Mediakuutio
Jäsen
Jutussa oli paljon asiaa, mutta kuitenkin myös hyvin vahvasti omaa ”näkemystä” joka vie sitten ihmisten huomion siitä itse asiasta. Esimerkiksi EIT:n suomalainen tuomari ei tunnu ihan allekirjoittavan Tuorin juttuja.En ymmärrä Kaarlo Tuorin haastattelun kuittaamista vain sillä, että käännytyslaki on ok, ja kyllähän muuallakin tehdään kovaa maahanmuuttopolitiikkaa kun tilanne sitä vaatii. Kyllä minä ainakin ottaisin vakavasti, jos noin kokenut ja kovan tason asiantuntija antaa tiukkaa kritiikkiä perustuslakivaliokunnan toiminnasta.
Ainakin minusta vaikutti siltä, että Tuori yritti tuoda esiin sellaista laajempaa huolta siitä, että perustuslakivaliokunnasta on tullut liian altis poliittiselle ohjaukselle - siis että tavallaan politiikan ja oikeuden tasapaino menee sekaisin. Eihän tämä laki nyt ole läheskään ainoa asia, missä perustuslakivaliokunta voi ohittaa oikeusoppineiden näkemykset, ja ongelmia voisi olla tulossa jatkossakin jos jatketaan samalla systeemillä.
Minun puolestani käännytyslain säätäminen on ymmärrettävää, mutta ainakaan Tuorin juttujen perusteella tuo valiokunnan toiminta ei nyt vakuuta yleisellä tasolla.
Toki hankalaahan tämä on kun poikkeukselliset ajat ja pitäisi sen mukaan tehdä myös ratkaisuja, mutta sitten taas rajoitteita on sopimuksista jotka eivät ehkä ihan enää istu nykyaikaan. Käytännössä fakta kuitenkin on, että jokainen valtio unohtaa ne ihmisoikeussopimukset sun muut siinä vaiheessa kun oma valtio on liian ison uhan alla. Tämän vuoksi olisi hedelmällistä jos nämä asiantuntijat pyrkisivät miettimään miten sopimuksia ja lakeja (kansainvälisiä ja kansallisia) pitäisi muuttaa jotta voidaan reagoida paremmin nykyajan uhkiin mutta samalla turvata ihmisoikeuksia ja oikeusvaltiota mahdollisimman hyvin.