Mainos

Petteri Orpon hallitus

  • 1 629 940
  • 18 848

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei työnantaja irtisano hyviä/tuottavia työntekijöitä vaan haluaa pitää niistä kiinni…
Tuo minun ”hassuttelu” liittyi enemmän siihen, että nyt tosiaan on taantuma tulossa ja varmasti kaikille halukkaille ei töitä löydy vaikka Orpo niin haluaisi.

Mutta myös avarakatseisuutta toivoisin työantajilta, jos on paikka auki ja sitä hakee putkimies-pate, niin ei tyrmättäisi heti sitä hakemusta vaikka pate ei vaatimuksia täyttäisikään. Työhaastattelussa selvitettäisiin, että puutteista huolimatta tällä hakijalla on kova motivaatio oppia uusi työ ja annettaisiin koeajan puitteissa hakijan oikeasti todistaa itsensä. Joo, kallista ja aikaa vievää, mutta hyvässä tapauksessa työnantaja voisi saada kovaa tulosta tekevän työntekijän kymmeniksi vuosiksi.
 

ILIMAVEIVI

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tuo minun ”hassuttelu” liittyi enemmän siihen, että nyt tosiaan on taantuma tulossa ja varmasti kaikille halukkaille ei töitä löydy vaikka Orpo niin haluaisi.

Mutta myös avarakatseisuutta toivoisin työantajilta, jos on paikka auki ja sitä hakee putkimies-pate, niin ei tyrmättäisi heti sitä hakemusta vaikka pate ei vaatimuksia täyttäisikään. Työhaastattelussa selvitettäisiin, että puutteista huolimatta tällä hakijalla on kova motivaatio oppia uusi työ ja annettaisiin koeajan puitteissa hakijan oikeasti todistaa itsensä. Joo, kallista ja aikaa vievää, mutta hyvässä tapauksessa työnantaja voisi saada kovaa tulosta tekevän työntekijän kymmeniksi vuosiksi.
Monellakin alalla tuijotetaan liikaa siihen että onko koulutusta alalta ja aiemaa työkokemusta. Samaa mieltä että yleensä ne jotka haluaa oppia uuteen työhön ,niin sen myös oppivat ja omaksuvat. Vanha sanonta että "työ tekijäänsä neuvoo" pitää tässäkin paikkansa. Monellekin alalle on ihan turhan pitkiä kuolutuksia kun itse työ opettaisi nopeammin ja paremmin.
 

Ice71

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Jerry100, Hereworth
Niin ihmisellä ei tosiaan ole työn vastaanottamisen suhteen muita ongelmia kuin laiskuus. Kyllähän meistä jokainen pystyy koska vain asuntonsa ja perheensä jättämään ja muuttamaan sen ei-unelmatyön perässä.
Kummallinen ajatus myös tuo ammatillisen kirjon laajentuminen, kun lähes jokaiselle alalle vaaditaan koulutus/jonkinlainen pätevyys ja duunarin ammateissa usein myös liuta erinäisiä kortteja.
Innolla odotan ensimmäistä hitsaajan suorittamaa hiustenleikkuuta ja kokin sähköistämää taloa, jonka on tehnyt valtiotieteiden maisteri.
Äläs nyt. Äiteen vaivasenluun leikkasi hammaslääkäri(pikakoulutuksella uudelleenkouluttaunut), ja siitä on jo vuosia aikaa. Eli onnistuu se "ammattitaidottomalta" uusi työ. Sanottakoon vielä se, että se leikkaus meni päin persettä.
 

Lynx_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
No käsittääkseni erityisesti puhtaanapitoala on sellainen, jossa työvoimapula on valtava, ei edellytetä välttämättä mitään alan koulutusta ja useimmilla rakennusalan ihmisillä on riittävä fyysinen kunto työhön. Teollisuuden osalta on varmasti alueellisia eroja, mutta ainakin omassa seutukunnassa myös teollisuudessa koetaan merkittävää työvoimapulaa ja kädentaitoiset sekä hyvän fysiikan omaavat raksamiehet olisivat eittämättä haluttua työvoimaa, jos vain heillä olisi motivaatiota ja kannusteita hakeutua sinne.

Se nyt ei liene kovin relevanttia, mikä minulle olisi sopiva korvaus 100 km työmatkasta. Relevanttia on pohtia sitä, miten kestävää kansantalouden näkökulmasta on ylläpitää järjestelmää, jossa on kannattavampaa olla työtön kuin mennä työhön tarvittaessa pidemmällekin etäisyydelle.

Jokainen ei voi muuttaa työn perässä, mutta mielestäni järjestelmää pitäisi kehittää niin kepin kuin porkkanan avulla siihen suuntaan, että yhä useammalle työn perässä muuttaminen tulee realistiseksi vaihtoehdoksi, jos lähistöllä ei ole osaamiselle soveltuvaa työtä ja muualla sitä olisi tarjolla.
Viisaita sanoja. Oma heittoni sadan kilometrin työmatkasta ja siitä saatavasta korvauksesta pohjautui elävän elämän esimerkkeihin, jollaisia olen kuullut. Eli se työnteon kannattavuus ei vastaa nähtyä vaivaa. On olemassa tapauksia, joissa töistä saisi esim. 200€/kk enemmän käteen,kuin kotona olemalla, mutta pitkät työmatkat ja näihin käytetty aika vie rahan ja motivaation hakeutua kauemmas hommiin.
Keppiä annetaan tuista leikkaamisen muodossa, mutta nähtäväksi jää tuleeko porkkanaa esim. isomman palkkapussin muodossa.

Omalla seutukunnalla se välimatka töihin saattaa helpostikin olla 100 km/suunta.
En siis toivo kenellekään tukien varassa elämistä, en varsinkaan järjestelmää hyväksikäyttäville, mutta töissäkäynnin kannattavuuskin pitäisi saada kuntoon.
Usein puhutaan työntekijäpulasta, mutta harvemmin kunnollisen elämiseen riittävän palkanmaksajien pulasta.
 

Etana#45

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Suomalaiset maailmalla
Sitä kantaa ei ikinä oteta huomioon, että kumpi on yhteiskunnalle kalliimpi, nämä kotona makaajat vai kaupungilla/valtiolla suojatyöpaikoissa olevat työntekijät. Siitä palkatusta työntekijästä, kun kuitenkin kertyy kuluja muutenkin, kuin palkan muodossa. On lomia, sairauslomia, terveydenhuolto, työvälineet, työpaikan sähkö ja vesi jne jne.

Kovasti katsotaan aina ihmistä kunnon kansalaiseksi, jos tämä on töissä, vaikka todellisuudessa olisit vain pelkkä kuluerä veronmaksajien piikkiin. Virastotalot ovat pullollaan jos jonkinnäköistä paperin pyörittäjää, jonka tuotto on vuosittain miinusmerkkistä, eikä työtehtävätkään edistä yhtään mitään. Halvemmaksi nämäkin tulisivat kotona makaamalla yhteiskunnan piikkiin.

Mielipide perustuu omaan kokemukseen ja siitä on tutkimustietoa tarjolla yhtä paljon, kuin näistä yhteiskunnan tuella kotona köllöttelijöistä, eli ei yhtään.
Työntekijöiden tehokkuutta toki olisi helpompi seurata ja excelöidä kulut ja tuotot versus saada dataa kuinka moni oikeasti välttelee töitä ja elelee tukien varassa.
Ja oma kokemus sitten taas on että halvemmaksi tulee pitää ne ihmiset ”suojatöissä” kuin työttömänä. Välillisiä kustannuksia tulee paljon sosiaali ja terveyspalveluiden lisääntymisenä (palkkakulut asioiden hoidosta myös), lastensuojelumenoista ja mahdollisista sijoituskustannuksista. Sijaishuolto tulee perhanan kalliiksi ja usein se huono-osaisuus kertyy sinne alimpaan tulodesiiliin. Yhden lapsen sijoittaminen on noin 90k€ kustannus per vuosi. Ja jos nuori sijoitetaan vaikka 6vuotiaana niin 18vuoteen mennessä se on reilu miljoona. Jälkihuollon kustannukset tähän päälle.
Oma kokemus myös on että liian vähän lasten hyväksi myös tehdään. Ei ole tekijöitä sosiaalipuolella, vaihtoja tulee liikaa eikä kukaan halua vastuuta ottaa. Sitten puututaan liian myöhään tai ei välttämättä ollenkaan.

Työ itsessään ei toki mikään autuaaksi tekevä ole ja työssäkäyvissä perheissä on myös mielenterveyden ja päihdepuolen haasteita mutta huomattavasti vähemmän. Työ suojaa mutta toki siitä pitää ihmisarvoinen palkka saada.

Tutkimustietoakin aiheesta on, mutta kuten perustulokokeilu osoitti, niin työttömän hyvinvointi ei suurinta osaa kiinnosta. Kuitenkin arvioiden mukaan huono-osaisuus maksaa meille n. 2 miljardia vuosittain
 

Lynx_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ja oma kokemus sitten taas on että halvemmaksi tulee pitää ne ihmiset ”suojatöissä” kuin työttömänä. Välillisiä kustannuksia tulee paljon sosiaali ja terveyspalveluiden lisääntymisenä (palkkakulut asioiden hoidosta myös), lastensuojelumenoista ja mahdollisista sijoituskustannuksista. Sijaishuolto tulee perhanan kalliiksi ja usein se huono-osaisuus kertyy sinne alimpaan tulodesiiliin. Yhden lapsen sijoittaminen on noin 90k€ kustannus per vuosi. Ja jos nuori sijoitetaan vaikka 6vuotiaana niin 18vuoteen mennessä se on reilu miljoona. Jälkihuollon kustannukset tähän päälle.
Oma kokemus myös on että liian vähän lasten hyväksi myös tehdään. Ei ole tekijöitä sosiaalipuolella, vaihtoja tulee liikaa eikä kukaan halua vastuuta ottaa. Sitten puututaan liian myöhään tai ei välttämättä ollenkaan.

Työ itsessään ei toki mikään autuaaksi tekevä ole ja työssäkäyvissä perheissä on myös mielenterveyden ja päihdepuolen haasteita mutta huomattavasti vähemmän. Työ suojaa mutta toki siitä pitää ihmisarvoinen palkka saada.

Tutkimustietoakin aiheesta on, mutta kuten perustulokokeilu osoitti, niin työttömän hyvinvointi ei suurinta osaa kiinnosta. Kuitenkin arvioiden mukaan huono-osaisuus maksaa meille n. 2 miljardia vuosittain
Paljon hyviä pointteja tässä, joita ei yleensä nosteta keskusteluun. Onhan työllä ja työyhteisöllä valtava sosiaalinen merkitys ja töissäkäynti vähentää tunnetta yhteiskunnan ulkopuolella kuulumiseen. Nykyisessä poliittisessa keskustelussa tuntuu vain mantra olevan, että ei ole väliä sijainnilla, jaksamisella tai työnteon mielekkyydellä, kunhan ihminen on töissä.
Kolikon toinen puoli on taas se, että pitkällä töissä kulkevien työpäivät ovat melkoisen pitkiä, jos työpäivä on 8,5 tuntia ja käytät matkoihin 2 tuntia, onkin päivän mitta 10,5 tuntia. Tämä kaikki on taas vapaa-ajasta ja hyvinvointia lisäävästä toiminnasta pois, pidempien työpäivien/matkojen jälkeen kun ei ole välttämättä aikaa tai jaksamista harrastaa tai tehdä itselleen mieluisia asioita. Mikä taas pitkässä juoksussa aiheuttaa kuluja terveydenhuollolle.
Toinen asia on, että vaikka ihminen muuttaisikin työn perässä, niin uuteen paikkakuntaan asettuminen ei ole kivutonta sekään. Siinä voi jäädä perhe, harrastukset ja sosiaalinen verkosto ”entiseen elämään”. Ihminen on yksilöllinen olento ja jotkut sopeutuvat ja verkostoituvat paremmin, toiselle taas tuttu ja turvallinen on parempi.
Sosiaalinen pahoinvointikin lisää terveydenhuollon taakkaa pitkällä aikavälillä.
Tähän kaikkeen yhdistettynä palkka, joka menee kädestä suuhun, niin pahoinvoinnin kierre on valmis.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Viiteen alueeseen erikoispalveluiden ja -sairaanhoidon osalta mennään joka tapauksessa.

Tässä itsekin samaa mieltä, olen pitkään ollut. Tuossa linkittämässäsi jutussa silmään osui tämä:

Myös digipalvelut viidelle suurelle

Saarnin mukaan samalla pitäisi keskittää soten toivo eli digipalvelut.

- Digipalveluja voidaan tehdä viiden alueen yhteistyönä. 22 alueen itsenäisenä puuhana se ei tule onnistumaan.


Nykyäänhän viidellä eri yliopistollisellakin on hämmentävän erilaisia palveluita. Kaupungit hehkuttaa, että jee, meidän yliopistossa keksittiinkin jokin tällainen, ei näytetä sitä muille. Koskevat pitkälti siis pitkäaikaisia asiakkaita ja potilaita, mutta näitä olisi helppo jalostaa alemmille tasoille. On jo Omaoloa ja Omakantaa, jotka toimii paljoon, mutta tässä hieman erottuu perustasoa tarvitsevat ja erikoissairaanhoitoa tarvitsevat.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tässä itsekin samaa mieltä, olen pitkään ollut. Tuossa linkittämässäsi jutussa silmään osui tämä:

Myös digipalvelut viidelle suurelle

Saarnin mukaan samalla pitäisi keskittää soten toivo eli digipalvelut.

- Digipalveluja voidaan tehdä viiden alueen yhteistyönä. 22 alueen itsenäisenä puuhana se ei tule onnistumaan.


Nykyäänhän viidellä eri yliopistollisellakin on hämmentävän erilaisia palveluita. Kaupungit hehkuttaa, että jee, meidän yliopistossa keksittiinkin jokin tällainen, ei näytetä sitä muille. Koskevat pitkälti siis pitkäaikaisia asiakkaita ja potilaita, mutta näitä olisi helppo jalostaa alemmille tasoille. On jo Omaoloa ja Omakantaa, jotka toimii paljoon, mutta tässä hieman erottuu perustasoa tarvitsevat ja erikoissairaanhoitoa tarvitsevat.
Siis. Meillä on nyt 22 pahoinvointialuetta, jotka säätävät omat tietotekniset ratkaisunsa ja järjestelmänsä? Noh Tieto ja kumppanit kiittävät. Ihan hyvä työllistämiskeino IT-ammattilaisille kyllä. Kallista ja tehotonta toki, mutta sopii soteuudistuksen henkeen.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Siis. Meillä on nyt 22 pahoinvointialuetta, jotka säätävät omat tietotekniset ratkaisunsa ja järjestelmänsä? Noh Tieto ja kumppanit kiittävät. Ihan hyvä työllistämiskeino IT-ammattilaisille kyllä. Kallista ja tehotonta toki, mutta sopii soteuudistuksen henkeen.

Joo, mutta tuo tarvitsisi tosiaan ihan viideltä yliopistolliseltakin hieman järkeistämistä. Toki ymmärrän, että pitkäaikaissairailla on diagnooseittain todella erilaisia tarpeita, ja niihin on hyvä olla omia sovelluksiaan, mutta tuollaiset yleisemmät järjestelmät on yhtenäistettävissä varmasti helposti.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Joo, mutta tuo tarvitsisi tosiaan ihan viideltä yliopistolliseltakin hieman järkeistämistä. Toki ymmärrän, että pitkäaikaissairailla on diagnooseittain todella erilaisia tarpeita, ja niihin on hyvä olla omia sovelluksiaan, mutta tuollaiset yleisemmät järjestelmät on yhtenäistettävissä varmasti helposti.
Periaatteessa olisi yhtenäistettävissä kyllä, mutta kun hankintalaki. Yhtenäistäminen vaatisi käytännössä sitä, että jokainen alue kilpailuttaa samaan käyttöön tulevat järjestelmät täysin samalla tavalla, jolloin hajontaa tarjouksissa tulisi vain vähän. Tämä tuskin onnistuu, koska alueilla on omat tarpeensa, jotka kiinnostaa niitä enemmän kuin tällainen lähtökohtaisesti epämääräinen yhteistyö. Lisäksi aika harvalla toimittajalla riittää resurssit toimittaa samaan aikaan järjestelmiä noin monelle noin suurelle asiakkaalle. Ilmeisesti sote-uudistus ei sisältänyt suunnitelmaa siitä, miten tietojärjestelmiä saataisiin yhtenäistettyä. Ehkei se ollut tärkeänä pidettävä asia.
 

Baldrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pimeä Aitio
Pitkän ansiosidonnaisen päälle en ole kyllä koskaan ymmärtänyt. Mielestäni ansiosidonnainen voisi olla 6 kuukautta, ja silloinkin alaspäin porrastuen. Saisi ihmiset oppia säästämään ja työttömyysvakuutusmaksuja voidaan alentaa, jolloin jää enemmän käteen. Ansiosidonnaisella lepäilyä kyllä jonkin verran käsitykseni mukaan harrastetaan, mutta jos on tottunut työmarkkinatukea parempaan elintasoon, niin silloin olisi suotava levätä työsuhteen lomien puitteissa, eikä yhteiskunnan varoilla.

Toki olisi tällä negatiivisestikin vaikutuksensa ja pitäisi muutos isoin otsikoin ulottaa parin vuoden päähän, että ihmisillä on myös aikaa säästää sitä rahaa jos aiemmin on raha polttanut pankkitilillä. Osa kansasta tietysti tykkää polttaa kaikki rahansa, mutta näillä on sitten edessä joko aggressiivinen työn etsintä tai downgreidaaminen.

Toinen negatiivinen lieveilmiö on kasvava potkujen pelko ja myöntyminen huonojen työnantajien vaateisiin.

Ehdotankin, että koko säästynyt siivu leikataan työntekijöiden maksuista, jolloin työnantajat saavat nauttia isommasta kulutusvoimasta ja työntekijät vastineeksi heikentyneestä työttömyysturvastaan saavat sen löysän ja laittaa sen sukan varteen. Sitten kun on se oma puskuri kasassa, niin on vähän enemmän millä mällätä. Edit.

Edit. Saadaan niitä kannustimiakin lisättyä työntekijöille, joilla on korkea verotus, eli pitäisi olla myös Kokoomuksenkin mieleen. Paitsi että ei varmaan kelpaa, jos ensisijaisesti ei leikata työnantajien maksuista vielä kaupan päälle.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Periaatteessa olisi yhtenäistettävissä kyllä, mutta kun hankintalaki. Yhtenäistäminen vaatisi käytännössä sitä, että jokainen alue kilpailuttaa samaan käyttöön tulevat järjestelmät täysin samalla tavalla, jolloin hajontaa tarjouksissa tulisi vain vähän. Tämä tuskin onnistuu, koska alueilla on omat tarpeensa, jotka kiinnostaa niitä enemmän kuin tällainen lähtökohtaisesti epämääräinen yhteistyö. Lisäksi aika harvalla toimittajalla riittää resurssit toimittaa samaan aikaan järjestelmiä noin monelle noin suurelle asiakkaalle. Ilmeisesti sote-uudistus ei sisältänyt suunnitelmaa siitä, miten tietojärjestelmiä saataisiin yhtenäistettyä. Ehkei se ollut tärkeänä pidettävä asia.

Totta. Tämä oli hyvä täydennys hätäiseen ilmaisuuni.
 

LuKi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, LuKi-82
Valehtelevatko toimittajat tahallaan, ovatko vain yksinkertaisia vai pelkästään kiinni ideologissa poteroissa. Tämä alkuviikon Taloussanomien kolumni meni läpi ilman ihmeellistä parran pärinää, vaikka jo otsikon teesi on väärä. Toimittaja Jan Hurri kirjoittaa:

Yhteistä Reaganin ja Thacherin talouspolitiikalle oli myös luja usko – tai ainakin määrätietoinen uskottelu – markkinoita ja markkinavapauksia korostavan linjan talouskasvua, työllisyyttä ja talouden tuottavuuttakin vahvistavista vaikutuksista.....

Yhdysvallat ja Britannia ovat varoittavia esimerkkejä siitä, kuinka pitkäaikaista ja vakavaa vahinkoa talouspolitiikan suurten linjojen virheistä voi koitua.

Reaganin ja Thatcherin suurista ”talousuudistuksista” on kulunut jo vuosikymmeniä, mutta niistä koituneet haitat ovat edelleen täyttä totta.

Köyhiä rasittaneet ja rikkaita suosineet käänteiset tulonsiirrot eivät ole tähän päivään mennessä vahvistaneet kummankaan maan talouskasvua tai tuottavuutta – eivätkä varsinkaan julkista taloutta.

Voiko ns. valtamediassa kirjoittaa jotain näin täyttä paskaa. Kommenteissakaan kukaan ei oikaissut näitä väitteitä. Muistan tilanteen ihan ns. livenä. Britannian talous oli 1970-luvulla täysin kuralla, tulevaisuuden näkymät olivat surkeat. Vanha raskas teollisuus ja hiilikaivosten kannattavuus oli jälkeenjäänyttä, ammattiliitot vastustivat kaikkia uudistuksia ja yhteiskunnan kestokyky oli oikeasti koetuksella. Thatcher runnoi suunnanmuutoksen väkisin, suotta ei saanut lempinimeä "rautarouva". Varmasti oli kipeitä kohtaloita, mutta kokonaisuutena Britannian talous kääntyi vahvalle kasvu-uralle, josta hyötyi koko kansakunta. Epäilevien ei tarvitse kauheasti googlata, kun tämä yksinkertainen fakta tulee vahvistetuksi.

Amerikka oli öljykriisin ja Vietnamin sodan nöyryytysten myötä alamaissa, niin surkeassa kunnossa, että Neuvostoliiton voittoa kylmässä sodassa alkoi epäillä Kekkosen lisäksi moni muukin. Reaganin myötä suunta muuttui totaalisesti ja USA:n kykeni ajamaan Neuvostoliiton lopullisesti vararikkoon.

Että sellaista "tietoa" Hurrilta. Myös kommetti: Kummankin ”uudistusohjelmiin” kuului köyhiltä rikkaille suuntautuvien tulonsiirtojen lisäksi...... Onko todella näin, että ns. köyhillä on tuloja, joita on siirretty rikkaille valtion toimesta? Vai tarkoitetaanko tässä, että verottaja ottaa rikkailta pois vähemmän heidän omaisuuttaan/tulojaan ja köyhille annetaan vähemmän avustuksia/tukia? Miten voi siirtää joltakin jotakin, jota tällä ei edes ole?
 
Viimeksi muokattu:

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Valehtelevatko toimittajat tahallaan, ovatko vain yksinkertaisia vai pelkästään kiinni ideologissa poteroissa. Tämä alkuviikon Taloussanomien kolumni meni läpi ilman ihmeellistä parran pärinää, vaikka jo otsikon teesi on väärä. Toimittaja Jan Hurri kirjoittaa:

Yhteistä Reaganin ja Thacherin talouspolitiikalle oli myös luja usko – tai ainakin määrätietoinen uskottelu – markkinoita ja markkinavapauksia korostavan linjan talouskasvua, työllisyyttä ja talouden tuottavuuttakin vahvistavista vaikutuksista.....

Yhdysvallat ja Britannia ovat varoittavia esimerkkejä siitä, kuinka pitkäaikaista ja vakavaa vahinkoa talouspolitiikan suurten linjojen virheistä voi koitua.

Reaganin ja Thatcherin suurista ”talousuudistuksista” on kulunut jo vuosikymmeniä, mutta niistä koituneet haitat ovat edelleen täyttä totta.

Köyhiä rasittaneet ja rikkaita suosineet käänteiset tulonsiirrot eivät ole tähän päivään mennessä vahvistaneet kummankaan maan talouskasvua tai tuottavuutta – eivätkä varsinkaan julkista taloutta.

Voiko ns. valtamediassa kirjoittaa jotain näin täyttä paskaa. Kommenteissakaan kukaan ei oikaissut näitä väitteitä. Muistan tilanteen ihan ns. livenä. Britannian talous oli 1970-luvulla täysin kuralla, tulevaisuuden näkymät olivat surkeat. Vanha raskas teollisuus ja hiilikaivosten kannattavuus oli jälkeenjäänyttä, ammattiliitot vastustivat kaikkia uudistuksia ja yhteiskunnan kestokyky oli oikeasti koetuksella. Thatcher runnoi suunnanmuutoksen väkisin, suotta ei saanut lempinimeä "rautarouva". Varmasti oli kipeitä kohtaloita, mutta kokonaisuutena Britannian talous kääntyi vahvalle kasvu-uralle, josta hyötyi koko kansakunta. Epäilevien ei tarvitse kauheasti googlata, kun tämä yksinkertainen fakta tulee vahvistetuksi.

Amerikka oli öljykriisin ja Vietnamin sodan nöyryytysten myötä alamaissa, niin surkeassa kunnossa, että Neuvostoliiton voittoa kylmässä sodassa alkoi epäillä Kekkosen lisäksi moni muukin. Reaganin myötä suunta muuttui totaalisesti ja USA:n kykeni ajamaan Neuvostoliiton lopullisesti vararikkoon.

Että sellaista "tietoa" Hurrilta. Myös kommetti: Kummankin ”uudistusohjelmiin” kuului köyhiltä rikkaille suuntautuvien tulonsiirtojen lisäksi...... Onko todella näin, että ns. köyhillä on tuloja, joita on siirretty rikkaille valtion toimesta? Vai tarkoitetaanko tässä, että verottaja ottaa rikkailta pois vähemmän heidän omaisuuttaan/tulojaan ja köyhille annetaan vähemmän avustuksia/tukia? Miten voi siirtää joltakin jotakin, jota tällä ei edes ole?

Lopetin heti alussa kun luin ”tulonsiirroista köyhiltä rikkaille”. Turha sitä on omaa aikaa sen enempää käyttää minkään valheellisen hörhöilyn lukemiseen. Olisihan se toimittajiin ja mediaan kiva luottaa, mutta mahdotonta se on kun tietoisesti valehdellaan ihmisille päin naamaa.
 

Afflicted

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, New Jersey Devils, JPS, Dream Theater. Ja #28
Lopetin heti alussa kun luin ”tulonsiirroista köyhiltä rikkaille”. Turha sitä on omaa aikaa sen enempää käyttää minkään valheellisen hörhöilyn lukemiseen. Olisihan se toimittajiin ja mediaan kiva luottaa, mutta mahdotonta se on kun tietoisesti valehdellaan ihmisille päin naamaa.
Entäs sellainen helppo esimerkki kun hallitus leikkaa ara -rakentamisesta? Sitten kuitenkin ihmiset varsinkin pääkaupunkiseudulla tarvitsevat kohtuuhintaisia asuntoja. Jos ei ole valtion tukemaa asumisoikeusasuntoa vapaana niin mihin se ihminen sitten muuttaa? Helkalle? Entäs kun helkalla ei ole vapaana yhtään kämppää ja jonossa ihmisiä satoja. Mihin sitten muutetaan? No tietenkin yksityiselle vuokralle. Kuka omistaa helsingissä vuokra-asuntoja? No sijoittajat tietenkin ja nämä asuntosijoittajat tuppaavat olemaan melko varakastakin sakkia, jopa rikastakin. Jos rikkaan asuntosijoittajan vuokra-asuntoon muuttaa joku pienehkötuloinen asuntotuen nauttija muun asumimuodon puuttuessa hallituksen päätöksistä johtuen, niin kyse on silloin tulonsiirrosta. Koska silloin valtion maksama tuki sille asujalle menee suoraan sille rikkaalle sijoittajalle.

Tämä ei ole valheellista saatika hörhöilyä. Vaikkakin kirjoittaja saattaa olla hieman hörhö. Tämä on ihan totista totta, luet tai et.
 
Mitä nämä työpaikat sitten ovat? Päivittäistavarakaupatkaan eivät voi kaikkia palkata, eikä varsinkaan kaikille riitä sellaisia työtunteja joilla tulisi toimeen.
Mikä sitten sinulle olisi kohtuullinen korvaus, että kulkisit esimerkiksi 100 km työmatkoja päivässä? Tuskin 13€/h riittää?
Jos 13€/h ei riitä niin silloin meillä on joko liian anteliaat tuet tai liian väljät työnhakuehdot.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Entäs sellainen helppo esimerkki kun hallitus leikkaa ara -rakentamisesta? Sitten kuitenkin ihmiset varsinkin pääkaupunkiseudulla tarvitsevat kohtuuhintaisia asuntoja. Jos ei ole valtion tukemaa asumisoikeusasuntoa vapaana niin mihin se ihminen sitten muuttaa? Helkalle? Entäs kun helkalla ei ole vapaana yhtään kämppää ja jonossa ihmisiä satoja. Mihin sitten muutetaan? No tietenkin yksityiselle vuokralle. Kuka omistaa helsingissä vuokra-asuntoja? No sijoittajat tietenkin ja nämä asuntosijoittajat tuppaavat olemaan melko varakastakin sakkia, jopa rikastakin. Jos rikkaan asuntosijoittajan vuokra-asuntoon muuttaa joku pienehkötuloinen asuntotuen nauttija muun asumimuodon puuttuessa hallituksen päätöksistä johtuen, niin kyse on silloin tulonsiirrosta. Koska silloin valtion maksama tuki sille asujalle menee suoraan sille rikkaalle sijoittajalle.

Tämä ei ole valheellista saatika hörhöilyä. Vaikkakin kirjoittaja saattaa olla hieman hörhö. Tämä on ihan totista totta, luet tai et.

Kyseisessä esimerkissäsikin se ”rikas” sijoittaja saa köyhältä tuella eläjältä vain osan omia rahojaan takaisin. Näiltä rikkailtahan ne köyhän saamat tuet kuitenkin alunperin otetaan. Ei ole olemassa tilannetta, jossa rikas nauttisi nettomääräisesti tulonsiirroista köyhien kustannuksella, vaikka vasemmisto niin väittää. Kyllä rikas Suomessa maksaa aina huomattavasti enemmän veroja, mitä saa tulonsiirtoina. Köyhä tuella eläjä taas saa aina huomattavasti enemmän tulonsiirtoina, mitä maksaa veroja. Näiden faktojen valossa on siis valheellista hörhöilyä puhua tulonsiirroista köyhiltä rikkaille. Ne tilastot ovat yhden google-haun päässä ihan kaikille saatavilla, että minkä tuloluokan edustajat maksavat tässä maassa veroja ja kuinka paljon. Jos tulkitsee niitä niin, että köyhät rahoittavat rikkaiden saamat tulonsirrot, niin saa kyllä hörhö olla.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Jos 13€/h ei riitä niin silloin meillä on joko liian anteliaat tuet tai liian väljät työnhakuehdot.
Vaikkapa teollisuudessa tuo 13€/h tekee kuukaudessa pelkällä päivätyöllä noin 2150€. Tuosta pois verot, esim 20% niin käteen jää noin 1720€.

Jos asut isossa kaupungissa vuokralla yksin, vuokra on helposti 800-1000 €/kk, siihen muut asumiskulut päälle.

Paljonkos sitten jääkään työmatkakustannuksiin, ruokaan jne? Kerrohan Mediakuutio miten ajattelisit tuossa tapauksessa asian hoituvan?
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Purra jaksaa toistaa mantraa siitä, kuinka SUomessa on järkyttävä valtionvelka hoka vaan kasvaa. Tilastokeskuksen mukaan vuoden 2023 ensimmäisen neljänneksen lopussa bruttovelka oli 72.6% suhteessa BKT:hen.

EU-maiden keskimääräinen bruttovelka on 85% BKT:sta. Esimerkiksi Ranskassa se on 115%....

Suurin syy Suomen velkaantumisen ennustettuun tulevaan kasvuun löytyy ikärakenteesta. Kansa ikääntyy ja samalla keskimääräinen elinikä kasvaa. Mutta työtä tekevien veronmaksajien määrä pienenee, koska syntyvyys vähenee koko ajan ja ensisynnyttäjien keski-ikä kasvaa huolestuttavasti. Nämä kaikki johtavat siihen, että joudutaan ottamaan lisää velkaa erityisesti kasvaviin sosiaali-ja terveysmenoihin.

Hallitus erityisesti Persujen tahdosta jättää käyttämättä parhaan mahdollisuuden, jolla yllä kuvaamaani kehitystä kyettäisiin muuttamaan. Työperäisen maahanmuuton huomattavan helpottamisen ja lisäämisen.

Meillä on koko ajan liian vähän hoitajia ja lääkäreitä ikääntyvää väestöä varten. Lisäksi muillakin aloilla on työvoimapulaa, joka hillitsee investointeja.

Mutta Orpo pitää Persut mukana, koska muuten hän ei olisi saanut hallitusta kasattua. Tämä taas vaikeuttaa maahanmuuttoa ja maahanmuuttajien maassa pysymistä.

Itse en ymmärrä, kuinka hallituksen kaavailemat erityisesti vähävaraisiin kohdistuvat sosiaaliturvan heikennykset ( ensimmäisen sairauslomapäivän palkattomuus, irtisanomissuojan heikennys, työttöimien ansioturvan porrastus ja lakko-oikeuden rajoittaminen) auttavat muuttamaan valtion velan kehityssuuntaa.
Mutta Riikka Purran mukaan näin tulee tapahtumaan, kunhan nämä uudistukset saadaan voimaan.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Purra puhuu mitä Purra puhuu, mutta kyllä meidän pääministeri on vaalien suhteen vetänyt kaikista eniten vaalipuheita. Käytännössä kaikki kokoomuksen ministerit puhuvat vuorotellen välttämättömyydestä - viimeksi Tampereen entinen pormestari Ikonen. Häneltä kysyttiin, onko nyt oikea hetki lähteä mittaviin säästöihin terveydenhuollossa ja hän sanoi, että jos säästöjä ei tehdä nyt niin ne siirretään tulevaisuuteen. Hyvinvointialueet siis ovat velvoitettuja sopeuttamaan toimintansa tuloihinsa vuoteen 2026 mennessä. Kovin erilainen viesti Orpon vaalipuheisiin verrattuna, että yksityinen otetaan mukaan nykyistä enemmän ja laitetaan hoito kuntoon. Eikös yksityisten Orpon mukaan pitänyt suoraan sanoen heti korjata tämä rahoitusongelma? Jännä, ettei se vapaa markkinatalous kuitenkaan pystynyt muuttumaan heti rahaksi, joten säästöhommiksihan se meni heti.

Opiskelijoille on tarjolla ymmärrystä, mutta ei juuri muuta. Viimeksi siellä ministeri kertoi, ettei näitä muutoksia haluta tehdä, mutta ne on välttämättömiä. Muistipa ministeri mainita senkin, ettei se nyt mikään maailmanloppu ole opiskelijoille, että joutuvat tekemään enemmän töitä. Tiedeministeri ei hirveästi tieteestä välitä, koska makrotason seuraukset tästä ovat jo tiedossa. Opiskelijat, jotka tekevät töitä opiskelun ohella, lähes järjestäen joutuvat venyttämään valmistumistaan. Mitä enemmän opiskelijat tekevät töitä opintojen ohella, sitä suuremmalla todennäköisyydellä valmistuminen lykkääntyy. Mitä enemmän valmistuminen lykkääntyy, sitä enemmän kasvavat myös velat ja sitä parempi työpaikka on löydettävä heti valmistuttuaan, että pääsee maksamaan opiskelun kustannuksia.

Tämä hallitus on kaukana puheistaan. Ja eipä paljoa todella kiinnostele hallitusta se tosiasia, että veroinstrumentteja ei haluta käyttää. Todella epätasapainoisesti tämä nyt menee eikä ole lainkaan oikeudenmukaista. Noh, kestetään neljä vuotta, ja kukaan ei estä vasemmiston voittoa.
 

LuKi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, LuKi-82
Entäs sellainen helppo esimerkki kun hallitus leikkaa ara -rakentamisesta? Sitten kuitenkin ihmiset varsinkin pääkaupunkiseudulla tarvitsevat kohtuuhintaisia asuntoja. Jos ei ole valtion tukemaa asumisoikeusasuntoa vapaana niin mihin se ihminen sitten muuttaa? Helkalle? Entäs kun helkalla ei ole vapaana yhtään kämppää ja jonossa ihmisiä satoja. Mihin sitten muutetaan? No tietenkin yksityiselle vuokralle. Kuka omistaa helsingissä vuokra-asuntoja? No sijoittajat tietenkin ja nämä asuntosijoittajat tuppaavat olemaan melko varakastakin sakkia, jopa rikastakin. Jos rikkaan asuntosijoittajan vuokra-asuntoon muuttaa joku pienehkötuloinen asuntotuen nauttija muun asumimuodon puuttuessa hallituksen päätöksistä johtuen, niin kyse on silloin tulonsiirrosta. Koska silloin valtion maksama tuki sille asujalle menee suoraan sille rikkaalle sijoittajalle.

Tämä ei ole valheellista saatika hörhöilyä. Vaikkakin kirjoittaja saattaa olla hieman hörhö. Tämä on ihan totista totta, luet tai et.
Eli asumistuen leikkaus on siis isku vasten rikkaan asuntosijoittajan kasvoja? Miksi monet porvaripuolue kokoomuksen vaikuttajat ovat olleet pitkään huolissaan asumistuen menojen kasvusta, vaikka se sinun mukaasi se on tulonsiirtoa rikkaille? Muuten, asuntomarkkinoilla häärivät merkittävinä toimijoina ammattiyhdistykset, jotka ottavat kyllä vuokrat ja tuet, mutta eivät maksa tuotoistaan veroa. Suomen suurin asuntosijoittaja on Kojamo Oyj, ihan pienellä googlettamisella löytää tämän yhtiön omistajat. Melkoinen siivu menee valtioilta asumistukea, verottomana, ammattiyhdistysten taskuihin ja/tai nostamaan näiden kiinteistösijoitusten arvoa.

Tuossa jakamassani kolumnissa ei tarkasteltu brittien tai jenkkien asumistukea tai sen leikkauksia, liekö siellä edes ollut sellaista. Kyseenlaistin suoranaisen ja härskin goebbelsmäisen valheen Reaganin ja Thatcherin talouspolitiikan negatiivisesta vaikutuksesta Britannian ja USA:n talouskasvuun. Jos toimittaja Hurri pohtii sitä sosiaalipolitiikan tai sosiologian näkökulmasta, niin kuvaan voi löytää niitä sävyjä, mutta muuten Briteissä ja Jenkeissä vietettiin kyllä 1980-luvulla talouskasvun riemujuhlaa.

Tulonsiirroista. Matti painaa rajusti töitä ja tienaa omaksi kymmenen karkkia päivässä. Tommi ei jaksa/halua/pysty tekemään kuin lyhyttä päivää ja tienaa siksi vain kaksi karkkia päivässä. Illalla Matti antaa kuitenkin omistaan pari karkkia Tommille, jolloin Tommilla on neljä karkkia ja Matilla kuusi. Seuraavana päivänä sama toistuu, mutta illalla Matti antaa vain yhden karkin Tommille. Tommilla onkin tänä iltana vain kolme karkkia, niin onko tämä todella tulonsiirto Tommilta Matille???
 

LuKi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, LuKi-82
Purra jaksaa toistaa mantraa siitä, kuinka SUomessa on järkyttävä valtionvelka hoka vaan kasvaa. Tilastokeskuksen mukaan vuoden 2023 ensimmäisen neljänneksen lopussa bruttovelka oli 72.6% suhteessa BKT:hen.

EU-maiden keskimääräinen bruttovelka on 85% BKT:sta. Esimerkiksi Ranskassa se on 115%....

Suurin syy Suomen velkaantumisen ennustettuun tulevaan kasvuun löytyy ikärakenteesta. Kansa ikääntyy ja samalla keskimääräinen elinikä kasvaa. Mutta työtä tekevien veronmaksajien määrä pienenee, koska syntyvyys vähenee koko ajan ja ensisynnyttäjien keski-ikä kasvaa huolestuttavasti. Nämä kaikki johtavat siihen, että joudutaan ottamaan lisää velkaa erityisesti kasvaviin sosiaali-ja terveysmenoihin.

Hallitus erityisesti Persujen tahdosta jättää käyttämättä parhaan mahdollisuuden, jolla yllä kuvaamaani kehitystä kyettäisiin muuttamaan. Työperäisen maahanmuuton huomattavan helpottamisen ja lisäämisen.

Meillä on koko ajan liian vähän hoitajia ja lääkäreitä ikääntyvää väestöä varten. Lisäksi muillakin aloilla on työvoimapulaa, joka hillitsee investointeja.

Mutta Orpo pitää Persut mukana, koska muuten hän ei olisi saanut hallitusta kasattua. Tämä taas vaikeuttaa maahanmuuttoa ja maahanmuuttajien maassa pysymistä.

Itse en ymmärrä, kuinka hallituksen kaavailemat erityisesti vähävaraisiin kohdistuvat sosiaaliturvan heikennykset ( ensimmäisen sairauslomapäivän palkattomuus, irtisanomissuojan heikennys, työttöimien ansioturvan porrastus ja lakko-oikeuden rajoittaminen) auttavat muuttamaan valtion velan kehityssuuntaa.
Mutta Riikka Purran mukaan näin tulee tapahtumaan, kunhan nämä uudistukset saadaan voimaan.
Tämäkin teksti on kyllä sen tasoista propagandaa, että päätä huimaa. Suomi haluaa/yrittää ylläpitää Pohjoismaista hyvinvointiyhteiskuntaa, jonka monet rakenteet eroavat monista Eurooppalaista maista. Pohjoismaiden verrokkiryhmässä olimme vuoteen 2008 asti hyvin kelkassa mukana, velkaa oli Tanskalla, Ruotsilla ja Suomella noin 35% bkt:sta (Norjaa ei ymmärrettävistä syistä tässä kannata edes mainita). Siitä alkoi erilainen tarina, jossa käyrien suunta on Tanskan ja Ruotsin kohdalla saman suuntainen, eli tasaista taivalta, viime vuosina jopa vähän alaspäin. Suomessa käyrä lähti osoittamaan varsin jyrkässä kulmassa ylöspäin. On ihan eri asia leikkiä hyvinvointivaltiota, kun velkaa on n. 30% bkt:sta, tai kun sitä on lähes 75% bkt:sta, eikä prosenttiluvun pienenmistä ei ole edes näkyvissä.

Työperäinen maahanmuutto olisi pitänyt polkaista käyntiin jo 2000-luvun alkuvuosina, kun Itä-Euroopan maiden liikkumisvapautta aloiteltiin. Suomen ammattiyhdistysliike ajoi kuitenkin erilaisia siirtymäkausia mahdollisille tulijoille ja niinpä innoikkaimmat ja kielitaitoisimmat muuttivat muualle, esim. Ruotsiin parantamaan huoltosuhdetta. Nyt meillä elätellään joitain mystisiä massoja osaavaa, ammattitaitoista työvoimaa ulkomailta Suomeen, kun sellaista reealimaailmassa on rajallinen määrä ja siitä määrästä ostovoimaltaan keskinkertaisen, mutta huippukireän verotuksen maa ei taida olla ihan suosituimmuuslistan kärjessä. Jos tyydymme ei niin osaavaan, mutta mahdollisesti, siis mahdollisesti potentiaaliseen työvoimaan, niin sen kotouttaminen ja kouluttaminen vaatii seuraavat pari vuosikymmentä resursseja, joita meillä ei yksinkertaisesti ole.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Suomi haluaa/yrittää ylläpitää Pohjoismaista hyvinvointiyhteiskuntaa, jonka monet rakenteet eroavat monista Eurooppalaista maista.
Jos haluamme ylläpitää pohjoismaista hyvinvointiyhteiskuntaa niin kannattaa miettiä sitä, koska meillä sellainen sitten on seuraavan kerran. Kokoomuksen ja perussuomalaisten yhteinen hyvinvointivaltion romuttamisen malli väliaikaisesti, jotta se tulevaisuudessa nousee tuhkasta kuin Feeniks-lintu?

Pohjoismainen hyvinvointiyhteiskunta voi olla jalo päämäärä, mutta siihen ryhmään kuuluminen ei saisi tapahtua keinolla millä hyvänsä. Eiköhän juurikin köyhimmistä ja heikoimmista kansalaisista huolen pitäminen olisi aivan keskeinen hyvinvointiyhteiskunnan - jopa sivistysyhteiskunnan kriteeri - jonka tämä hallitus on tuhoamassa aivan viimeistä piirtoa myöten.

Hallitus on tehnyt valinnan, jossa se kannustaa heikoimmassa asemassa olevia leikkauksilla ja parantaa hyvinvoivien asemaa veronkevennyksillä. Kuten tämä alkutaival on näyttänyt, hallituksen toiminta tulee uhkaamaan yhteiskuntarauhaa seuraavat neljä vuotta.

Toisin kuin sillä Sipilän hirmuhallituksella, heillä sentään oli paperilla idea siitä, miten jokainen kansalainen osallistuisi talkoisiin. Nyt sekin vähän, mikä silloin koski parempiosaisia, on siivottu pois.
 

LuKi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, LuKi-82
Jos haluamme ylläpitää pohjoismaista hyvinvointiyhteiskuntaa niin kannattaa miettiä sitä, koska meillä sellainen sitten on seuraavan kerran. Kokoomuksen ja perussuomalaisten yhteinen hyvinvointivaltion romuttamisen malli väliaikaisesti, jotta se tulevaisuudessa nousee tuhkasta kuin Feeniks-lintu?

Pohjoismainen hyvinvointiyhteiskunta voi olla jalo päämäärä, mutta siihen ryhmään kuuluminen ei saisi tapahtua keinolla millä hyvänsä. Eiköhän juurikin köyhimmistä ja heikoimmista kansalaisista huolen pitäminen olisi aivan keskeinen hyvinvointiyhteiskunnan - jopa sivistysyhteiskunnan kriteeri - jonka tämä hallitus on tuhoamassa aivan viimeistä piirtoa myöten.

Hallitus on tehnyt valinnan, jossa se kannustaa heikoimmassa asemassa olevia leikkauksilla ja parantaa hyvinvoivien asemaa veronkevennyksillä. Kuten tämä alkutaival on näyttänyt, hallituksen toiminta tulee uhkaamaan yhteiskuntarauhaa seuraavat neljä vuotta.

Toisin kuin sillä Sipilän hirmuhallituksella, heillä sentään oli paperilla idea siitä, miten jokainen kansalainen osallistuisi talkoisiin. Nyt sekin vähän, mikä silloin koski parempiosaisia, on siivottu pois.
Luetteletko ne hallituksen esittämät muutokset, jotka eivät olisi muualla Pohjoismaissa jo käytössä? Esimerkiksi tuo kovasti kirottu palkaton ensimmäinen sairaslomapäivä on Ruotsissa ollut arkea jo vuosia.

Vai on hyvinvointiyhteiskunta, jopa sivistysyhteiskunta tuhoutumassa tämän nykyisen Suomen hallituksen myötä viimeistä piirtoa myöten...... Ihan vaan sivistys/hyvinvointivaltioiden verrokkimaita tarkastellen, Tanska vetää demareiden johdolla erittäin kireää maahanmuuttopolitiikkaa, suunnittelee mm. vastaanottokeskuksia Pohjois-Afrikkaan. Ruotsissa taas sosiaalitoimen ja poliisin kriisi on sitä tasoa, että esim. koulut eivät saa ruuhkautuneista lastensuojelu- ja mielenterveyspalveluista käytännössä mitään tukea ja poliisiinkin otetaan yhteyttä vain, mikäli oppilasta odottaisi tapauksen johdosta vähintään vuoden vankeusrangaistus.

Kyllä meillä täällä Suomessa vielä toteutuu tämänkin hallituskauden jälkeen molemmat, sekä hyvinvointi-, että sivistysvaltio. Jos taas seilataan laput silmillä kohti auringonlaskua, niin seuraavalla vuosikymmenellä voivat molemmat vaipua romukoppaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös