Sehän tästä kirjauksesta tekee varsin mielenkiintoisen, että hallitus katsoi asian olevan edes päätöksen arvoinen. Kyllä hallituskin on varmaan tiennyt, millainen kattavuus TES-järjestelmällä Suomessa on ja mikä on hallituksen osuus tähän. Se hallituksen osuus meinaan on todella pieni. Hallitus on kuitenkin eräänlainen mielipidevaikuttaja ja siitähän tässä AY-liikkeiden edustus onkin valittanut, että hallitus pelaa työnantajapuolelle kortteja käsiin. Se, että hallitus linjaa yleisellä tasolla, että ensimmäistä sairaslomapäivää koskee karenssi, niin käytännössä tuosta sitten tapellaan työpaikkojen pöydillä seuraavalla TES-kierroksella.
Jälleen kerran logiikka hallituksen tekemisten tai tekemättä jättämisten suhteen toimii kyllä joka kerta; yhtäältä sanotaan, ettei tuo mihinkään vaikuta, mutta kuitenkin hallitus on niin typeryksiä täynnä, että tekevät päätöksiä, jotka eivät mihinkään vaikuta. Orpo & co ovat löytäneet säästettävää ja nyt katsotaan, kuinka tässä ihan oikeasti käy. Säästöjä löytyy, mutta ilmeisen harvalla on tähän asti juolahtanut mieleen, kenestä se säästö otetaan. Tämä hallitus on nimensä veroisesti porvarihallitus, koska se ottaa niiltä, ketkä ovat riippuvaisia ja siirtää niille, jotka eivät ole niin riippuvaisia.
Mutta kansa se on kansa, vaikka voissa keittäisi. Täällä uskottiin pyhästi ennen hallituksen syntyä, että näillä toimilla saadaan ihmiset töihin ja rikastumaan. Samalla uskottiin yhtä pyhästi, että esimerkiksi velkaantuminen voidaan lopettaa sotea korjaamalla. Itse olen kirjannut hyvin tarkasti kokoomuksen lupaukset ylös ja niinhän he ovat kertoneet, että tässä tulee miljardiluokan säästöt sotesta ja vielä päälle saadaan hyvinvointia ja parempi yhteiskunta kaikille suomalaisille. Kokoomus muuten lupaa tämän saman autopilotilla, mutta jostain syystä erittäin harva tuntuu käsittävän, mitä se käytännössä tarkoittaa.
Palkansaaja ei ole tyhmä. Kokoomus on kertonut, että se löytää dynaamisia säästökohteita sotesta ja samalla palvelut paranee. Minä ehdotan, että leikataan sun palkkaa 10 % niin säästetään paljon rahaa. Takaan, että kuukauden päästä sinä voit työssäsi paremmin. Eiköhän jokainen aikuinen ihminen ymmärrä tosiasian siitä, että leikkaaminen kurjistaa oloja eikä paranna niitä. Jos rahoitusta poistetaan sotesta niin ei se terveys parane.