Mainos

Petteri Orpon hallitus

  • 1 630 482
  • 18 850

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Eikö ollut huoli, että sieltä Euroopasta tullaan meitä pian moittimaan ja neuvomaan. Ainakin moititaan jo.


Kurkkaas tuosta ylhäältä tuo toinen linkki.

Voidaan toki poistaa se asumistuki kokonaan, ja nostaa toimeentulotukea EU:n vaatimalle tasolle, jotta ei moitittavaa ole. Veikkaanpa, että kokonaissumma kansalaiselle jäisi roimasti pienemmäksi...
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mediaanitulo kesäkuussa 2023 on ollut Tilastokeskuksen mukaan 3822 eurorahaa. Komitea voi työntää päänsä takaisin perseeseensä, jos kuvittelee, että pelkkänä sosiaaliturvana tulisi täällä saada lähemmäs 2000 euroa. Etenkään kun sitä asumistukea ei lasketa turvaksi.
Täytyy hieman korjata esitettyjä käsitteitä. Esittämäsi luku on mediaanipalkka (tai palkansaajien mediaanitulo). EU:n moitteet lasketaan koko kansan mediaanitulon (ns. ekvivalentti mediaanitulo) perusteella. Se on huomattavasti pienempi, koska siihen huomioidaan myös muut kuin palkansaajat.

Tuossa vanhassa THL:n blogissa 40 % silloisesta mediaanitulosta oli 776 €/kk. Nykyään vertailukelpoinen summa on toki hieman suurempi, mutta minulla ei ole tuoreimpia lukuja tiedossani. Kuitenkaan se ei ole lähelläkään palkansaajien mediaanipalkkaa...
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Eikö ollut huoli, että sieltä Euroopasta tullaan meitä pian moittimaan ja neuvomaan. Ainakin moititaan jo.

Saa moittia ja saa kannella. Sitten kun faktoja katsotaan viranomaisselvityksenä, Suomen perusturva on Euroopan mittapuulla parhaimpien joukossa, sanoo sosiaaliturva- ja vakuutusosaston päällikkö Liisa Siika-aho sosiaali- ja terveysministeriöstä (STM). Perusturvaetuuksia ovat esimerkiksi työttömyysturva ja sairauspäiväraha. Suomi on yksi harvoista jäsenmaista, joka on ratifioinut järjestökantelut mahdollistavan lisäpöytäkirjan.

Kun puhutaan perusturvasta Euroopassa, olemme yksi kärkimaista.

Euroopan sosiaalinen peruskirja ei ota huomioon Suomen järjestelmän erityispiirteitä, Siika-aho sanoo. Erityispiirteitä ovat palvelut, jotka kattavat osan sosiaaliturvasta, sekä asumistuki. Koska muissa maissa ei ole vastaavaa asumistukea kuin Suomessa, meidän asumistukea ei lasketa eurooppalaisissa vertailuissa mukaan.

Tämä siis faktoina.
 

hk65

Jäsen
Täytyy hieman korjata esitettyjä käsitteitä. Esittämäsi luku on mediaanipalkka (tai palkansaajien mediaanitulo). EU:n moitteet lasketaan koko kansan mediaanitulon (ns. ekvivalentti mediaanitulo) perusteella. Se on huomattavasti pienempi, koska siihen huomioidaan myös muut kuin palkansaajat.

Tuossa vanhassa THL:n blogissa 40 % silloisesta mediaanitulosta oli 776 €/kk. Nykyään vertailukelpoinen summa on toki hieman suurempi, mutta minulla ei ole tuoreimpia lukuja tiedossani. Kuitenkaan se ei ole lähelläkään palkansaajien mediaanipalkkaa...
Otetaan tämä vastaan, kiitokset selvennyksestä! Kuulostaa jo sinällään tuon osalta järkevämmältä.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Leikkauslinja ei ole pakollinen, vaan poliittinen valinta, jolla rahoitetaan (velanoton ohella) rikkaampien veronalennukset. Myös lakoista aiheutuneet tappiot ovat suora ja täysin ennustettavissa ollut seuraus hallituksen ylimielisestä ja joustamattomasta politiikasta.
Orpohan sanoi keväällä, että melko pian heidän aloittaessaan uuden hallituksen kanssa kävi selväksi, että maan taloustilanne oli/on vielä huonompi kun he edes olivat ajatelleet sen olevan, ja tosiasiassa leikkauksia tarvittaisiin vieläkin enemmän.
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jouka Juhola, Lipiäinen ja Ässien sylkykupit.
Saa moittia ja saa kannella. Sitten kun faktoja katsotaan viranomaisselvityksenä, Suomen perusturva on Euroopan mittapuulla parhaimpien joukossa, sanoo sosiaaliturva- ja vakuutusosaston päällikkö Liisa Siika-aho sosiaali- ja terveysministeriöstä (STM). Perusturvaetuuksia ovat esimerkiksi työttömyysturva ja sairauspäiväraha. Suomi on yksi harvoista jäsenmaista, joka on ratifioinut järjestökantelut mahdollistavan lisäpöytäkirjan.

Kun puhutaan perusturvasta Euroopassa, olemme yksi kärkimaista.

Euroopan sosiaalinen peruskirja ei ota huomioon Suomen järjestelmän erityispiirteitä, Siika-aho sanoo. Erityispiirteitä ovat palvelut, jotka kattavat osan sosiaaliturvasta, sekä asumistuki. Koska muissa maissa ei ole vastaavaa asumistukea kuin Suomessa, meidän asumistukea ei lasketa eurooppalaisissa vertailuissa mukaan.

Tämä siis faktoina.
Selvä peli, en ole noissa jutuissa mitenkään asiantuntija, juttu vain pisti silmään liian korkeasta tukitilanteesta keskusteltaessa.
 

Zolomy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Orpohan sanoi keväällä, että melko pian heidän aloittaessaan uuden hallituksen kanssa kävi selväksi, että maan taloustilanne oli/on vielä huonompi kun he edes olivat ajatelleet sen olevan, ja tosiasiassa leikkauksia tarvittaisiin vieläkin enemmän.

Ei kuitenkaan niin huono, etteikö olisi varaa alentaa veroja tai kaljan ja pensan hintaa. Työttömillä nyt vaan on ihan liikaa massia ja liian hienot kämpät.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Kyllä se on ihan tämä nykyhallitus joka niitä työntekijöiden oikeuksia ja työehtoja päätti alkaa romuttamaan.
Kyllä näistä leikkauksista kärsivät eniten nuoret, työttömät, pienipalkkaiset naiset ja yksinhuoltajaperheet. Köyhyysrajan alle joutuu tuhansia ihmisiä, jotka kärsivät hallituksen toimista vielä pitkään. Suo siellä ja vetelä täällä... vai miten se menikään.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kyllä näistä leikkauksista kärsivät eniten nuoret, työttömät, pienipalkkaiset naiset ja yksinhuoltajaperheet. Köyhyysrajan alle joutuu tuhansia ihmisiä, jotka kärsivät hallituksen toimista vielä pitkään. Suo siellä ja vetelä täällä... vai miten se menikään.

Toki kannattaa huomata faktatkin.

Kuten edellisellä sivulla lainasin sosiaaliturva- ja vakuutusosaston päällikkö Liisa Siika-ahoa sosiaali- ja terveysministeriöstä, Suomen perusturva on edelleen Euroopan kärkitasoa. Vertailua Suomen kanssa vääristää se, että meillä asumistuki on keskeinen perusturvan muoto. Koska vastaavaa asumistukea ei muualla ole, suomalaista asumistukea ei lasketa mukaan vertailuissa.

EU-tasolla vertailua mm. tästä viitisen vuotta sitten Miksi Suomen perusturvan taso on jatkuvasti Euroopan neuvoston erikoissyynissä?
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kyllä näistä leikkauksista kärsivät eniten nuoret, työttömät, pienipalkkaiset naiset ja yksinhuoltajaperheet. Köyhyysrajan alle joutuu tuhansia ihmisiä, jotka kärsivät hallituksen toimista vielä pitkään. Suo siellä ja vetelä täällä... vai miten se menikään.

Niin, ja toisaalta toisesta näkökulmasta katsottuna; nuo on juuri sitä porukkaa, jotka saavat normaalistikin enemmän apua valtiolta kuin ne, jotka sen avun heille kustantavat. Tuossa porukassa on myös paljon ihmisiä, jotka voisivat halutessaan itsekin tehdä tilanteelle jotakin.

Kyllä meidän sosiaaliturvassa on paljonkin höylättävää. On toki niitäkin, joilta ei parane viedä enää latiakaan, mutta tällaisessa taloustilanteessa meillä ei yksinkertaisesti ole varaa ylläpitää monen tukiakin saavan haluamaa elintasoa. Jos haluaa saada yhtä hyvän elintason kuin työssäkäyvät, sitten varmaan pitää hankkia työpaikka.
 

Boogey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voittamisen kulttuuri
Vertailua Suomen kanssa vääristää se, että meillä asumistuki on keskeinen perusturvan muoto. Koska vastaavaa asumistukea ei muualla ole, suomalaista asumistukea ei lasketa mukaan vertailuissa.

Jos nyt uusi yleistukimalli saataisiin edistettyä ja maaliin niin sittenhän tämän vertailun pitäisi helpottua.

EU suunnalta moitteita alhaisesta tasosta ja toisaalta nyt leikkauksia argumentoidaan kannustinloukkujen purkamisella koska "on liian helppoa elää tuilla". Todellisuus on jossain siellä välimaastossa.

Edit. Lisätään vielä sen verran että täydentävät tuet ovat monesti ehdollisia jollekin. Siksi niiden laskeminen mukaan (tai tason laskeminen) on ongelmallista.
 

Zolomy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
On toki niitäkin, joilta ei parane viedä enää latiakaan, mutta tällaisessa taloustilanteessa meillä ei yksinkertaisesti ole varaa ylläpitää monen tukiakin saavan haluamaa elintasoa.

Kukaan ei ole tainnut väittää, että tukien pitäisi riittää samaan elintasoon työssäkäyvien kanssa. Joku "työssäkäyvien elintaso" käsitteenäkin on naurettava, kun osa niistä työssäkäyvistäkin joutuu nostamaan tukia, koska palkka ei riitä perustarpeiden täyttämiseen.

Jos haluaa saada yhtä hyvän elintason kuin työssäkäyvät, sitten varmaan pitää hankkia työpaikka.

Sanoisit vaan suoraan "mee vittu töihin" tollasen alentavan lässytyksen sijaan. Ei sitä työpaikkaa niin vaan "hankita" kun samaan paikkaa on sadasta tuhansiin kilpailevia hakijoita.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Sanoisit vaan suoraan "mee vittu töihin" tollasen alentavan lässytyksen sijaan. Ei sitä työpaikkaa niin vaan "hankita" kun samaan paikkaa on sadasta tuhansiin kilpailevia hakijoita.

Kyllä minä voisin tuotakin ilmaisua käyttää, mutta lienee tahdikkaampi tuo minun valintani ilmaista asia.

En minä ole missään väittänyt, että kaikille suomalaisille olisi olemassa työpaikka. Tuolla tukien saajissa vaan sattuu olemaan (työttöminä) paljon työkykyisiä ihmisiä, joille ei vaan jostain syystä kelpaa mikä tahansa työ. Perusteluja sitten onkin laidasta laitaan, hyviä ja vähän vähemmän hyviä. Jos noista työkykyisistä edes osa saadaan peloteltua töihin, on siinä jo puoli voittoa. Jokainen työhaluton tuilla elävä syö niitä tukia niiltä muilta, jotka niitä oikeasti tarvitsevat.

Aktiivimalli oli idealtaan loistava, harmi että toteutus kustiin niin täydellisesti. Jos minä saisin päättää, niin jokainen vastikkeeton tuki pois ja tilalle äärimmäisen tiukat ehdot työllistymisen tai kouluttamisen osalta. Jos töitä ei löydy, aina voi opiskella uuteen ammattiin (tähän skenaarioon varmasti löydettäisiin joku ratkaisu, mikä takaisi opiskelun ajan toimeentulon). Jos se ammattikoulu sijaitsee vieraalla paikkakunnalla, sitten muutetaan sinne vieraalle paikkakunnalle. Niin on moni muukin tehnyt, ei se ole mitenkään ylivoimaista. Tai jos on, niin se on sitten viime kädessä kuitenkin oma valinta. Oikeasti työkyvyttömät toki edelleen otettaisiin huomioon, siinä sitten vain arvioitaisiin, että onko oikeasti työkyvytön, vai kykenisikö kuitenkin jotain tekemään.
 

1313

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei sitä työpaikkaa niin vaan "hankita" kun samaan paikkaa on sadasta tuhansiin kilpailevia hakijoita.
Mitenköhän kielitaidottomat afrikkalaiset ovat voineet työllistyä esim. ruokalähetiksi tai taksikuskiksi, mutta suomalainen suomea puhuva ei sitten siihen työpaikkaan kelpaisikaan.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Ylipäätään pitäisi käydä jokainen tukijärjestelmä läpi tässä taloustilanteessa. Varmasti niitä vastikkeettomia/tehottomia tukia löytyy monelta osa-alueelta. Tiukennettaisiin ylipäätään tukien saantia ja niiden kriteereitä mahdollisuuksien/lakien mukaan. Valtionavustukset, yritystuet/verotuet, kunta-avustukset, eläkkeet, säätiöiden avustaminen, valtionosuusjärjestelmät.

Toki mitään tukijärjestelmiä ei pitäisi liikaa karsia; että yrityksillä on mahdollisuus työllistää, ihmisillä varaa kouluttautua jne.

Onneksi kehitysyhteistyörahoista leikattiin, voisi leikata enemmän.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ylipäätään pitäisi käydä jokainen tukijärjestelmä läpi tässä taloustilanteessa. Varmasti niitä vastikkeettomia/tehottomia tukia löytyy monelta osa-alueelta. Tiukennettaisiin ylipäätään tukien saantia ja niiden kriteereitä mahdollisuuksien/lakien mukaan. Valtionavustukset, yritystuet/verotuet, kunta-avustukset, eläkkeet, säätiöiden avustaminen, valtionosuusjärjestelmät.

Toki mitään tukijärjestelmiä ei pitäisi liikaa karsia; että yrityksillä on mahdollisuus työllistää, ihmisillä varaa kouluttautua jne.

Onneksi kehitysyhteistyörahoista leikattiin, voisi leikata enemmän.

Juuri näin. Ihan kaikkialta löytyy varmasti nipistettävää, ja yhtenäisessä tukijärjestelmässä se tehostuskin varmaan tapahtuisi "itsestään"..
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mitenköhän kielitaidottomat afrikkalaiset ovat voineet työllistyä esim. ruokalähetiksi tai taksikuskiksi, mutta suomalainen suomea puhuva ei sitten siihen työpaikkaan kelpaisikaan.
En ikinä menisi noihin töihin. Ennemmin sitten työttömänä huijaisin valtiota tekemällä pimeetä ja täysin laitonta yritystoimintaa.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vaikka mainitut taksikuskin hommat uuvuttavia helposti ovatkin, en kyllä ainakaan itse näe sitä mitenkään huonona, saati "alentavana" ammattina. Itse voisin hyvin kuvitella ajavani jonain päivänä taksia.
 

1313

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En ikinä menisi noihin töihin. Ennemmin sitten työttömänä huijaisin valtiota tekemällä pimeetä ja täysin laitonta yritystoimintaa.
Kenties et ole ajatuksesi kanssa yksin.
Ja ehkä se osaltaan kertoo, että tukien jakamisessa on korjattavaa ja ihmisten työhalujen motivoimisessa parannettavaa.
 

Pulle Nah

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palevan Kallo
Kenties et ole ajatuksesi kanssa yksin.
Ja ehkä se osaltaan kertoo, että tukien jakamisessa on korjattavaa ja ihmisten työhalujen motivoimisessa parannettavaa.
En tiedä miten tuon käsitit, minusta @Trimmer vihjasi kenties siihen, miten nämä wolt-kuskit toimivat. Voin tietty olla väärässä vai mitä sanoo Trimmer?
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
En tiedä miten tuon käsitit, minusta @Trimmer vihjasi kenties siihen, miten nämä wolt-kuskit toimivat. Voin tietty olla väärässä vai mitä sanoo Trimmer?
Wolt-kuskit ja niiden työmalli ja nykyinen taksijärjestelmä on sellainen etten ikimaailmassa tekisi sitä. Jos haluat kusettaa niin kuseta, mutta tee se edes tyylikkäästi ja oikeasti.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Keskustelu työttömyysturvan suojaosasta ja vuorotteluvapaasta osoittaa aika hyvin, että saavutetuista eduista tinkiminen on vaikeaa, vaikka ne perusteet kyseisten järjestelmien voimaantulolle ovat pitkälti poistuneet tai vaihtoehtoisesti järjestelmän toteutuminen on hyvin erilaista suhteessa tavoitteisiin (aikuiskoulutustuki). Esimerkiksi suojaosa luotiin silloin, kun työllisyysaste oli lähes 10 prosenttiyksikköä matalampi kuin nyt ja silloin osa-aikatyön sovittaminen työttömyysturvaan oli hallinnollisesti paljon kuormittavampaa, kun ei ollut nykyisenlaista tulorekisteriä. Vähän kärjistetysti 10 vuotta sitten hyvän koulutuksen suorittaneet saattoivat olla valmistumisen jälkeen tovin työttömänä, kun nyt vastaavat revitään töihin jo kesken opintojen. Minusta siis on merkittävästi vähentynyt kansantaloudellinen tarve tukea erityisesti osa-aikatyötä, kun kokoaikatyötä tekevistä on pulaa monilla aloilla.

Suomen demografialla pitäisi olla selvää, että työikäisestä ja työkykyisestä väestöstä pitää pystyä repimään enemmän irti. Vähintään jomman kumman, työn tuottavuuden tai työtuntien määrän pitää nousta oleellisesti, jotta julkistalous voi olla kestävällä tasolla. Todennäköisesti molempien.

Suojaosa on osittain ollut luomassa nykyistä markkinahäiriötä, jossa yhteiskunta osin elättää ylivoimaista enemmistöä esimerkiksi vähittäiskaupan työntekijöistä. Nykyinen diili on ollut otollinen sekä kauppiaille että kaupan alan tekijöille, mutta ei niinkään veronmaksajille. Kun veronmaksajat nyt osittain luopuvat subventoimasta, markkina todennäköisesti tähän sopeutuu siten, että osa kaupan alan työntekijöistä vaihtaa aloille, jossa tehdä kokoaikatyötä ja kaupan alan työnantajat reagoivat asiaan solmimalla aiempaa enemmän kokoaikaisia työsuhteita.

Työssäoloehdon kiristäminen ja ansiopäivärahan porrastus luo itse asiassa hyvin samankaltaista dynamiikkaa esimerkiksi rakennus- tai puutarha-alalle. Nykyisellään joku rakennusmaalari tai asfalttimies tulee hyvin toimeen tekemällä 4-5 kk helvetisti töitä ja muun ajan vuodesta makoilee sohvalla ansiosidonnaista nauttien. Ehtojen kiristyessä osaltaan työntekijät miettivät alan vaihtamista paremman toimeentulon saamiseksi ja osaltaan työnantajat reagoivat pyrkimällä tarjoamaan koville osaajille aiempaa enemmän työtä.

Inhimillisesti tarkasteltuna muutokset voivat olla kovia, mutta mielestäni näiltä osin hallituksen päätökset ovat oikeita tai ainakin oikean suuntaisia ja tähän viittaa myös vm:n laskelmat. Sitten taas esimerkiksi irtisanomissuojan heikentäminen, lakko-oikeuden kaventaminen tai ekan saikkupäivän palkattomuus ovat enemmän eturyhmäpolitikointia kuin kansantaloudellisesti oleellisia asioita.
Lienee kuitenkin sellainen pikku yhsityiskohta tuossa vähän persiillään noiden työpaikkojen kanssa, että niihin nyt ei vaan ole tekijöitä, mutta siihen osa-aikaisuuteen taas löytynee niin paikkoja, kuin tekijöitäkin.

Vaikka kaikki tuet otettaisiin pois, ja sen jälkeen kaikki mystisesti työllistyisivät, niin pitäisi kyseenalaistaa, miksi se ei ole jo sitten tapahtunut.

Nyt siis olmeisesti on parempi olla tekemättä mitään, kun osa-aika työlään ei kelpaa. En ihan ymmärrä nyt kyllä, mutta kai se sitten on parempi ettei tehdä ollenkaan.
 

Zolomy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kyllä minä voisin tuotakin ilmaisua käyttää, mutta lienee tahdikkaampi tuo minun valintani ilmaista asia.

En minä ole missään väittänyt, että kaikille suomalaisille olisi olemassa työpaikka. Tuolla tukien saajissa vaan sattuu olemaan (työttöminä) paljon työkykyisiä ihmisiä, joille ei vaan jostain syystä kelpaa mikä tahansa työ. Perusteluja sitten onkin laidasta laitaan, hyviä ja vähän vähemmän hyviä. Jos noista työkykyisistä edes osa saadaan peloteltua töihin, on siinä jo puoli voittoa. Jokainen työhaluton tuilla elävä syö niitä tukia niiltä muilta, jotka niitä oikeasti tarvitsevat.

Aktiivimalli oli idealtaan loistava, harmi että toteutus kustiin niin täydellisesti. Jos minä saisin päättää, niin jokainen vastikkeeton tuki pois ja tilalle äärimmäisen tiukat ehdot työllistymisen tai kouluttamisen osalta. Jos töitä ei löydy, aina voi opiskella uuteen ammattiin (tähän skenaarioon varmasti löydettäisiin joku ratkaisu, mikä takaisi opiskelun ajan toimeentulon). Jos se ammattikoulu sijaitsee vieraalla paikkakunnalla, sitten muutetaan sinne vieraalle paikkakunnalle. Niin on moni muukin tehnyt, ei se ole mitenkään ylivoimaista. Tai jos on, niin se on sitten viime kädessä kuitenkin oma valinta. Oikeasti työkyvyttömät toki edelleen otettaisiin huomioon, siinä sitten vain arvioitaisiin, että onko oikeasti työkyvytön, vai kykenisikö kuitenkin jotain tekemään.

Et ole väittänyt että kaikille suomalaisille löytyy työpaikka, mutta olet valmis pakkosiirtämään suomalaisia joille ei löydy työpaikkaa. Ja näiden ihmisten toimeentuloon opiskelun (mihin työpaikkaan?) ajaksi vaan "löydetään joku ratkaisu". Ihan hyvä että sinä et saa päättää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös