Petteri Sihvonen – kiekkomedian virallinen totuus

  • 2 801 210
  • 13 055

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tarkoitin juuri sitä, että Summanen ja Jukka Jalonen ovat saaneet työnohjausta mentoreiltaan. He ovat toimineet sitten joukkueidensa pelaajien henkisinä valmentajina. Nyt on ollut kyse siitä, että joukkueen pelaajia varten en tiedä palkatun erillisiä henkisiä valmentajia, Veltto Virtasta lukuunottamatta. Onko sinullakaan osoittaa tästä esimerkkejä? Puhetta pelaajien henkisen puolen valmentajien tarpeesta on ollut vuosikymmeniä, mutta teot ovat jääneet vähäisiksi. Mistä tiedät, minkälaista henkistä valmennusta Veltto aikoinaan Ilveksen pelaajille antoi, kun väheksyt hänen työtään?

Turha tästä on sinun kanssasi jatkaa, koska et ymmärrä tätä osa valmennuksesta. Ja olen jutellut Ilveksen pelaajien kanssa Veltto Virtasen touhuista.
 

Jyrla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves.
Hienoja lauseita, joita on kirjoitettu tämän teeman osalta jo vuosikymmeniä. Toinen juttu on se, että nämä ajatukset eivät toteudu käytännössä. Summasen ja Jukka Jalosen kohdalla he ovat itse olleet maajoukkueidensa pelaajien henkiset valmentajat saatuaan sparrausta tukihenklöiltään oman työnsä tekemiseen. Kysyn edelleen, että missä ovat ne terapeutit, jotka on palkattu joukkueen pelaajien henkisen puolen valmentajiksi?

Ilves on ainakin käyttänyt säännöllisesti syksystä 2010 henkisen valmennuksen ammattilaista pelaajien apuna.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Turha tästä on sinun kanssasi jatkaa, koska et ymmärrä tätä osa valmennuksesta. Ja olen jutellut Ilveksen pelaajien kanssa Veltto Virtasen touhuista.

Olet antanut ymmärtää, että olet ollut Ässien toiminnassa pitkään mukana. Voitko kertoa Ässien osalta, minkälaista erillistä henkistä valmennusta pelaajat ovat saaneet? Siellähän on ollut valmentajina mm. Heikkilä, Ketola, Flinck, Tamminen, Toivola, Suhonen ja nyt Rautakallio. Kerro nyt, mitä se henkinen valmennus on Ässien pelaajien kohdalla ollut. Myös muista seuroista haluaisin nähdä, miten siellä nämä henkisen valmennuksen asiat on hoidettu. Mennään nyt hienoista ajatuksista käytännön todellisuuteen.
 

Fordél

Jäsen
Jukka Jalonen kertoo, että hänellä on myös henkisen puolen sparraaja, lähinnä keskustelija silloin, kun Jalonen on keskustelun tarpeessa. Onko siis Jukka Jalosen maajoukkueella tai yhdelläkään SM-liiga- tai Mestis-joukkueella tietojesi mukaan erillinen henkisen puolen valmentaja? Silloin tällöin toki voidaan pitää muutaman kerran henkisen puolen konsulttitilaisuus myös jääkiekkojoukkueelle, mutta, jos Jukka Jalonen ja Raimo Summanen ovat sitä mieltä, että jääkiekkojoukkue tarvitsee erillisen henkisen puolen valmentajan, niin missä joukkueissa nämä terapeutit vaikuttavat tällä hetkellä?

Jalonen sanoo, että hän saa apua aktiivisesti, joten kyse ei varmaankaan ole vain keskusteluista silloin tällöin. Jalosen mielestä henkinen valmennus tulee tulevaisuudessa selkeästi lisääntymään, mutta toistaiseksi pelaajilla on asian kanssa sulattelemista. Kuten Jalonen, itsekin uskon että myös Suomessa tullaan panostamaan tulevaisuudessa yhä enemmän henkiseen valmennukseen, aivan kuten esim. Ruotsissa on tehty. Kyse ei ole silloi mistään muutamasta konsultointitilaisuudesta vaan systemaattisemmasta hyödyntämisestä.

Todella hienoa, että Suomen johtavat kiekkopersoonat ovat viime vuosina tehneet hienoja ulosttuloja, joilla on haluttu laajentaa käsitystä pelistä. On tuotu esiin henkinen valmius ja siihen panostaminen, valmentajien johtamistaidot ja johtamiskulttuurin muutos sekä jopa pelaajien yksityisasioiden vaikutus pelaamiseen ym.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Puhetta pelaajien henkisen puolen valmentajien tarpeesta on ollut vuosikymmeniä, mutta teot ovat jääneet vähäisiksi.

Voi olla, en kylläkään muista. Minusta tämä aihe on vasta viime aikoina nostettu esiin monen muunkin urheilulajin sivuteemana.

Pelaajamateriaalin osuus valmentajan käyttämään pelikirjaan ja näin eri pelitilanteiden reagoimiseen ei ole niin suuri kuin siitä väitetään. Tätä mieltä olen.

Lähtökohtaisesti olen eri mieltä. Samat perustelut :)

Pelin henkinen puoli on niitä henkimaailman asioita, joista ollaan montaa eri mieltä. Pelaajan henkinen puoli rakentuu minun mielestäni siitä, miten hyvä on hänen fyysinen kuntonsa, mitkä ovat hänen pelitaitonsa ja miten valmentajan pelikirja tukee ja antaa turvallisuuden toteuttaa valmentajan vaatimuksia.

Kun siirryttiin puoliammattilaisuudesta (työssäkäyviä tai opiskelevia pelaajia) ammattilaisuuteen (ei muuta ammattia kuin pelaaminen) voi olla mahdollista ettei muuta tarvittukaan kuin hyvä fyysinen kunto ja 'tottelevaisuus' :) Nyt on ehkä jälleen uusi ja erilainen sukupolvi kehissä?
 

Fordél

Jäsen
Ilves on ainakin käyttänyt säännöllisesti syksystä 2010 henkisen valmennuksen ammattilaista pelaajien apuna.

Myös Tapparassa aloitettiin Saarisen aikana kiinnittää huomiota henkiseen valmennukseen. Täällä jo esille tuodun Jalosen lisäksi myös Hannu Aravirta on puhunut henkisen valmennuksen merkityksen kasvusta tulevaisuudessa.

"Aravirran mukaan tulevaisuudessa jääkiekkojoukkueet joutuvat panostamaan entistä enemmän henkisen puolen valmentajiin. Tällä osastolla tulee tapahtumaan paljon tulevien vuosien aikana." Lähde: Urheilun taustapeili, YLE 12.10.2010.

Suomi-kiekon tulevaisuusseminaarin raportissa (Erkka Westerlund) puolestaan mainitaan asiasta seuraavaa:

"Kysymys on ennen kaikkea valmennuksen painopisteen siirtämisestä nykyisestä ”joukkuevalmennuskulttuurista” yksilöä kokonaisvaltaisesti kehittävään valmennukseen. Tämä tarkoittaa koko valmennusprosessin - urheilijan ja valmentajan välisen yhteistyön ja vuorovaikutusprosessin - uudelleen arviointia. Käytännössä tämä tarkoittaa valmennusprosessin perustamista yksilön omiin henkisiin voimavaroihin eli henkisen valmennuksen ottamista tietoisesti valmennusprosessin lähtökohdaksi – ”lihasten valmentamisesta pään ja lihasten valmentamiseen”."

Ruotsissa näissä asioissa ollaan selkeästi Suomea edellä. Elitserienin joukkueista hyvin monet käyttävät henkistä valmennusta kuten Färjestad ja HV71.

Se, että henkisen valmennuksen asioihin ei ole viime vuosikymmeninä puheista huolimatta penostettu ei tarkoita, etteikö nyt oltaisi panostamassa, varsinkin kun esimerkkejä löytyy monista seuroista.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Voi olla, en kylläkään muista. Minusta tämä aihe on vasta viime aikoina nostettu esiin monen muunkin urheilulajin sivuteemana.

Muistutit minua kerran, että kyse on Eino Pakarisesta ei Eino Pitkäsestä (Eino oli Pitkäsen kodinkoneliikkeessä töissä, siitä tuo virhe sukunimen osalta):). Jo tuolloin olin paljon tekemisissä yhden Suomen kuuluisimman urheilupsykiatrin kanssa. Aika on kulunut ja hänen ennustuksensa jääkiekossa käytettävistä henkisen puolen valmentajista ei ole toteutunut oikeastaan miltään osin.

Kun siirryttiin puoliammattilaisuudesta (työssäkäyviä tai opiskelevia pelaajia) ammattilaisuuteen (ei muuta ammattia kuin pelaaminen) voi olla mahdollista ettei muuta tarvittukaan kuin hyvä fyysinen kunto ja 'tottelevaisuus' :) Nyt on ehkä jälleen uusi ja erilainen sukupolvi kehissä?

Mitä jääkiekkoilijoiden henkisiä ominaisuuksia sinun mielestäsi tulisi ulkopuolisten henkisten valmentajien kehittää, ja vielä miten tämä tapahtuu käytännössä? Kysyn sinulta, mutta myös Fordél, TosiFani ja Gags erillisen henkisen valmennuksen kannattajina voivat vastata omalta osaltaan tähän kysymykseen.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Mitä jääkiekkoilijoiden henkisiä ominaisuuksia sinun mielestäsi tulisi ulkopuolisten henkisten valmentajien kehittää, ja vielä miten tämä tapahtuu käytännössä?
Tämä kysymys pitäisi ehkä mielumminkin esittää Jukka Jaloselle ja Raimo Summaselle, noille henkisen valmennuksen puolestapuhujille.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Jokerit käytti joskus Jari Sarasvuota henkisenä valmentajana, kun joukkueen peli ei sujunut jälleeen kerran odotetusti. Olisikohan ollut kausi 98-99. Siffa ei siis usko lätkäpelaajien tarvitsevan henkistä valmennusta, hoh-hoijaa. Lukisit välillä vähän kirjoja, niin pääsisit taas kartalle tässäkin asiassa.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitä jääkiekkoilijoiden henkisiä ominaisuuksia sinun mielestäsi tulisi ulkopuolisten henkisten valmentajien kehittää, ja vielä miten tämä tapahtuu käytännössä? Kysyn sinulta, mutta myös Fordél, TosiFani ja Gags erillisen henkisen valmennuksen kannattajina voivat vastata omalta osaltaan tähän kysymykseen.

No kun edustan sitä kantaa, että jääkiekkoilijatkin ovat ihmisiä, en osaa 'yleispätevää' ohjetta kirjata. Ihmisillä on erilaisia pelkoja, jotka saattavat pukeutua kummallisiin naamioihin. Niiden löytäminen vaatii jonkin verran itseanalyysiä, joten ehkä siihen suuntaan (omien kehitysalueitten ja vahvuuksien havaitsemiseen) voisi ohjata. Epäonnistumisen pelko ja/tai onnistumisen pelko, oman mukavuusalueen ulkopuolelle astuminen? Ehkäpä mielikuvaharjoittelu voisi olla sellainen 'yleispätevä'?

Mutta muistan ja muistutan, että olen ihan vaan keskustelija jääkiekkopalstalla :) Ja että se oli Risto, josta sinua muistutin :)

Anteeksi Rise. Mistä ihmeestä tuo Pitkänen tuli. Pakarisen isä-Eino valmensi ja Rise oli nykyisen modernin jääkiekon mallisentteri. Kiitos tantille korjauksesta!
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
No kun edustan sitä kantaa, että jääkiekkoilijatkin ovat ihmisiä, en osaa 'yleispätevää' ohjetta kirjata. Ihmisillä on erilaisia pelkoja, jotka saattavat pukeutua kummallisiin naamioihin. Niiden löytäminen vaatii jonkin verran itseanalyysiä, joten ehkä siihen suuntaan (omien kehitysalueitten ja vahvuuksien havaitsemiseen) voisi ohjata. Epäonnistumisen pelko ja/tai onnistumisen pelko, oman mukavuusalueen ulkopuolelle astuminen? Ehkäpä mielikuvaharjoittelu voisi olla sellainen 'yleispätevä'?

Tässä me olemme samoilla linjoilla. Ajattelen myös niin, että itsetutkistelun kautta on mahdollista vahvistaa henkisiä ominaisuuksia. Siellähän ne pelot, jotka pelaajienkin käyttäytymistä ohjaavat, ovat sielun syvimmissä syövereissä, joten pitkä tie on saada/haluta ne esiin ja sitä kautta päästä niistä eroon.

Mutta muistan ja muistutan, että olen ihan vaan keskustelija jääkiekkopalstalla :) Ja että se oli Risto, josta sinua muistutin :)

Kyllä minä olen tunnistanut kirjoituksistasi päätellen sinun olevan määrätyn alan ihmisiä. Kaikki kannustus täältä arvokkaalle työllesi! Niinhän se olikin Pakarisen Risestä kyse, mutta, kun Eino-isä oli siellä Pitkäsellä töissä, niin..:)
 
Suosikkijoukkue
Leijonat, Jokerit
Mitä jääkiekkoilijoiden henkisiä ominaisuuksia sinun mielestäsi tulisi ulkopuolisten henkisten valmentajien kehittää, ja vielä miten tämä tapahtuu käytännössä?

Olen henkisten valmentajien kannattaja, mutta koska minulla ei ole psykiatriasta tietoa, väittäisin että vastauksen löytämiseksi tähän vaadittaisiin nimenomaan alan ihminen.

Lähinnä nyt tulee mieleen pettymysten käsitteleminen, vakavasta vammasta toipumisessa auttaminen, pelissä keskittymisen parantaminen.

Jos itse peilaan "uraani" SM-tason ampujana tähän aiheeseen, niin olisin tarvinnut terapeutin apua mm. juurikin tuossa keskittymiskyvyn ylläpitämisessä suorituksen aikana. Lisäksi silloin tällöin, kun yksityiselämäni meni päin v*ttua, ei tietenkään urheilusuoritukseni olleet kovin kummoisia. Keskittymiskyky oli tuolloin todella huonoa, omat ongelmat pyörivät silmissä koko ajan. Myös harjoitteluinto on ollut hukassa tosi usein. Ei siinä valmentaja (isäni) paljoa voinut tehdä mitään, hän pystyy auttamaan vain fyysisen suorituksen täydellisyydessä. Helpompi olisi ollut puhua näistä ongelmista jollekin lanttumaakarille, joka olisi tsempannut, auttanut jaksamaan.

Otetaanpa oikein esimerkki tältä ammuntakaudelta. Viime vuosina on tullut harjoiteltua todella paljon, yksityiselämän tilanteista huolimatta. Nyt alkukaudesta ei meinannut tulla mistään mitään. En osunut hyvin sitten niin millään, koska murehdin yksityisasioitani, joita en tässä avaa. Viikko sitten yksityiselämän tilanne laukesi, hetken aikaa ammuin ihan päin pakaroita, mutta nyt, nyt kun henkinen solmu on viimein auennut, ammun paremmin kuin koskaan. Vasta nyt kun henkiset hommat ovat suht. kunnossa, rankasta harjoittelustani on alkanut olla jotain hyötyä ja saatan parhaimmillani pärjätä huippuja vastaan. Siis ihan pienikin henkinen helpotus voi auttaa paljon.

Vaikka minä jaksoin harjoitella ilman henkistä valmentajaa, en usko että se on ainakaan helpompaa paljon näkyvämmän urheilulajin ja kovemman painetilan omaavalle ammattilaiselle. Urheilu on siis muutakin kuin pelinavaustapojen lukumäärää ruutupaperilla.

Tosin SM-tason ammuntaani ei välttämättä voi verrata suoraan jääkiekkoon. Ammunnassa keskittymiskyvyn puutteesta johtuva käsien tärinä on suurta verrattuna nelosketjun energiajyrän adhd-taklaamiseen :D
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Myös Tapparassa aloitettiin Saarisen aikana kiinnittää huomiota henkiseen valmennukseen. Täällä jo esille tuodun Jalosen lisäksi myös Hannu Aravirta on puhunut henkisen valmennuksen merkityksen kasvusta tulevaisuudessa.

"Aravirran mukaan tulevaisuudessa jääkiekkojoukkueet joutuvat panostamaan entistä enemmän henkisen puolen valmentajiin. Tällä osastolla tulee tapahtumaan paljon tulevien vuosien aikana." Lähde: Urheilun taustapeili, YLE 12.10.2010.

Suomi-kiekon tulevaisuusseminaarin raportissa (Erkka Westerlund) puolestaan mainitaan asiasta seuraavaa:

Niinhän ne vanhat konkarit puhuvat tulevaisuudesta. Heidän aikanaanhan ei tietysti tarvita mitään erillistä henkistä valmennuksesta. Tulevaisuudesta se puhui Suomen kuuluisin urheilupsykiatri minulle jo 25 vuotta sitten. Tulevaisuudessa tullaan Suomessakin satsaamaan jääkiekossa erilliseen henkiseen valmennukseen, mutta juuri nyt ei siihen ole tarvetta.
 

Fordél

Jäsen
Niinhän ne vanhat konkarit puhuvat tulevaisuudesta. Heidän aikanaanhan ei tietysti tarvita mitään erillistä henkistä valmennuksesta. Tulevaisuudesta se puhui Suomen kuuluisin urheilupsykiatri minulle jo 25 vuotta sitten. Tulevaisuudessa tullaan Suomessakin satsaamaan jääkiekossa erilliseen henkiseen valmennukseen, mutta juuri nyt ei siihen ole tarvetta.

Jukka Jalonen, jonka mielestä "henkinen pelirohkeus on kv. kärkeä jäljessä", ei ole vanha konkari. Joka tapauksessa rohkea ulostulo kun olet siis eri mieltä Jalosen, Westerlundin, Aravirran sekä esimerkiksi hyvin monen ruotsalaisen kiekkovaikuttajan kanssa.

Ongelmat pelaajan henkisissä ominaisuuksissa on muuten toiseksi suurin heikkous suomalaisessa huippukiekkoilussa. Yhtenä suurimmista esteinä pelaajan kehittymiselle huippupelaajaksi nähdään juuri henkisen valmennuksen puuttuminen. Tämä on siis suomalaisten kiekkovaikuttajien näkymys asiasta¨eikä vain konkarien. Kaikki muut siis puhuvat sen puolesta, että henkisen valmennuksen kehittämiselle on juuri nyt tarvetta. Itse uskon mielummin näitä asiantuntijoita ja omia haivaintoja.

Mieluusti kuulisin vielä perustelusi sille, että miksei tähän asiaan tarvitse puuttua nyt vaan vasta tulevaisuudessa?

Mikä logiikka on siinä, että tunnistetaan ja tunnustetaan ongelma, mutta haluat, että siihen puututaan vasta tulevaisuudessa?
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
En minäkään käsitä ollenkaan miksi juuri nyt ei ole tarvetta henkiselle valmennukselle jääkiekossa. Se oin yhtä paradoksaalinen väittämä kuin kirjoittaisi, että juuri nyt Suomen jääkiekosssa ei ole tarvetta maaalivahti-valmennukselle tai jonkin muun osa-alueen valmennukselle, jos asia olisi kunnossa. Suomi on finaalipeleissä isoisssa kisoissa pelannut muistaakseni 9 kertaa ja saldo niistä peleistä on 1 voitto keväällä 1995 Ruotsin mm-kisoissa ja 8 tappiota. Eikö tällaisen maan jääkiekon edustusjoukkkue ja U20-joukkkue oppiakseen jo nuorempana voittamista muka tarvitse henkistä valmennusta poistaakseen tuon häviämisen kulttuurin finaalipeleissä ja kaivamalla isolla henkisen työn projektilla esiin syitä miksi Suomi häviää isojen kisojen finaalipelit. Päästään, ah niin lähelle, mutta todellisuudessa jäädään niin kauas, ettei ole tosikaan, mestaruuden voittamisesta, poislukien kevät 1995. "Den glider inte in" ja sen selvittämiseen, että miksi, tarvittaisiin henkisen puolen valmennusta suomalaisille huippupelaajille ja tuleville huipuille.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Mieluusti kuulisin vielä perustelusi sille, että miksei tähän asiaan tarvitse puuttua nyt vaan vasta tulevaisuudessa?

Mikä logiikka on siinä, että tunnistetaan ja tunnustetaan ongelma, mutta haluat, että siihen puututaan vasta tulevaisuudessa?

Minähän kirjoitin Jukka Jalosen, Erkka Westerlundin ja Hannu Aravirran sanomisista, että tulevaisuudessa henkiseen valmennukseen tullaan kiinnittämään erityishuomiota. Kysyin, niinkuin sinäkin, että miksi ko. päävalmentajat eivät satsaa jo nyt, omana aikanaan, joukkueissaan pelaajien erilliseen henkisen puolen valmennukseen. Eli, onko Suomen maajoukkueen, Jokereiden ja Kärppien pelaajille palkattu jo nyt erilliset henkisen puolen valmentajat? Ellei ole, niin miksei ole, tätä kyselin. Tulevaisuudessa heidän mielestään näin tulee tapahtumaan.

Minä olen täällä kirjoittanut jääkiekkoilijoiden henkisen puolen valmentamisesti erittäin paljon. Pelaajien henkinen puoli rakentuu mm. fysiikasta, henkilökohtaisesta taidosta, joukkueen pelikirjan antamasta turvasta, valmentajan luottamuksesta ja valmentajan motivoimisesta.

Pelaajien henkinen kovuus näkyy itseluottamuksena; oikeina reagointeina pelin aikana; rohkeutena mennä kaikkiin pelin vaatimiin tilanteisiin; valtavana luottamuksena siihen, että pystyy tekemään jäällä oikeat ratkaisut; intohimona peliin; itsenäisyytenä ja omatoimisuutena lisäharjoitusten teossa. Näiden asioiden kehittämisessä ei mielestäni tarvita ulkopuolisia, erillisiä henkisen puolen valmentajia. Joukkueiden valmennusryhmän kokoamisessa kannattaa ottaa huomioon ehdottoman tärkeinä vaatimuksina osata pitää yllä ja kehittää pelaajien henkisiä ominaisuuksia. Valmennusryhmän tulee koostua minusta jääkiekkovalmentamisen ja fysiikan valmentamisen ammattilaisista. Valmentajille annettava johdon mentorointi on aina hyvä asia, sitä kannatan ilman muuta.
 

Fordél

Jäsen
Kysyin, niinkuin sinäkin, että miksi ko. päävalmentajat eivät satsaa jo nyt, omana aikanaan, joukkueissaan pelaajien erilliseen henkisen puolen valmennukseen. Eli, onko Suomen maajoukkueen, Jokereiden ja Kärppien pelaajille palkattu jo nyt erilliset henkisen puolen valmentajat? Ellei ole, niin miksei ole, tätä kyselin. Tulevaisuudessa heidän mielestään näin tulee tapahtumaan.

Näihin kysymyksiin osaa vastata syvällisemmiin herrat itse. ITse vain tiedän sen, että jäkiekossa hyvin moni ellei jopa valtaosa Elitserienin joukkueista käyttää henkistä valmennusta, Suomessa taas mm. Ilves ja Tappara. JYP:ssä henkiseen valmennukseen on taas lähdetty ihan erilaisella lähestymistavalla.


Edelleenkään en saanut vastausta siihen, että miksi mielestäsi asiaan ei kannata panostaa nyt vaan vasta tulevaisuudessa? Tämä logiikka jäi sinulta avaamatta. En ymmärrä mitä siinä voitetaan, että ongelma lakaistaan vähäksi aikaa maton alle ja siihen puututaan sitten kun ero esim. Ruotsiin on vieläkin suurempi. Onneksi nämä asiantuntijat ovat asiasta siffan "logiikan" kanssa eri mieltä.

Itse kannatat, että kiekkojoukkueen valmennuksesta vastaavat vain jääkiekon ammattilaiset. Kysynkin vielä toiseksi, että miten henkisen puolen valmentajan palkkaaminen eroaa siitä, että joukkueissa hyödynnetään jo nyt mm. luistelussa ja fysiikassa omia valmentajiaan? Nämä eivät ole välttämättä jääkiekkovalmentajia vaan tulevat toisen lajin piiristä, mutta esim. fysiikkavalmentaja tekee päivittäistä työtä joukkueessa. Itse en ymmäärrä miksi henkinen puoli pitää erottaa näin selkeästi muusta valmennnuksesta kun se on kuitenkin yhtä kiinteä osa pelaajan onnistumista kuin luistelu tai fysiikka.

Loogisesti ajateltuna valmentajan kannattaisi hyödyntää kaikissa pelin osa-alueissa alan parasta osaamista. Näin tehdään siis jo monella muulla osa-alueelle, mutta henkisellä puolella tähän on herätty vasta viime vuosina. Onneksi kehitys kulkee nyt siihen suuntaan, että Suomi aikoo ottaa tässä Ruotsia kiinni.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Raimo Summanen "meidän päivä": "Haninin ajatukset perustuivat siihen, että tunnetilat kyllä vaikuttavat yksilön tai joukkueen suoritukseen - auttavasti tai tuhoavasti, mutta jokaisella pelaajalla on oma yksilöllisen tunnetilan taso, joka tämän tunnetilan saa aikaan. Tähän IZOF-malliin (Individual Zones of Optimal Functioning) perustuen on mahdollista ennustaa suoritustasoa ja käyttää yksilön vahvuuksia paremmin hyväksi."

Jos haluaa maksimaalisen suorituksen joukkueelta, niin tulee käsittää, että kollektiivi, jota kutsutaan jääkiekko-joukkueeksi, muodostuu yksilöistä, jotka ovat kaikki erilaisia ihmisiä. Siksi ei voida puhua "pelaajien henkisestä kovuudesta" tai "oikeista reagoinneista pelin aikana" ym. asioista koko joukkueen tasolla, koska jokainen yksilö joukkueessa omaa oman tasonsa henkistä kovuutta ja reagoi omalla tasollaan pelissä eteen tuleviin asioihin. Tällaisten asioiden havainnointiin jokaisen pelaajan kohdalla erikseen tarvitaan henkistä valmennusta tai valmentaja lähes päivittäistä mentorointia jonkun "juri haninin" kanssa. Muuten joukkueesta jää ottamatta paras suoritus irti. Ei tätä asiaa tarvitse toteutttaa "joskus tulevaisuudesssa", vaan sitä pitää tehdä jo nyt tai viimeistään kaudella 2011-12.

Henkisen valmennuksen väheksyminen jääkiekkoilijan osalta yksilötasolla on yhtä epä-älyllistä kuin pelikirjojen väheksyminen menestystekijänä v. 2011 jääkiekossa koko joukkueen menestymisen kulmakivenä.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Edelleenkään en saanut vastausta siihen, että miksi mielestäsi asiaan ei kannata panostaa nyt vaan vasta tulevaisuudessa? Tämä logiikka jäi sinulta avaamatta. En ymmärrä mitä siinä voitetaan, että ongelma lakaistaan vähäksi aikaa maton alle ja siihen puututaan sitten kun ero esim. Ruotsiin on vieläkin suurempi. Onneksi nämä asiantuntijat ovat asiasta siffan "logiikan" kanssa eri mieltä.

Sinulle ei siis vieläkään avautunut tuo minun ironinen viestini, joka koski tulevaisuutta? Lainasin sinun kirjoitustasi, jossa kerroit Jukka Jalosen ja Hannu Aravirran puhuneen siitä, että tulevaisuudessa tullaan satsaamaan erilliseen henkiseen valmennukseen. Kerroin, että jo 80-luvulla ja varsinkin silloin henkisen puolen erillinen valmennus oli voimakkaasti esillä Suomen huippu-urheilussa. Silloinkin hyvä ystäväni, sen ajan kuuluisin urheilupsykiatri, vakuutti minulle, että tulevaisuudessa tullaan satsaamaan yhä enemmän erilliseen henkisen puolen valmennukseen. Nyt tuota tulevaisuus-mantraa ovat käyttäneet Jukka Jalonen, Aravirta ja Westerlund. Minä ihmettelin, että miksei satsata jo nyt tänä päivänä, kun heillä jokaisella on epäilemättä mahdollisuus hankkia joukkueidensa pelaajille erilliset henkiset valmentajat.
 

Fordél

Jäsen
Nyt tuota tulevaisuus-mantraa ovat käyttäneet Jukka Jalonen, Aravirta ja Westerlund. Minä ihmettelin, että miksei satsata jo nyt tänä päivänä, kun heillä jokaisella on epäilemättä mahdollisuus hankkia joukkueidensa pelaajille erilliset henkiset valmentajat.

Okei eli kannatat siis henkiseen valmennukseen panostamista nyt eikä vasta tulevaisuudessa.

Saanko vielä vastauksen toiseen kysymykseeni, kiitos.
 

Fordél

Jäsen
Henkisen valmennuksen väheksyminen jääkiekkoilijan osalta yksilötasolla on yhtä epä-älyllistä kuin pelikirjojen väheksyminen menestystekijänä v. 2011 jääkiekossa koko joukkueen menestymisen kulmakivenä.

Juuri näin ja tässäkin kohdin palataan siis taas siihen kuinka kaikki lähtee yksilöstä ja palaa aina yksilöön.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Okei eli kannatat siis henkiseen valmennukseen panostamista nyt eikä vasta tulevaisuudessa.

Henkiseen valmennukseen on panostettu jääkiekkojoukkueissa jo iät ajat. Tästähän olen kirjoittanut paljon, joten käy lukemassa vaikka tämän aamun toistoni asiasta. En kannata erilliseen henkiseen valmennukseen panostamista tänään enkä tulevaisuudessa. Joukkueiden valmennusryhmät on koottava niin, että jääkiekon ammattilaiset ja fysiikka-valmentajat hoitavat pelaajien henkisten ominaisuuksien kehittämisen. Jukka Jalonen, Erkka Westerlund ja Hannu Aravirta ovat sinun mielestäsi esittäneet, että tulevaisuudessa panostetaan erilliseen henkisen puolen valmennukseen. Tähän kirjoitin ironiseen sävyyn, että mikseivät panosta jo tänään, kun heillä siihen on epäilemättä mahdollisuus, vaan vasta tulevaisuudessa.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Itse kannatat, että kiekkojoukkueen valmennuksesta vastaavat vain jääkiekon ammattilaiset. Kysynkin vielä toiseksi, että miten henkisen puolen valmentajan palkkaaminen eroaa siitä, että joukkueissa hyödynnetään jo nyt mm. luistelussa ja fysiikassa omia valmentajiaan? Nämä eivät ole välttämättä jääkiekkovalmentajia vaan tulevat toisen lajin piiristä, mutta esim. fysiikkavalmentaja tekee päivittäistä työtä joukkueessa. Itse en ymmäärrä miksi henkinen puoli pitää erottaa näin selkeästi muusta valmennnuksesta kun se on kuitenkin yhtä kiinteä osa pelaajan onnistumista kuin luistelu tai fysiikka.

Pelaajan fysiikka on minulla aina ensimmäinen asia ja peruste sille, mille pelaajan henkinen kantti pelitilanteeseen rakennetaan. Sen takia fysiikkavalmentajan onnistuminen tehtävässään on parasta mahdollista henkistä valmennusta. Jääkiekkoammattilaiset valmentajina kehittävät pelikirjoihinsa tukeutuen pelaajien henkilökohtaisia taitoja sekä joukkuepelaamista. Fyyysisten tekijöiden jälkeen nuo ominaisuudet luovat henkistä kovuutta ja turvallisuutta pelaajille. Eli henkisen puolen kehittäminen on ollut ja tulee olemaan aina erittäin merkittävässä asemassa valmennusprosessissa, joten ei sitä ole koskaan irroitettu erilleen muusta valmennuksesta, niinkuin virheellisesti kirjoitat.
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Itse en ymmäärrä miksi henkinen puoli pitää erottaa näin selkeästi muusta valmennnuksesta kun se on kuitenkin yhtä kiinteä osa pelaajan onnistumista kuin luistelu tai fysiikka.

Varmasti on, tai ainakin voi olla yhtä tärkeää, mutta henkinen valmennus on kuitenkin täysin eri asia kuin fyysinen ja jääkiekkovalmentajien asiantuntemus on varmasti enemmän fysiikassa ja pystyvät arvioimaan myös fyysisen valmennuksen tasoa/valitsemaan valmentajat huomattavasti helpommin. No itse en ole mikään henkisen valmennuksen asiantuntija, mutta voisi kuvitella että jos henkinen valmennus esimerkiksi jollain tasolla epäonnistuu niin siitä saattaa tulla ongelmia. Kuka olisi sitten se henkilö joka organisaatiossa palkkaa henkiset valmentajat, arvio ne hyödyt tai seuraa valmennuksen kehitystä? Toisaalta puhutaanko ihan pelaajien terapeutista jonka keskustelut pelaajien kanssa ovat yksityisasioita, vai jostain sellaisesta valmennuksesta joka on ikään kuin julkista? Siis en sano ettäkö se olisi mahdotonta onnistua mutta väitän silti että edelleen epävarmuustekijöitä on merkittävästi suhteessa fyysiseen valmennukseen.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Curt Lindström halusi aikanaan löytää maalintekijät Suomen maajoukkueesta, toimiessaaan päävalmentajana 1993-97 ja hän näytti kerran kesällä yhtenä tehtävänä kaikille pelaajille kuvan, jossa oli isokokoinen maalivahti maalin edessä ja pyysi jokaista pelaajaa erikseen kirjoittamaan, että mitä hän näkee kuvassa. Muistaakseni esim. Mika Nieminen kirjoitti, että hän näkee maalin, jonne hän jollain tapaa sijoittaa kiekon, jota hän kuljettaa kohti maalia tai laukaisee kiekon kohti maalia ja kiekko menee maaliin. Moni muu kirjoitti, että maalin edessä on iso mv, yritän syöttää paremmassa paikassa olevalle pelikaverille tai jotain muuta vastaavaa.

Kesällä voi tehdä tällaista henkisen puolen kartoitusta pelaajien ominaisuuksista, ilman että se on mitään kallonkutistamista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös