Tämä tulee kolmelta kantilta suomalaisille äärimmäisen kalliiksi:
1) Suomi osaltaan jatkaa ilmaston paskomista, joka tulee vaikuttamaan myös suomalaisiin vahvasti ja monella tavalla tulevien vuosikymmenien aikana.
2) Suomen asema vihreiden investointien houkuttelussa jatkaa romahtamistaan. Sipilän hallitus vielä onnistui vahvistamaan Suomen profiilia vihreän siirtymän (tuolloin "cleantech") maana, mutta sen jälkeen suunta on ollut alas, kun monissa verrokkimaissa se on ollut ylös. Hakkuut lisääntyivät Sipilänkin hallituksen aikana toki merkittävästi, mutta ongelman kiireellisyys ei ollut tuolloin niin hyvin tiedostettu.
3) Suomi joutuu ostamaan lisää päästöyksiköitä, joka tulee suomalaisille veronmaksajille ja yrityksille hyvin kalliiksi.
Marinin hallitus oli melko lailla katastrofi ilmastopolitiikan suhteen ja sama seinää päin ajo jatkuu nykyisen hallituksen aikana. Marinia pidetään julkisuudessa jonakin "punavihreänä", mutta vihreää hän ei ole nähnytkään, paitsi joskus hallituksensa kokouksessa. Vihreät puolueena jäivät edellisessä hallituksessa totaalisesti Marinin jyrän alle.
Näihin haluaisin kyllä ihan tavantallaajana vastauksia.Hallitus on tehnyt ihan oikein pitämällä polttoaineenhintoja kurissa pitämällä tuon jakeluvelvoitteen alhaalla.
1. Miten täällä selitetään se että Suomessa olisi Euroopan kallein polttoaine ilman hallituksen tekemiä muutoksia?
2. Miten voi olla että muualla Euroopassa se on myös nyt Suomen hintaista?
3. Rikkovatko muutkin Euroopan maat velvoitteitaan? Onko Suomi ainut joka joutuu maksamaan näitä ”sakkoja”?
4. Minne nuo rahat menevät?
5. Pitäisikö konkurssikypsän valtion tukea varakkaita hankkimaan sähköauton?
6. Eikö ole oikeudenmukaisempaa valtion hoitaa noita sanktioita kuin se että kansaa kuritetaan kalliilla polttoaineella?
Bensakeskeinen viesti mutta tähän se kansan silmissä ilmastopolitiikka arjessa kiteytyy.