emmekä yksinkertaisesti voi koko taajama-alueiden ulkopuolista Suomea muuttaa luonnonsuojelualueeksi.
Hallituksen malli oli että tehdään suojeluehdoista niin tiukat ettei mikään täytä kriteerejä.
Olisikohan tässä välissä jokin vaihtoehto? Näääh..
emmekä yksinkertaisesti voi koko taajama-alueiden ulkopuolista Suomea muuttaa luonnonsuojelualueeksi.
Suomen tulisi mielestäni toden totta tarjota maa-alaansa suojelukäyttöön, mikäli siitä olisi saatavilla taloudellista hyötyä. Varmasti moni peltotilkku ja huonosti puuta tuottava ojitettu suo olisi kannattavaa palauttaa 1800-luvun tilaan, mikäli sen kustantaisivat esim. Italian ja Irlannin veronmaksajat ja korvausta maksettaisiin maanomistajalle vuosittain siitä eteenpäin.Onkohan tämä ennallistamisasetus samanlainen katastrofi kuin rikkidirektiivi muutama vuosi sitten?
Senhän piti olla meille katastrofi ja ajaa Suomen merirahti konkurssiin ja perikatoon. Nyt muutama vuosi myöhemmin asiaa ei muista kukaan ja Wärtsilä kiittää kun ovat saaneet lisäbusinesta rikkipesureiden saralla.
Onkohan tämä ennallistamisasetus samanlainen katastrofi kuin rikkidirektiivi muutama vuosi sitten?
Itse näen asiassa ongelmana ennen kaikkea hintalapun ja ennen kaikkea sen jos koituu meidän suomalaisten maksettavaksi. Se, että me emme hakanneet kaikkia metsiämme kokonaan peltomaaksi ja rakennuspuuksi jo vuosisatoja sitten ei pitäisi koitua maksettavaksemme, vaan niiden jotka näin tekivät. Jos siis vaikka Italia ei kykene suojelemaan alueitaan, ostakoon "suojeluyksiköitä" meiltä ja Ruotsilta.Ei ole vaikka tällaista kuvaa jossain pyritään antamaankin. Ennaltamisasetuksella EU pyrkii saamaan isossa osassa metsiä tilan, joka niissä oli joskus 1950-luvulla. Suomen osalta kyse oli luokkaa miljoonasta hehtaarista ja hinnaksi eri asiantuntijat ovat arvioineet luokkaa miljardi vuodessa. Uusimmassa versiossa määrää on pienennetty.
Menee vähän itse ennallistamisasetuksesta sivuun, mutta näin muutenkin Suomessa on syystä tai toisesta virinnyt viime aikoina perinteistä taloudemme kivijalkaa, eli puuntuotantoa kritisoiva mentaliteetti.
Vaikka tehometetsätalous sanana ikävältä kalskahtaakin, voi uusiutuvasta vihreästä kullastamme jalostettujen tuotteiden kysyntää riittävän valtavasti myös tulevaisuudessa, etenkin tietäen miten esim. sellusta voi nykytekniikan avulla valmistaa melkeinpä mitä tahansa.
Pidän siis valitettavana, mikäli juuri Suomi vetää itseltään enemmän ja enemmän mattoa altaan, mitä tulee kasvavien metsävarantojemme hyödyntämiseen.
Näin ulkopuolisen ja alaa todella vähän loppujen lopuksi tuntevan silmiin kieltämättä näyttää siltä, että Suomessa metsäteollisuus liian pitkään käsitettiin sanomalehtipaperin, rakennuspuun ja muiden vastaavien matalan jalostusarvon tuotteiden valmistamisena. Nyttemmin tilanne on toki muuttunut, vaikka kierroksia kohti teknisen kehityksen aallonharjaa on varmasti vielä otettavissa.Metsätalous on yksi osa teknologiakeskittymiä, joita Suomesta löytyy onneksi yhä enemmän mm. vihreän energian osalta. Julkisen ja yksityisen puolen yhteistyö on koko ajan kasvanut, mutta paljon tarvitaan vielä alkaen TKI-kehityksestä työperäisen maahanmuuton kaikkien osatekijöiden parantamiseen.
Menee vähän itse ennallistamisasetuksesta sivuun, mutta näin muutenkin Suomessa on syystä tai toisesta virinnyt viime aikoina perinteistä taloudemme kivijalkaa, eli puuntuotantoa kritisoiva mentaliteetti.
…
Pidän siis valitettavana, mikäli juuri Suomi vetää itseltään enemmän ja enemmän mattoa altaan, mitä tulee kasvavien metsävarantojemme hyödyntämiseen.
Niin, onko tuo sen huonompi kuin joidenkin näkemys siitä että yksikin olemassa oleva suo on liikaa luonnonsuojelualueita ei saisi olla yhtäkään sillä metsätalous kaipaa lisää raaka-aineita.Metsäteollisuus, maatalous ja kaivannaisteollisuus tulee vastaisuudessakin olemaan osa maamme taloudellista kivijalkaa, emmekä yksinkertaisesti voi koko taajama-alueiden ulkopuolista Suomea muuttaa luonnonsuojelualueeksi.
Tasapaino luonnonsuojelun ja taloudellisen hyödyn välillä toki on mahdollista löytää, vaikka näkemykset siitä, mikä alue on suojelun arvoinen ja mikä ei tunnetusti vaihtelevat.Niin, onko tuo sen huonompi kuin joidenkin näkemys siitä että yksikin olemassa oleva suo on liikaa luonnonsuojelualueita ei saisi olla yhtäkään sillä metsätalous kaipaa lisää raaka-aineita.
Vuosien 2015-2016 pakolaiskriisin myötä Suomeen päätyneiden, mutta oleskelulupaa maahan jääneiden tilanne nousee aina silloin tällöin esiin, mutta toden totta ratkaisuhaluttomuus on leimannut Suomen toimintaa kohta kymmenen vuotta. Kenties pohjavireenä on ollut toivoa, että mahdollisimman moni paperiton yksinkertaisesti uupuisi näköalattomaan tilanteeseensa ja poistuisi maasta vapaaehtoisesti. Jossain mittakaavassa sitä varmaan tapahtuukin, mutta vuodesta toiseen saa lukea, että paperittomia maahanmuuttajia maassamme on edelleen se n. 5000.HS:n tiedot | Hallituksessa kiista paperittomien terveydenhuollosta – Esityksestä poistettiin maininta kuolemista
Hallitus perustelee esitystään talouden ja terveydenhuollon kantokyvyllä. Viime vuonna laittomasti maassa oleskelevien palvelut maksoivat valtiolle noin 300 000 euroa.www.hs.fi
Edellinen hallitus laajensi laittomasti maassa olevien terveyspalveluja pelkästä kiireellisestä hoidosta välttämättömään hoitoon, joka tarkoittaa esimerkiksi pitkäaikaissairauksien hoitamista. Edellinen hallitus olisi voinut antaa tuhansille Suomessa yli kymmenen vuotta laittomasti olleille ex-turvapaikanhakijoille oleskeluluvan, jotta heidän tilanteensa paranisi ja esimerkiksi laillinen työskentely mahdollistuisi tai helpottuisi. Määräksi sisäministeriö arvioi 3 000 - 5 000 ihmistä, joista valtaosa irakilaisia nuoria miehiä.
Olisi ollut järkevää auttaa heidän kotoutumista ja myöntää määräaikainen tai muu oleskelulupa tai sitten tehostaa karkotustoimia. Tätä edellinen hallitus ei tehnyt vaan jätti nämä ihmiset vastoin heidän ihmisoikeuksia eräänlaiseen välitilaan, josta saattaa tulla ongelmia mm. heidän lasten sopeutumisessa Suomeen.
Orpon hallituksen vastaus on ihmisten hoito-olosuhteita heikentämällä pyrkimys painostaa nämä ihmiset Suomesta.
Fiksuimmat ymmärtävät kyllä, että näiden ihmisten osalta oleskelulupa olisi järkevä.
Sikälihän olen samaa mieltä, että paperittomien nostaminen muodostamastaan varjoyhteiskunnasta osaksi virallista Suomea olisi parempi vaihtoehto, kuin tämänhetkisen status quon pitkittäminen.
Hyvä huomio. Varmasti tilastot tukevat sitä, että jos molemmat vanhemmat käyvät töissä ja elävät yhteiskunnan sääntöjen mukaan, on esimerkin voimalla paljon merkitystä. Toki myös huonoista kotioloista on mahdollista ponnistaa pitkälle, mutta vaikeampaa se on.Joskus laitoin palstalle ruotsalaisen selvityksen ja asiantuntijanäkemyksen, miksi tilanne Ruotsissa paheni niin paljon. Keskeinen syy oli isäkuva. Se ei tietenkään ollut ainoa tai edes ratkaiseva syy. Mutta rikoksiin ajautuneiden maahanmuuttajataustaisten nuorten isäkuva oli lähes aina se, että isä puuhasi kaikenlaista laitonta eikä sopeutunut ruotsalaiseen yhteiskuntaan.
Voi harmi, kun koko taajama-alueiden ulkopuolinen Suomi oltiin varmaan ihan just muuttamassa luonnonsuojelualueeksi.Metsäteollisuus, maatalous ja kaivannaisteollisuus tulee vastaisuudessakin olemaan osa maamme taloudellista kivijalkaa, emmekä yksinkertaisesti voi koko taajama-alueiden ulkopuolista Suomea muuttaa luonnonsuojelualueeksi.
Onkohan muuten jotain arviota esitetty, paljonko paperittomilla Suomessa asuvaa jälkikasvua on? Yli 100? Heidän tilanne on oletettavasti vähintään juridisesti parempi, sillä mikäli heidän äitinsä on joko kansalainen tai maassa oleskeluluvalla, olettaisi sellaisen olevan myös lapsella.
Ei kai nyt ihan sitä taida kukaan vaatia, vaikka karrikoidusti asian ilmaisinkin. Pointtini on kuitenkin siinä, että siinä missä usein suuri pinta-alamme ja pitkät etäisyydet ovat yhteiskunnallemme haaste, tarjoaa se myös mahdollisuuksia verrattuna vaikka johonkin Tanskaan ja Belgiaan. Hyvää tonttimaata eri tilaa vaativillekin hankkeille kun riittää yllin kyllin. Jos jossain Keski-Euroopassa esim. tuulivoimaloiden sijoittaminen on tiheästä asutuksesta johtuen haastavaa, on haaste Suomessa tai Ruotsissa pienempi.Voi harmi, kun koko taajama-alueiden ulkopuolinen Suomi oltiin varmaan ihan just muuttamassa luonnonsuojelualueeksi.
Eva Biaudet ei aio äänestää Rydmanin luottamuksen puolesta:
Jäänee kuitenkin yksittäistapaukseksi.
Tämän pohjalta olen valtavan pettynyt muuten suuresti arvostamaani Ben Zyskowicziin:Kyse on juuri siitä, että Rydman jatkaa - tänäänkin - parjaustakampanjaa media ja osin uhrejakin vastaan. Parjauskampanjasta voi puhua silloin kun Rydman syyttää eturivin politiikan toimittajia aivan poikkeuksellisen sakeasta kirjoittelusta, erikseen poikkeuksellisen tökeröstä kirjoittelusta sekä mediaa ylipäätään tosiasioihin perustumattomasta kirjoittelusta.
Tämän pohjalta olen valtavan pettynyt muuten suuresti arvostamaani Ben Zyskowicziin:
KOKOOMUKSEN Ben Zyskowicz arvioi, ettei tilanne ole muuttunut viime syksyn jälkeen.
"Katson, että tässä asiassa ei ole tapahtunut mitään merkittävää uutta sitten edellisen Rydmania koskevan luottamusäänestyksen”, Zyskowicz sanoo.
”Äänestän luottamuksen puolesta."
Tilannehan on muuttunut ihan helvetisti. Esittääkö Ben nyt tyhmää, vai missä on syy? Junnilan tapauksessa Benillä oli kanttia jättäytyä pois äänestyksestä, mutta nyt, paljon vakavamman tapauksen edessä menee pupu pöksyyn.
Näin asia tietysti on, mutta koko näytelmä on suorastaan irvokas. Miltähän mahtaa varsinkin oikeistoliberaaleista tuntua, kun joutuu painamaan nappia osoittaakseen luottamustaan lasten groomaajalle ja vapaan median horjuttajalle?Luulisin kyse olevan siitä, että hän ja moni muu Kokoomuksessa kokee taustalla olevan enemmän opposition poliittiset tavoitteet kuin huoli Rydmanin toimista. Nehän käsiteltiin jo aiemmin... Mukana on myös käsitys siitä, että mitä enemmän Rydman on näissä asioissa esillä, sitä ongelmallisempi tilanne Kokoomukselle ja hallitukselle.