Petteri Orpon hallitus

  • 1 243 625
  • 15 578

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei tuo nyt mitään kovin terävää kuvaa herra ministeristä anna, jos pitää äärioikeistolaisten kanssa samoissa eventeissä pyörimistä samana kuin maatalousnäyttelyssä käymistä.

Lainasin vasemmistoliiton ketjusta, sopii tänne paremmin..

Junnila antoi tuolla lausunnollaan ylimielisen kuvan itsestään. Mikäli olisi siinä kohtaa ymmärtänyt olevansa nyt ministeripositiossa ja lausunut jotain mitäänsanomatonta kieli keskellä suuta, niin suurta mekkalaa ei olisi syntynyt. Nyt tuo oli lähes suora vittuilu vastapuolta kohtaan ja haasteeseenhan siellä vastattiin.

Ihan vaan pelkkä "ne jutut olivat silloin ja nyt aika on eri blaa blaa ajattelen asioista nyt" ja opposition laitaänkyröiltä olisi lähtenyt karhein tarttumapinta asiaan. Mutta ei, piti vetää provosoiva kommentti vähän kuin vanhasta muistista vielä.

Tällaiselle pirkanmaalaiselle äänestäjälle Junnila on pelkkä nobody ja seinäverhojen jatke. Vasta viime viikolla kaveri ilmeisesti suoritti ensimmäisen kunnon valtakunnallisen esiinmarssin. Ihan outo tyyppi ainakin minulle.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ketkä teidän kokoomuslaisten mielestä ovat laiskoja ja saamattomia? Ovatko mielestänne esimerkiksi vammaiset, joihin hallituksen leikkaukset myös kohdistuvat, tällaisia? Aika julma ihmiskäsitys siellä oikealla on, jos näin on.

Ei vaan ne, ketkä himassa loisimalla (tai graffiteja maalailemalla) tuhlaa ne verorahat, jotka voitaisiin käyttää niiden vammaisten hyväksi.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Erinomaisia perusteltuja näkökulmia tuohon linkkaamaani juttuun. Ylellä on kyllä hyvin vasemmalle laidalle kallistunutta sisältöä, onko se olevinaan jokin hyvä juttu että mennään ihan marxismiin ja leninismiin asti. Minä kyllä ymmärrän yleisradion niin että se olisi jokaiselle suomalaiselle yleisesti ja toki pitää silloin ottaa kaikki ihmiset huomioon. Mutta eihän tuo juttu oikein pidä paikkaansa jos faktoihin katsotaan paitsi toki idän halpatyövoima meidät kaikki elättää kaikkialla länsimaissa. Mutta kyllä suomessa on asiat suhteellisen hyvin, melko paska tuuri pitää olla jos täysin ilman omaa vaikutusta putoat köyhyyteen. Ei se ole kuin erittäin harvoille "synnyinoikeus" vaan omilla valinnoilla voi vaikuttaa todella moneen asiaan.
Jotenkin vaan tulee aina mieleen, että kaikki poliittiset tahot, joihin voi lisätä ääri- sanan eteen, niin ovat tavalla tai toisella helposti irrallaan todellisuudesta niin monessa asiassa.

Tuossa äärivasemmistolaisen Hastin linkissä esimerkiksi se, että jos ei ole tarpeeksi tulopuolta yhteiskunnalle, mistä taiotaan julkiset palvelut tulevaisuudessa, kun nyt jo varotusvalot palaa. On niin monta ongelma kohtaa ja niin vähän rahaa. Keskiluokkakin vaikuttaa viholliselta, joka on jokseenkin käsittämätöntä. Gini-gin.

Aivan äärioikeistossa sitten taas on mm. ihmisiä, joiden kanssa olisi hyvin vaikeaakin käydä keskusteluja. Sitä fuck the system -asennetta tai julkisten palvelujen vähättelyä on.
Nyt ymmärrän oikeinkin hyvin, miksi Ruotsissa on käytössä termi "maltillinen kokoomus". Se haluaa olla irti tollasista.
 
Viimeksi muokattu:

Gorbatjovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, New Jersey Devils, JPS, Dream Theater. Ja #28
Luuletko, että hallituksen leikkaukset kohdistuvat vain näihin?
Minuun ei ainakaan kohdistu. Käyn vakitöissä ja maksan hyvin veroja yhteiskunnalle. Minulta ei tarvitse ottaa mitään pois koska saan niin vähän suoraan tukia valtiolta. Olen nettomaksaja, tuotan enemmän rahaa suomelle kuin mitä se minuun panostaa tällä hetkellä.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Minuun ei ainakaan kohdistu. Käyn vakitöissä ja maksan hyvin veroja yhteiskunnalle. Minulta ei tarvitse ottaa mitään pois koska saan niin vähän suoraan tukia valtiolta. Olen nettomaksaja, tuotan enemmän rahaa suomelle kuin mitä se minuun panostaa tällä hetkellä.
Voin sanoa että näin täyttä päivää (ylikin) tekevänä hoitajana tuntuu että tämäkin vedetään meidän - jo valmiiksi ylityöllistettyjen selkänahasta. Ja lisäksi esim niiden sairaiden keitä me hoidamme.

Mutta hienoa että sinulta ei viedä mitään.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Minuun ei ainakaan kohdistu. Käyn vakitöissä ja maksan hyvin veroja yhteiskunnalle. Minulta ei tarvitse ottaa mitään pois koska saan niin vähän suoraan tukia valtiolta. Olen nettomaksaja, tuotan enemmän rahaa suomelle kuin mitä se minuun panostaa tällä hetkellä.
Olen minäkin maksanut veroja, mutta olen myös tältä yhteiskunnalta saanut. 7 sitten vuotta sairastin kaksi hengenvaarallista syöpää (toinen löytyi satunnaislöydöksenä, kun ensimmäisen syövän takia minua kuvattiin moneen kertaan). Muutaman leikkauksen ja rankkojen hoitojen jälkeen palasin neljän kuukauden sairasloman jälkeen työhön. Kiitos maailman parhaan syöpähoidon, mikä on yhteiskunnalle hyvin kallista ja oli minulle hyvin halpaa. Tarinan opetus on, että nettomaksajakin voi elämänsä jossain tarvita ja saada yhteiskunnalta.
 

hulkster19

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals, SaiPa
Minuun ei ainakaan kohdistu. Käyn vakitöissä ja maksan hyvin veroja yhteiskunnalle. Minulta ei tarvitse ottaa mitään pois koska saan niin vähän suoraan tukia valtiolta. Olen nettomaksaja, tuotan enemmän rahaa suomelle kuin mitä se minuun panostaa tällä hetkellä.
Tämä ei tosiaan ole ihan näin yksiselitteistä, vaikka itse niin kuvittelisikin.

Usein näissä unohtuvat ne elämän alku- ja loppuvuodet, vaikka työikäisenä veroja maksaisikin enemmän kuin niitä tulonsiirtoja ainakaan huomaisi käyttävänsä. Terveydenhuolto, koulutus ihan sieltä naperosta saakka ja myöhemmin eläkkeet ovat kuitenkin lopulta aika kalliita, vaikka ei koko elämänsä aikana senttiäkään toimeentulo- tai asumistukea nostaisi.

Kun nämä muistetaan, on suuri osa keskiluokastakin yhteiskunnassamme saajapuolella:


Tilastokeskukseltakin löytyy aiheesta julkaisu, jossa todetaan, että vain noin 45 prosenttia kotitalouksista on (tai oli vuonna 2013) todellisuudessa niitä nettomaksajatalouksia. Tämäkään ei ole ihan yksiselitteistä, ja eläkkeillä on tilastossa tietysti varsin suuri vaikutus.

Mutta mikä tärkeintä tässä julkaisussa, se nettosaajuus tai -maksajuus ei riipu suoraan tuloluokasta. Tulojen osalta alimmassakin kymmenyksessä on nettomaksajia, ja vastaavasti myös korkeammissakin tuloluokissa voi vielä olla nettosaaja.

 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Olen minäkin maksanut veroja, mutta olen myös tältä yhteiskunnalta saanut. 7 vuotta sairastin kaksi hengenvaarallista syöpää (toinen löytyi satunnaislöydöksenä, kun ensimmäisen syövän takia minua kuvattiin moneen kertaan). Muutaman leikkauksen ja rankkojen hoitojen jälkeen palasin neljän kuukauden sairasloman jälkeen työhön. Kiitos maailman parhaan syöpähoidon, mikä on yhteiskunnalle hyvin kallista ja oli minulle hyvin halpaa. Tarinan opetus on, että nettomaksajakin voi elämänsä jossain tarvita ja saada yhteiskunnalta.
Ja kun osa ei tunnu sitä hoitamista pitävän minkään arvoisena. Olemme vain kuluerä ja monen silmissä vähän tyhmiä ihmisiä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
HS:n Marko Junkkarilta mielenkiintoinen analyysi ministerisalkkujen jaosta. Hyvin samaan päädyin Orpon osaamisen suhteen hallitusneuvotteluissa. Voi sanoa myös sen, että PS oli voittaja, kuten myös RKP ja KD heidän omilla kriteereillään ja niillä painopisteillä, mutta oikeistokoalitiohallituksessa hakivat. Lyhyt lainaus:

"Orpo onnistui tekemään hämmästyttävän tempun: kokoomus antoi periksi, mutta sai silti omat tavoitteensa läpi. Onhan koko hallitusohjelma perusviritykseltään hyvin kokoomuslainen.

Ei siis ihme, että kokoomuslaiset taustakeskusteluissa hehkuttavat Orpoa. Eräs arvioi, että kokoomuksen parin viime vuosikymmenen puheenjohtajista tuskin kukaan muu olisi tällaisessa silmänkääntötempussa onnistunut."



Isot tehtävät odottavat. Toivottavasti Orpolla ja hallituksella on sen verran isot saappaat sisäpolitiikassa, että tehtävät hoidetaan.
 

Gorbatjovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, New Jersey Devils, JPS, Dream Theater. Ja #28
Mainitsin aiemmassa viestissäni että tällä hetkellä. Aina ei ole ollut näin vaan olen minäkin ollut tukien varassa ja huonossa tilanteessa ei nyt kovin montaa vuotta sitten.
 

penalalli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Leeds United
En osaa vastata. Luulin, että vanhan sivistyspuolueen eduskuntaryhmässä
Tämä ei koskaan lakkaa naurattamasta. Vanha sivistyspuolue jne.. Marin heitti tämän tyhjän fraasin eduskunnan kyselytunnilla pari vuotta sitten, jättäen tietenkin vastaamatta itse kysymykseen, ja joka demari keskustelupalstalla jaksaa siteerata tätä lausetta vuodesta toiseen.
Sanna Marinin avustajan sanoin:"Get over it!"
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Itse en ihan kannata että työttömyysturvan saamiseksi pitäisi tehdä töitä. Jos työlle on tarve, niin pitäisi luoda työpaikka mistä saa ihan kunnollista lainmukaista palkkaa.

Tuohan on vain keino halpuuttaa työvoimaa.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Itse en ihan kannata että työttömyysturvan saamiseksi pitäisi tehdä töitä. Jos työlle on tarve, niin pitäisi luoda työpaikka mistä saa ihan kunnollista lainmukaista palkkaa.

Tuohan on vain keino halpuuttaa työvoimaa.

Sellaiset yritykset ovat ihan oma lukunsa, joiden toiminta ei kestä päivänvaloa palkka-asioissa. Niitäkin joka maassa on, ja niin valitettavasti täälläkin. Toivottavasti näitä ikäviä toimijoita kuitenkin saadaan poistettua, ja ilmiantoja tulee mahdollisimman paljon, kun tarve on.

En tiedä puhutko nyt työttömäksi suht lyhyen aikaa sitten jääneistä vai mahdollisesti pidempään työttömänä olleista, mutta ensimmäisessä vaihtoehdossa on se ansiosidonnainen:
Ansiosidonnaiseen työttömyyspäivärahaan on oikeutettu henkilö, joka on ollut vähintään 26 viikkoa työttömyyskassan jäsenenä ja täyttänyt työssäoloehdon. Työssäoloehto täyttyy, kun työntekijä on ollut tarkastelujakson eli 28 edellisen kuukauden aikana yhteensä 26 kalenteriviikkoa palkkatyössä.

Työttömyystuki ja työmarkkinatuki sitten taas ovat eri asioita. Jälkimmäinen ei ainakaan nykysysteemissä vaadi tutkintoa. Työkokemuksesta tai sen määrästä en tiedä.
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jännä kuulla mitä ohjelmaa Zyskowiczille on keksitty äänestyksen ajaksi ettei vaan tarvitse äänestää uunitt... siis Junnilan luottamuksen puolesta.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Hieman ehkä mietin sontalehdistön suhtautumista tähän asiaan - jos Vasemmistoliiton ministeri olisi esittänyt leppoisia Stalin-vitsejä ja gulag-meemejä niin olisikohan saturaatio ollut ihan yhtä maltillisella asteella? No, ehkäpä olisi.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Näköjään Junnilan salkkuun kuuluu mm. elinkeinoelämän kansainvälistymisen sekä ulkomaisten investointien ja matkailun edistäminen. Onkohan piakkoin tulossa Israelin vierailua? Tai New Yorkin? Luoja mikä valinta ministeriksi.

Edit: lisätään Saksa listaan, voi pikkuusen kutsu venyä
 
Viimeksi muokattu:

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Hieman ehkä mietin sontalehdistön suhtautumista tähän asiaan - jos Vasemmistoliiton ministeri olisi esittänyt leppoisia Stalin-vitsejä ja gulag-meemejä niin olisikohan saturaatio ollut ihan yhtä maltillisella asteella? No, ehkäpä olisi.

Oksettavintahan tässä on juuri se, että homma on saatu kansalle tai ainakin twitter-kansalle myytyä niin, että jos olet tuota vitun natsia vastaan, niin olet vasemmistoa.

Ihan kokoomuksen äänestäjänä tässä totean, että tuo natsi pitäisi heittää ministerin pallilta hiuksista vittuun.
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jouka Juhola & Ruudut, Ässien sylkykupit
Petteri Orpolla oli muutama vuosi sitten todella tärkeä kaveri nimeltään Arvo Pohja. Täytyy sanoa, että nyt on kaveripiiri muuttunut.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Oksettavintahan tässä on juuri se, että homma on saatu kansalle tai ainakin twitter-kansalle myytyä niin, että jos olet tuota vitun natsia vastaan, niin olet vasemmistoa.

Ihan kokoomuksen äänestäjänä tässä totean, että tuo natsi pitäisi heittää ministerin pallilta hiuksista vittuun.
Jotenkin sitä olettaisi, että Persutkin tällaisen tuomitsisivat. Tekee huomattavaa hallaa puolueelle, kun eivät selkeästi irtisanoudu natsipuheista. Sen sijaan ihan aiheellista kritiikkiä sanoo puolueen puheenjohtajakin "savustamiseksi".

Itse en ajattele, että kaikki persut olisivat rasisteja. Rasistit jotka haluavat tehdä politiikkaa taas isolla todennäköisyydellä hakeutuvat persuihin ja näille Persujen pitäisi yksinkertaisesti näyttää ovea.

Minusta välillä tuntuu että sitä omaa paikkaa puoluekentällä ei löydy millään. En osaa olla oikealla, mutta tämä vasemmiston hiljalleen valtaava woke-identiteettipolitiikkakin on itselleni jotenkin vaikeaa etenkin kun keskustellessa lyödään heti joku -fobi-kortti pöytään ja toinen osapuoli lopettaa keskustelun. Siksi olen sen "natsikortin" suhteen myös aika varovainen, mutta tässä tapauksessa on kyllä kaikki viitteet sellaisen tarvimiseen.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Oksettavintahan tässä on juuri se, että homma on saatu kansalle tai ainakin twitter-kansalle myytyä niin, että jos olet tuota vitun natsia vastaan, niin olet vasemmistoa.
Päinvastoin. Asia on myyty nimenomaan niin että jos puolustat vitsejä heittänyttä ministeriä olet itsekin natsi.

Ei jumalauta, meillä on ollut hallituksessa ministereitä jotka on tuomittu rikoksista. Viimeksikin rikollinen sai ylivoimaisesti eduskunnan luottamuksen. Sitten äänestetään sellaisen kaverin luottamuksesta joka on vitsaillut ikävillä asioilla joskus ennen kansanedustajakautensa alkua ja puhunut tilaisuudessa jossa on ollut vääränlaista yleisöä toisella puolella jokea.

Tästä aukeaa vielä Pandoran lipas ja tulevaisuudessa näitä äänestyksiä tullaan näkemään enemmänkin tälläisistä asioista mitkä eivät vaikuta itse henkilön osaamiseen tai toimintaan mitenkään.

Olisi täysin eri asia jos kyse olisi ollut viimeaikaisista asioista mutta käsittääkseni herra Junnila selvensi tämän asian juuri.

Ja jos Junnila nyt katsotaan kykenemättömäksi ministeriksi niin esimerkiksi Aki Lindenin on turha tulevaisuudessa haaveilla ministerin hommista, tullaan varmasti tekemään samanlainen luottamusäänestys.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös