En ole samaa mieltä, tai no riippuu mitä termillä 'lainalaisuudet' tarkoitetaan. Jos niillä tarkoitetaan jotain fyysiikan lakeihin verrattavia lainalaisuuksia "kiekko on nopeampi kuin ihminen" niin eivät ole. Jos niillä kuitenkin tarkoitetaan asioita kuten "lyhytsyöttö peli ovat optimaalinen tapa pelata jääkiekkoa" niin sitte ne ovat. Ei siitä ole kuin reilu 10 vuotta kun Jursinov valmensi Suomessa voittavaa jääkiekkoa jonka kantavana ajatuksena oli että luistellaan ihan perkeleesti ja sillä saadaan ylivoimahyökkäyksiä tai ainakin 1 vs 1 ja 2 vs 2 tilanteita, joissa sitten tuolla luistelulla edelleen haastetaan vastustajan pelaajia. Hänen ajatuksensa oli että jokainen syöttö on mahdollisuus hukata kiekko ("jätä turha syöttö pois").Mutta tavallaan se on juurikin näin. Eivät ne pelin lainalaisuudet ole mihinkään muuttuneet, valmentajat ovat aina hakeneet omaan materiaaliinsa nähden parasta pelityyliä.
Minä uskon että TPS:n tuon ajan miehistöllä olisi voitu aivan loistavasti pelata lyhytsyöttöpeliä.
Muita esimerkkejä muuttuneista lainalaisuuksista: Volttilähtö maalin takaa lienee alunperin ollut punakoneen tavaramerkki, ei enää kovinkaan toimiva hyökkäyksien käynnistysmenetelmä (vai mitä Shedden!). Jollain aikakaudella on pyritty ylimiehittämään kentän tietyt alueet kun nykyään taas vannotaan kenttätasapainon nimiin. Minä en millään suostu uskomaan että nämä erot johtuisivat vain pelaajien taitotasojen tai fyysisten ominaisuuksien kehittämisestä.
Eihän Sihvonen nykyisessä duunissaan mitään uutta pyrikään keksimään, hän on analyytikko. Valmentajat kuten Summanen ja Westerlun keksivät (tämä tarkennus sillä että toiset valmentajat vain matkivat), kun taas analyytikot puolestaan havainnollistavat ja purkavat muille ymmärrettävään muotoon että mitä he ovat keksineet.Mitään ihan uutta ei Sihvonenkaan enää keksi, mutta nykypäivän valmennus onkin kompromissi vanhojen systeemien soveltamisesta ja sulauttamisesta huomioiden käytettävissä olevat pelaajat.
edit: perhanan knowler oli mennyt mennyt kirjoittamaan MINUN juttuni jo etukäteen eilen.
Viimeksi muokattu: