Petteri Orpon hallitus

  • 1 542 952
  • 18 405

Pantteli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tässä tuotiin taas esiin yhdenlainen osa isoa ongelmavyyhtiä.
Nämä hyvinvointialueiden "säästöt" ovat usein puhdasta typeryyttä. Lukuja pyöritellään niin, että oikeiden viivojen alle saadaan kauniit luvut, mutta toiseen sarakkeeseen tulee reippaasti lisäkuluja. Minulla olisi monta esimerkkiä kymmenien eurojen säästöistä, jotka toteutetaan tekemällä kymmenen tuntia lisätöitä sosiaalityöntekijällä. Jos sosiaalityöntekijän työn tuntikustannukseksi lasketaan vaikka 50€, tulee tällaisen 30-40€ säästön kustannukseksi 500€. Mutta kun näitä lisääntyneitä turhia työtunteja ei kirjata mihinkään kustannuksiksi, huudetaan vaan kovaan ääneen että säästöä tuli se 40€!

Näin toimiva yritys olisi heti konkurssissa.
 

Wild-Chester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Pitäisikö, siis ja kysyn nyt mielipidettäsi, meillä sitten kuitenkin alkaa suuntaukseen, jossa valtio tukisi näitä innovaatioyrityksiä, kasvattaisi niitä yhtenä omistajana, ja kun homma alkaa lentämään, niin sitten yksityistetään, mutta maan sisäisesti, tai sitten pidetään sen kokoinen omistus, ettei sitä voida myydä ulkomaalaisomistukseen.
Nyjkyinen suuntaus kun ei kuitenkaan toimi, ja juri se ulkomaille kaiken myynti on perseestä. Ja tämä siis siksi, että olemme tosiaankin koko maailman kärkeä innovoinnissa. Tosin se suunta voi äkkiä laskea, kun ja jos hallituksen touhuilu tällaisenaan jatkuu. Ja viittaan nyt omiin korviin helvetin tyhmiltä kuulostaviin koulutus muutoksiin.

Sikäli ihan kaunis ajatus. Valtiolla on näytöt vain kovin surkeat mitä tulee yleiseen "asset managementiin".
Kun jopa suoraan huoltovarmuuteen liittyvää infraa ollaan tarpeeksi typeriä myymään, niin jonkun "innovaation" myynti ei tunnu missään.

Kun omistajanohjauksessa toimii näitä Tuppuraisen kaltaisia sketsihahmoja, joiden substanssi ei riittäisi hoitamaan nakkikioskia niin kiitos ei.
 

Hermes#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arkijärki

Työllisyysrahaston tilastojen mukaan viime vuonna aikuiskoulutustuki toi sote-alalle merkittävästi enemmän uusia ihmisiä kuin vei alalta pois. Sosiaali- ja terveysalalla opiskeli yhteensä 10 801 aikuiskoulutustuen saajaa. Heistä 64 prosenttia (7 376 henkilöä) kouluttautui toiselta ammattialalta sosiaali- ja terveysalalle ja 36 prosenttia (3 425 henkilöä) oli sosiaali- ja terveysalan jatkokouluttautujia. Sote-alalta toiselle alalle kouluttautuvia oli vuonna 2023 yhteensä 2 218, jolloin positiivinen nettovaikutus sote-alalle oli yli 5000 henkilöä vuodessa.


Satosen puheet ja hallituksen päätösten perusteet jälleen kerran kyseenalaistettu. Ei voi kuin ihmetellä tuota touhua.
 
4

444


Työllisyysrahaston tilastojen mukaan viime vuonna aikuiskoulutustuki toi sote-alalle merkittävästi enemmän uusia ihmisiä kuin vei alalta pois. Sosiaali- ja terveysalalla opiskeli yhteensä 10 801 aikuiskoulutustuen saajaa. Heistä 64 prosenttia (7 376 henkilöä) kouluttautui toiselta ammattialalta sosiaali- ja terveysalalle ja 36 prosenttia (3 425 henkilöä) oli sosiaali- ja terveysalan jatkokouluttautujia. Sote-alalta toiselle alalle kouluttautuvia oli vuonna 2023 yhteensä 2 218, jolloin positiivinen nettovaikutus sote-alalle oli yli 5000 henkilöä vuodessa.


Satosen puheet ja hallituksen päätösten perusteet jälleen kerran kyseenalaistettu. Ei voi kuin ihmetellä tuota touhua.
No mutta ainakin Satonen on hyvä pelaamaan shakkia ja on vissiin pari kirjaakin kirjoittanut. Ei siis saa kyseenalaistaa neron neroutta.
 

Luolis

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo, Montreal Canadiens

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
No jaa.

Olisiko niin, että pätevästi hallituksen sisältä sanottu: "Ulkoministeri Elina Valtonen korostaa, että Hornetien lähettäminen Ukrainaan ei ole nyt aktiivisessa harkinnassa."

Ei aiheuta irtiottoja presidentin, puolustusvoimien tai hallituskumppaneiden osalta.

Ja kuten pitääkin, Valtonen käy läpi miksi Suomi korvaa Hornetit F-35 hävittäjillä. Asiallista pohdintaa mielestäni.
 
Viimeksi muokattu:

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
”Valtiokonttorin mukaan valtionvelan korkokulut vuonna 2023 ovat arviolta 2,3 miljardia euroa. Vielä viime vuonna Suomen valtion korkomenot olivat 840 miljoonaa euroa. Kasvua on noin 176 prosenttia eli korkomenot ovat lähes kolminkertaistuneet vuodessa”

On käynyt kuin monella yksityistaloudella - otettu iloisesti lainaa ”kun se on aina halpaa” Terveisin Mäkynen, ja kas kun korot nousevat niin pulassa ollaan. Karseaa, mutta säästöt ovat välttämättömiä
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka

Koska saadaan Jatkiksen Kokoomussiiven pöyristyminen siitä että Valtonen lupasi Hornetit Ukrainaan?
Valtonenhan lupasi maajoukkojakin ilman että haittaoikeisto hyökkäsi kiinni.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
”Valtiokonttorin mukaan valtionvelan korkokulut vuonna 2023 ovat arviolta 2,3 miljardia euroa. Vielä viime vuonna Suomen valtion korkomenot olivat 840 miljoonaa euroa. Kasvua on noin 176 prosenttia eli korkomenot ovat lähes kolminkertaistuneet vuodessa”

On käynyt kuin monella yksityistaloudella - otettu iloisesti lainaa ”kun se on aina halpaa” Terveisin Mäkynen, ja kas kun korot nousevat niin pulassa ollaan. Karseaa, mutta säästöt ovat välttämättömiä
Tässä on kyllä selittävänä tekijänä myös se metka juttu, että valtio on systemaattisesti muuttanut kiinteitä matalien ja jopa negatiivisien korkojen lainojaan vaihtuvakorkoisiin, koska se on toimiva strategia - ja on toiminutkin selkeästi kuin junan vessa. Näin lienee käynyt harvan yksityis- tai yritystalouden kohdalla.
 

rpeez

Jäsen
Valtonenhan lupasi maajoukkojakin ilman että haittaoikeisto hyökkäsi kiinni.
Älä levitä väärää tietoa Valtosen sanomisista.

Sekä siinä, että tässä tapauksessa Valtosen kanta nimenomaan on lähtökohtaisesti negatiivinen. Hän vain viisaana ihmisenä omaa never-say-never asenteen kaukana olevan tulevaisuuden tapahtumiin. Edit. Tuossa Hornet asiassakin toimittaja jankkaamalla saa puristettua Valtoselta ulos kommentin asiaan.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Tiedä sitten miten tämä Marinin lausuma eroaa Valtosen vastaavasta ja miten kummastakaan saatiin sellainen käsitys, että Suomi luovuttaa koneita Ukrainaan heti-tässä-kaikki-nyt. Ellei sitten eka boldattu lause Marinin vastauksesta.
Marinin vastaus: ”Itse näen, että hävittäjistä varmasti tullaan keskustelemaan. Eri maat puntaroivat ja arvioivat sitten omia kykyjänsä tämän kaltaista aseapua toimittaa. Mielestäni myös Suomessa tätä keskustelua voidaan käydä. Me tiedämme, että me olemme tehneet päätöksiä uusista hävittäjistä jo aiemmin. Me tiedämme meidän tulevien hävittäjien aikataulun, millä saamme niitä Suomeen, ja kyllä me voimme mielestäni käydä keskustelua myös Hornetien osalta, olisiko mahdollista Ukrainaan luovuttaa, minkälaista koulutusta se kenties tarvitsisi rinnalle, sitten että Suomi voisi osaltaan tässä auttaa – mutta mitään päätöksiä ei ole tehty.

Keskustelut ovat vasta hyvin alkuvaiheessa, ja totta kai kun keskustelemme esimerkiksi hävittäjäkysymyksestä, se vaatii mittavaa kansainvälistä yhteistyötä, yhteistyötä eri maiden kanssa.

Mielestäni Suomi on tässä kiinnostavassa asemassa, juuri sen vuoksi, että me olemme tehneet päätökset uudesta hankinnasta ja meillä on olemassa olevaa kalustoa ja me voimme totta kai arvioida tuon kaluston käyttöä.

Tietenkin samalla pitää huomioida Suomen sijainti, geopoliittinen sijainti, se että meidän pitää huolehtia omasta maanpuolustuksestamme kaikissa tilanteissa.”

IS KYSYI myös ulkoministeri Elina Valtoselta (kok), onko Suomi valmis harkitsemaan uudelleen Hornetien lähettämistä Ukrainaan.

– Nyt ei olla tilanteessa, jossa sitä arvioitaisiin uudelleen, Valtonen sanoi.

Hän totesi, että uusia F-35-hävittäjiä aletaan toimittaa Suomeen vasta muutaman vuoden päästä vuonna 2026.

– Sitten katsotaan tietenkin, mikä meidän oma suorituskykytilanne on, mikä on mahdollisuus lähettää.
Valtonen huomautti, että hävittäjät tarvitsevat myös huoltoa ja ylläpitoa ja on syynsä, miksi Suomi luopuu Horneteista.

– Mutta tietenkin kaikkia kortteja pidetään koko ajan pöydällä. Koko ajan arvioidaan, mitä voidaan lähettää.

Valtonen sanoi, että Suomi on pyrkinyt sodan alusta lähtien lähettämään Ukrainan avuksi kaiken sen, mikä vain suinkin on mahdollista ottaen huomioon, että Suomella on pitkä raja Venäjän kanssa.

– Se ei ole nyt missään aktiivisessa harkinnassa, mutta kuten totesin, niin kaikkia suorituskykyjä kyllä arvioidaan siitä kulmasta, mikä auttaa Ukrainaa ja mistä voidaan luopua. Ja tulevaisuudessa voidaan tietysti katsoa kaikkea mahdollista.
Lainaukset: is.fi
 

Byvajet

Jäsen
Sekä siinä, että tässä tapauksessa Valtosen kanta nimenomaan on lähtökohtaisesti negatiivinen. Hän vain viisaana ihmisenä omaa never-say-never asenteen kaukana olevan tulevaisuuden tapahtumiin.

Eroaako tuo asenne ratkaisevasti Marinin asenteesta? Tuossa on sanasta Sanaan Marinin lausunto. Se, että maltillisesta ja varovaisesta kannanotosta syntyi kohu, ei selity Marinilla vaan poliittisella ajojahdilla.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Eroaako tuo asenne ratkaisevasti Marinin asenteesta? Tuossa on sanasta Sanaan Marinin lausunto. Se, että maltillisesta ja varovaisesta kannanotosta syntyi kohu, ei selity Marinilla vaan poliittisella ajojahdilla.
Toinen otti Hornetit puheeksi Ukrainassa oma-aloitteisesti ilman, että kotimaassa oli niistä ollut minkäänlaista keskustelua asiaan liittyvien vastuutahojen kanssa. Toinen vastasi kertomalla, mikä asianlaita on, kun sitä häneltä erikseen kysyttiin.

Eroaa, mutta en tiedä eroaako ratkaisevasti, kun en tiedä, mitkä ne ratkaisevan eron kriteerit ovat.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
No onhan noissa ihan selkeä nyanssiero. Toinen aloittaa asian selkeästi tuollaisella positiivisella asennoitumisella ja toinen selkeästi kielteisellä kannalla.

Jos noissa ei eroa näe, ei se syy ole siinä sisällössä, vaan jossain ihan muualla...
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
No onhan noissa ihan selkeä nyanssiero. Toinen aloittaa asian selkeästi tuollaisella positiivisella asennoitumisella ja toinen selkeästi kielteisellä kannalla.

Jos noissa ei eroa näe, ei se syy ole siinä sisällössä, vaan jossain ihan muualla...
Täytyy varmaan hakea Instrusta nyanssilasit oikein vahvuuksilla. ;)
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Sosiaali- ja terveysministeriö on perustanut työryhmän valmistelemaan perusturvan uudistusta ja yleistukea kuten hallitusohjelma edellyttää.

”Uudistuksen tavoitteena on aikaansaada yksi yleistuki sisältäen perusosan elämiseen, asumisosan asumiseen ja harkinnanvaraisen osan viimesijaiseksi turvaksi. Yksi yleistuki vähenee työtulojen noustessa mahdollisimman suoraviivaisesti, jolloin työstä käteen jäävä tulo on helpommin ennakoitavaa ja työnteko kannattaa nykyistä paremmin". Yleistuen valmistelu etenee - Sosiaali- ja terveysministeriö

On järkevää luoda yksi tuki. Nyt uudistettavassa mallissa yleistuki vähenee työtulojen noustessa mahdollisimman suoraviivaisesti, jolloin työstä käteen jäävä tulo on helpommin ennakoitavaa ja työnteko kannattaa nykyistä paremmin.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sosiaali- ja terveysministeriö on perustanut työryhmän valmistelemaan perusturvan uudistusta ja yleistukea kuten hallitusohjelma edellyttää.

”Uudistuksen tavoitteena on aikaansaada yksi yleistuki sisältäen perusosan elämiseen, asumisosan asumiseen ja harkinnanvaraisen osan viimesijaiseksi turvaksi. Yksi yleistuki vähenee työtulojen noustessa mahdollisimman suoraviivaisesti, jolloin työstä käteen jäävä tulo on helpommin ennakoitavaa ja työnteko kannattaa nykyistä paremmin". Yleistuen valmistelu etenee - Sosiaali- ja terveysministeriö

On järkevää luoda yksi tuki. Nyt uudistettavassa mallissa yleistuki vähenee työtulojen noustessa mahdollisimman suoraviivaisesti, jolloin työstä käteen jäävä tulo on helpommin ennakoitavaa ja työnteko kannattaa nykyistä paremmin.
Hyvä hyvä. Eräänlainen perustulo sius. Katsotaan missä kohtaa se kateus sitten alkaa, jossa mittaillaan sitä, että joku sen tuen vuoksi saa palkkaeroa kuritta kiinni, niin johan taas jotakin vituttaa.

Mutta oikeasti puhuen, juuri näin sen pitää mennä, ja mieluummin vielä siten, että lapsilisät kin menee tuon osaksi, ja niinikään verottuu pois tulotason ollessa riittävä.

Tässä on myös byrokraattisia hyötyjä, kunhan tilanne saadaan siihen, etyä työsdä käyvä ei joudu enää tukia pyytämään, vaan tällä täytetään aukko palkjauksen tasossa.

Tietenkin sitten pitää valvoa sitä, ettei yritykset ala laskemaan palkkoja, kun ja jos on mahdollista saada osa rahoituksesta tällä tavalla.

Sitten se isompi asia ratkaistavaksi vielä perään, jossa tehdään se kipeä SOTE päätös, ja ainoa, joka oikeasti sen voi ratkaista.

Eli poistetaan kaikki päällekkäisyydet. Pois kaikenlaiset vakuutukset, joilla tienataan rahaa terveysjäteilke, sekä luovutaan kokonaan yritysten terveydenhuollosta, ja kaikki siihen ohjautunut raha otetaan osaksi julkista terveydenhuoltoa. Vain yksi sotealue, ja se on Suomi, ja valtio vastaa sen rahoituksesta.

Se on ainoa keino tervehdyttää järjestelmä, lääkärien palkat, taas-arvoinen hoito, purjaa jonot ja saada myös vanhukset maaseudullakin hoitojen piiriin sujuvasti.

Kaikki tietää, että tämä on ainoa ratkaisu, ja siihen joudutaan ennemmin tai myöhemmin, jos ei haluta luokka yhteiskuntaa korostaa, ja lisäksi jokaisen on syytä muistaa, että jossakin kohtaa elämää ei enää itsekään kuulu joukkoon, joka noita etuja nauttii. Parempi siis tehdä päätös jo nyt, niin se karsisi myös turhaa kunnallista byrokratiaa.

Seuraavaksi sitten voi miettiä samaa koulutuksen suhteen. Voidaan lopettaa sitten hyvin pitkälle se kuntaverotuskin, ja siirtää melkein kaikki sinne valtion verotukseen. Saa toteuttaa.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Todettakoon, että kun EU:n toimesta koronan aikana sallittiin valtiontuet aiempaa laveammalla pensselillä katsoen, kyse ei jatkonkaan osalta ole suht tuoreen EU-tulkinnan mukaan sääntöjen vastaisista toimista. Myös Suomi tuki yrityksiä koronan aikana.

Mutta kuten kirjoituksesta käy ilmi, tämä tie on jopa katastrofi EU:n pienille valtioille ja EU:n sisämarkkinoille. Euroopan komission kilpailukomissaari Margrethe Vestager varoitti erittäin kovin sanakääntein sisämarkkinoiden pirstoutumisesta.



Kokoomus joutuu toivottavasti muuttamaan kantansa ja samalla Orpon hallitus on vaikean valinnan edessä. Koska rahat eivät riitä Suomen omiin tukiin kilpailussa mm. vihreästä energiasta Saksan, Ranskan, Ruotsin tai USA:n kanssa, nyt olisi käännettävä takki ja vaadittava EU:n yhteistä lisävelkaa. Yksinomaan Ukrainan aseapu on maksanut Suomelle kahdessa vuodessa vähän alle 2.0 mrd ja lisää on laitettava lähivuosina.

Jonkinlainen elvytysrahasto eri tarkoituksiin ei tietenkään ole helppo ratkaisu velan osalta. Mutta nyt ollaan aivan erityistilanteessa. PS on kenties vielä kovemman takinkäännön edessä enkä ole varma, riittääkö siellä ymmärrystä tilanteen vakavuudelle. Jos mitään ei tehdä, ainoaksi vaihtoehdoksi jäisi Suomeen kohdistuvien isojen investointien siirtyminen maihin, jotka tukevat yrityksiä sadoilla miljoonilla tai suuremmilla euromäärillä hanketta kohden.
Hyvä viesti. Mun on myönnettävä, että ajoittain en meinaa päästä perille, että millä linjalla tarkkaan ottaen keikut tässä, sillä osa viestistäsi kertoo sinun olevan sen tasa-arvoisemman hyvinvoinnin puolesta, ja välillä taas tulee fiilis, että eikö sittenkään. NIin tai nåin, niin arvostan suurimmaksi osaksi asiallista linjaasi, jonka aina ajoittain itse hukkaan, mutta tykkään kuitenkin että keskustelua asioista on.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mielenkiintoista nähdä, kuinka kauan maamme vienti- ja tuontiseisokin jatkuessa hallitus ja hallitusta lähellä olevat tahot pysyvät tyynenä ja odottavana. Mitään päivämääräähän rahtiliikenteen alkamiselle ei ole ja voisin kuvitella poliittisen oikeiston olevan aidosti huolissaan nykyisen tilanteen aiheuttamasta vahingosta maamme hauraalle kansantaloudelle. Yritykset ottavat pahaa osumaa ja verokanta rapautuu.

Toki se, että ministeri lyö nyrkkiä pöytään ei auta asiaan, mutta voisin olettaa elinkeinoelämältä tulevan jossain vaiheessa oikeasti painetta saada kuukaudesta toiseen jatkuville poliittisille lakoille piste.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mielenkiintoista nähdä, kuinka kauan maamme vienti- ja tuontiseisokin jatkuessa hallitus ja hallitusta lähellä olevat tahot pysyvät tyynenä ja odottavana. Mitään päivämääräähän rahtiliikenteen alkamiselle ei ole ja voisin kuvitella poliittisen oikeiston olevan aidosti huolissaan nykyisen tilanteen aiheuttamasta vahingosta maamme hauraalle kansantaloudelle. Yritykset ottavat pahaa osumaa ja verokanta rapautuu.

Toki se, että ministeri lyö nyrkkiä pöytään ei auta asiaan, mutta voisin olettaa elinkeinoelämältä tulevan jossain vaiheessa oikeasti painetta saada kuukaudesta toiseen jatkuville poliittisille lakoille piste.

Uskoisin yritysten olevan valmiita vielä kuukauden odottamaan jos sillä saadaan päätökseen lopullisesti nuo typerät poliittiset lakot, kun saadaan uudet lait voimaan.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Hesari kyselee hallituksen ilmastotoimien perään. Vaikka DI:nä uskonkin teknologisiin ratkaisuihin, niin tekniset hiilinielut taitavat viuhua tämän hallituksen osalta ohitse, jos ne edes ovat järkevä ilmastotoimi - kalliita ne ainakin ovat.

Ilmastoministeri Kai Mykkänen (kok) on useasti sanonut, ettei hallitus ole niinkään pakoputkien perässä vaan tulppaa isompia piippuja. Toisin sanoen: päästövähennykset teollisuudessa ovat pois päästötoimista liikenteessä.
Arvostelua on herättänyt myös rahankäytön järkevyys. Petteri Orpon hallitus on säästäjähallitus, jonka ohjelmassa ”kustannustehokkuus” mainitaan 25 kertaa.
Tekniset hiilinielut ovat kalliita. Kutakuinkin 4–20 kertaa kalliimpia kuin vaikkapa kosteikkoviljely, josta Orpo lupasi oppositiossa ollessaan hakea säästöjä. Ja hallitukseen päästyään hakikin, vaikka kosteikkoviljely on yksi edullisimmista ilmastotoimista.
Samaan aikaan kun hallitus on valmis laittamaan veronmaksajien rahaa teknisiin nieluihin – käytännössä tukemaan metsäteollisuuden investointeja –, luonnon nielut ovat rempallaan. Metsänielujen kohentamiseen ei ole kuulunut toimia eikä rahoitusta, vaikka tiedossa on, että vajaat nielut tarkoittavat lisälaskua veronmaksajille.

Hallitusohjelman mukaan tavoite on saada teknisiä hiilinieluja käyttöön merkittävästi jo 2020-luvulla. Jo nyt on selvää, että tuo ei ole mahdollista.
Kaikki siis tietävät, että hallituksen tärkein ilmastotoimi ei toteudu ainakaan luvatussa muodossaan.
Tämä herättää ilmeisen jatkokysymyksen. Mitkä sitten ovat hallituksen ilmastotoimet?


 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Hesari kyselee hallituksen ilmastotoimien perään. Vaikka DI:nä uskonkin teknologisiin ratkaisuihin, niin tekniset hiilinielut taitavat viuhua tämän hallituksen osalta ohitse, jos ne edes ovat järkevä ilmastotoimi - kalliita ne ainakin ovat.

Suomi tuskin saavuttaa EU:n 2021–2025 asetettuja tavoitteita. Orpon hallitus ”varautuu eri vaihtoehtoihin ja arvioi taloudellisia vaikutuksia”, jos Suomi ei saavuta EU-velvoitteita. En tiedä paljonko maksaa, mutta jotkut puhuvat miljardeista.

Kun vasemmistojohtoinen aiempi hallitus tyytyi paljolti paperitöihin, konkreettiset ilmastotoimet eivät juuri etene pitkälti oikeistokonservatiivisessa hallituksessakaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös