Petteri Orpon hallitus

  • 1 188 450
  • 15 127

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Paitsi jos lakon järjestää ammattiliitto, niin ei saa kenkiä. Vaikka lakolla ei olisi mitään tekemistä työnantajan kanssa.
Nyt en puhunut lakosta vaan mielenilmauksesta.
 

Boogey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voittamisen kulttuuri
Tarkoitatko, että oikeutta aiheuttaa miekenilmauksella vahinkoa ulkopuolisille tahoille ei saisi rajoittaa?

Vahinko ulkopuoliselle taholle on aika slippery slope. Mielenilmaisut tulisi sallia kunhan Suomen lakeja ei sivutuotteena rikota.

On kuitenkin ongelmallista kun lakiteitse lähdetään oikeutta kaventamaan. Varsinkin kun mennään yksilötasolle. Nyt päätettiin näin, ja siitähän on helppo lähteä entisestään tiukentamaan.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Vahinko ulkopuoliselle taholle on aika slippery slope. Mielenilmaisut tulisi sallia kunhan Suomen lakeja ei sivutuotteena rikota.

On kuitenkin ongelmallista kun lakiteitse lähdetään oikeutta kaventamaan. Varsinkin kun mennään yksilötasolle. Nyt päätettiin näin, ja siitähän on helppo lähteä entisestään tiukentamaan.
No, minä en näe siinä mitään ongelmallista, että lakiteitse lähdetään kaventamaan oikeutta aiheuttaa vahinkoja ulkopuolisille tahoille. Itse asiassa pidän sitä erittäin myönteisenä kehityksenä.

Mielenilmaukset onnistuu tässä maassa edelleen vallan helposti myös siten, että ne toteutetaan ihmisen omalla ajalla ja ketään vahingoittamatta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kannattaisi ennakoivasti purkaa tilannetta jo kesällä ettei väistämätön lojahda niin pahasti. Mutta olisiko tuokin arvovaltatappio Satonen/Orpo akselille?

Nyt olisi helpompi tulla hiukan vastaan kun yksi oma tavoite on saatu läpi?

Hallituksen ministereistä mm. Orpo ja Satonen olivat valmiita tulemaan SAK:ta liittoineen vastaan. Mutta siltä puolelta halukkuutta ei löytynyt. Jatkossa toivon hallituksen edelleen olevan vastaantuloon valmis, mutta kyllä se vaatii SAK:ltakin jotain.

Se mikä hieman jo nyt huolestuttaa, on Venäjän mahdollinen sekaantuminen rettelöihin, jos SAK lähtee taistelulinjalle. Venäjä on mm. Ruotsissa ja Saksassa pyrkinyt lisäämään vastakkainasettelua ja suoranaiset terroriteot/erilaiset iskut ovat entistä useamman Venäjän pelikirjassa. Myös Norjassa Venäjä on ollut mukana luomassa vastakkainasettelua ja tekemässä iskuja mm. raideliikennettä vastaan. Suomea varten on 100 % varmuudella suunnitelmat valmiina ja yksi osa voisi olla kiihottaa ihmisiä hallitusta vastaan ja järjestää esimerkiksi iskuja ministereitä ja eduskuntaa kohtaan.

Tilanne on sellainen, että toivon jo siksi hallituksen ja SAK:n liittoineen löytävän toisensa.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Mä en kutsuisi sitä mielenilmaisuksi, kun täysin ulkopuolisille tahoille aiheutetaan vaikeuksia ja taloudellisia menetyksiä. Eihän se voi olla millään mittarilla oikeudenmukaista, mikäli jokin asia ei ay-liikettä miellytä, niin pistetään koko maan satamat kiinni ja firmat työntekijöineen, joilla ei ole mitään osaa eikä arpaa koko asiassa, joutuvat kärsimään tästä ja samalla iskua ottaa koko maan talous.
 

Boogey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voittamisen kulttuuri
Hallituksen ministereistä mm. Orpo ja Satonen olivat valmiita tulemaan SAK:ta liittoineen vastaan. Mutta siltä puolelta halukkuutta ei löytynyt.

Eihän tämä mikään aito vastaantulo ollut kun sanottiin että voitte neuvotella toisen tavan joka täyttää hallitusohjelman kirjauksen.

Vähän sama kun sanoisi vaikkapa perintöverotusuudistuksessa että joo me nyt korotetaan verotusta, mutta voitte toki neuvotella itsellenne sopivan maksuaikataulun.

Ja alle postattiinkin juuri hyvä esimerkki vastaantulosta jonka kaltaisia avauksia nyt tarvitaan.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Jonkunlaista kompromissiä yritetään tehdä paikallisesta sopimisesta ja vientimallista. Varmasta myös tästä valtakunnansovittelijan roolista. Toki avainministerit myönsivät jossain kohtaan, että näitä juttuja on lakiteknisesti vaikea toteuttaa ilman SAK/EK asiantuntemusta. Toisaalta varmasti ymmärretään ettei syksyn TES neuvotteluista tule helppoja, jos mennään pelkällä EK:n sanelulla. Ehkä avainministereillä tullut vihdoin järkeä mukaan, vaikka EK taustalla räksyttääkin.

Hallitus kaavailee työpaikkojen sisäisiin työehtoneuvotteluihin uudenlaista mallia, jonka se toivoo vaimentavan työmarkkinoilla jo viime syksystä lähtien jatkuneita riitoja.

Työ- ja elinkeinoministeriössä (TEM) on valmisteltu ratkaisuksi mallia, jossa sekä pääluottamusmies että liittoihin kuulumattomien työntekijöiden valitsema luottamusvaltuutettu voivat neuvotella yhdessä työnantajan kanssa työehtoja muuttavasta sopimuksesta.

Tällaista vaihtoehtoa ei ollut, kun hallitus lähetti alkukeväästä kiistellyn lain paikallisesta sopimisesta lausuntokierrokselle.

Ammattiliiton luottamusmiestä ei voisi sivuuttaa, mikäli sellainen yrityksessä on. Jos muu jäsenistö haluaa, hän voi edustaa myös kaikkia yrityksen jäseniä.

Jos liiton pääluottamusmiestä ei yrityksessä ole, sopimuksen neuvottelisi joko työntekijöiden valitsema luottamusvaltuutettu tai jopa koko jäsenistö.

Uudesta mallista ei ole neuvoteltu yhteisesti hallituksen ja keskeisimpien kiistakumppaneiden eli Suomen Yrittäjien (SY) ja palkansaajien keskusliitto SAK:n kanssa. SAK ja SY eivät siis ole hyväksyneet mallia, mutta se voi silti tulla voimaan.

HS:n tietojen mukaan työministeri Arto Satonen (kok) ja hänen avustajansa ovat kuitenkin tavanneet SY:n ja SAK:n asiantuntijoita.

Hallituksen perääntymisellä alkuperäisestä esityksestä on ainakin pari syytä. Se on etsinyt mallia, jonka molemmat osapuolet voivat edes kiemurrellen hyväksyä, mikä takaisi myös sopimusten syntymisen.

Hallitus haluaa myös rauhoitella pitkiä lakkoja järjestänyttä SAK:ta, jotta ensi syksyn työehtoneuvottelut eivät menisi heti alkuun solmuun.

Hallitus on valmistellut lakia vientimallista, jolla rajoitettaisiin tekemästä sopimuksia, joiden palkankorotukset ovat korkeampia kuin vientialojen palkankorotukset. Keskeisimmät vientialoja edustavat liitot kuuluvat SAK:hon.

Hallitus kuitenkin mieluummin haluaisi, että työnantajat ja palkansaajat itse sopisivat vientialojen palkankorotuksiin perustuvasta järjestelmästä.

 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Eihän tämä mikään aito vastaantulo ollut kun sanottiin että voitte neuvotella toisen tavan joka täyttää hallitusohjelman kirjauksen.

Ainakin vähän tuohon suuntaan kyllä sanottiin ja sen lisäksi oli selvää, että osapuolista EK seisoi hallitusohjelman takana (kun oli ohjelmaa kirjoittamassa).

Parlamentarismiin kuuluu sekin, että oikeistohallitus saa mahdollisuuden kokeilla, onko sillä keinoja kaventaa Suomen nopeasti kasvanutta etumatkaa muihin Pohjoismaihin. Tähänastiset hallitukset eivät ole onnistuneet ja joskus vuoden 2000 tasatilanteesta Ruotsin ja Tanskan kanssa molemmat maat ovat menneet menojaan. Suomi on pudonnut vauhdista.

Jos oikeistohallituksen keinot eivät nekään auta, hallitus vaihtuu viimeistään 2027. Sen jälkeen mahdollinen keskustavasemmiston hallitus voi tehdä omaa politiikkaansa.
 

Hermes#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arkijärki
Jos oikeistohallituksen keinot eivät nekään auta, hallitus vaihtuu viimeistään 2027. Sen jälkeen mahdollinen keskustavasemmiston hallitus voi tehdä omaa politiikkaansa.
Tämä on se ongelma. Pitäisi löytää järkevä linja, joka korjaa asioita pitkällä aikavälillä. Nyt haetaan kauhealla kiireellä pikavoittoja. Seuraavat vallanpitäjät siten ensitöikseen korjaa edellisten touhut. Mikään ei muutu ainakaan paremmaksi.

Käytännössä aikaa on 2 vuotta/hallitus kun loppu vaalikausi aletaan jo valmistautua uusiin vaaleihin.

Tähän tämä on ajautunut, mutta kuka on se joka tämän kehityksen korjaa?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tämä on se ongelma. Pitäisi löytää järkevä linja, joka korjaa asioita pitkällä aikavälillä. Nyt haetaan kauhealla kiireellä pikavoittoja. Seuraavat vallanpitäjät siten ensitöikseen korjaa edellisten touhut. Mikään ei muutu ainakaan paremmaksi.

Käytännössä aikaa on 2 vuotta/hallitus kun loppu vaalikausi aletaan jo valmistautua uusiin vaaleihin.

Tähän tämä on ajautunut, mutta kuka on se joka tämän kehityksen korjaa?

Tuohan se ongelma on, että kestävää linjaa TOP-10 isoissa asioissa ei ole. Linja vaihtuu hallitusten mukaan. Sama ongelma vaivaa osin muitakin demokratioita. Britanniassa, USA:ssa jne muutokset voivat olla suuria kun hallituksesta tulee oppositio ja oppositiosta hallitus.

En tiedä olisiko parempi siirtyä vähemmistöhallituksiin. Ruotsissa demarit olivat vähemmistönä hallituksessa, mutta talouspolitiikkaan ja moneen muuhun asiaan tarvittiin myös Moderaternan eli maltillisen Kokoomuksen tuki.
 

Aihio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jos oikeistohallituksen keinot eivät nekään auta, hallitus vaihtuu viimeistään 2027. Sen jälkeen mahdollinen keskustavasemmiston hallitus voi tehdä omaa politiikkaansa.

Keskustavasemmistolainen hallitus on kansataloudellisesti karmein vaihtoehto. Vasemmisto kuristaa keskiluokan hengiltä ja Kepu hoitelee lisää himmeleitä tukiseuduilleen.
 

Boogey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voittamisen kulttuuri
Ainakin vähän tuohon suuntaan kyllä sanottiin ja sen lisäksi oli selvää, että osapuolista EK seisoi hallitusohjelman takana (kun oli ohjelmaa kirjoittamassa).

Tämä oli Satosen default vastaus ja toistui moneen moneen otteeseen. Muistaakseni sanamuoto oli jotain "vaihtoehtoiset ratkaisut on hyväksyttäviä, jos ne täyttävät hallitusohjelman kirjauksen hengen". Tämä on selkeästi etukäteen koordinoitu viestintätapa ja tuo hallitusohjelman kirjauksen hengen on sen verran lavea että sen perusteella voi hyväksyä tai torpata melkein mitä vain.

Viesti esim. Akavan suunnalta oli ettei vaihtoehtoisia ehdotuksia kuunnella. Se on ainakin itselleni se luotettavin taho tässä sillä Akavalla on hyvinkin samansuuntaiset tavoitteet kuin EK:lla monen asian suhteen työelämän kehittämisessä.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yksi Suomen poliittisen historian parhaita päätöksiä. Hieno hetki, hieno päivä aloittaa pitkä viikonloppu! Suomen tulee olla työn ja yrittämisen, eikä lorvailun, taantumuksen ja tuhon maa.
Tän täytyy olla jotakin standup komiikoo settiä? Oletko harkinnut heittäväsi tämän jutun jossakin vaikkapa lintsin ulkolavalla, sillä sen verran hupaisa kommentti eittämättä oli, kun tietää koko hallituksen touhun olevan ihan muuta kuin työtä ja yrittämistä tukevaa toimintaa.
Aika epäolellisiin asioihin on kyllä keskittymiskyky hallituksella mennyt, ja pakko ihan ihmetellä, että miksihän näin, hmmmm?
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siivoojan työhön on tutkinto tottakai olemassa, mutta ei siihen sitä tarvitse työllistyäkseen, asenne tärkein. Samoin kauppaan on tottakai koulutus, mutta ei se ole välttämättömyys ja ihmiset koulutetaan. Onhan noita aloja mihin ei koulutus ole välttämätön, koodarillakin se osaaminen ratkaisee eikä paperi.
Töitä ei toki välttämättä ole kaikille, mutta ei ainakaan niille jotka eivät hae muuta kuin sitä omaa alaa tai jos töitä ei ole niin ei haeta ollenkaan. Harhainen ajatus sekin, että työllistyminen muualle olisi täysin mahdoton ajatus tai että kaikki siihen edes pyrkisivät.

Neljän kuukauden lomautuksessa jos töitä ei ole en lähtisi ammattia opiskelemaan, mutta jokin omaa alaa/muuta alaa edistävä kurssi voisi olla hyvinkin järkevä ratkaisu. Ei se voi olla ainoa ratkaisu maata kotona.
Täystyöllisyyteen ei kyllä olla menossa tai ainakaan siihen ei mikään viittaa se on totta, se ei ole yksilöiden vika, mutta se ei voi olla syy siihen ettei asiaa edistä millään tapaa.
Juu minäkin olen sitä mieltä, että monessa keski- kuin myös ylimmänkin johdon tehtävissä pärjäisi paremmin joku, jolla ei välttämättä ole rekkalastillista erilaisia papereita koulutuslaitoksista, vaan ihan oikeaa kokemusta mm alalta, johon lopulta on kenties vain sen koulutuksen kautta päätynyt. Siksi pitäisikin olla enemmän ihan sitä työssäoppimista, ja sen luomaa koulutuspolkua uralla eteenpäin. Tulisi pidempiä työuria, ja todennäköisesti omaan alaansa paremmin vihkiytyneitä. Sielläkin se asenne ratkaisee, eikä niinkään ne paperit.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: Waqu

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vahinko ulkopuoliselle taholle on aika slippery slope. Mielenilmaisut tulisi sallia kunhan Suomen lakeja ei sivutuotteena rikota.

On kuitenkin ongelmallista kun lakiteitse lähdetään oikeutta kaventamaan. Varsinkin kun mennään yksilötasolle. Nyt päätettiin näin, ja siitähän on helppo lähteä entisestään tiukentamaan.
Nimenomaan on aina parempi pitää yllä järjestelmää, jossa voidaan ilmaista vapaasti mielipiteitään siten, että toiminta ei mene väkivaltaiseksi. Mitä enemmän rajoitetaan oikeuttaa mm puuttua hallitusten sekoiluun, sitä lähemmäs päästään diktatuureja, joissa valta lopulta on ihan muilla kuin sillä kansalla. Naapurissa nähdään, kun se valta on diktaattorilla, sekä yrityksillä, niin eipä siellä oikein hyvä heilu, joten enpä oikein osaa keksiä mitään syytä sille, miksi väkivallattomia keinoja pitäisi rajoittaa lakisääteisesti, kun se tosiaankin heikentää demokratiaa entisestään ja alistaa mm niiden hallitusten mielivallalle. Typerää touhua edes uskotella, että tässä olisi mitään järkeä.
 
Viimeksi muokattu:

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
Juu minäkin olen sitä mieltä, että monessa kesk- ja ylimmänkin johodon tehtävissä pärjäisi paremmin joku, jolla ei välttämättä ole rekkalastillista erilaisia papereita koulutuslaitoksista, vaan ihan oikeaa kokemusta mm alalta, johon lopulta on koulutuksen kautta päätynyt. Siksi pitäisikin olla enemmän ihan sitä työssäoppimista, ja sen luomaa koulutuspolkua uralla eteenpäin. Tulisi pidempiä työuria, ja todennäköisesti omaan alaansa paremmin vihkiytyneitä. Sielläkin se asenne ratkaisee, eikä niinkään ne paperit.

Täysin samaa mieltä. Toki tiettyihin asioihin pitää jonkinlainen koulutus näissä olla, mutta yleisellä tasolla asia on juurikin miten kirjoitit. Paperinivaskan kanssa tykätään työshoppailla ja mennä tekemään hetkeksi "tulosta" johkin täysin väärin perustein. Pikavoitoilla pönkitetään omaa uraa ja tehdään yhteisölle parhaimmillaan isosti hallaa. Sitten kun rupeaa puntista valumaan vaihdetaan toiseen paikkaan kun "oma työ tuli valmiiksi".
 

Hermes#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arkijärki
Tuosta lakkolaista saatava hyöty tuskin tulee koskaan kattamaan sen ajamisesta aiheutunutta haittaa. Kun tehokkaat lailliset keinot mielipiteen ilmaisuun vähenee, siirrytään enemmän laittomiin ja epävirallisiin toimiin, mikäli tarve niin vaatii. Toivottavasti kuitenkaan ei tarvitse.

Tästä saatiin jo esimakua viime hallituksen aikana, kun hoitajat alkoivat valmistella joukkoirtisanoutumisia pakkolakien estäessä lakkoilun.
 

Baldrick

Jäsen
Pitkään vatvoin mielipidettäni asian suhteen, mutta nyt alan kallistua siihen, että ehkä poliittisten lakkojen rajoittaminen on hyvä asia tässä hetkessä, kun kaapeli on jo tuulettimessa. Syitä siihen ovat pitkälti seuraavat 4 pääpointtia satunnaisjärjestyksessä:

a) Päätösvalta lakoista on ammattiliitoilla, eikä yksilöillä.

b) Työlainsäädäntöä voi protestoida, kuten mitä tahansa muutakin valtioneuvoston/eduskunnan toimea — menemällä kaduille. Mieltä voi ilmaista joukolla vetämällä Manskun tukkivan marssin, kyllä silläkin huomion saa ja tyytymättömyyden ilmaistua. Tällä myös varmistetaan, että mukana on vain halukkaita.

c) Työnantajat (pl. tässä tapauksessa EK:n vaikutusvaltaisimmat jäsenet) eivät ole vastuussa lainsäädännöstä, eikä heidän tulisi siitä kärsiä tarpeettomasti.

d) Paska osui jo tuulettimeen, kun hommat oli kuukauden seis, ja nyt joudutaan vähän mainehaittoja minimoimaan investointipäätösten tekijöiden mielissä. Itse en odottaisi Suomen poliittisen turbulenssin hellittävän nykyisestä, joten tällaisilla selustan turvauksilla on varmasti jotain vaikutusta riskejä laskiessa.

Tästä huolimatta en kuitenkaan pidä siitä miten hallitus jyrää ja muut vain joutuvat vikisemään. Rakentavammalla lähestymistavalla ja laittamalla uudistuksissa sen koko vertailumaapullan pöydälle, eikä vain itselle mieleisiä rusinoita, eivät poliittiset lakot olisi edes tapetilla. Nyt niiden rajoituksia alettiin suunnittelemaan jo ennen niiden olemista ongelma. Vaikuttaa siltä, että lisää on vielä tulossa ja kaunat tulevat kasvamaan vain tässä yhteiskunnassa.

Noh, toivottavasti ei ole liian myöhäistä ja vältetään tukehtuminen omaan paskaamme. Toistaiseksi ei näytä hyvältä.

Edit. Vertailumaa*pulla
 
Viimeksi muokattu:

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko

skode

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tästä saatiin jo esimakua viime hallituksen aikana, kun hoitajat alkoivat valmistella joukkoirtisanoutumisia pakkolakien estäessä lakkoilun.

Vannoitko myös näiden pakkolakien suunnitteluvaiheessa sekä voimaan tullessa neuvottelun voimaan? Oliko tämän orjalain (tämä vasemmiston lanseeraama termi Vanhasen hallituksen ajalta) tuomat muutokset kuitenkin niin positiivisia että tämä laki piti Marinin hallituksen kuitenkin väkisin viedä läpi SAK:n hyväksynnällä. Miksi silloin ei pistetty jo etukäteen satamia kiinni?
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Uskon, että voit edelleen ilmoittaa töissä esihenkilöllesi hallituksen olevan mielestäsi huono etkä siitä johtuen suostu tekemään töitä pariin viikkoon.
Voihan sen toki noinkin nähdä, mutta sittenkään en lähtisi lainsäädännöllä rajoittamaan juurikaan minkäänlaisia oikeuksia, jotka kaikesta huolimatta ovat väkivallattomia. Politiikkaa kun ei kuitenkaan yrityksetkään omistajineen jätä hyödyntämättä, kuten nähty on, niin en oikein hyväksy mitenkään asemoitumista työntekijöitä vastaan, ja vain jotta voidaan heidän valtaansa vähentää sen mahdollisen työntekijäin markkinan suhteen.

Tätä voi toki jokainen yrittää itselleen perustella vaikka minkälaisella uskolla ja itselleen valehtelmisella, että olisi millään tavalla suotavaa toimia nähdyllä tavalla, ja hämmästelenkin suuresti tätä erityisesti heidän keskuudessaan, jotka asian puolesta eduskunnassa äänestivät. Selvästikin laskeskelivat sen varaan, että ei ehdi omaan elämään juurikaan vaikuttaa, ja puolesta äänestäminen saattaa merkitä enemmän hyötyä itselle, kuin vastaan äänestäminen.

Sitäpaitsi, kun yhdellä puolella on enemmän taloudellista valtaa vaikuttaa politiikkaan, niin tämähän on ehdottomasti jopa markkinatalouden vastaista vaikeuttaa heikomman puolen asemaa mahdollisesti jopa ratkaisevasti. Kun tehdään sosiaalisia heikennyksiä samaan aikaan lisävallaan siirtämisessä äänesätjiltä yrityksien eduksi, niin kyllähän sillä pelataan selkeästi sen puolesta, että ihminen yritetään tehdä alisteiseksi yrityksen määrittämään tulevaisuuteen mm sen palkan suhteen.

Täytyy melkoinen annos olla omahyväisyyttä, jos tätä ei näe, tai jopa sen puolesta liputtaa. Tämähän on oikeasti demokratian sisällä siirtyminen kohti "venäläistä" mallia, jossa kansalaisen oikeudet jäävät hitaasti mutta varmasti olemattomiksi.

Ja ei, en tarkoita, että vielä olisi näin joten siihen on turhaa kenenkään nyt yrittää viitata. Kyse on siitä, että kun se yksi asia ns "rikotaan", niin sitten on aina vaan helpompaa tehdä sen seuraavien asioiden kanssa, ja kuka osaa sitten tässä kohtaa sanoa, että missä se lopullinen raja sitten menee.

Mutta kuten sanottu, niin saahan tätä yrittää selittää itselleen ja muille jotankin hyväksi suunnaksi, mutta kyllä siellä enemmän täytyy olla jokin katkeruus taustalla kuin järki. Ei siis millään pahalla.
 

Hexa

Jäsen
Tästä saatiin jo esimakua viime hallituksen aikana, kun hoitajat alkoivat valmistella joukkoirtisanoutumisia pakkolakien estäessä lakkoilun.
Tämä oli myös yksi syy miksi Marin hävisi eduskuntavaalit. Ei ehkä ratkaiseva syy, mutta yksi tärkeimmistä. Olihan Marin luvannut 2021 aluevaaleissa laittaa hoitajien palkka- ym. asiat kuntoon. Toinen syy eduskuntavaalien tappioon oli myös ehkä hienoinen epäonnistuminen vaalitenteissä ja pienet lipsaukset tai puutteet faktoissa jotka pääministerin olisi kyllä pitänyt tietää ja joista varsinkin Purra rokotti armotta. Purra siis onnistui mielestäni vaalitenteissä huomattavasti Marinia paremmin. Ajamalla läpi pakkolait, jotka olivat ehkä enemmän Kiurun ja Lindenin suunnitelmia alun perin, Marin menetti kuitenkin paljon hoitajien ääniä.
 

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
Tämä oli myös yksi syy miksi Marin hävisi eduskuntavaalit. Ei ehkä ratkaiseva syy, mutta yksi tärkeimmistä. Olihan Marin luvannut 2021 aluevaaleissa laittaa hoitajien palkka- ym. asiat kuntoon. Toinen syy eduskuntavaalien tappioon oli myös ehkä hienoinen epäonnistuminen vaalitenteissä ja pienet lipsaukset tai puutteet faktoissa jotka pääministerin olisi kyllä pitänyt tietää ja joista varsinkin Purra rokotti armotta. Purra siis onnistui mielestäni vaalitenteissä huomattavasti Marinia paremmin. Ajamalla läpi pakkolait, jotka olivat ehkä enemmän Kiurun ja Lindenin suunnitelmia alun perin, Marin menetti kuitenkin paljon hoitajien ääniä.
Toisaalta politiikassa pitäisi pyrkiä tekemään oikeita päätöksiä eikä pelaamaan vaalipeliä, mitä se valitettavasti paljon on. Eli Marinille pisteet munaa vaatineesta ratkaisusta, varmasti itse tiesi myös että kannatukselle huono ratkaisu.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Hexa
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös