Tämä on yksi asia, joka on kääntänyt omaa päätäni hallituksen tiettyä politiikkaa vastaan. Ei nyt ainakaan vielä hallitusta vastaan. Jos luokkaa > 100 000 euroa vuodessa yhteensä tienaava pariskunta, joka omistaa talon ja joilla on työpaikat, aikoo varuilta häippästä vaikka ei ollut lähdässä , jotain meni pieleen. Yksi syy on varmasti "muukalaisviha", jonka toinen osapuoli kokee erityisen raskaasti kun jutut ovat koko ajan esillä. Tästä toki voi syyttää alkuperäisten tekstien kirjoittajia.
Vähän se näin on.
Suomi joko on ilmapiiriltään 1) avoin ja kansainvälinen tai sitten 2) sulkeutunut. Välimuotoja ei ole ja kirsikoita ei voi oikein poimia tässä tapauksessa kakun päältä.
Avoin ilmapiiri tarkoittaa avoimuutta kaikissa muodoissaan: avoimuutta pakolaisille, avoimuutta opiskelijoille toisista ja kolmansista maista, avoimuutta matalampituloisille, avoimuutta kouluttamattomille, avoimuutta koulutetuille, avoimuutta huippuosaajille ja yrittäjille. Eikä tämä edes tarkoita, etteikö turvapaikkapolitiikassa voisi olla tiukkakin, kunhan on johdonmukainen ja noudattaa omaa oikeusvaltioperiaatteeseen sekä ihmisoikeuksiin pohjaavaa perustuslakiaan.
Olen itse ollut maahanmuuttaja maassa, joka on mustannut mainettaan hallitustason perseilyllä liittyen kansainväliseen avoimuuteen. Varmaan olen eurooppalaisena ja koulutettuna laitaoikeistollekin mieleinen mamu, mutta hallituksen toimenpiteiden ja retoriikan luoma ilmapiiri vaikutti hyvin negatiivisesti omaaan tyytyväisyyteeni ja aiheutti kovasti epävarmuutta asemastani. Konkreettisia haittojakin kohtasin. Itävalta on kuitenkin muilta vetovoimatekijöiltään eri sarjassa, joten se saa perseilynsä paljon Suomea helpommin anteeksi, ja vetovoima säilyy paremmin negatiivisesta julkisuudesta sekä ilmapiiristä huolimatta.
Suomella on nuorena maahanmuuton kohdemaana paljon, paljon vähemmän varaa perseillä. Julkisuuskuvamme menee nyt siihen suuntaan, kuin se meni Itävallallakin. Mutta Itävaltaan verrattuna meiltä sen lisäksi puuttuu liian monta vetovoimatekijää.
Olen siksi aika huolissani siitä, että hallitus ei nyt ihan aidosti näytä ymmärtävän toimensa, puheidensa ja antamansa julkisuuskuvan merkitystä.