Mainos

Petteri Orpon hallitus

  • 1 577 711
  • 18 618

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Tästä on muutaman kerran keskusteltu ja olen edelleen sitä mieltä, että olisipa näin. EK:n näkemykset mm. työperäisessä maahanmuutossa tai ilmastotoimissa ovat yhä enemmän erilaiset kuin Kokoomuksen linjaukset. Opon hallitusta EK on ruoskinut julkisesti vääristä päätöksistä, mutta se mitä näkyy, ei ole kaikki. Taustalla on paljon enemmän, mutta ei ole auttanut.

EK on asettunut todella selkeästi vaatimaan Suomea hyödyttäviä uudistuksia. Nyt joku 3 kk sääntö tai muu työperäisen maahanmuuton edes mielikuvallinen vaikeuttaminen ei saa heiltä minkäänlaista tukea.

Se mitä faktisesti on tapahtunut, on EK:n ja Kokoomuksen etääntyminen toisistaan vähitellen. Nyt tultiin tämän prosessin yhteen pisteeseen, jossa EK ilmoittaa olevansa pettynyt tiettyihin hallituksen linjauksiin. Orpolla taloudelliset kysymykset ohittivat työperäisen maahanmuuton ratkaisut, vaikka jälkimmäiset ovat todellisuudessa ratkaisuja myös niihin taloudellisiin kysymyksiin.

Tätä EK on ihmetellyt eikä ihan syyttä.

Onko tämä klassinen Liiga auki-keskustelu? Ikään kuin voisi löytyä järkisyitä ja pidemmän tähtäimen kasvumahdollisuuksia rohkein, raikkain muutoksin, mutta monenkirjavassa päättäjä/äänestäjä/eturyhmäjoukossa ollaan ikuisessa kompromissi-limbossa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Varmasti yksin hallituksessa ollessaan Kokoomus olisi toteuttanut nuokin EK:n toiveet paremmin. Nyt joutuivat joustamaan noissa asioissa Persuille, että hallitus saatiin muodostettua.

Näinhän siinä kävi. Kun Orpo halusi Suomen taloudelle myönteisiä ratkaisuja näyttäisi EK vähän pohtivan, miten työperäisen maahanmuuton mahdollinen vaikeuttaminen tätä tavoitetta palvelee. Moni yritys on peesannut, ei vähiten start-upit.

Onko tämä klassinen Liiga auki-keskustelu? Ikään kuin voisi löytyä järkisyitä ja pidemmän tähtäimen kasvumahdollisuuksia rohkein, raikkain muutoksin, mutta monenkirjavassa päättäjä/äänestäjä/eturyhmäjoukossa ollaan ikuisessa kompromissi-limbossa.

Hyvä vertaus ja näin saattaa juuri käydä. Onneksi se ei vielä ole varmaa.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei kaikin keinoin, mutta ei demareiden ja persujen työperäisen maahanmuuton linjaukset juurikaan eroa. Kumpikaan puolue ei halua matalan palkkatason mamuja ”luomaan halpamarkkinoita työlle” eikä kumpikaan puolue halua rikkoa saatavuusharkintaa, eli haluavat ensisijaisesti suomalaiset töihin, eivätkö kaikkia halukkaita ulkomaalaisia työntekijöitä tänne.

Demareiden ja persujen ero näkyy sitten enemmän humanitäärisessä maahanmuutossa.
Siinä on kuitenkin iso ero, että "ei pyritä edistämään työperäistä maahanmuuttoa" vs. "pyritään eroon nykyisistäkin kikkailemalla 3 kk:n säännöillä ja hankaloittamalla kansalaisuuden saamista ja samalla tehdään Suomesta vähemmän houkutteleva kohde tulevaisuudessakin".
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Siinä on kuitenkin iso ero, että "ei pyritä edistämään työperäistä maahanmuuttoa" vs. "pyritään eroon nykyisistäkin kikkailemalla 3 kk:n säännöillä ja hankaloittamalla kansalaisuuden saamista ja samalla tehdään Suomesta vähemmän houkutteleva kohde tulevaisuudessakin".
Mun mielestä siinä on kyllä pieni ero, joka vielä tasoittuu sillä, että demarit kehittävät Suomea siihen suuntaan, että työnteosta ei palkita. Ei sellaiseen maahan muuteta työn perässä.

Demareiden juhlapuheet vaalitentissä työperäisen maahanmuuton puolesta eivät olleet linjassa yhtään sen kanssa millaista työperäistä maahanmuuttoa he ajavat. Kannattaa tutustua. Mutta Sannan piti erottautua persuista tenteissä eikä voinut olla samaa mieltä.

Molemmat puolueet ovat valmiita päästämään rikkaita työperäisiä mamuja sekä sairaanhoitajia maahan, mutta siihen se jääkin.

Kokoomus, Vihreät, RKP ja varauksin kepu kannattavat saatavuusharkinnan poistoa, eli järkevää ja avointa työperäistä maahanmuuttoa. Demarit ja persut ovat änkyröitä.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mun mielestä siinä on kyllä pieni ero, joka vielä tasoittuu sillä, että demarit kehittävät Suomea siihen suuntaan, että työnteosta ei palkita. Ei sellaiseen maahan muuteta työn perässä.

Demareiden juhlapuheet vaalitentissä työperäisen maahanmuuton puolesta eivät olleet linjassa yhtään sen kanssa millaista työperäistä maahanmuuttoa he ajavat. Kannattaa tutustua. Mutta Sannan piti erottautua persuista tenteissä eikä voinut olla samaa mieltä.

Molemmat puolueet ovat valmiita päästämään rikkaita työperäisiä mamuja sekä sairaanhoitajia maahan, mutta siihen se jääkin.
No, ellet halua nähdä persujen ja demareiden maahanmuuttopolitiikalla mitään eroa, niin annan tämän olla.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Molemmat puolueet ovat valmiita päästämään rikkaita työperäisiä mamuja sekä sairaanhoitajia maahan, mutta siihen se jääkin.

Orpoa aivan syystäkin hyvin usein ymmärtävänä sanon, että Orpo ei kantanut vastuutaan työperäisen maahanmuuton osalta kuten Kokoomuksessa oli linjattu. Taustalla on PS ja hallituksen saaminen kasaan. PS voitti tämän heille erittäin tärkeän väännön.

Mitä siitä seuraa, jää nähtäväksi. Alkuviestit yrityksistä, EK:sta ja oikeistolaisilta asiantuntijoilta eivät ole kovin positiivisia. Esitykset voivat muuttua valiokunnissa ja eduskunnassa kunhan myös PS saa palautetta yrittäjiltä. Se tosin voi olla myös linjausta tukevaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No, ellet halua nähdä persujen ja demareiden maahanmuuttopolitiikalla mitään eroa, niin annan tämän olla.
Ero on selvä humanitäärisen maahanmuuton osalta. Työperäisen maahanmuuton osalta ero on pieni, jos sitä ollenkaan edes on.

 

Byvajet

Jäsen
Nimenomaan. Ja saavat jatkossakin ajaa. Kokoomusta kuitenkin äänestetään huomattavasti enemmän kuin heidän edunsaajiaan määrällisesti on olemassa, joten oletan, että joillekin äänestäjille ei ole vielä täysin valjennut se fakta, ettei kokoomus todellisuudessa juurikaan aja tavallisen palkansaajan etua.

Tunne vie, eivät tosiasiat. Oikeisto on saanut otteen julkisesta puheenparresta, jota media ruokkii.

Suomesta maalataan esimerkiksi tuloverotuksen kauhumaata, vaikka (keskiluokalle) suurten tuloverojen maihin kuuluu sellaisia monille vetovoimaisia maita kuin Belgia, Espanja, Italia, Itävalta, Ranska, Saksa ja Tanska.

Suomi uskotellaan köyhäksi maaksi, vaikka meillä on liki eniten Euroopassa autoja suhteessa väestömäärään (muualla niitä on vähemmän mutta ne voivat olla uudempia), vaikka me lentomatkustamme liki eniten maailmassa ja vaikka me omistamme erittäin paljon kakkosasuntoja.

Suomalaisen keskiluokan kulutusmahdollisuudet ovat erinomaiset. Muuten tämä ei olisi mahdollista. Väljä raha näkyy kulutusvalinnoissa. Näin on siitä huolimatta, että meillä on surkea huoltosuhde.

Omistusasuminenkin on täällä yleisempää kuin esimerkiksi Tanskassa, Saksassa ja Itävallassa. Näissä maissa paitsi maksetaan korkeaa tuloveroa, niin myös asutaan paljon vuokralla.

Kun oikeisto huutaa vaikkapa Tanskan mallia, niin eihän se oikeasti Tanskan mallia huuda vaan hyvin valikoituja osia siitä. Suomessa kenties median laiskuuden vuoksi pystyy tuottamaan puhetapaa, jolla tietoa valikoiden esittäen voidaan luoda tietynlaisia mielikuvia.

Eri valtioiden ratkaisut ovat laajoja ja monimutkaisia kokonaisuuksia, joita ei voi vertailla yhteismitallisesti. Kansalaisten elämän järjestäminen on mutkikas palapeli, jota ei voi suoraan kopioida mihinkään toiseen maahan. Oikeisto on kuitenkin onnistunut valtaamaan puhetavan, jossa asiat yksinkertaistetaan äärimmilleen ja jossa vedotaan ihmisten kielteisiin tunteisiin esimerkiksi bensan hinnalla tai verotuksen suuruutta kauhistelemalla.

Vaikka journalismi yrittäisikin pistää vastaan, se ei auta, koska äänestäjät reagoivat tunteella. Monille nykyihmisille jo neljän minuutin juttu on liian pitkä luettavaksi.

Jotkut asiat ovat paremmin muualla, jotkut Suomessa. Kukaan tuskin tahtoo Suomeen Saksan järjettömän monimutkaista ja kansalaiselle vaikeaa byrokratiaa, mutta saksalaisen ruoan hinta kyllä kelpaisi.

Tieto ei ole valtaa, vaan mielikuvat ovat. Oikeisto osaa tuottaa enemmän kansaan vetoavia mielikuvia, mihin yhtenä syynä on vasemmiston äärimmäinen keskiluokkaistuminen, jossa pieni piiri on ruvennut pyörittämään identiteettipolitiikkaa sen sijaan että se ajaisi rohkeasti vähäosaisempien asemaa. Duunariin tai työttömään ei vedota ympäristönsuojelulla tai abstrakteilla käsitteillä. Häneen vedotaan konkretialla. Laajempia globaalin vastuun teemoja voi pyöritellä taustalla, mutta niistä ei pidä tehdä keihäänkärkeä.

Itselleni mielikuvapolitiikan ikävin piirre on sen äärimmäinen negatiivisuus ja hyökkäävyys. Pienen kansan pitäisi säilyttää yhtenäisyys ja vaalia myönteistä puhetapaa samalla kuitenkin tosiasiat kuten huoltosuhteen aiheuttamat muutostarpeet tunnustaen.

Politiikan blokkiutumisen myötä sekä some media täyttyy kärjistyksistä, osatotuuksista ja usein suoranaisesta uskonnollisesta hurmoksesta. Politiikasta on tulossa enemmän ja enemmän fanittamista, jossa älyllisen vertailevan ja analyyttisen ja eri näkemysten yhteen sovittamisen sijaan valitaan puoli, jota puolustetaan vimmaisella raivolla.

Tällaisena eri puolueita ristiin äänestävänä ja usein vaaleissa kokonaan vaikenevana minun on vaikea ymmärtää, miten joku voi uskoa niin lujasti kunkin hallituksen kykyyn ratkaista ongelmat. Myös puolueuskollisuus on kummallinen ilmiö. Olen äänestänyt persuja silloin, kun näin sen peruskansan puolustajana, mutta en minä sitä enää äänestäisi, koska se on Halla-ahon johdolla oikeistolaistunut niin voimakkaasti, että sen ideologia uhkaa mielestäni yhtenäistä kansaa.

Pitkäjänteinen älyllisyys vähenee nykymaailmasta koko ajan. Tunteellisuus sen sijaan lisääntyy. Kehitys heijastuu myös politiikkaan. Jos politiikassa tahtoo pärjätä, täytyy osata viestiä vetoavasti. Tosiasioiden merkitys on paljon pienempi.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Suomesta maalataan esimerkiksi tuloverotuksen kauhumaata, vaikka suurten tuloverojen maihin kuuluu sellaisia monille vetovoimaisia maita kuin Belgia, Espanja, Italia, Itävalta, Ranska, Saksa ja Tanska.
Tässä erinomainen esimerkki sinulta tilastojen värittämisestä. Työntekijä maksaa muutakin kuin tuloveroa. Suomessa on länsimaiden kovin kokonaisveroaste.


Kokonaisveroasteeseen kun otetaan huomioon kaikki muut palkasta maksettavat pakolliset maksut. Pelkän tuloveroprosentin vertailu on typerää, koska muualla saatetaan esimerkiksi eläkkeet rahoittaa tuloverosta.
 

Hexa

Jäsen
Tällaisena eri puolueita ristiin äänestävänä ja usein vaaleissa kokonaan vaikenevana minun on vaikea ymmärtää, miten joku voi uskoa niin lujasti kunkin hallituksen kykyyn ratkaista ongelmat. Myös puolueuskollisuus on kummallinen ilmiö. Olen äänestänyt persuja silloin, kun näin sen peruskansan puolustajana, mutta en minä sitä enää äänestäisi, koska se on Halla-ahon johdolla oikeistolaistunut niin voimakkaasti, että sen ideologia uhkaa mielestäni yhtenäistä kansaa.
Toisaalta taas Purra teki Persuista jälleen Soinin jälkeen salonkikelpoisen puolueen mikä kelpaa jo hallitukseen Kokoomuksen kanssa, ei tosin vieläkään demareiden kanssa. Uskon että tuo on ehkä se tärkein syy minkä takia Halla-aho väistyi hieman taustalle puolueen johdosta. Purran linja on jonkin verran pehmeämpi ja monialaisempi ja tavoittaa siten laajemman pohjan äänestäjiä, vaikkakin Halla-aho myös vaikuttaa vielä taustalla merkittävästi.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tässä erinomainen esimerkki sinulta tilastojen värittämisestä. Työntekijä maksaa muutakin kuin tuloveroa. Suomessa on länsimaiden kovin kokonaisveroaste.
Kokonaisveroaste ei kuitenkaan ole se, joka Suomen kasvun tyrehdyttää. Kokonaisveroaste on kieltämättä korkea, mutta kokonaisveroasteen tiputtaminen jonkinlaisena yksittäisenä superlääkkeenä kaikkiin ongelmiin on täysin absurdi. Jo nyt tiedetään se, että kokonaisveroaste rasittaa erityisesti hyvätuloisia ja kokonaisveroaste alkaa rasittaa tavallista kansalaista vasta huomattavasti keski-iän jälkeen, kun varallisuus alkaa kerääntyä. Kokonaisveroasteen alentaminen kyllä faktuaalisesti lisää ihmisten pyrkimyksiä vaurastua, koska se on huomattavasti motivoivampaa. Siitä huolimatta todellisuus on se, että kaikista ihmisistä ei koskaan tule yrittäjiä eivätkä työntekijät siitä edes haaveile.

Jos taas lähdetään siitä liikkeelle, että kokonaisveroastetta lasketaan niin silloin pitäisi olla aivan kouriintuntuvia hyötyjä, jotka hyödyttävät ehdotonta kansan enemmistöä eikä pientä vähemmistöä. Nyt kuitenkin tilanne on se, että mihinkään isoon tasonlaskuun ei ole varaa, joten käytännössä se verojenkin viilaaminen kokonaisveroasteen puolella jää tasolle jäävuoren huipun säätäminen eli rahavirtojen ohjaaminen hyvin pienelle porukalle. Kansalaisten eriarvoistumiskehitys ei ole todellakaan hyvä, koska hyväosaisten lapsetkin jo aloittavat elämänsä täysin eri lähtökohdasta kuin köyhempien. Siinä, missä köyhä perhe käyttää ja kuluttaa saamansa tuet, sama tuki ohjautuu kyllä hyvinvoivillekin ja varakkaille, jotka sijoittavat tuen. Ei ole lainkaan harvinaista, että varakkaat perheet sijoittavat lapsensa lapsilisät ja keräävät voitot aikanaan. Ja siis en syytä tästä perheitä, sehän on vain viisasta, mutta iso osa kansasta ei pysty vastaavaan.

Itse kuulun tuloineni keskiluokkaan ja aikoinaan toivottaessa työllistyessäni koulutustani vastaavaan työhön kuulun jo selvästi hyvätuloisempaan keskiluokkaan. Uskon, että valmiuteni maksaa jatkossakin veroja on hyvin samanlainen kuin tähän asti, tiedänhän mitä hyvää niillä saadaan aikaan. Sen sijaan jos kokonaisveroaste häiritsee niin silloin yleensä tuloluokat ovat jo semmosia, että tuloja on melkoisen paljon runsaammin.
 

ftr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Huuhkajat, Borussia Dortmund
Tässä erinomainen esimerkki sinulta tilastojen värittämisestä. Työntekijä maksaa muutakin kuin tuloveroa. Suomessa on länsimaiden kovin kokonaisveroaste.


Kokonaisveroasteeseen kun otetaan huomioon kaikki muut palkasta maksettavat pakolliset maksut. Pelkän tuloveroprosentin vertailu on typerää, koska muualla saatetaan esimerkiksi eläkkeet rahoittaa tuloverosta.

Kyllä noissa OECD:n tilaston Suomen luvuissa on otettu huomioon veroluontoiset maksut. Ei Suomessa joudu maksamaan pelkkiä tuloveroja 47 000 euron vuosituloilla 31 %:lla, mutta veroluontoisten maksujen jälkeen se on tuota luokkaa. Työnantajan maksamia sivukuluja ei ole otettu huomioon, mutta näin tuskin on tehty muiden maiden kohdallakaan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä noissa OECD:n tilaston Suomen luvuissa on otettu huomioon veroluontoiset maksut. Ei Suomessa joudu maksamaan pelkkiä tuloveroja 47 000 euron vuosituloilla 31 %:lla, mutta veroluontoisten maksujen jälkeen se on tuota luokkaa. Työnantajan maksamia sivukuluja ei ole otettu huomioon, mutta näin tuskin on tehty muiden maiden kohdallakaan.
Niin. Mitä jos ne työnantajan kulut ovatkin suomalainen erikoisuus? Sehän tekee noista oecd:n n luvuista vertailukelvottomat.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö

Siinä olisikin tulevat sote-ministerit kusessa jos joutuisivat kohtaamaan Krista Kiurun.
Johan tuo uusi soteministeri haluaa pakittaa omasta hallitusohjelmasta.

 

ftr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Huuhkajat, Borussia Dortmund

Hexa

Jäsen
Niin. Mitä jos ne työnantajan kulut ovatkin suomalainen erikoisuus? Sehän tekee noista oecd:n n luvuista vertailukelvottomat.
Suomessa voi olla joidenkin laskelmien mukaan melko korkea kokonaisveroaste, mutta pitäisi myös tietää kaikkien maiden osalta miten sairausvakuutus- ja eläkevakuutusmaksut on toteutettu kussakin maassa ja miten ne on huomioitu laskelmissa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Suomessa voi olla joidenkin laskelmien mukaan melko korkea kokonaisveroaste, mutta pitäisi myös tietää kaikkien maiden osalta miten sairausvakuutus- ja eläkevakuutusmaksut on toteutettu kussakin maassa ja miten ne on huomioitu laskelmissa.
Nimenomaan. Sen takia pitääkin verrata kokonaisveroastetta, koska siinä on kaikki mukana.
 

Zolomy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Purran linja on jonkin verran pehmeämpi ja monialaisempi ja tavoittaa siten laajemman pohjan äänestäjiä, vaikkakin Halla-aho myös vaikuttaa vielä taustalla merkittävästi.

Höpsis. Purra on Halliksen opetuslapsi ja ministereiksi nousi nyt kaiken maailman natsilarppaajia, väestönvaihtosalaliittoteoreetikkoja ja moraaliposeerauksesta paasaajia. Purra on pelkkä viikunanlehti jolla saatiin persuista näennäisesti salonkikelpoinen vahvistus oikeistolaiseen kuritushallitukseen.
 

ftr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Huuhkajat, Borussia Dortmund
Jossainhan eron on oltava, että tuloverovertailussa emme ole kärjessä, mutta kokonaisveroasteen osalta olemme.

Työn verotuksessa Suomi ei taida kuitenkaan ihan kärjessä olla missään tilastossa, vaikka korkealla toki onkin. Kokonaisveroasteesta ei taida olla vielä tarkkoja tilastoja vuodesta 2022. 2021 Suomi oli seitsemänneksi kovin kokonaisverottaja, mutta erot kärjessä ovat pieniä.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Orpo on nyt sitten pääministeri ja Marinin aikausi päättyi. Hjalliskin äänesti puolesta. Siitä se työ alkakoon.

Tasavallan presidentti on ilmoittanut, että pääministeriehdokas on puolueen puheenjohtaja, kansanedustaja Petteri Orpo.

Kansanedustajat äänestävät ehdokasta. Ne jotka kannattavat Petteri Orpon valintaa, äänestävät Jaa. Esityksen vastustajat äänestävät Ei.

Jaa-ääniä on 107 ja ei-ääniä 81. Poissa on 11 kansanedustajaa.

Hallituksen muodostavien kokoomuksen, perussuomalaisten, RKP:n ja kristillisdemokraattien lisäksi Petteri Orpon valintaa pääministeriksi kannatti LiikeNyt.
 

Hexa

Jäsen
Höpsis. Purra on Halliksen opetuslapsi ja ministereiksi nousi nyt kaiken maailman natsilarppaajia, väestönvaihtosalaliittoteoreetikkoja ja moraaliposeerauksesta paasaajia. Purra on pelkkä viikunanlehti jolla saatiin persuista näennäisesti salonkikelpoinen vahvistus oikeistolaiseen kuritushallitukseen.
Käytinkin ilmaisua jonkin verran. On totta, että Purra on useimmissa linjauksissa lähellä Halla-ahoa ja puolueen pääteemoista ajattelevat hyvin pitkälti samoin. Purrasta saatiin kuitenkin salonkikelpoisempi keulakuva puolueelle, mikä oli vaihdon tarkoituskin. Aika näyttää miten hallitusyhteistyö muiden puolueiden kanssa tulee sujumaan.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves

Siinä olisikin tulevat sote-ministerit kusessa jos joutuisivat kohtaamaan Krista Kiurun.
Perustuslaki voi vielä vähän joustaakin, mutta Kiuru ei yhtään.
Huono homma sekin, jos kaikki soteen liittyvä uudistaminen menee viivytystaisteluksi, sen Kiuru kyllä osaa. Hänen puoleltaan ei välttämättä katsota sitä mikä on järkevää, vaan kuka sitä ehdottaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös