Todellisuudessa lainvoimaisen kielteisen turvapaikkapäätöksen taustalla on aina joku syy. Henkilöllisyyttä ei voida varmistaa, ei ole turvapaikan tarpeessa, epäillään mahdollisesti rikoksista, joku turvapaikan saanut on ilmiantanut kiduttajana jne. Nyt uutena on tullut Venäjän mahdollinen kasvanut halu ujuttaa väkeään Suomeen.
On järkevää pitää jatkossa kaistat erillään. Työperäistä oleskelulupaa voi tarvittaessa hakea Suomen ulkopuolelta ja sen voi saada jos on siihen oikeutettu.
Kunnioitan toki oikeuttasi olla eri mieltä!
Kuitenkaan esittämäsi perusteet eivät mitenkään liity hallituksen pyrkimykseen heittää työpaikan löytäneitä turvapaikanhakijoita pois maasta, koska...
...kaikki (paitsi yksi*) mainitsemasi tekijät ovat myös työluvan saamisen esteitä! Jos mainitsemasi turvapaikan saamisen esteet kohdistuvat työntekijän oleskelulupaa hakevaa turvapaikanhakijaan, hän ei tule saamaan myöskään työlupaa! Eli rikollisuus, Venjäjän vaikuttaminen jne. tutkitaan Migrissa ihan samalla tavalla (käytetään samoja lähteitä) työlupaa hakevien kohdalla, ja mikäli esteitä ilmenee, työlupaa ei myönnetä.
Eli hallituksen uudistus ei kohdistu heihin - se kohdistuu vain niihin, joilla
ei ole mainittuja esteitä, mutta ovat jo löytäneet työpaikan, jolla pystyvät elättämään itsensä ja maksavat veroja sekä tekevät tuottavaa työtä.
* ainoa poikkeus yllä esitettyyn kohdistuu niihin, jotka eivät saa turvapaikkaa sillä yksinkertaisella perusteella, että heidän ei katsota olevan tarpeeksi vainottuja. Nykysäännöillä heillä on kuitenkin oikeus hakea työntekijän oleskelulupaa samalla, kun turvapaikkahakemus on "prosessissa". Ne käsitellään erikseen, ja ihminen voi saada työluvan, vaikka ei saisi turvapaikkaa. Tulevaisuudessa ei.
Ikävintä tämä on niille, jotka ovat töissä, ja joutuvat tulevaisuudessa jättämään työpaikkansa. Ikävä se on myös työvoimapulasta kärsivälle työnantajalle.
Myöskään uuden työlupahakemuksen jättäminen Suomen ulkopuolelta ei onnistu siten, kuten esitit. Kielteisen turvapaikkapäätöksen yhteydessä pääsääntöisesti langetetaan 2 vuoden maahantulokielto. Se estää työluvan hakemisen kahden vuoden ajan. Eli paluu samaan vanhaan työpaikkaa työluvalla ei useimmiten ole enää mahdollista. Tiedän muutaman tapauksen, joissa työnantaja on ollut niin kärsivällinen, että on odottanut kahden vuoden maahantulokiellon päättymiseen asti, ja sitten lähtenyt yhdessä maasta karkoitetun ex-turvapaikanhakijan kanssa hakemaan työperusteista oleskelulupaa - ja saanut! Toki kaikki osapuolet ovat hävinneet sen kahden vuoden turhan maastapoistumisen ajan - myös Suomen valtio: sekä karkottamisesta aiheutuneet kustannukset että menetetyt verotulot...
Täysin turhaa persuilua - ja kansantaloudelle haitallista!