Olisi siis todellakin hyvä asia jos perustuslakivaliokunnan rooli heikentyy ja samalla eduskunnan asema oman itsensä laillisuuden valvonnassa. Mutta tämä siis ei ole mitenkään automaattisesti sidoksissa siihen, että tuomioistuinten riippumattomuus sementoitaisiin perustuslakiin.Pari viestiä ylempänä kirjoitin samasta asiasta. Kokoomuksen kannan syynä HS:n spekulointi menee todennäköisesti metsään. Taustalla on todellisuudessa paljon sitä suuremmat asiat. Riittävä valta halutaan säilyttää poliitikoilla ja perustuslakivaliokunnalla. Valtaa tarvitaan silloinkin kun edellinen hallitus olisi laittanut prosessiin jonkin poliittisen asian, jota seuraava hallitus ei kannata.
Kantaa ottaneista kokoomuslaisjuristeista ainakin Zyskowicz on tuonut esille sen, että mikäli ilmeisyysvaatimus poistetaan, tuomioistuinlaitoksen rooli perustuslain jälkikäteiskontrollissa vahvistuu entisestään ja vastaavasti perustuslakivaliokunnan rooli heikentyy. “Käsittämätöntä” – Ben Zyskowicz lyttää Juristiliiton ulostulon
Kuten olen muutaman kerran todennut, kannatan tuomioistuinlaitoksen riippumattomuuden lisäämisistä, mutta ymmärrän perustelut sitä vastaan. Tämäkin on sellainen asia, että siitä tulisi käydä laajempi keskustelu poliitikkojen ja tuomareiden näkökulmista. Sellainen on onneksi käynnistynytkin.
Ensimmäisestä asiasta ehkä voi olla perustellusti eri mieltä (etenkin jos on kansanedustaja tai poliittisen puolueen jäsen), mutta jälkimmäisestä lienee hyvin laaja yhteisymmärrys (mitä muutosta ovat poikkeuksellisen näkyvästi tukeneet ja kiirehtäneet myös Korkeimman oikeuden ja Korkeimman hallinto-oikeuden presidentit). Ymmärrän siis hyvin että Kokoomus ja hallitus torppaa tämän ensimmäisen kysymyksen (halutessaan puolustaa lainsäädännön perustuslaillisuuden puoluepoliittista valvontaa), mutta miksi ihmeessä myös tämän jälkimmäisen mihin ei ollut mitään pakkoa?