Jokerit
Mihin sinun mielestäsi Kersakovin hedelmällinen pelianalyysi perustui?

....

Minun tarkoitukseni on vain aina kulloisenkin yksityiskohdan osalta tarkastella, miten...

Kersakovin pelianalyysi perustui lukuihin (myös sinun laskemiisi). Eikös se ole kaikille selvä?

Sinä vastaat lukujen perusteella vain kysymykseen "miten pelattiin". Kersakovi (minun mielestäni) vastasi lukujen perusteella kysymyksiin "miten pelattiin ja (huom.) miksi". Siksi Kersakovilla oli mielestäni kattavampi analyysi.

Totta kai (esim.) H+V+P -lukujen laskeminen on järkevää, mutta pelissä on niin paljon muutakin analysoitavaa.
 

Fordél

Jäsen
Sinä vastaat lukujen perusteella vain kysymykseen "miten pelattiin". Kersakovi (minun mielestäni) vastasi lukujen perusteella kysymyksiin "miten pelattiin ja (huom.) miksi". Siksi Kersakovilla oli mielestäni kattavampi analyysi.

Tätähän täällä on pitkään toivottu eli nähtäisiin niiden numeroinen taakse ja saataisiin vastauksia siihen mistä ne johtuvat? Jääkiekko on reagointipeli ja monesti ne ovat reagointia vastustajan pelaamiiseen tai jos kyseessä on pudotuspelisarja niin sen tilanteeseen, aivan kuten Kersakovin analyysista käy ilmi. Miksi-kysymyksellä päästään paljon syvempiin analyyseihin.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Kersakovin pelianalyysi perustui lukuihin. Eikös se ole kaikille selvä?

Kyllä, kyllä. Luvut eivät vain löydy mistään virallisista tilastoista eivätkä medioista kuten tekstitv:stä. Luvut täytyy jonkun havainnoida ja tilastoida pelitapahtumista ja pistää ne kaikkien kiinnostuneiden (kuten esim. nyt Kersakovin) nähtäville.

Sinä vastaat lukujen perusteella vain kysymykseen "miten pelattiin". Kersakovi (minun mielestäni) vastasi lukujen perusteella kysymyksiin "miten pelattiin ja (huom.) miksi". Siksi Kersakovilla oli mielestäni kattavampi analyysi.

Ilman muuta Kersakovi kirjoitti asiaa, kun luvut olivat hänellä käytettävissä ja ottelusarja- sekä kulloinenkin ottelutilanne selvillä. Minähän en analysoinut ottelua ollenkaan muuten kuin näytin H+V+P-tilastointini pohjalta Kari Heikkilän pelikirjasta ko. osa-alueen tuossa yksittäisessä pelissä. Nyt kiinnostaa katsoa lisää Kari Heikkilän pelikirjatoteutusta, jos KHL:n otteluita näytetään 4PRO1:llä vaikkapa vain jälkilähetyksinä.

Totta kai muun muassa H+V+P -lukujen laskeminen on järkevää, mutta pelissä on niin paljon muutakin.

Tästä on keskusteltu erittäin paljon. Olen esittänyt jääkiekon pelikirjojen sisältöjä 1980-luvulta aina viimeiseen Jukka Jalosen tekemään opukseen saakka. Sieltä selviää jääkiekon kokonaisuus ja se, että omalta puolustusalueelta hyökkäyksiinlähdöt ja niiden rytmittäminen on vain yksi osa pelikirjaa.
 
Suosikkijoukkue
Leijonat, Jokerit
Kyllä, kyllä. Luvut eivät vain löydy mistään virallisista tilastoista eivätkä medioista kuten tekstitv:stä. Luvut täytyy jonkun havainnoida ja tilastoida pelitapahtumista ja pistää ne kaikkien kiinnostuneiden (kuten esim. nyt Kersakovin) nähtäville.

Ilman muuta Kersakovi kirjoitti asiaa, kun luvut olivat hänellä käytettävissä ja ottelusarja- sekä kulloinenkin ottelutilanne selvillä. Minähän en analysoinut ottelua ollenkaan muuten kuin näytin H+V+P-tilastointini pohjalta Kari Heikkilän pelikirjasta ko. osa-alueen tuossa yksittäisessä pelissä. Nyt kiinnostaa katsoa lisää Kari Heikkilän pelikirjatoteutusta, jos KHL:n otteluita näytetään 4PRO1:llä vaikkapa vain jälkilähetyksinä.

Tästä on keskusteltu erittäin paljon. Olen esittänyt jääkiekon pelikirjojen sisältöjä 1980-luvulta aina viimeiseen Jukka Jalosen tekemään opukseen saakka. Sieltä selviää jääkiekon kokonaisuus ja se, että omalta puolustusalueelta hyökkäyksiinlähdöt ja niiden rytmittäminen on vain yksi osa pelikirjaa.

Paljon tekstiä sinulla, mutta täysin pointtini vierestä.

Niin kuin Fordelkin tuossa totesi, lukujen luetteleminen ei oikein riitä analyysiksi pelistä. Pystyt parempaan!
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Niin kuin Fordelkin tuossa totesi, lukujen luetteleminen ei oikein riitä analyysiksi pelistä. Pystyt parempaan!

Olen lukujeni pohjalta käynyt oikein jääkiekkoammattilaisten kanssa pitkiä, pitkiä keskusteluja, joten tiedän sen itse, että pystyn myös melkoiseen analyysiin tilastointini pohjalta. Tänne olen heitellyt noita tilastointejani vain lukuina, koska kukaan muu ei sitä ole tehnyt eikä näytä keskustelun pohjaksi tekevänkään, vaikka olen moneen kertaan yrittänyt saada muitakin keskustelujen pohjatyön tekoon. Tutustumalla jääkiekon pelikirjoihin pääsee käsiksi niihin seuraamisen arvoisiin osa-alueisiin, joita jääkiekkopeleissä riittää.

Tehkää sinä tai Fordél sellaiset rätingit peleistä, että olette tyytyväisiä, mikäli vain kompetenssi niiden tekemiseen riittää. Jos ei tällä hetkellä riitä, niin opetelkaa pelejä seuraamalla ja tilastoimalla aina kulloinkin määrättyjä pelitapahtumia peleistä uusia ulottuvuuksia.

Pyysin esim. TosiFania tekemään itsekin tilastointeja peleistä, kun hän useaan kertaan kävi vähättelemässä tilastointejani. TosiFani ilmoitti, että hän ei tilastoja tee vaan seuraa pelin tunnetta ja tekee siitä johtopäätökset. Nythän TosiFani väitti, että Blues on Ässiä edelle henkisellä tasolla, vaikka vielä pari viikkoa sitten juuri Pekka Rautakallion johdolla ja porilaisen fanaattisen jääkiekkoyleisön tukemana juuri Ässien hyvät asenne ja tunnetaso olivat merkittävä seikka Ässien kauden menestykseen.
 
Suosikkijoukkue
Leijonat, Jokerit
Olen lukujeni pohjalta käynyt oikein jääkiekkoammattilaisten kanssa pitkiä, pitkiä keskusteluja, joten tiedän sen itse, että pystyn myös melkoiseen analyysiin tilastointini pohjalta. Tänne olen heitellyt noita tilastointejani vain lukuina, koska kukaan muu ei sitä ole tehnyt eikä näytä keskustelun pohjaksi tekevänkään, vaikka olen moneen kertaan yrittänyt saada muitakin keskustelujen pohjatyön tekoon. Tutustumalla jääkiekon pelikirjoihin pääsee käsiksi niihin seuraamisen arvoisiin osa-alueisiin, joita jääkiekkopeleissä riittää.

Tehkää sinä tai Fordél sellaiset rätingit peleistä, että olette tyytyväisiä, mikäli vain kompetenssi niiden tekemiseen riittää. Jos ei tällä hetkellä riitä, niin opetelkaa pelejä seuraamalla ja tilastoimalla aina kulloinkin määrättyjä pelitapahtumia peleistä uusia ulottuvuuksia.

Pyysin esim. TosiFania tekemään itsekin tilastointeja peleistä, kun hän useaan kertaan kävi vähättelemässä tilastointejani. TosiFani ilmoitti, että hän ei tilastoja tee vaan seuraa pelin tunnetta ja tekee siitä johtopäätökset. Nythän TosiFani väitti, että Blues on Ässiä edelle henkisellä tasolla, vaikka vielä pari viikkoa sitten juuri Pekka Rautakallion johdolla ja porilaisen fanaattisen jääkiekkoyleisön tukemana juuri Ässien hyvät asenne ja tunnetaso olivat merkittävä seikka Ässien kauden menestykseen.

Aha. Mekaanisena laskukoneena et siis aio itse analysoida pelejä, mutta haluat silti kritisoida muiden analyysejä. Asia selvä.
 

Wäinö#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, Red Wings, Griffins
Samaahan täällä taas jankataan kuukaudesta ja vuodesta toiseen. Yhden ottelun vaikkapa sitten E-V-V-K-lähtöjen tilastointi ei loppujen lopuksi kerro juuta eikä jaata, varsinkin jos joukkueet ovat muutenkin pelitavallisesti lähellä toisiaan. Ja jos eivät ole, eiköhän se tule selväksi ilman tilastointiakin Tärkeintä yksittäisen ottelun lopputulokselle on maalivahtipelin ja erikoistilanteiden onnistuminen. Pidemmällä aikavälillä on totta kai pelitavallisilla asiolla on myös erittäin tärkeä merkitys ja pelitavalla rakennetaan pohjaa pelaajien itseluottamukselle.

Muuttujia on kuitenkin aivan älyttömästi yhdessä jääkiekkojoukkueessa ja sen valmennuksessa ja varmasti on vaikea löytää yhtä yksittäistä syytä, miksi Ässien peli on keväällä sulamassa käsiin. Ehkä joukkueen pelitapa ei sittenkään ole niin selkäytimessä ja pelaajien itseluottamus on alkanut rapista tai sitten Blues on vain onnistunut omassa tekemisessään hyvin iskemään Ässien heikkoihin kohtiin. Ja joka tapauksessa keväällä tarvitaan hyvän joukkuepelin lisäksi, muutaman yksilön astumista esiin ja ratkomaan omalla panoksellaan tasaisia otteluita. Ässissä näitä yksilöitä ei ole toistaiseksi vielä astunut esiin.

Sihvosen ja nähtävästi yhden jatkoajan nimimerkin teema on edelleen kiekkokontrolli ja jostain syystä sen merkitystä halutaan korostaa joka välissä ja nähdä se ratkaisun avaimena pienissäkin yksityiskohdissa.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Aha. Mekaanisena laskukoneena et siis aio itse analysoida pelejä, mutta haluat silti kritisoida muiden analyysejä. Asia selvä.

Tuo "mekaanisena laskukoneena toimiminen" on aika hyvin ilmaistu, mutta sanoisin, että pelin tilastointi tulee automaationa selkäytimestä, kun ensin on kehittynyt kompetenssi seurata pelistä tilastoinnin kohteina olevia seikkoja kuitenkin niin, että pystyy tilastoinnista huolimatta näkemään myös pelin kokonaiskulun. Jouduin esim. useaan kertaan selittämään täällä eron puolinopean (pakki-pakki) ja hidastamisen (pakki-pakki-pakki) välillä, koska toinen on nopeiden hyökkäyksiinlähtöjen elemenentti ja toinen kiekkokontrollilähtö. Tilastointini eivät ole sisältäneet nopean pystysuunnan jääkiekon nopeita ja puolinopeita hyökkäyksiinlähtöjä, joita myös kiekkokontrollijoukkueilla on lähes aina enemmän kuin kontrollilähtöjä.

Tiesin etukäteen Mestiksen finaaliotteluissa Jukurit-Sport olevan melkein vain nopeaa pystysuunnan jääkiekkoa, jossa virhesyötöt aiheuttavat flipperipelin ja pitkät kiekot ovat ominaisia pelin kululle. Valmistauduin tilastoimaan nuo tapahtumat. Osoittautui, että virhesyöttöjä tulee solkenaan ja niiden tilastoiminen on mahdoton tehtävä. Luovuin siitä jo muutaman minuutin kuluttua. Lukuisat finaalipelien pitkät kiekot sentään sain tilastoitua, kun H+V+P-tilastointi jäi muutamiin Sportin kiekkokontrollilähtöihin.

Miten olen kritisoinut muiden analyysejä?
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Olen esittänyt jääkiekon pelikirjojen sisältöjä 1980-luvulta aina viimeiseen Jukka Jalosen tekemään opukseen saakka. Sieltä selviää jääkiekon kokonaisuus ja se, että omalta puolustusalueelta hyökkäyksiinlähdöt ja niiden rytmittäminen on vain yksi osa pelikirjaa.

Mistään mitä Jukka Jalonen on kirjoittanut ei selviä "jääkiekon kokonaisuus", kuten ei kenenkään muun kirjoittamasta yhdestäkään kirjasta. Kirjoista selviää vain yksittäisiä yhden tai useamman henkilön näkökulmia pelin pelaamiseen, harjoitteluun ym. asioihin ja lukemalla paljon eri kirjoittajien kirjoja, voi oppia jotain kokonaisuudesta, mutta ei siitäkään kukaan opi kaikkea. Elämä ja jääkiekko on pitkä opiskeluprosessi, joka ei pääty koskaan, (ennen kuolemaa) ja ikinä ei tiedä kaikkea mistään.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Miten olen kritisoinut muiden analyysejä?

Et mitenkään. Kun olet väärässä, niin käytät sellaista metodia, että väität, että kirjoituskumppani kirjoittaa eri asiasta kuin alunperin sinä kirjoitit, joka on totta, koska miksi kompata henkilöä, joka on väärässä, omilla kirjoituksillaan lisää.
 

Wäinö#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, Red Wings, Griffins
Olen lukujeni pohjalta käynyt oikein jääkiekkoammattilaisten kanssa pitkiä, pitkiä keskusteluja, joten tiedän sen itse, että pystyn myös melkoiseen analyysiin tilastointini pohjalta. Tänne olen heitellyt noita tilastointejani vain lukuina, koska kukaan muu ei sitä ole tehnyt eikä näytä keskustelun pohjaksi tekevänkään, vaikka olen moneen kertaan yrittänyt saada muitakin keskustelujen pohjatyön tekoon.

Sinulla siis on mielipide, mutta et halua kertoa sitä täällä? Melkoista politikointia, vaikka tämähän on vain keskustelupalsta. Minusta tuo tilastointi vaatisi lisäksi myös laadullisen analyysin, eli sen että millaisia nuo eri rytmien hyökkäykset ovat, kuinka hyvin ne on harjoiteltu ja kuinka liikkeiden synkronisointi toimii jne.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Mistään mitä Jukka Jalonen on kirjoittanut ei selviä "jääkiekon kokonaisuus", kuten ei kenenkään muun kirjoittamasta yhdestäkään kirjasta. Kirjoista selviää vain yksittäisiä yhden tai useamman henkilön näkökulmia pelin pelaamiseen, harjoitteluun ym. asioihin ja lukemalla paljon eri kirjoittajien kirjoja, voi oppia jotain kokonaisuudesta, mutta ei siitäkään kukaan opi kaikkea. Elämä ja jääkiekko on pitkä opiskeluprosessi, joka ei pääty koskaan, (ennen kuolemaa) ja ikinä ei tiedä kaikkea mistään.

Tarkoitin niitä pelin osa-alueita, joiden tapahtumia on mielekästä tilastoida sen lisäksi, mitä tehdään pelin virallisten tilastoijien toimesta. Pelikirjoista löytyvät nuo osa-alueet, jotka olen useaan kertaan täällä JA:ssa esittänyt.

Jääkiekon kokonaisuuteen yhden ihmisen osalta pääsee vain niiden jääkiekkokokemusten pohjalta, joita ko. henkilöllä jääkiekosta kertyy. Toisen ihmisen jääkiekkokokemukset ovat aivan toista, mitä jollakin toisella on. Yksi tapa on aloittaa jääkiekon junioritoiminnasta ja olla siinä mukana 11 vuotta erilaisissa juniorijääkiekkoon liittyvissä tehtävissä. Sitten voi hieman helpottaa ja siirtyä seuratoiminnassa esim. toimitsija-aition eri tehtäviin kuuluttajasta jäähyaition valvojan tehtäviin. Kun ne on suoritettu, voi siirtyä seuraamaan eri sarjatasojen pelejä. Esim. voi olla pettymässä oman suosikkijoukkueen kompuroinnista tai juhlimassa vaikkapa useampaa jääkiekon SM-liigan mestaruutta tai MM-kisojen mitalia. Aivan uuden näkökulman jääkiekkoon on voinut saada sen jälkeen, kun Urheilulehti palkkasi Petteri Sihvosen jääkiekkotoimittajakseen ja hän alkoi avata eteen jääkiekon pelikirjan saloja. Ei muuta kuin etsimään hyllyissä pölyttyneet 1980-luvulta asti kertyneet jääkiekon pelikirjat esille ja aloittaa niiden sisältöihin tutustumisen. Sitten perehtymään Hannu Aravirran, jääkiekkoprofessori Erkka Westerlundin, pelikirjavalmentajien Raimo Summasen ja Jukka Jalosen kirjoituksiin ja opuksiin sekä Aurinkokuninkaan ajatuksiin jääkiekosta. Niinkuin kirjoitat, prosessi on pitkä ja paljon on onneksi jääkiekosta opittavaa, kun suhtautuu siihen avoimin mielin. Maksu-tv ja nettilähetykset ovat avanneet ovet kansainvälisten huippusarjojen loputtoman suurelle jääkiekkotarjonnalle. Onneksi elämäntilanne maa-ja metsätalouden rengin tehtävissä mahdollistaa yhden tavan seurata jääkiekkoa ja kirjoittaa siitä. Ei anneta, Johannes, periksi eikä olla helpolla samaa mieltä mistään jääkiekkoon liittyvästä asiasta paitsi siitä kevään 1998 SM-liigan mestaruudesta, jota juhlimme sillä kertaa samalla puolella ollen.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Kolmas erä. Hitaita lähtöjä ei ole nimeksikään. Olen ymmälläni. Jos tuo kiekon hautominen on niin ylivertainen pelitapa, niin miksi sitä ei harrasteta seitsemännen ottelun kolmannessa erässä ja johtoasemassa? Sulaako Heikkilän ylivertainen pelikirja kesken kauden tärkeimmän ottelun? Onko siffalta kuitenkin jäänyt muutama HVP näkemättä? Eiköhän tässä tulla taas siihen, että noin yksipuolista tilastointia on täysin turhaa tehdä, jos siinä ei millään tavalla oteta huomioon a) ottelun tilannetta ja b) vastustajan puolustusmuodostelmaa/karvausta.

Sinä nimeät kiekon hautomisen ylivertaiseksi pelitavaksi. Minä en kirjoita lainaamassasi viestissä mitään siihen suuntaan. Ei sulanut Heikkilän pelikirja vaan sieltä otettiin käyttöön 3. erään nopean pystysuunnan jääkiekko. Pyrin aina tilastoimaan kaikki H+V+P-hyökkäyksiinlähdöt koko ottelusta. Mikä oli yksipuolista tilastointia? Tilastointi on tilastointia ja sen perusteella tehty analyysi on toinen juttu. Ei tilastointia suoritettaessa oteta huomioon noita kohtia a) ja b).

Tai ehkä sitä ei ole turhaa tehdä, mutta minkäänlaisten johtopäätösten vetäminen näistä määristä on varsin typerää. Lisäksi hieman naurattaa se, että töksäytät tuon lopputuloksen ja viimeisen maalin kuvauksen viestisi loppuun antaen vaikutelman, että viimeinen, tyhjiin tehty maali, oli HVP:n ansiota. Good for you!

Minä pidin heti johtopäätöksiäsi tilastoimieni lukujen perusteella varsin asiantuntevina ja oikeina. En nähnyt mitään typerää niissä. Älä aliarvio johtopäätösten tekoasi, koska olet harvoja JA:n nimimerkkejä, joka on yleensäkään johtopäätöksiä peleistä tilastointieni perusteella tehnyt. Miten ihmeessä pääsit tuohon johtopäätökseesi, että olisin antanut ymmärtää Magnitogorskin tyhjän maalin tulleen HVP:n ansiosta??
 

Kersakovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, AFC(NFL)
Sinä nimeät kiekon hautomisen ylivertaiseksi pelitavaksi. Minä en kirjoita lainaamassasi viestissä mitään siihen suuntaan. Ei sulanut Heikkilän pelikirja vaan sieltä otettiin käyttöön 3. erään nopean pystysuunnan jääkiekko. Pyrin aina tilastoimaan kaikki H+V+P-hyökkäyksiinlähdöt koko ottelusta. Mikä oli yksipuolista tilastointia? Tilastointi on tilastointia ja sen perusteella tehty analyysi on toinen juttu. Ei tilastointia suoritettaessa oteta huomioon noita kohtia a) ja b).

OK. Jostain syystä minulle on vain näiden palstallesi lähettämien viestien ansiosta jäänyt sellainen kuva, että hidas lähtö on varauksetta hyvä asia ja siihen tulee pyrkiä aina kuin mahdollista. Pahoittelut, jos olen tulkinnut kirjoittamaasi väärin. Nyt tullaankin siihen, että kuinka paljon nämä tilastoidut määrät kertovat minkäkin valmentajan pelitavasta. Minä olen sitä mieltä, että nuo määrät kertovat loppujen lopuksi aika vähän yksistään hyökkäävän joukkueen valmentajan pelitavasta. Ne kertovat kuitenkin paljon siitä kokonaisuudesta, jonka muodostavat hyökkäävän joukkueen pyrkimys kiekkokontrolliin JA puolustavan joukkueen karvauksen aktiivisuus.

Ehkä tilastointiin pitäisi lisätä jotenkin sellainen yksityiskohta, kuinka kiekollinen joukkue purkaa paineen omassa puolustuspäässään. Eli pyritäänkö paine purkamaan ensisijaisesti syöttämällä vai suositaanko pleksin kautta roiskaisuja keskialueelle. Tällainen tilasto kertoisi mielestäni melkoisen yksiselitteisesti sen, kuinka paljon joukkue pyrkii kontrolloimaan kiekkoa tai minimoimaan riskejä hyökkäyksiin lähtiessä.

Minä pidin heti johtopäätöksiäsi tilastoimieni lukujen perusteella varsin asiantuntevina ja oikeina. En nähnyt mitään typerää niissä. Älä aliarvio johtopäätösten tekoasi, koska olet harvoja JA:n nimimerkkejä, joka on yleensäkään johtopäätöksiä peleistä tilastointieni perusteella tehnyt. Miten ihmeessä pääsit tuohon johtopäätökseesi, että olisin antanut ymmärtää Magnitogorskin tyhjän maalin tulleen HVP:n ansiosta??

Joo tuo loppuhan nyt oli vain lillukanvarsiin tarttumista ja hassuttelua, että ei siitä kannata itseensä ottaa. Yritin tuolla teksti-tv -analyysllani ilmaista sen, että ei ole olemassa mitään optimaalista viivelähtöjen määrää per erä (eikös tähän ollut jokin lukemakin olevinaan), vaan kaikki riippuu huomattavan paljon vastustajan tekemisistä.

Omasta mielestäni kiinnostavinta noissa tilastoinneissasi on palautuslähtöjen määrä, koska se on näin mutuna heitettynä lisääntynyt huomattavasti esimerkiksi JYPin pelissä. Se ei tietenkään ole mikään ihme, kun ajattelee JYPin pelitapaa. Monesti palauttamalla saadaan kerättyä viisikko hyvin kasaan hyökkäystä varten, joka tulee erittäin suurella todennäköisyydellä olemaan "dump'n'chase" -hyökkäys, missä JYP on tämän valtakunnan paras.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös