Petteri Orpon hallitus

  • 1 165 051
  • 14 914

Vatso

Jäsen
Siihen viitattiin IL jutussa epäsuorasti juurikin tuolla lainaamallasi kohdalla "lisätoimia valtion tulojen kasvattamiseksi."

Ylen jutussa otettu mukaan suoremmin myös tekstiin: Kansainvälinen valuuttarahasto kiittelee hallituksen talouskuria – ja vaatii lisää

"Verotuloja voitaisiin IMF:n mukaan saada esimerkiksi erilaisista valmiste- ja ympäristöveroista, alennettujen arvonlisäverokantojen yhdistämisestä sekä ei-listattujen yritysten osingoista."
Kiitos, tuossa Ylen jutussahan tosiaan tätä asiaa on avattu paremmin ja on siellä tosiaan ihan todellisia ehdotuksia tiettyjen verojen korotuksiin.

Ihan mielenkiintoisesti sitten taas Ylen jutussa ei ole mainittu sanallakaan tuota ehdotusta liittyen sosiaaliturvan uudistukseen ja verokiilan pienentämiseen, veronkorotukset toki nostettu esille heti jutun ensimmäisellä rivillä.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Juu, kannatan kyllä vapautta valita missä kehossa (pääosin) haluaa olla, mitä siis tulee ihmisen kokemukseen mm sukupuolestaan, mutta joudun tunnustamaan, että mun (ja korostan, että nimenomaan minun itseni) raja kyllä kulkee siinä, että leikellään "terveitä" ihmisiä barbien, lemmikkien saati joksin saakelin pokemonin näköisiksi. Halkaistaan kieliä, että saa ryhtyä parisuhteeseen lemmikkikäärmeen kanssa, tai asenellaan implantteja päähän, että saa ruuvata pirunsarvet kuuppaan töihin lähtiessään.

Silloin alkaa kyllä lähinnä hiipimään mieleen fiilis, että se lobotomiakin olisi parempi vaihtoehto. Jossakin voisi olla raja rahan lypsämiseksi ihmisiltä, eli pienen pieni moraaliannosa voisi tehdä hyvää leikkaavalle lääkärille. Ja toki saa tulla puolustamaan, että kyllä se valinnanvapaus pitää olla. No ei kyllä pidä, jos selvästikin on muumit matkalla jossakin avomerellä.
Onko parempi että noita tehdään edes jotenkin steriileissä tiloissa kuin se että joku kotona alkaisi itsekseen asettelemaan implantteja kehoonsa? Mielestäni kyllä. Samoin itse mietin miksi jotkut tatuoivat naamaansa tai ottavat muuten kehonsa täyteen kuvia joita sitten mustataan piiloon myöhemmin. Kuitenkin kun ollaan edes jotenkin tässä maailmassa niin hankala sitä sanoa miksi jotain pitäisi kieltää halkaisemasta kieltään? Tai ottamassa jotain implantteja päähänsä, käsiin tai muualle kehoon. Jos niistä ei kantajalle ole selvää haittaa niin miksi se pitäisi kieltää?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyt sitten mitataan se toteuttaako Orpon hallitus vain ne itselle mieluisat toimet, vai mennäänkö reilusti myös sinne epämiellyttäviin, mutta tarpeellisiin, toimiin.
Hallitus kuin hallitus, niin voi jo vastata, että ei toteuta kuin pakon edessä. Pakkotilannehan on vasta kaukana. Edellisen kerran pakkotilanne oli lähellä 90-luvun alussa. Kreikassa oli pakkotilanne kymmenisen vuotta sitten. Suomella se pakkotilanne on mahdollisesti vielä edessä jos ei tarpeellisia toimia tehdä. Onneksi nyt tehtiin edes se yksi osa.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mutta ei kai meidän tarvitse sortua yhtä yksisilmäisiksi ja typeriksi kommenteissamme kuin jonkun yksittäisen näyttelijän haastattelussaan?
Ensiksi siirsit maalitolppia ja sen jälkeen vaihdoit aihetta. Kyllähän täällä on ymmärretty Palon vasemmistolainen konteksti oikeistohallituksen pahuuteen ja varastamisen oikeutukseen, sitä täällä on kommentoitu.
Ahneita ja häikäilemättömiä ihmisiä on ollut kautta aikojen puoluekannasta riippumatta, mutta siitähän ei tässä ollut kyse. Palo ratsasti ja oikeutti varkaudet nykyisen hallituksen syyksi.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ensiksi siirsit maalitolppia ja sen jälkeen vaihdoit aihetta. Kyllähän täällä on ymmärretty Palon vasemmistolainen konteksti oikeistohallituksen pahuuteen ja varastamisen oikeutukseen, sitä täällä on kommentoitu.
Ahneita ja häikäilemättömiä ihmisiä on ollut kautta aikojen puoluekannasta riippumatta, mutta siitähän ei tässä ollut kyse. Palo ratsasti ja oikeutti varkaudet nykyisen hallituksen syyksi.
Minä olen tuolla aikaisemmin paheksunut Palon juttua, ja ollut koko ajan samaa mieltä, että toisen omaa ei ahnehditä eikä varasteta. Täällä alettiin asiaa laajentaa koskemaan kaikki vasemmistolaisia. Kyllä sitä maalia alkoi suurentaa ihan joku muu kuin minä.

Näyttää liian monissa ihmisissä asuvan Niskavuoren Heta, joka oli yhdestä jos toisesta asiasta sitä mieltä, että se on ”Mun!” ja veljensä vaimo sopuisampana totesi itsekseen, että ”Se mikä on sun on sun… ja se mikä on mun, sekin on sun.”
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Näyttää liian monissa ihmisissä asuvan Niskavuoren Heta, joka oli yhdestä jos toisesta asiasta sitä mieltä, että se on ”Mun!” ja veljensä vaimo sopuisampana totesi itsekseen, että ”Se mikä on sun on sun… ja se mikä on mun, sekin on sun.”
Tässä on muuten hyvä sosialistin määritelmä. Niitä meillä riittää valitettavan paljon.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No ehkä kirjailija itse olisi voinut olla sitten Heta, kun oli äärivasemmistolainen Hella Wuolijoki.
Tuo selittääkin paremmin. Kapitalistit kun yleensä rakentaa oman varallisuutensa itse omilla ansioillaan ja sosialistit on ne jotka tulevat vaatimaan itselleen siitä osuutta.
 

Centre Bell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Entisaikojen TPS.
Älkää nyt tehkö varastamisesta mitään puoluekantaan liittyvää asiaa. Ahneita ja härskejä ihmisiä on kaikissa yhteiskuntaluokissa ja kaikissa puolueissa. Ikävintä on, että tilaisuus tekee liian monista varkaan, jos ei ole pelkoa kiinnijäämisestä. Monilla on puoluekannasta riippumatta taito oikeuttaa itselleen sellaisia etuja ja toimintamalleja, joita eivät hyväksyisi muilta.
Satutko katsomaan nelosen vaalikeskustelua hetki sitten?
Siinä Li Andersson vasemmiston edustajana oli ainut ehdokas, joka näytti peukkua kaupasta varastamiselle kun sitä lopussa ehdokkailta kysyttiin.
Eli ainakin presidenttiehdokkaiden otannassa, vasemmisto peukutti kaupasta varastamisen puolesta.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko parempi että noita tehdään edes jotenkin steriileissä tiloissa kuin se että joku kotona alkaisi itsekseen asettelemaan implantteja kehoonsa? Mielestäni kyllä. Samoin itse mietin miksi jotkut tatuoivat naamaansa tai ottavat muuten kehonsa täyteen kuvia joita sitten mustataan piiloon myöhemmin. Kuitenkin kun ollaan edes jotenkin tässä maailmassa niin hankala sitä sanoa miksi jotain pitäisi kieltää halkaisemasta kieltään? Tai ottamassa jotain implantteja päähänsä, käsiin tai muualle kehoon. Jos niistä ei kantajalle ole selvää haittaa niin miksi se pitäisi kieltää?
No sanotaan näin, että lähden oletuksesta, jossa lääkäreilläkin pitää olla jonkinlainen vastuu estää ääliömäisyyksiä, ja kehottaa kääntymään esim psykiatrin puoleen, jos ihmisellä on tarve samaistua vaikkapa pokemoniin. Haluaisn uskoa maailmassa olevan lääketieteellisesti huomattavasti merkittävempiä asioita huomioitavana ja hoidettavana, mitä tulee ihmisen terveydestä huolehtimiseen, joten siinä mielessä uskoisin, että näitä harrastavat ihmiset voisivat totisesti keskittyä tekemään näitä kallonporauksia toisilleen, eikä varsinaisesti käyttää siihen ammattilaisten aikaa.
Täällä lienee totisesti erilaista korjattavaa ihan oikeastikin, kun erilaisissa onnettomuuksissa tahi sodissa kärsineitä ihmisiä hoidetaan kuntoon, ja siinä en nyt usko jonkun saakelin jengojen asettamisen päähän sarvia varten olevan millään tavalla merkityksellistä toimintaa, enkä siis suin surminkaan haluaisi kenenkään lääketieteen ammattilaisen keskittävän toimintaansa tällaisen tukemiseen.

Kyllähän maailma eittämättä on täynnä erilaista turhuutta, mutta ehkä ihan kaikkea ei kannata alkaa tukemaan kuitenkaan, kun kerran hoitoakin on tarjolla ennen kuin haluaa itsensä leikattavaksi transformeriksi.
Mutta tokihan tämä on vain omaa ymmärtämättömyyttäni, josta nyt kuitenkin pidän kiinni, kunnes joku esittää vedenpitävän perustelun sille, miksi moista pitäisi millään muotoa tukea edes ajatuksen tasolla.
Tämä toki on vain yksi esimerkki nykymaailman ääliömäisyyksistä, ja moneen muuhunkin voisi puuttua, jos vain siihen järki ja halu riittäisi. Mutta joo, en nyt usko, että kenenkään samaistumista vaikkapa eiffelintorniin pitää mitenkään kannustaa suorittamalla leikkauksia jossa saadaan henkillö näyttämään eiffelintornilta, vaan ehdotan oikeasti sitä hoitoon hakeutumista.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Kreikassa oli pakkotilanne kymmenisen vuotta sitten. Suomella se pakkotilanne on mahdollisesti vielä edessä jos ei tarpeellisia toimia tehdä.
Kreikan pakkotilanne tosin liittyi lähinnä eurooppalaisten suurpankkien pelastamiseen - niiden antamat lainat oli pakko pelastaa, se oli se "pakkotilanne", mikä sitten toteutui niin että rahaa kierrätettiin näille pankeille Kreikan kautta. Näin mm. Suomi osallitui Saksan ja Ranskan pankkisektorien pelastamiseen, mikä vieläkin lämmittää ihmisen sydäntä - solidaarisuus ennen kaikkea. Anyway, Suomi on todella äärimmäisen kaukana Kreikan tilanteesta eikä se ole meille mitenkään järkevä verrokki.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
No sanotaan näin, että lähden oletuksesta, jossa lääkäreilläkin pitää olla jonkinlainen vastuu estää ääliömäisyyksiä, ja kehottaa kääntymään esim psykiatrin puoleen, jos ihmisellä on tarve samaistua vaikkapa pokemoniin.
Sukupuolidysforia on lääketieteen todentama diagnoosi, mikä hoitamattomana on johtanut jopa melkoiseen kuolleisuuteen itsemurhien muodossa. Voidaan hyvin kuvitella, että joukossa on julkisuuden myötä myös kevyillä perusteilla liikkuvia, mutta itse asia on kaukana kevyestä vaan on jopa ihan haudanvakava.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Satutko katsomaan nelosen vaalikeskustelua hetki sitten?
Siinä Li Andersson vasemmiston edustajana oli ainut ehdokas, joka näytti peukkua kaupasta varastamiselle kun sitä lopussa ehdokkailta kysyttiin.
Eli ainakin presidenttiehdokkaiden otannassa, vasemmisto peukutti kaupasta varastamisen puolesta.
En katsonut. Olen jo äänestänyt, eikä kiinnostanut katsoa. Enkä todellakaan äänestäisi häntä enkä ketään noin tyhmästi ajattelevaa ihmistä. Niin kuin olen jo todennut, tällaisilta ihmisiltä ymmärrys ja myötäeläminen loppuu tasan silloin, kun joku tulee heidän omaan pihaansa varastamaan jotakin heidän omaansa. Itsepetosta ja haihattelua kuvitella muuta.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
En katsonut. Olen jo äänestänyt, eikä kiinnostanut katsoa. Enkä todellakaan äänestäisi häntä enkä ketään noin tyhmästi ajattelevaa ihmistä. Niin kuin olen jo todennut, tällaisilta ihmisiltä ymmärrys ja myötäeläminen loppuu tasan silloin, kun joku tulee heidän omaan pihaansa varastamaan jotakin heidän omaansa. Itsepetosta ja haihattelua kuvitella muuta.
Eikös tuossa ollut kysymys nälkäisille lapsille varastamisesta tmv? Eipä taida Suomessa tuollaisia pakkotilanteita olla, mutta monessa paikkaa tätä karua maailmaa kylläkin - jolloin en ainakaan automaattisesti tuomitsisi tekoa. Vaan en katsonut itse tenttiä, joten saattoihan kysymys olla ihan vaan varastamisesta noin sinänsä, an sich, ilman mitään sen kummempaa motivaatiota.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eikös tuossa ollut kysymys nälkäisille lapsille varastamisesta tmv? Eipä taida Suomessa tuollaisia pakkotilanteita olla, mutta monessa paikkaa tätä karua maailmaa kylläkin - jolloin en ainakaan automaattisesti tuomitsisi tekoa. Vaan en katsonut itse tenttiä, joten saattoihan kysymys olla ihan vaan varastamisesta noin sinänsä, an sich, ilman mitään sen kummempaa motivaatiota.
Niinpä. Suomessa tuo ei kenellekään liene pakkotilanne. Kysymys voidaan esittää monella tavalla, jolloin saadaan erilaisia vastauksia. Saako varastaa, jos lapsella on nälkä vai saako varastaa myydäkseen tavaran eteenpäin saadakseen rahaa ostaa päihteitä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Niinpä. Suomessa tuo ei kenellekään liene pakkotilanne. Kysymys voidaan esittää monella tavalla, jolloin saadaan erilaisia vastauksia. Saako varastaa, jos lapsella on nälkä vai saako varastaa myydäkseen tavaran eteenpäin saadakseen rahaa ostaa päihteitä.
Suomessa ei juurikaan pitäisi olla fyysistä, absoluuttista pakkoa varastaa nälkäiselle lapselle, mutta voin kuvitella tilanteita, että näin silti käy. Ei mitään hyviä tilanteita. Anyway, ihan tyypillisiä eettisiä ristiriitatilanteita - itse voin kuvitella helpostikin tapauksia, jossa on moraalisesti oikein varastaa tai jopa tappaa. Mutta jokin teinin myymälänäpistely tai huumeiden käytön rahoitus eivät tälläisiä tilanteita tietenkään ole.
 

Andromeda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Niinpä. Suomessa tuo ei kenellekään liene pakkotilanne. Kysymys voidaan esittää monella tavalla, jolloin saadaan erilaisia vastauksia. Saako varastaa, jos lapsella on nälkä vai saako varastaa myydäkseen tavaran eteenpäin saadakseen rahaa ostaa päihteitä.
Ajattelematonta ehdokkaalta laukoa tuollaisia mielipiteitä, vaikka kyse olisi lapsista. Voi antaa signaalia tietyille piireille että varastaminen on ok riippumatta siitä että rahat mitä saadaan olisi juotu kurkusta alas tai käytetty muihin päihteisiin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kreikan pakkotilanne tosin liittyi lähinnä eurooppalaisten suurpankkien pelastamiseen - niiden antamat lainat oli pakko pelastaa, se oli se "pakkotilanne", mikä sitten toteutui niin että rahaa kierrätettiin näille pankeille Kreikan kautta. Näin mm. Suomi osallitui Saksan ja Ranskan pankkisektorien pelastamiseen, mikä vieläkin lämmittää ihmisen sydäntä - solidaarisuus ennen kaikkea. Anyway, Suomi on todella äärimmäisen kaukana Kreikan tilanteesta eikä se ole meille mitenkään järkevä verrokki.
Pointtini oli tosiaan se, että puolueet eivät tee itselleen vaikeita päätöksiä kuin pakkotilanteessa. En varsinaisesti siis verrannut Kreikkaan, vaan otin sen esimerkkinä taloudellisesta pakkotilanteesta, jolloin heidän hallituksen oli tehtävä kipeitä toimia.

Nämä Orpon hallituksen toimethan eivät ole hallituspuolueille itselleen kipeitä, koska Suomessa ei ainakaan vielä ole mikään pakkotilanne talouden suhteen.
 

Andromeda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Suomessa ei juurikaan pitäisi olla fyysistä, absoluuttista pakkoa varastaa nälkäiselle lapselle
Kyllä Suomessa tukijärjestelmä pelaa siten. että ei niin tiukille voi tahtomattaan joutua että pitäisi varastaa lapselle tai itselle. Jos näin kuitenkin on tilanne, on syytä katsoa peiliin mihin ne rahat tulee käytettyä.

Jos rahansa käyttää holtittomasti, ei se voi mataloittaa kynnystä varastaa toisen ihmisen omaisuutta.

Itsekkin kritisoin köyhiä perheitä koskevia tiukennuksia, mutta varastamaan heidänkään ei tarvi ruveta siitä huolimatta.

Puhutaan sellaisesta asiasta, jota normaalin moraalin omaavan on vaikea ymmärtää
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllä Suomessa tukijärjestelmä pelaa siten. että ei niin tiukille voi tahtomattaan joutua että pitäisi varastaa lapselle tai itselle. Jos näin kuitenkin on tilanne, on syytä katsoa peiliin mihin ne rahat tulee käytettyä.

Jos rahansa käyttää holtittomasti, ei se voi mataloittaa kynnystä varastaa toisen ihmisen omaisuutta.

Itsekkin kritisoin köyhiä perheitä koskevia tiukennuksia, mutta varastamaan heidänkään ei tarvi ruveta siitä huolimatta.

Puhutaan sellaisesta asiasta, jota normaalin moraalin omaavan on vaikea ymmärtää
Edelleenkin väitän, että monen sekaravintoa syövän ihmisen ruokiin menevä kauppalasku pienenisi paljon suunnittelulla, hävikin välttämisellä ja sillä, että osaa laittaa ruokaa.

Olen tästä ennenkin täällä kirjoittanut, että meillä kahden hengellä kauppaan menee tosi paljon rahaa, kun ei ole pakko nipistää ja voi ostaa kaikenlaisia herkkuja, mitä mieleen juolahtaa. Jos jäisin nyt työttömäksi mulla olisi aikaa tehdä paljon enemmän itse ja olisin kaupassa paljon nuukempi kuin nyt.

Toki mulla olisi nytkin aikaa tehdä ruokaa useammin ja halvemmalla kuin nyt, mutta töiden jälkeen väsyttää ja laiskottaa ja ajattelen, että työssäkäyvälle täytyy jäädä enemmän mahdollisuuksia käyttää rahaa huolettomammin. Raha on kuitenkin useimmille tärkein syy käydä töissä.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sukupuolidysforia on lääketieteen todentama diagnoosi, mikä hoitamattomana on johtanut jopa melkoiseen kuolleisuuteen itsemurhien muodossa. Voidaan hyvin kuvitella, että joukossa on julkisuuden myötä myös kevyillä perusteilla liikkuvia, mutta itse asia on kaukana kevyestä vaan on jopa ihan haudanvakava.
Nyt ei varsinaisesti - jos oikein ymmärrän- ole kyse sukupuolesta jos ihminen haluaa päähän sarvet, tai haluaa itsensä eiffelintorniksi. Mutta jos näin perustellusti voidaan väittää, niin sitten ymmärrän perustelusi. Kenenkään sukupuolisuuteen en halua puuttua toki, kuten jo aiemmin totesinkin.
Sukupuolidysforiassa ei sanallakaan viitata siihen, että ihminen samaistuu pokemoniksi sukupuolisuudeltaan, saati että hoitona suositellaan leikkaamista pikachuksi.
 
Viimeksi muokattu:

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
,,,
Nyt ei varsinaisesti - jos oikein ymmärrän- ole kyse sukupuolesta jos ihminen haluaa päähän sarvet, tai haluaa itsensä eiffelintorniksi. Mutta jos näin perustellusti voidaan väittää, niin sitten ymmärrän perustelusi. Kenenkään sukupuolisuuteen en halua puuttua toki, kuten jo aiemmin totesinkin.
No en nyt oikein näe järkeä keskustella noista lähinnä anekdotaalisista tapauksista tai rinnastaa sukupuolidysforiaa missään suhteessa näihin kysymyksiin, mikä amerikkalaisessa ah niin ihanaisessa kulttuurisodassa on tuttu taktiikka. Toki sanoisin että aikuinen ihminen omilla rahoillaan laittakoon vaikka mitä korkeita rakennuksia ja sarvia ruumiiseensa jos vain lääkärit tähän suostuvat, maa olkoon näiltä osin vapaa.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
,,,

No en nyt oikein näe järkeä keskustella noista lähinnä anekdotaalisista tapauksista tai rinnastaa sukupuolidysforiaa missään suhteessa näihin kysymyksiin, mikä amerikkalaisessa ah niin ihanaisessa kulttuurisodassa on tuttu taktiikka. Toki sanoisin että aikuinen ihminen omilla rahoillaan laittakoon vaikka mitä korkeita rakennuksia ja sarvia ruumiiseensa jos vain lääkärit tähän suostuvat, maa olkoon näiltä osin vapaa.
Tää lähti nyt jotenkin sivuraiteelle, enkä jaksa enää tutkia miksi. Mutta joo, olisi hienoa kun eivät suostuisi, sillä lääkäreille eittämättä tässä maailmassa olisi varmaan parempaakin käyttöä.

edit. No sen verran jaksoin katsella kuitenkin, että koko homma lähti liikkeelle siitä, että Päivi Räsänen on selvästikin ääliö lääkäriksi ja ihmiseksi.
 

Byvajet

Jäsen
Kyllä Suomessa tukijärjestelmä pelaa siten. että ei niin tiukille voi tahtomattaan joutua että pitäisi varastaa lapselle tai itselle.

Ei tarvitse, mutta syrjäytyneillä on monenlaisia ongelmia, jotka heikentävät elämänhallintaa. Rahan käyttö ei suju edes kaikilta keskituloisilta, saati sitten heikommassa asemassa olevilta.

Ajatukset, joissa vedotaan yksilön vastuuseen, ovat joutavia, koska mitään todellista hallintaa ihmisellä ei ole. Se on pelkkää ideologiaa, joka ei toteudu käytännössä.

Talouspolitiikan arviointineuvoston kritiikki hallitusta kohtaan on kuin omaa ajatteluani.

 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös