En ole ymmärtänyt ikinä, että miksei alkoholin ja apteekkitoiminnan kanssa mennä samalla tavalla. Miksei apteekkitoimintaa voitaisi järjestää kuten Alko omana valtionyhtiönään. Sen sijaan pitää olla ihmeelliset toimialasäätämiset apteekkilainsäädännössä kuinka saadaan apteekkilupa ja on pakko olla henkilöyhtiö. (Ja tainnut yleistyä että apteekin tiloissa saattaakin olla Oy:n alla jotain toimintaa, minkä ei tarvitse olla henkilöyhtiön toimintaa. Toki aiemmin nouhouskin oli omanlaisensa erikoisuus, mutta ei enää.
Toki tuokin mielenkiintoista kun hallitus aikoo säätää omistuksiensa maksimi omistusta. Näin raidealan ihmisenä eniten kiinnitän huomiota VR:ään kun sen minimi olisi jatkossa 50,1% VR:llä on mielestäni mahdollisuuksia kasvaa ja kehittää, mutta ehkä se tarkoittaa että se tehdään ulkomailla. Esimerkiksi VR:n yöjunakonsepti autonkuljetusmahdollsuuksineen voisi olla hyvä lisä Ruotsiin minne se jo laajentunut. Toki voidaan kritisoida, että ensin edellinen hallitus siunaa ostoliikennesopimuksen suorahankinta oliko 2031 vuoteen ja sen jälkeen VR lähtee kilpailuille markkinoille Ruotsiin. (Onko reilua kilpailun kannalta?).
Pidemmällä aikavälillä luulen, että VR voisi olla pörssissä kuin Finnair.
Finavia tuli myös pienenä yllärinä, itse koen sen olevan kuin rataverkko, että lentoasemien mielestäni ehkä pitäisi olla 100% julkisesti omistettu. Toki eihän nyt päätetty että VR:ää tai muuta vielä myytäisiin mitään vielä.
Menee aavistus toki ohi aiheen, mutta tietysti voi pohtia mikä on muidenkin valtioyhtiöiden tilanne ja onko ne vain Suomea varten. Voisiko vastaavasti Veikkaus lähteä kilpailemaan lisenssimallin Ruotsiin. Alko perustaa tytäryhtiön Viroon?