Jeps, todellakin, kuulostaa lupaavalta!Julkisen sektorin merkittävä alasajo ja suurtyöttömyys voisi olla hyvä lähtölaukaus
Jeps, todellakin, kuulostaa lupaavalta!Julkisen sektorin merkittävä alasajo ja suurtyöttömyys voisi olla hyvä lähtölaukaus
Sitä en tiedä, mutta kokoajan näyttää todennäköisemmältä tällaisella päättämättömyyden ja pöhöttyneisyyden juustohöyläpolitiikalla.Jeps, todellakin, kuulostaa lupaavalta!
Virkistävä idea! Vähän jäi epäselväksi mitä merkittävä alasajo tarkoittaa niin selvennätkö vähän. Ajetaanko alas ensimmäisenä koululaitos vai terveydenhuolto? Poliisi voi varmaan mennä kanssa, koska ainahan me voidaan laittaa armeija kadulle rauhaa turvaamaan.Sitä en tiedä, mutta kokoajan näyttää todennäköisemmältä tällaisella päättämättömyyden ja pöhöttyneisyyden juustohöyläpolitiikalla.
Tässä taas perinteinen vasemmiston olkiukko, että nostetaan esille ne kohteet joihin leikkauksia pitäisi viimeisenä kohdistaa. Mutta kun nyt otit esille niin esimerkiksi terveydenhuolto tulee ajamaan itse itsensä alas, kun hyvinvointialueiden rahat eivät riitä nykyiseen tasoon saatika sen parantamiseen. Mieluummin tehdään ei-perustehtäviin kuuluvien alojen hallittu alasajo kuin kaikkien palvelujen hidas luisuminen kohti vääjäämätöntä.Virkistävä idea! Vähän jäi epäselväksi mitä merkittävä alasajo tarkoittaa niin selvennätkö vähän. Ajetaanko alas ensimmäisenä koululaitos vai terveydenhuolto? Poliisi voi varmaan mennä kanssa, koska ainahan me voidaan laittaa armeija kadulle rauhaa turvaamaan.
Jos (oikeisto)populistisesti haaveilee vaan julkisen sektorin merkittävästä alasajosta ilman mitään konkretiaa, niin minkälaisen vastauksen sä luulit saavasi.Tässä taas perinteinen vasemmiston olkiukko, että nostetaan esille ne kohteet joihin leikkauksia pitäisi viimeisenä kohdistaa.
Laitoin tuohon edelliseen viestiin esimerkkejä toimista, joilla voitaisiin lähteä liikkeelle, mutta mielestäsi tämä ei ole konkretiaa? Haluaisin myös nähdä sen populistin, joka tällä leikkauslistalla lähtisi kalastelemaan oikeiston ääniä.Jos (oikeisto)populistisesti haaveilee vaan julkisen sektorin merkittävästä alasajosta ilman mitään konkretiaa, niin minkälaisen vastauksen sä luulit saavasi.
Käytetään sitä vesivoimaa jolla Pohjois-Ruotsin energiaa pääasiallisesti tuotetaan ja josta sitä halpaa energiaa tuodaan Suomeen?Sekin tulee näille yrityksille varmaan yllätyksenä, että suuri osa tuosta halvasta Ruotsalaisesta sähköstä tuotetaan tuulivoimalla. Mitähän tapahtuu tehtaille niinä päivinä, kun ei tuule?
Ei siis mennä varmaan pelkän tuulivoiman varassa. Sinällään Ruotsissa on oltu vähän hölmöjä kun on ajettu ydinvoimaa alas, mutta toisaalta kun energiaa on ollut erittäin paljon vientiin viimeiset 10 vuotta niin eipä tuo kai hirveästi haittaa.Suomessa sähkön hinta on usein hyvin riippuvainen Pohjois-Ruotsin eli SE-1-alueen hinnasta. Pohjois-Ruotsin ja Suomen välillä kulkee sähkön runsaan tuhannen megawatin siirtoyhteys, ja uusi 800 megawatin Aurora-siirtoyhteys on valmistumassa ensi vuonna.
Pohjois-Ruotsin edullinen vesivoimalla tuotettu sähkö tasapainottaa Suomen järjestelmää erityisesti silloin, kun tuulituotantoa on vähän.
Eli valtion pitäisi kontrolloida tuota ja rakennuttaa verorahoilla jotain sähköntuottolaitoksia, koska sinä olet allerginen tuulivoimalle? Jos jotkut yksityiset haluavat noita tuulivoimaloita rakentaa niin miksi sinä vaadit että valtio tuohon puuttuu estämällä ja purkamalla niitä? Haiskahtaa taas joltain epämääräiseltä kommunismilta.Mielestäni tuulivoima muuten tuhoaa sähkömarkkinat aika railakkaasti, ja sitä pitäisi rajoittaa jotta saisi jotain järkeä touhuun. Silloin kun tuulee, sähköä riittää, mutta sen hinta on nolla, eli sillä ei saa yhtään voittoa. Silloin kun ei tuule, sähköstä on pulaa, jolloin sen hinta on kova, ja juuri tuolla kovalla hinnalla sitä pitää tuoda muualta(jossa sitä todennäköisesti on fossiilisilla polttoaineilla tuotettu). Hullun hommaa, mutta minkäs teet.
Toivottavasti valtio saa tuulivoiman kasvun kuriin ja tukee ennemminkin sellaisia energiamuotoja, jotka tuottavat energiaa tasaisesti, jottei tuollaisia vahingollisia pomppuja tapahtuisi.
Kannattaa myös tarkastella sitä, mitä tuolla rahalla saadaan. Suomen terveydenhuolto on kriisitilassa ja esimerkiksi päivystykset ovat ruuhkautuneet pysyvästi. Pirkanmaallakin suljetaan päivystyksiä pieniltä paikkakunnilta ja kaikki keskitetään Acutan helvetinloukkuun. Totta kai kaiken saa halvalla, jos sulkee lähes kaikki toimipisteet eikä samalla laajenna millään tavalla sitä yhtä ainoaa jäljelle jäävää.Tämä on myös melko mielenkiintoinen juttu kun kalliista Sotesta puhutaan.
Suomen terveydenhuollon menot suhteessa BKT:n ovat pienemmät kuin esim. Ruotsissa tai Tanskassa. Huomionarvoista on myös se, että molemmissa maissa BKT/asukas on Suomea suurempi.
Sixten Korkman oli eilisessä Hesarin kolumnissa kanssasi samoilla linjoilla. Minä muistaakseni kannatin kompromissin hakemista tällä keskustelupalstalla jo kuukausia sitten, mutta aika moni on sitä mieltä, että hallitus vie ja muut vikisee. Omassa työssä kun joutuu niitä kompromisseja tekemään, niin asiakkaiden kanssa esimerkiksi hinnoissa ja työntekijöiden kanssa palkoissa ja muissa työehdoissa. Kummassakin neuvotteluvaraa kuitenkin aina on, puolin ja toisin, vaikka marginaalit voivat olla kapeitakin.Miksei tässä kiistassa ole tehty sitä perinteistä kriisineuvottelua, mikä on usein toteutettu. Ei mitään Satosen seminaaria, vaan pää- ja työministerin johdolla isot pamput molemmilta puolilta neuvotteluun, ja kaikilta vaadittaisiin tuomisiksi joku kompromissiesitys, myös työnantajilta. Nyt hallituksen neuvotteluhalu ollut aika teennäistä ja toispuoleista, työnantajille ei ole luotu mitään motiivia kompromisseille. Samaan syssyyn kuitenkin niinkin, että SAK:n vaatimus työmarkkinatoimien perumisesta kokonaan on kestämätön.
Hallituksella on totta kai oikeus lakeja viedä eteenpäin, mutta tuonmoisella uholla ja jääräpäisyydellä ryskääminen on sitten tämän näköistä, SAK:lle samat sanat.
Suomi on rakennettu kompromisseilla ja yhteistyöllä. Siksi en itsekään ymmärrä, että miksi nyt halutaan kertaheitolla siirtyä sanelupolitiikkaan, varsinkin kun kyseessä ei ole edes oikeasti koko järjestelmän uudistus vaan rikkinäisen järjestelmä hienosäätö vain yhteen suuntaan. Ei Suomen suunta käänny sillä, että hallitus toisensa jälkeen tehdään täyskäännöksiä vaan pitää löytää yhteinen suunta ja konsensus siitä, millaisia uudistuksia tulee tehdä seuraavien n. 10 vuoden aikana. Uudistuksia tarvitaan, se on selvä, mutta ideologinen kyykytys ja sanelupolitiikka ei sitä ole.Sixten Korkman oli eilisessä Hesarin kolumnissa kanssasi samoilla linjoilla. Minä muistaakseni kannatin kompromissin hakemista tällä keskustelupalstalla jo kuukausia sitten, mutta aika moni on sitä mieltä, että hallitus vie ja muut vikisee. Omassa työssä kun joutuu niitä kompromisseja tekemään, niin asiakkaiden kanssa esimerkiksi hinnoissa ja työntekijöiden kanssa palkoissa ja muissa työehdoissa. Kummassakin neuvotteluvaraa kuitenkin aina on, puolin ja toisin, vaikka marginaalit voivat olla kapeitakin.
Suomi on rakennettu kompromisseilla ja yhteistyöllä. Siksi en itsekään ymmärrä, että miksi nyt halutaan kertaheitolla siirtyä sanelupolitiikkaan, varsinkin kun kyseessä ei ole edes oikeasti koko järjestelmän uudistus vaan rikkinäisen järjestelmä hienosäätö vain yhteen suuntaan.
![]()
Kolumni | Suomi rämpii suossa, mutta miten sieltä päästään kuivalle maalle?
Miten maamme saataisiin taloudellisesti paremmalle tolalle? Talouspolitiikan arviointineuvosto nostaa esille kaksi kysymystä, joita koskevat suositukset tuskin ovat hallituksen mieleen.www.hs.fi
Miksei tässä kiistassa ole tehty sitä perinteistä kriisineuvottelua, mikä on usein toteutettu.
Suokikkipoliitikkoni Jani Mäkelä ehti jo eilen antaa arvionsa Korkmanin kirjoituksesta.
Tässä kontekstissa hihityttää olan takaa eräiden suhteellisen oikeistolaisvirittyneidenkin tahojen näkemys, että Korkman olisi jonkinlainen profeetta.
Suokikkipoliitikkoni Jani Mäkelä ehti jo eilen antaa arvionsa Korkmanin kirjoituksesta.
Tässä kontekstissa hihityttää olan takaa eräiden suhteellisen oikeistolaisvirittyneidenkin tahojen näkemys, että Korkman olisi jonkinlainen profeetta.
Kannatta lukea YLE:n juttu, jossa ruoditaan myös tätä vientivetoista mallia. Samassa jutussa työoikeuden emeritusprofessori Seppo Koskinen kertoo olleensa kuultavana työryhmässäja sanoo, että ehdotuksia on koko ajan tuotu esille. Satonenhan koko ajan väittää, ettei mitään ehdotuksia ole kuulunut.Hallituksen näkökulmahan on se, että kun on 30 vuotta viivytelty ja neuvoteltu ilman tulosta, nyt on vain tehtävä päätökset ellei ay-liike ja vasemmisto suostu suunnilleen hallituksen esityksiin. Pienempää viilausta on tehtävissä ja jos työmarkkinaosapuolet pystyvät keskenään sopimaan, silloin suurempaakin.
Kuulostaako tylyltä? No, tylyä on ainakin se, että tällä hetkellä Suomen velka on luokkaa 160 mrd ja se kasvaa nettovelkana 12-13 mrd vuonna 2024. Jos merkittäviä tuloksia ei saada aikaan, nettovelka kasvaa yhä enemmän. Kahden hallituskauden aikana 2023-2031 Suomen velka olisi silloin luokkaa vajaat 300 mrd.
Kolme pointtia. Oikeistohallitus katsoo, että tämä kehitys 1) tulee pysäyttää karsimalla menoja ja saamalla sitä kautta kasvava trendi pienemmäksi. Samaan aikaan 2) tehdään valtion toimesta päätöksiä, joilla investoinnit lisääntyvät ja 3) työllisten määrän kääntymistä laskuun hidastetaan ja työtuntien määrä saataisiin nousuun.
No noilla hallituksen toimilla noita luettelemiasi asioita ei korjata kuitenkaan. Ne on ihan kärpäsen kakkaa noihin ongelmiin verrattuna. Sipiläkin sai toimia aikaiseksi, kun niitä vaadittiin, nyt ei edes yritetä, ja kaavailtujen toimien vaikutukset nollaavat ehkä tämän lakkorumban kulut. Vaikka hallituksen toimia kannattaa, itsekin kannatan suurelta osin, niin surkeaa toimintaa tässä asiassa en silti koe tarpeelliseksi puolustaa.Hallituksen näkökulmahan on se, että kun on 30 vuotta viivytelty ja neuvoteltu ilman tulosta, nyt on vain tehtävä päätökset ellei ay-liike ja vasemmisto suostu suunnilleen hallituksen esityksiin. Pienempää viilausta on tehtävissä ja jos työmarkkinaosapuolet pystyvät keskenään sopimaan, silloin suurempaakin.
Kuulostaako tylyltä? No, tylyä on ainakin se, että tällä hetkellä Suomen velka on luokkaa 160 mrd ja se kasvaa nettovelkana 12-13 mrd vuonna 2024. Jos merkittäviä tuloksia ei saada aikaan, nettovelka kasvaa yhä enemmän. Kahden hallituskauden aikana 2023-2031 Suomen velka olisi silloin luokkaa vajaat 300 mrd.
Kolme pointtia. Oikeistohallitus katsoo, että tämä kehitys 1) tulee pysäyttää karsimalla menoja ja saamalla sitäkin kautta nettovelan kasvavaa trendiä pienemmäksi. Samaan aikaan 2) tehdään valtion toimesta päätöksiä, joilla investoinnit lisääntyvät ja 3) työllisten suhteellisen määrän kääntymistä laskuun hidastetaan ja työtuntien määrä saataisiin nousuun.
No noilla hallituksen toimilla noita luettelemiasi asioita ei korjata kuitenkaan.
Satonen käyttää joka haastattelussa sen saman puheenparren: "Hallitus niin mielellään peruisi nämä, jos tulisi parempia ehdotuksia, mutta kun ei mitään tule. Olemme kyllä valmiita keskustelemaan, jos ehdotuksia tulee". Akava on koko ajan pyrkinyt neuvottelemaan ja tekemään ehdotuksia, mutta noita ei tosiaan noteerata mitenkään, sama virsi vain jatkuu. Ja tuo surkea teatteri uppoaa hedelmälliseen maaperään, montakohan kertaa tuota on täälläkin siteerattu. Toki asia ei silti näin yksioikoinen ole, ei SAK tavoittele kompromissia tai sellaisia esitä, he tavoittelevat esitysten ja uudistusten hautaamista. Eli AY- puoli on tässä eri tavoitteilla liikkeellä, totta kai hallituksen on silloin vaikea neuvotella myöskään. Siksi tuommoinen kriisitapaaminen nyt pitäisikin järjestää. Mitä vittua Orpo muuten tekee asian eteen. Tuntuu lymyilevän visusti Satosen selän takana.Kannatta lukea YLE:n juttu, jossa ruoditaan myös tätä vientivetoista mallia. Samassa jutussa työoikeuden emeritusprofessori Seppo Koskinen kertoo olleensa kuultavana työryhmässäja sanoo, että ehdotuksia on koko ajan tuotu esille. Satonenhan koko ajan väittää, ettei mitään ehdotuksia ole kuulunut.
Kannatta lukea YLE:n juttu, jossa ruoditaan myös tätä vientivetoista mallia. Samassa jutussa työoikeuden emeritusprofessori Seppo Koskinen kertoo olleensa kuultavana työryhmässäja sanoo, että ehdotuksia on koko ajan tuotu esille. Satonenhan koko ajan väittää, ettei mitään ehdotuksia ole kuulunut.
Mutta näyttää siltä, että Orpo on alkanut ajamaan autoritääristä mallia persujen kiihottamana. Tosin eikös Suomi ole demokratia johon autoritäärisyys istuu pirun huonosti.
Osuvat kyllä, mutta kasvattavatko hallituksen toimet merkittävästi investointeja ja työllisyyttä. Itse en usko noiden toimien olevan niin ratkaisevia näiden suhteen.Siinä tapauksessa et lukenut tekstiäni. Kolme pointtia, joista kaksi viimeistä osuu erityisen hyvin. Itse asiassa niin hyvin, että samat löytyvät lähes sellaisenaan useiden talousasiantuntijoiden näkemyksistä.
Orpon hallituksella on myös virheellisiä näkemyksiä talouteen ja työllisyyteen nähden. Esimerkiksi se, minkä olen monta kertaa nostanut esille: onko järkevää vähentää hyvin pienituloisten ostovoimaa. Orpon hallitus pyrkii lisäämään investointeja ja lisäämään työtuntien määrää, joka ei ole juuri noussut.