Petteri Orpon hallitus

  • 1 413 112
  • 17 251

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Aika paljon on tullut roastattua hallituksen touhuja, mutta monttu senkuin syvenee. Ihan käsittämättömiin juttuihin menee aika ja energia. Kokoomus ei taida peliä poikki viheltää, mutta jos RKP edes tajuaisi lähteä kävelemään tuosta pelleporukasta.

Mitään muuta ei pystytä tekemään, kuin pitkin hampain se, mitä hallitusohjelmaan on kirjattu, vaikka ne toimet, mihin pitäisi ryhtyä on täysin muita. Eiköhän tämä ole jo nähty? Uudet jaot.

Näitä "käsittämättömiä" juttuja on erityisesti sote. Sen osalta oppositiossa Keskusta vaatii alueiden pysymistä vähintään samana. Vihreät ja SDP haluavat verotusoikeuden alueille eikä SDP halua tässä vaiheessa rakenteellisia uudistuksia.

Soten rakentamisessa Marinin hallitus toteutti hallintotason. Hallintoa piti karsia, mutta sitä lisättiin. Orpojen käteen on jäänyt varsinaisten sote-palveluiden uudistaminen, jonka Orpo nosti a-studiossa esille. Niitäkään ei rakenneta hetkessä.

Orpo totesi myös, että hyvinvointialueille tulee "porkkanamainen" rahoitusinstrumentti. Ääneen Orpo ei voinut sanoa, että kyse on mahdollisesti alueiden verotusoikeudesta. Sen hän totesi, että kyse on monimutkaisesta kokonaisuudesta, jota ollaan selvityttämässä. Osa asiantuntijalausunnoista sote-mallin rakentamisen epäili alueiden verotusta ratkaisuna. Lisäksi voi kysyä, mihin asti valtion on alueiden kuluissa venyttävä sen jälkeen jos ne saavat verotusoikeuden.

Vaikea on tilanne. Ja sellaisena se säilyy mm. soten ja velan, talouskasvun ja vajeen sekä demografian osalta vaikka tulisi millainen hallitus seuraavaksi.
 

Hermes#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arkijärki
Näitä "käsittämättömiä" juttuja on erityisesti sote. Sen osalta oppositiossa Keskusta vaatii alueiden pysymistä vähintään samana. Vihreät ja SDP haluavat verotusoikeuden alueille eikä SDP halua tässä vaiheessa rakenteellisia uudistuksia.
Tuon korjaamiseen ja kehittämiseen sitä energiaa pitäisi laittaa. Tuntuu, että yksi puolue vaan kampittaa ja tekee oppositiopolitiikkaa hallituksesta käsin. En edes osaa kuvitella, miten veemäistä on olla kokoomuslainen tai rkplainen ministeri tällä hetkellä.

Koko ajan saa selitellä ja kommentoida haittapuolueen lausuntoja, kuunnella vittuilua ja puskasta huutelua samasta suunnasta. Matto vedetään jalkojen alta jatkuvasti hallituskumppanin taholta. Oppositiolle on jaettu lapasyöttöjä enemmän kuin Harri Laurila Tappara urallaan jakeli vastustajien lapaan.

Persut vie ja muut vikisee. Peli pitää viheltää poikki. Nyt ainoa hallitusta koossa pitävä voima tuntuu olevan uusien vaalien pelko. Persut pitää joko laittaa ruotuun tai kaataa hallitus. Melkein kolme vuotta vielä pitäisi tuolla porukalla mennä. Kuinkahan moni ministeri ilman burnoutia selviää?

Edit typot
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kokoomushan pystyisi viheltämään pelin poikki milloin vain. Koska eivät näin tee, niin hyväksyvät persujen toiminnan ja antavat sille tukensa. En ainakaan itse osaa tätä muilla tavoin tulkita.

Itse näkisin, että Kokoomus ei aja persuja nurkkaan ennen Kokoomukselle tärkeiden työelämään liittyvien uudistusten saamista eduskunnassa läpi ja lakiin. SDP:n kanssa ne eivät etene.

Kokoomus ja RKP tuskin lähtevät eduskuntavaaleihin 2027 nykytilanteesta. Miten asia käytännössä menee? Arvaisin, että löytyy sopiva riita ja PS lähtee.
 

Hermes#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arkijärki
Kokoomushan pystyisi viheltämään pelin poikki milloin vain. Koska eivät näin tee, niin hyväksyvät persujen toiminnan ja antavat sille tukensa. En ainakaan itse osaa tätä muilla tavoin tulkita.
Tämä. Orpon kiemurtelu ja vakuuttelut alkaa olemaan jo tragikoomista katseltavaa. Ei edes naurata, säälittää lähinnä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Vihreät ja SDP haluavat verotusoikeuden alueille

Puuttumatta noin muuten tuohon vyyhtiin niin verotusoikeus on ihan oikeasti ainoa looginen lopputulema - ne jotka kuluttavat, hankkivat myös rahoituksen. Tämä omalaatuinen rakennelma (jota varmaan kutsut Marinin malliksi ja minä Sipilän ja Marinin), jossa paikallishallinto kuluttaa ja keskushallinto kustantaa on täysin epäpohjoismainen ja tuhoisa.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse näkisin, että Kokoomus ei aja persuja nurkkaan ennen Kokoomukselle tärkeiden työelämään liittyvien uudistusten saamista eduskunnassa läpi ja lakiin. SDP:n kanssa ne eivät etene.

Kokoomus ja RKP tuskin lähtevät eduskuntavaaleihin 2027 nykytilanteesta. Miten asia käytännössä menee? Arvaisin, että löytyy sopiva riita ja PS lähtee.
Kokoomusta rohkaissee myös se, että vaikka ns. järkiavioliitto Persujen kanssa lieneekin ollut haastavampi, mitä vielä keväällä ja kesällä 2023 olettivat, ei Kokoomus itse ole ottanut kannatukseensa edelleenkään merkittävää osumaa ja kaiketi enemmistölle kenttäväestä nykyinen tilanne vielä kelpaa.

Vaikka koalitiohallituksiin kuuluvat eri näkemykset ja kompromissit, onhan tuo Persujen harrastama suoranainen kiusanteko jotain poikkeuksellista. Ei se Demareiden ja Keskustan yhteistyö edellisessä hallituksessakaan täysin saumatonta ollut, mutta suorastaan harmonista ainakin ulospäin nykyhallituksen Persut vs. muut-asetelmaan. Onhan tämä Persujen "oppositiopolitiikkaa hallituksesta käsin" sikäli todellinen laatikon ulkopuolelta-ratkaisu, mutta jaksavatko muut tätä vielä melkein 2,5 vuotta?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Puuttumatta noin muuten tuohon vyyhtiin niin verotusoikeus on ihan oikeasti ainoa looginen lopputulema - ne jotka kuluttavat, hankkivat myös rahoituksen.

Asiantuntijat eivät olleet varauksetta tämän takana. Siihen liittyy paljon pohdittavaa ja ymmärtääkseni tätä selvitetään parhaillaan. Lisäksi Kokoomus pelkää alueiden nostavan veroja tai kiristävän sillä, jotta valtio antaa lisää rahaa verotusoikeuden päälle. Aamulehden pääkirjoitus toisteli hieman samaa mitä aikanaan tuli esille. Pääkirjoitus | Hyvinvointialueiden valuviat kaipaavat nopeaa korjausta – Voi hyvinkin olla, että määrää joudutaan karsimaan

Kokoomusta rohkaissee myös se, että vaikka ns. järkiavioliitto Persujen kanssa lieneekin ollut haastavampi, mitä vielä keväällä ja kesällä 2023 olettivat, ei Kokoomus itse ole ottanut kannatukseensa edelleenkään merkittävää osumaa ja kaiketi enemmistölle kenttäväestä nykyinen tilanne vielä kelpaa.

Totta ja itse katselin tulevaisuutta 2025 tai 2026 tai 2027.

Vaikka koalitiohallituksiin kuuluvat eri näkemykset ja kompromissit, onhan tuo Persujen harrastama suoranainen kiusanteko jotain poikkeuksellista. Ei se Demareiden ja Keskustan yhteistyö edellisessä hallituksessakaan täysin saumatonta ollut, mutta suorastaan harmonista ainakin ulospäin nykyhallituksen Persut vs. muut-asetelmaan. Onhan tämä Persujen "oppositiopolitiikkaa hallituksesta käsin" sikäli todellinen laatikon ulkopuolelta-ratkaisu, mutta jaksavatko muut tätä vielä melkein 2,5 vuotta?

Persut tulevat todennäköisesti lisäämään vääntöjä ja omaa linjaansa hallituksesta piittaamatta, koska muussa tapauksessa kannatus seuraavissa ek-vaaleissa putoaa paljon vrt 2023. Siksi en enää usko hallituksen jatkavan normaaleihin ek-vaaleihin vaan hallitus hajoaa ennen niitä. RKP ei voi sekään lähteä vaaleihin persukumppanina 3.X kannatuksella vaan ratkaisuja on tehtävä ennen sitä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Asiantuntijat eivät olleet varauksetta tämän takana. Siihen liittyy paljon pohdittavaa ja ymmärtääkseni tätä selvitetään parhaillaan. Lisäksi Kokoomus pelkää alueiden nostavan veroja tai kiristävän sillä, jotta valtio antaa lisää rahaa verotusoikeuden päälle.
Jos meillä olisi se rationaalinen määrä eli viisi yliopistollisiin sairaaloihin perustuvaa sotealuetta niin niillä kaikilla olisi taloudelliset edellytykset verottaa menonsa ja siksi olla vastuullisia. Toki joku kituva Kainuun tai Keski-Pohjanmaan tmv "hyvinvointi"alue verottaisi itsensä kuoliaaksi tai siis käytännössä vaihtoehdoksi kiristäisi hallitukselta lisärahoituksen. Oikeastaan aika mahdotonta sanoa yhtään mitään tähän nykyiseen himmeliin, koska se ei vaan toimi, se ei ole rationaalinen.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos meillä olisi se rationaalinen määrä eli viisi yliopistollisiin sairaaloihin perustuvaa sotealuetta niin niillä kaikilla olisi taloudelliset edellytykset verottaa menonsa ja siksi olla vastuullisia. Toki joku kituva Kainuun tai Keski-Pohjanmaan tmv "hyvinvointi"alue verottaisi itsensä kuoliaaksi tai siis käytännössä vaihtoehdoksi kiristäisi hallitukselta lisärahoituksen. Oikeastaan aika mahdotonta sanoa yhtään mitään tähän nykyiseen himmeliin, koska se ei vaan toimi, se ei ole rationaalinen.
Tämä on myös ollut täysin selvä asia jo siitä asti kun koko uudistus aloitettiin. Mutta Keskusta osaa lypsämisen.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tampereen kaupunki pelkää hallituksen leikkausten synnyttävän uusia asunnottomien ryhmiä, erityisesti lapsiperheitä.
Yleistä asumistukea sai Tampereella 24,3 % asuntokunnista vuonna 2023. Prosenttiluku on suurempi, kuin esimerkiksi Helsingissä, Oulussa tai Espoossa.
Tampereella ahtaasti asuu 29,3 % lapsiperheistä.
Kaupunki toivoo, että hallituksen lainvalmistelussa kiinnitettäisiin paremmin huomiota lasten oikeuksien toteutumiseen.

 
Täytyy muuten palata vielä tähän Petterin rampaan rasisminvastaiseen ankkaan, kun nyt urheilufoorumilla ollaan. Tuo Orpon heitto, että tämähän on esimerkiksi urheiluseuroille suunnattu kampanja, on sellaisenaan ihan poskettoman tyhmä.

Urheiluseurat ovat ehkä monessa asiassa omassa hermeettisessä kuplassaan pyöriviä toimijoita, jotka eivät havaitse maailman muuttumista ympärillään, mutta nähdäkseni (ja olen nähnyt läheltä ja pitkään) rasismi ei ole yksi niistä asioista. Kaikki seuratoiminta Suomessa jalkapallosta ja jääkiekosta yleisurheiluun ja kamppailulajeihin on jo nykyään niin kansainvälistä, että jos pukuhuoneessa joku kaveri alkaa mesota kavereiden etnisestä taustasta, niin harrastus tai työt seurassa loppuvat hyvin lyhyeen. Seuroilla on ollut myös omia rasisminvastaisia kampanjoitaan, joiden käynnistämiseen ei ole mitään valtiojohdon rohkaisua tai painostusta tarvittu.

Katsomoissa rasismi on edelleen valloillaan lajissa kuin lajissa, ja siinä asiassa seurojen vastuuta voidaan varmasti peräänkuuluttaa esimerkiksi jämäkämpien ja suoraselkäisempien kannanottojen muodossa (AC Oulun tapaus hyvä, tuore esimerkki). Väitänpä silti, että katsomossa tapahtuvat huutelut seuraavat yhteiskunnallisia trendejä, ja niiden muuttumiseen vaikutetaan jollain muilla foorumeilla kuin seuran ja fanien välisissä vuoropuheluissa. Ainakin jos tavoitteena on oikeasti saada aikaan jotain isompaa muutosta.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Jos meillä olisi se rationaalinen määrä eli viisi yliopistollisiin sairaaloihin perustuvaa sotealuetta niin niillä kaikilla olisi taloudelliset edellytykset verottaa menonsa ja siksi olla vastuullisia. Toki joku kituva Kainuun tai Keski-Pohjanmaan tmv "hyvinvointi"alue verottaisi itsensä kuoliaaksi tai siis käytännössä vaihtoehdoksi kiristäisi hallitukselta lisärahoituksen. Oikeastaan aika mahdotonta sanoa yhtään mitään tähän nykyiseen himmeliin, koska se ei vaan toimi, se ei ole rationaalinen.
Toisaalta aina unohdetaan myös se, että jo nyt pelastuslaitos on maakuntamallin alla. Ja tosiaan Sotestakin se So-osuus tulisi saada hoidettua. Mielestäni maakuntamalli voisi olla hyvä, jos sille annettaisiin verotusoikeus mutta toisaalta myös siirrettäisiin muitakin kuntien vastuulla olevia palveluita sinne (esim koulutus). Totuus on, että kuntaliitoksia ollaan yritetty kepillä ja porkkanalla, mutta mitään ei olla saatu aikaiseksi. Liian pienillä yksiköillä ei ole toiminnan edellytyksiä, ja jos nyt ylihikiäläistä henkisesti ahdistaa liittyä alahikiään, niin jätetään tuo rauhaan ja yhdistetään toiminteita sitten maakuntarakenteilla.

Toki maakuntamallissakin on jo muutama niin pieni alue, että nykydemografialla niiden elinkelpoisuudesta nyt ja erityisesti tulevaisuudessa voi olla montaa mieltä.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ns. kuntauudistushan taisi miltei kokonaan unohtua, kun paukut on laitettu sote-uudistukseen, vaikka sokea Reettakin näkee, että Suomessa on aivan liikaa itsenäisiä kuntia ja niiden rakenteiden ylläpito maksaa valtavasti joka vuosi. Kun painetta leikkauksille on oikealla ja vasemmalla, edessä ja takana, on suorastaan omituista, ettei julkinen keskustelu tarpeellisesta kuntauudistuksesta ota tulta alleen sitten millään.

2000- ja 2010-luvuillahan kuntaliitoksia tapahtui hyvää tahtia, monesti useampi per vuosi, mutta vuoden 2017 jälkeen, kuntaliitoksia on toteutunut vain kaksi (!) ja ensi vuonna yksi. Paikallispatriooteille ja urmashakkaraisille kuntaliitokset ovat tietysti kova paikka, mutta itse lähettäisin delegaation suoraan Tanskaan opintomatkalle.

 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Ns. kuntauudistushan taisi miltei kokonaan unohtua, kun paukut on laitettu sote-uudistukseen, vaikka sokea Reettakin näkee, että Suomessa on aivan liikaa itsenäisiä kuntia ja niiden rakenteiden ylläpito maksaa valtavasti joka vuosi. Kun painetta leikkauksille on oikealla ja vasemmalla, edessä ja takana, on suorastaan omituista, ettei julkinen keskustelu tarpeellisesta kuntauudistuksesta ota tulta alleen sitten millään.
Suomessa on hieman yli 300 kuntaa, ja 100:ksi suurin, Huittinen on jo karvan alta 10 000 asukkaan kaupunki. Sattuneesta syystä Huittinen on minulle hyvin tuttu, ja menee helposti osastolle "kuolevat pikkukaupungit". Kuntien elinvoimaisuudesta voi toki olla montaa mieltä, mutta jotenkin tuntuu, että harvassa noista yli kahdestasadasta pienemmästä kunnasta ihan oikeasti on resursseja järjestää mitään yhtään sen paremmin pitkässä juoksussa. Oma ajatukseni onkin ollut se, että kuntia tulisi liittää niin kauan toisiinsa, kunnes asukasluku olisi vähintään 20 000 asukasta. Tämä toki ei sitten poista sitä toista ongelmaa, eli keskuskaupungin ympäryskuntien haastetta, eli esimerkiksi toisessa itselleni erittäin tutussa kaupungissa Turussa ympäryskaupungeissa asuvat työskentelevät pääosin Turussa, joka tarkoittaa sitä, että Turku rakentaa infrastruktuuria muissa kaupungeissa asuville, samalla kun näiden kaupunkien asukkaat maksavat verot kotikaupunkiinsa. Toki esim Turun seudulla on tiettyjä hyviä yhteistyöprojekteja, kuten vaikkapa paikallisliikenne Föli, mutta kyllähän Turku tuossa nettomaksajana on. Karrikoidusti maakunnista muutetaan Turkuun opiskelemaan, ja kun siirrytään työelämään, muutetaan juuri kaupunkirajan taakse edullisemman asumisen perässä hyödyntämään toisen kaupungin infraa.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Totuus on, että kuntaliitoksia ollaan yritetty kepillä ja porkkanalla, mutta mitään ei olla saatu aikaiseksi.

Toisaalta monet alueet ovat tehneet terveydenhuollossa yhteistyötä paljon ennen sotea. Omalla kasvuseudullakin oli yhdistetty monta terveyskeskusta yhtymäksi ja esim. vaativampi hammashoito ja vuodeosastotapaukset ohjattiin sinne suurimpaan terveyskeskukseen. Turusta, Salosta ja Loimaalta löytyi sitten Tyksiä, josta löytyi sitten vaativampi hoito. Jotain hahmotuskykyä luulisi näistä alueiden toimijoista löytyvän. Mutta sitten on joku Saarikon Oripää, joka vaan tarvitsee sen oman tk:n, vaikka tehokkaampi Loimaa on jo varsin lähellä.
 

rpeez

Jäsen
Ns. kuntauudistushan taisi miltei kokonaan unohtua, kun paukut on laitettu sote-uudistukseen, vaikka sokea Reettakin näkee, että Suomessa on aivan liikaa itsenäisiä kuntia ja niiden rakenteiden ylläpito maksaa valtavasti joka vuosi. Kun painetta leikkauksille on oikealla ja vasemmalla, edessä ja takana, on suorastaan omituista, ettei julkinen keskustelu tarpeellisesta kuntauudistuksesta ota tulta alleen sitten millään.

2000- ja 2010-luvuillahan kuntaliitoksia tapahtui hyvää tahtia, monesti useampi per vuosi, mutta vuoden 2017 jälkeen, kuntaliitoksia on toteutunut vain kaksi (!) ja ensi vuonna yksi. Paikallispatriooteille ja urmashakkaraisille kuntaliitokset ovat tietysti kova paikka, mutta itse lähettäisin delegaation suoraan Tanskaan opintomatkalle.

Tanskassa homma on paljon helpompi kansalaisten kannalta ja muutenkin kun maa on melkein 8 kertaa pienempi pinta-alaltaan. Ja nyt siellä on kuitenkin kuntia vielä kolmasosa Suomen määrästä.
Suomessa on v-mäistä jos kunnan asiointipalveluihin pitää ajella 50 kilometriä tms. Sekin aiheuttaa kustannuksia. Varmaan helpoimmat liitokset tehtiin jo aikanaan.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Toisaalta monet alueet ovat tehneet terveydenhuollossa yhteistyötä paljon ennen sotea. Omalla kasvuseudullakin oli yhdistetty monta terveyskeskusta yhtymäksi ja esim. vaativampi hammashoito ja vuodeosastotapaukset ohjattiin sinne suurimpaan terveyskeskukseen. Turusta, Salosta ja Loimaalta löytyi sitten Tyksiä, josta löytyi sitten vaativampi hoito. Jotain hahmotuskykyä luulisi näistä alueiden toimijoista löytyvän. Mutta sitten on joku Saarikon Oripää, joka vaan tarvitsee sen oman tk:n, vaikka tehokkaampi Loimaa on jo varsin lähellä.
Jep ja sinänsähän tuo sairaanhoitopiirimalli toimikin ihan hyvin, mutta sen kustannukset pienille kunnille nousivat liian suuriksi. Ja kun tosiaan jokainen kunta vastasi rahoituksesta itse, niin pienet kunnat vaan yksinkertaisesti kärsivät tuosta liikaa. Pienissä kunnissa kun usein myös demografia on aivan vääränlainen, kunnissa asuu liikaa eläkeläisiä suhteessa työelämässä oleviin.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@JZZ Eikä mainitsemasi Huittinen edes "pahimmasta päästä" kuntien elinvoimassa todellakaan ole. Manner-Suomessahan on tätä nykyä peräti 120 kuntaa, joiden väkiluku on alle 5000. En väitä, että jokaisen niistä pitäisi liittää isompiin naapureihinsa, erityisesti Lapissa kun kuntakoko on tätä nykyäkin jo suuri, mutta etteikö monta liitosta olisi kuitenkin järkevää toteuttaa.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Jep ja sinänsähän tuo sairaanhoitopiirimalli toimikin ihan hyvin, mutta sen kustannukset pienille kunnille nousivat liian suuriksi. Ja kun tosiaan jokainen kunta vastasi rahoituksesta itse, niin pienet kunnat vaan yksinkertaisesti kärsivät tuosta liikaa. Pienissä kunnissa kun usein myös demografia on aivan vääränlainen, kunnissa asuu liikaa eläkeläisiä suhteessa työelämässä oleviin.

Juu tältä pohjalta itsekin omaa kantaani pohdin. Sen verran olen Tyksin kanssa ollut tekemisissä, että ymmärrän tuota johtamisen konkretiaakin. Tuo väestön vanhuus vaatisi myös sen, että varmistaa myös hyvät kuljetuspalvelut suurimpiin keskuksiin. Eikä tässä voi tietenkään unohtaa pelastuspuolta, jossa toimii ensihoito. Mutta tuo kun ei saisi mennä niin, että pienempikin pöpö pistäisi turvautumaan ambulanssiin, kun taksipalvelut ei toimi.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tanskassa homma on paljon helpompi kansalaisten kannalta ja muutenkin kun maa on melkein 8 kertaa pienempi pinta-alaltaan. Ja nyt siellä on kuitenkin kuntia vielä kolmasosa Suomen määrästä.
Suomessa on v-mäistä jos kunnan asiointipalveluihin pitää ajella 50 kilometriä tms. Sekin aiheuttaa kustannuksia. Varmaan helpoimmat liitokset tehtiin jo aikanaan.
Joka tapauksessa tulevaisuudessa tullaan isojen kysymysten äärelle, että onko kunnallisrakenteita enää järkevää ylläpitää, kun yhä useamman Manner-Suomen kunnan väkiluku tulee putoamaan alle tuhannen. (!) Perämetsissä asuvat toki useimmiten tiedostavat palveluiden vähyyden joka tapauksessa ja ovat siihen kaiketi asennoituneetkin. Tämä toki on ainakin allekirjoittaneella merkittävimpiä syitä, miksi asun mielelläni täällä PK-seudulla, missä kaikki on lähellä.
 

rpeez

Jäsen
Tämä toki on ainakin allekirjoittaneella merkittävimpiä syitä, miksi asun mielelläni täällä PK-seudulla, missä kaikki on lähellä.
Kaikkein paras kunnallisten/julkisten palveluiden saavutettavuuden kannalta oman kokemuksen perusteella on asua esim pk-seutua kiertävissä isoissa kehyskunnissa lähellä niiden keskustaa, joihin kaikki palvelut on keskittyneet vielä tiiviimmin ja puuttuu pk-seudun liikkumista haittaavat rajoitteet. Sama koskenee maakunta kaupunkeja.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tanskassa homma on paljon helpompi kansalaisten kannalta ja muutenkin kun maa on melkein 8 kertaa pienempi pinta-alaltaan. Ja nyt siellä on kuitenkin kuntia vielä kolmasosa Suomen määrästä.
Suomessa on v-mäistä jos kunnan asiointipalveluihin pitää ajella 50 kilometriä tms. Sekin aiheuttaa kustannuksia. Varmaan helpoimmat liitokset tehtiin jo aikanaan.
Sinällään kun kehitys kehittyy jne. niin aika paljon asiointia varmaan siirretään pääsääntöisesti tuonne internetin suuntaan. Mielestäni se on ihan luonteva suuntaus kun yhä enemmän ne eläkeläisetkin ovat olleet elämässään tekemisissä tietokoneiden ja älypuhelimien kanssa ja tottuneet olemaan enemmän siellä internetissä. Herää kysymys onko järkeä yllä pitää niitä kunnantaloja, työvoimatoimistoa jne. kun suurimman osan asioista voi tehdä internetin välityksellä. Toki pitää olla myös mahdollisuus siihen fyysiseen asiointiin ihan sen takia, että voi olla asioita joiden tekeminen internetin välityksellä voi olla hankalaa. Mutta nykyään pystytään tunnistautumaan, pitämään palavereja jne. ilman kummempia ongelmia niin onko mielekästä pyytää ihmistä käymään siellä toimistolla juttelemassa sen sosiaalityöntekijän/työkkärin työntekijän tms. kanssa kun sen voi hoitaa kännykän välityksellä.
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös