Tuo Urheilulehden/Sihvosen omalta puolustusalueelta lähtevien hyökkäysrytmien jaottelu on hyvin yksinkertainen asia. Siinä ei ole mitään ihmeellistä tai uutta. Kyse on siitä, miten nuo rytmit jaetaan.
Urheilulehdessä ne on sanallisesti kirjoitettu näin: "Nopeassa peli käännetään ylöspäin niiltä sijoiltaan. Puolinopeassa pelataan ensin yksi levitys ja sitten suunnataan ylös. Hidastaminen on esimerkiksi sitä, että tulee pakki-pakki-pakki -syöttöketju, jossa NHL-tyyliin viimeinen syöttö suuntautuu lateraalisti takaviistoon. Viiveessä viisikko pysähtyy oman maalin taakse ja kerää joukot kasaan. Palauttaminen on alaspäin kiekon syöttämistä ja kiekottelua".
Lateraalinen on turha ilmaisu tässä yhteydessä. Itse olen kirjoittanut tuon hitaan hyökkäyksen aiemmin täällä esim. Kanadan Vancouverin olympiajoukkueen tavaksi lähteä silloin tällöin omalta puolustusalueelta hyökkäyksiin. Pronger syöttää maalin takaa Scott Niedermeyerille, Niedermeyer nostaa jalalla ylöspäin ja syöttää takaviistoon Prongerille, joka on noussut lähelle kentän keskiviivaa. Yleensä hidas lähtö kannattaa määritellä yksinkertaisesti pakki-pakki-pakki tai vieläkin useammaksi syöttelyksi omalla puolustusalueella.
Olen tilastoinut parin kauden aikana kolmen rytmin kiekon viivelähdöt. Määrittelin viivelähdöiksi omalta puolustusalueelta hyökkäyksiinlähdöistä muut kuin nopeat ja puolinopeat (pakki-pakki) lähdöt. Nyt asia tulee omalta osaltani selvemmäksi, kun jaan nuo aiemmat viivelähdöt (pakki-pakki-pakki + maalin taakse seisahtuminen) kahdeksi eri rytmiksi eli hitaiksi (pakki-pakki-pakki) ja viivelähdöiksi (maalin taakse pysähtyminen). Mm. Sport-kannattaja papera arvosteli viime kevään viivelähtölaskelmiani, joten tuokin tulee nyt selkeämmäksi.
Hannu Aravirta määritteli tv-studiossa 14.11.2010 EHT Suomi-Tshekki ottelun viimeisen erän Suomen rytmittämisen nopeaksi, puolinopeaksi, hitaaksi ja erittäin hitaaksi. Aravirta huomioi silloin nuo neljä rytmiä. Itse tilastoin Suomelle 7 viivelähtöä tuossa erässä vanhalla jaottelullani.
Sekolustille vastaus: en ole tilastoinut sitä, moniko hidas tai viivelähtö johtaa maaliin. Tarkoitukseni on ollut seurata jääkiekkovalmentajien pelikirjoja pelin rytmittämisen osalta. Nopeat ja puolinopeat lähdöt olen jättänyt tilastoimatta, niitähän jääkiekkopeleissä on valtaosa eli n. 90% hyökkäyksiinlähdöistä, Tampa Bay:lla ja Tikin Jokipojilla lähes 100%. Kuriositeettina mainitsen, kun 20.1.2011 ilmestyneessä UL:ssä Petteri Sihvonen moitti Petri Matikaisen siirtyneen pelkkään nopeaan, taistelevaan, pystysuunnan jääkiekkoon, niin Blues ratkaisi 3-2 voiton hitaalla pakki-pakki-pakki syötöllä alkaneella hyökkäyksellä, joka johti suorana hyökkäyksenä 3. maaliin ajassa 53.07. Hitaita ja viivelähtöjä Bluesilla oli tuossa pelissä yhteensä 15 kpl, kun Jokereilla niitä oli 16.