Petteri Orpon hallitus

  • 1 548 798
  • 18 444

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Muutenkin paras olisi jos kansanedustajan ehdokasajalle tulisi katto, eli maksimissaan voit olla kaksi kautta putkeen eduskunnassa jonka jälkeen yksi kausi pitää olla pois. Ei tuosta saa ammattia kenellekään tulla.
Kuulun itsekin kansanedustajakausien rajoittamisen puolestapuhujiin. Mielestäni nykyinen malli, jossa käytännössä edustaja tekee koko ajan vain ja ainoastaan uudelleenvalitsemiseen tähtäävää politiikkaa, ei ole kestävä. Lisäksi nykyiset kansanedustajat ovat pääosin poliittisia broilereita, joiden työhistoria koostuu lähinnä poliittisissa järjestöissä toimimisesta. Ministereiksi taas suosisin enemmänkin sitä, että valitaan tehtäviin tarvittaessa eduskunnan ulkopuolelta parhaita käytettävissä olevia asiantuntijoita, eikä välttämättä niitä, jotka ovat sattuneet eniten ääniä saamaan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
C kohdan ruotuun laittamisella Kokoomuksella ei olisi enää oikeisto hallitusta vedettäväksi. PS:ltä lähtee kannatus, jos antavat periksi tuossa kysymyksessä.

Totta, mutta on siihen pystynyt mm. Melonin puolue Italian veljet ja vielä kannatustaan nostamalla. PS on tilanteessa, jossa se voisi modernisoida politiikkaansa ja ajaa silti halutessaan oikealta Kokoomuksen ohi. Ehkä vain teoreettinen mahdollisuus vaikka muistaakseni Italian veljien kannatuspohja on jossain määrin samanlainen (suurten kaupunkien ulkopuolella, miesvoittoinen jne).

Verokorotukset ovat tässä kohtaa pettymys. Sen pitäisi olla viimeinen keino ja vielä ei ole otettu kaikkia säästöjä irti.

Valtio tarvitsee lisää rahaa. Menot kasvavat joka hetki useista eri tekijöistä johtuen. Sopeutustoimena alv:n nostaminen oli ehkäpä eniten talousasiantuntijoiden suosiossa.

Orpon hallitukselta melkeinpä pakkoratkaisu ja kuten @Murkula ylempänä kirjoittaa, tähän ratkaisuun kerätä valtiolle lisätuloja osallistuvat kaikki. Jokainen voi myös itse säätää kulutustaan.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Orpon hallitukselta melkeinpä pakkoratkaisu ja kuten @Murkula ylempänä kirjoittaa, tähän ratkaisuun kerätä valtiolle lisätuloja osallistuvat kaikki. Jokainen voi myös itse säätää kulutustaan.
Jos ja kun ihmisillä ei ole enempää rahaa käytettävissään kuin aiemminkaan, niin totta kai hän säätää kulutustaan alaspäin, eikä veroja kerry sitten kuitenkaan odotettua miljardia.
Jos taas on aiemmin pystynyt laittamaan rahaa sivuun, ja tinkii sieltä päästä jatkaen kulutusta kuten ennenkin, niin veroja kertyy enemmän.

Tarkoitan tuolla sitä, että onko vaikuttavuusarvioissa otettu huomioon kulutuksen väheneminen?
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Jippii, julkisen liikenteen hinnat nousevat. Noh ei ehkä oikeastaan niin kiva asia loppujen lopuksi saattaa osua niihin vähävaraisimpiin enemmän kuin niihin joilla on enemmän rahaa. No ei siinä tuostahan päätettiin jo aiemmin.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
a) erityisesti ulkomaalaistaustaisten naisten saamisen nykyistä enemmän työelämään,
b) sosiaaliturvan heikentämisen useilla eri tavoilla koskien myös maksussa olevia eläkkeitä,
c) erityisohjelman luominen saamaan työntekijöitä Suomeen kehittyvistä maista (vrt Japani, Italia, Saksa),
d) kokonaisveroasteen lievän nostamisen kun se on nyt laskusuunnassa.

Onko sosiaaliturvan heikentäminen säästö vai kannustin? Millaisia oletuksia sen talousvaikutuksista on/mihin ne perustuvat?

Joka tapauksessa lisäisin listaan panostuksen koulutukseen. Esim. Helsingissä hukataan tällä hetkellä tulevaisuutta täysin riittämättömään tukeen, mitä peruskouluun ym. tulee. Kerrannaisvaikutukset tulevat olemaan taloudellisesti kauaskantoisia ja merkittäviä. Varhaiskasvatus on jo aikaa sitten mennyt "pilalle" tavalla, joka on johtamassa krooniseen työntekijäpulaan. Peruskoulu seuraa perässä, eikä aiemmin koulutuksestaan ylpeillyt maa näytä olevan moksiskaan. Tältä liki kahden vuosikymmenen säästötoimenpiteet, milloin mihinkin inkluusion kaapuun puetut, näyttävät:

 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tottahan tuo mitä kirjoitat ja vaikutusarvioissa puhutaan staattisista luvuista. Niissä ei ole huomioitu mahdollista kulutuksen vähentymistä.
Pahuksen ihmiset, aina sotkemassa ekonomistien laskelmia!

Nyt kun talouden kriisitietoisuus on saatu nuijittua ihmisten tietoisuuteen, ja toivoa huomisesta on jaettu niukasti tai ei ollenkaan, niin toivottavasti kulutuksen korjaaminen ei mene yli. Tarkoitan sitä, että myös ne ihmiset, joilla olisi varaa jatkaa kulutusta kuten ennenkin, alkavat tinkiä siitä ja säästää vielä pahempien päivien varalla. Minun ihmistuntemuksella se on varsin mahdollinen skenaario.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Onko sosiaaliturvan heikentäminen säästö vai kannustin? Millaisia oletuksia sen talousvaikutuksista on/mihin ne perustuvat

Hallitusohjelman liitteessä on valtiovarainministeriön laskelmat talousvaikutuksista. Parempia ei itselläni ole ja liitteet löytyvät tästä.

Joka tapauksessa lisäisin listaan panostuksen koulutukseen. Esim. Helsingissä hukataan tällä hetkellä tulevaisuutta täysin riittämättömään tukeen, mitä peruskouluun ym. tulee. Kerrannaisvaikutukset tulevat olemaan taloudellisesti kauaskantoisia ja merkittäviä. Varhaiskasvatus on jo aikaa sitten mennyt "pilalle" tavalla, joka on johtamassa krooniseen työntekijäpulaan. Peruskoulu seuraa perässä, eikä aiemmin koulutuksestaan ylpeillyt maa näytä olevan moksiskaan. Tältä liki kahden vuosikymmenen säästötoimenpiteet, milloin mihinkin inkluusion kaapuun puetut, näyttävät:

Ehdottomasti koulutukseen tulisi panostaa enemmän. En ole ymmärtänyt koskaan - Sipilänkään hallituksen aikana tai sitä ennen - koulutusleikkauksia. Vielä oudommalta ne tuntuvat kun koulutuksen merkittävyyttä korostavat erityisesti Vihr, Vas, SDP ja Kok. Nämä puolueet ovat olleet yhdessä tai erikseen vallassa leikkaamassa koulutuksen resursseja koko sen ajan kun merkittäviä leikkauksia tai muita resursseja heikentäviä päätöksiä on tehty.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
C kohdan ruotuun laittamisella Kokoomuksella ei olisi enää oikeisto hallitusta vedettäväksi. PS:ltä lähtee kannatus, jos antavat periksi tuossa kysymyksessä.
Siis todellako se keskiverto persuäänestäjä vierastaa nimenomaisesti työperäistä maahanmuuttoa, että kannatus tippuisi? Voi näin toki ollakin, vaikkei sille mitään järkiperusteita oikein voi keksiäkään. Luulisi Persujenkin intresseissä oleva hyvinvoiva ja menestyvä Suomi, mikä nykyisellä koko ajan ikääntyvällä väestöllämme on vaikea tavoite ilman merkittävää työperäistä maahanmuuttoa.
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
ALV:n korotus on helppo toimi, siinä on laaja veropohja ja puree kaikkiin. Saadaan helposti lisää verotuloja valtion kassaan.

Arvonlisäveroa voisi toki nostaa vielä lisää, EU-maista Unkari pysyy edelleen Suomen edellä alv:n kireydessä.

Tietysti tässä tulee sellainen mieleen, että hallituksella ei ole kykyä/tahtoa haittaveroihin ja/tai tukien karsimiseen. Monelle alvin kiristys tietää vaikeuksia ja ostovoima putoaa entisestään.


Tämä on minusta huono suuntaus. Lapset ja nuoret voivat jo valmiiksi huonosti. Kun leikataan lisää kouluista ja liikunnasta, niin tilanne vain pahenee. Liikuntaharrastukset ovat jo valmiiksi kalliita ja pian vain harvojen lasten herkkua. Itse toivoisin, että nimenomaan lasten ja nuorten liikuntaan panostettaisiin lisää rahaa ja mietittäisiin tulevaisuutta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tietysti tässä tulee sellainen mieleen, että hallituksella ei ole kykyä/tahtoa haittaveroihin ja/tai tukien karsimiseen.

Samaa mieltä siitä, että liikuntaan kaavaillut tukien supistukset voivat tulla hyvin kalliiksi eri tavoin. Eivät ole sellaisenaan järkeviä. Ja samaa mieltä alv:n korottamisen vaikutuksista ostovoimaan.

Mitä tulee lainaamaani osaan, täytyy vaan toivoa hallituksen hakevan laajaa yritystukien remonttia ja jättävän tästä syystä nykytuet koskematta. Yritystukiremonttia ovat esittäneet mm. EK ja Yrittäjät. Syykin on selvä: säilyttävät yritystuet eivät kannusta yrityksiä uudistumaan. Pidemmällä aikavälillä yrityksen kilpailukyky rapautuu entisestään ja tukitarve vain kasvaa, kuten Yrittäjien ekonomisti Petri Malinen on todennut. Osa yritystuista on haitallisia ja jarruttaa kehitystä, sanovat asiantuntijat – ekonomisti purkaisi tukia metelistä piittaamatta

Vaikea ymmärtää ellei Orpon hallitus tartu esityksiin ja lähde uudistamaan yritystukia, joista on työnantajaleirinkin mukaan osin haittaa yrityksille ja Suomen taloudelle. Toki sekin on pienesti mahdollista, että hallitus on niin konservatiivinen ettei se edes pohdi yritystukiuudistusta.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Totta, mutta on siihen pystynyt mm. Melonin puolue Italian veljet ja vielä kannatustaan nostamalla. PS on tilanteessa, jossa se voisi modernisoida politiikkaansa ja ajaa silti halutessaan oikealta Kokoomuksen ohi. Ehkä vain teoreettinen mahdollisuus vaikka muistaakseni Italian veljien kannatuspohja on jossain määrin samanlainen (suurten kaupunkien ulkopuolella, miesvoittoinen jne).



Valtio tarvitsee lisää rahaa. Menot kasvavat joka hetki useista eri tekijöistä johtuen. Sopeutustoimena alv:n nostaminen oli ehkäpä eniten talousasiantuntijoiden suosiossa.

Orpon hallitukselta melkeinpä pakkoratkaisu ja kuten @Murkula ylempänä kirjoittaa, tähän ratkaisuun kerätä valtiolle lisätuloja osallistuvat kaikki. Jokainen voi myös itse säätää kulutustaan.
No tohon viimeiseen lauseeseen kyllä voisi oikeampi muoto olla, tai ainkain lisättynä siihen, että osan on vaan ihan pakko säätää kulutustaan, kun ei ole mitä kuluttaa, ja nyt vieäkin vähemmän. ALV nosto sinäsnä toki ihan jees, josta olen aiemminkin maininnut, mutta mihin kaikkialle se kohdentuu ja vaikuttaa onkin toinen juttu, joten kyllä olisin kuitenkin tehnyt enemmän kohdennettua ALV-nostoa yhdistettynä tuloverotuskorjauksiin.
Tämähän siis tässä muodossa kuitenkin jälleen kerran kohdentuu enemmän pienituloisiin, ja jos ajatellaan että kaikki alkavat tämän seurauksena "korjaamaan" ja säätmään kulutustaan, niin lopulta tämä ei kerrytä yhtään mitään, mutta saattaa leikata monekin pieniyrittäjän laskutustuntihinnasta pois tuonkin osan, joten ihan yksiselitteinen tämä ei todellakaan ole, kun se tehdään vain kulutukseen kohdentuvasti.
 

DrE

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siis todellako se keskiverto persuäänestäjä vierastaa nimenomaisesti työperäistä maahanmuuttoa, että kannatus tippuisi? Voi näin toki ollakin, vaikkei sille mitään järkiperusteita oikein voi keksiäkään. Luulisi Persujenkin intresseissä oleva hyvinvoiva ja menestyvä Suomi, mikä nykyisellä koko ajan ikääntyvällä väestöllämme on vaikea tavoite ilman merkittävää työperäistä maahanmuuttoa.
Näkisin, että keskiverto PS äänestäjä on vastaan haittamaahanmuuttona pitämiään muotoja. Toistaiseksi tarjotut keinot eivät ole onnistuneet tarjoamaan haluttua lopputulosta PS näkökulmasta, joten usko sen onnistumiseen on nollissa. Suomen houkuttelevuus on yhä vähäisempi, joten tuossa onnistuminen on vaikeampi rasti kuin ennen.
Järkiperusteeseen vetoamalla voi tulla täysin päinvastaiseen loppupäätelmään. Kyseessä on arvovalinta.
 

Tuamas

Jäsen
Vähän laiskanpulskeaa on ollut hallitustaival tähän asti.

Toki tämä oli odotettavissa, kun siellä on EK:n pro-business markkinataloutta ajavat kokkarit ja apupuolueena persut, joille käy kaikki kunhan maahanmuuttoa vaikeutetaan, kehitysapua leikataan ja pensan hintaa ei nosteta.

On leikattu sosiaalitukia, kehitysapua ja nyt nostetaan alvia.

Jo alunperin hallitusohjelmasta oli nähtävissä, että mitään kovin kunnianhimoista, uudistusmielistä tai kasvuun tähtäävää politiikkaa ei ole tiedossa ja jokaisella päätöksellä tämä johtopäätös vahvistuu.

Voin ystävällisesti antaa kahden kohdan ohjelman, jonka toteuttamalla oltaisiin jo huomattavasti paremmassa tilanteessa:

1.
Hallituksessa voitaisiin aloittaa siitä, että kaikki vahingolliset tai hyödyttömät yritystuet leikataan liki nollaa. VATT:lla on tästä jo valmis paperi olemassa, siitä punakynällä vaan rohkeasti.

2.
Sen jälkeen lyödään lisää resursseja teollisten hankkeiden luvitukseen ja säädetään laissa maksimiaika, jonka sisään kaikki hankkeiden luvitukset on valituksineen käsiteltävä. Hollannissa tämä aika on vuosi, Suomessa pitää pyrkiä vähintään samaan.

Lisätiedot nykymallista voi kysyä BASFilta, jonka akkumateriaalitehtaan ympäristölupa on vieläkin käsittelyssä (ja tehdas käytännössä valmis), kun olivat saaneet alkuperäisen ympäristöluvan 2020.

Suomessa voidaan unohtaa kaikki vihreän siirtymän investoinnit joille on vaihtoehtoinen sijoittumispaikka, niin kauan kuin viranomaisprosessiin ei voi luottaa ja valituksilla projektit saa puoleksi vuosikymmeneksi jäihin.

Edit.
Lisänoottina, kannustaisin hallitusta miettimään uudestaan yleistä ALV-kantaa.

Tehkää päätös, joko 25% tai 26%, mutta 25,5 tulee aiheuttamaan melkoisia lisäkustannuksia, siihen on syynsä miksei Sveitsiä lukuunottamatta desimaalein varustettua alvia juuri ole käytössä.

Suureen osaan ohjelmista (laskutus, kirjanpito, kassajärjestelmät..) kun ei saa nykymuodossa vaihdettua ALV-%:ksi mitään muuta kuin kokonaislukuja (jos vaihtaminen on käyttäjän toimesta mahdollista) tai desimaaliluku ei mahdu esimerkiksi kuitille.
 
Viimeksi muokattu:

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jouka Juhola, Lipiäinen ja Ässien sylkykupit.
ALV:n korotus on helppo toimi, siinä on laaja veropohja ja puree kaikkiin. Saadaan helposti lisää verotuloja valtion kassaan.

Arvonlisäveroa voisi toki nostaa vielä lisää, EU-maista Unkari pysyy edelleen Suomen edellä alv:n kireydessä.

Tietysti tässä tulee sellainen mieleen, että hallituksella ei ole kykyä/tahtoa haittaveroihin ja/tai tukien karsimiseen. Monelle alvin kiristys tietää vaikeuksia ja ostovoima putoaa entisestään.


Tämä on minusta huono suuntaus. Lapset ja nuoret voivat jo valmiiksi huonosti. Kun leikataan lisää kouluista ja liikunnasta, niin tilanne vain pahenee. Liikuntaharrastukset ovat jo valmiiksi kalliita ja pian vain harvojen lasten herkkua. Itse toivoisin, että nimenomaan lasten ja nuorten liikuntaan panostettaisiin lisää rahaa ja mietittäisiin tulevaisuutta.
Tässä kun viikonloppu meni Salibandyturnauksessa ja siinä painoin vapaapäivän erilaisissa tehtävissä, niin masentaa kyllä lukea tällaisesta.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Vaikea ymmärtää ellei Orpon hallitus tartu esityksiin ja lähde uudistamaan yritystukia, joista on työnantajaleirinkin mukaan osin haittaa yrityksille ja Suomen taloudelle. Toki sekin on pienesti mahdollista, että hallitus on niin konservatiivinen ettei se edes pohdi yritystukiuudistusta.

Uskon että vuoden päästä keväällä on tämän segmentin aika. Kaikki tietävät että talkoot eivät näillä toimilla ole ohi ja tämä lisäsopeutus tuli kumminkin hieman nopealla aikataululla niin nyt tehtiin "nopeat" ja helpot ratkaisut. Vuoden kuluttua kun tarve on vähintään samanmoinen niin näitä aletaan jo nyt valmistella.

Toivon ainakin että näin on ajateltu.

@Tuamas nimimerkin kanssa samaa mieltä desimaaleista.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Näkisin, että keskiverto PS äänestäjä on vastaan haittamaahanmuuttona pitämiään muotoja. Toistaiseksi tarjotut keinot eivät ole onnistuneet tarjoamaan haluttua lopputulosta PS näkökulmasta, joten usko sen onnistumiseen on nollissa. Suomen houkuttelevuus on yhä vähäisempi, joten tuossa onnistuminen on vaikeampi rasti kuin ennen.
Järkiperusteeseen vetoamalla voi tulla täysin päinvastaiseen loppupäätelmään. Kyseessä on arvovalinta.
Varsin omituista silti, mikäli esim. Suomeen töihin tuleva intialainen sairaanhoitaja, vietnamilainen ravintolakokki, tai nigerialainen maisteriopiskelija on kenenkään näkökulmasta "haittamaahanmuuttoa". Nyt kun hallitus (EK:n ja kauppakamarien tahdon vastaisesti.) kiristämässä nimenomaan työperäistä maahanmuuttoa. En haluaisi rasismikorttia pelata liian helposti, mutta voikohan taustalla olla se, että osalle suomalaisista maahanmuutto tieytyiltä alueilta on lähtökohtaisesti ongelma tulijoiden etnisen taustan takia, vaikka he nimenomaan tulisivat tänne töihin, eivätkä nostamaan tukia?
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Minua edelleen ihmetyttää, että Orpon bluffi upposi näin moneen kansalaiseen.

On turha kitistä hallituksen politiikasta, koska oli hyvissä ajoin tiedossa se tosiasia, ettei kokoomus tule tekemään muuta kuin ajamaan oman viiteryhmänsä täydellistä etua. Se on nyt valinnut apureikseen oikeistopuolueet, joista kaikki muut ovat enemmän ja vähemmän täydellisiä apulaisia toimenpanoon.

Muistutan edelleen Petteri Orpon puheista ennen vaaleja:

1) Kokoomus laittaa Suomen terveydenhuollon kuntoon markkinaehtoisesti. Markkinaehtoinen tarkoittaa sitä, että palveluiden järjestäminen on muiden vastuulla kuin valtion, mutta yleisesti se myös tarkoittaa korkeampia asiakashintoja. Kokoomuksen mallissa hyvätuloiset saavat terveyttä ja huonotuloiset saavat alimitoitetut palvelut, jotka kasvattavat kansalaisten välisiä kuoppia ja kroonistavat nykytilannetta. Surullista on se, että suurin osa kansalaisista ei tiedä, mitä markkinaehtoinen tarkoittaa ja sitä, että käytännössä se on rahan vähentämistä ja leikkauksia. Suomalaisten hoito paranee, kun käytettävät rahat hupenevat? Kokoomus on ainoastaan toteuttanut leikkauksia, ja palvelut eivät todellakaan parane. Muistakaa nyt tämä ennen seuraavia vaaleja.

2) Kokoomus uudistaa työmarkkinoita. Uudistukset toki ovat tuttuja jo Sipilän hallituksen ajoilta: tarkoitus on nujertaa työmarkkinoilta "vanhat järjestelmät" ja siirtyä yhä enemmän täydelliseen paikalliseen saneluun. Ja tätäkään ei uskota, vaikka kuinka kirjoitan. Kokoomus ajaa väkisin mallia, jossa työntekijän asema suhteessa työnantajaan heikkenee koko ajan entisestään. Paikallinen sanelu iskee parhaiten yleensä aloilla, joissa työvoiman tarve on korkea ja edut heikkoja jo valmiiksi. Ns. korkean tuottavuuden aloilla paikallinen sanelu ei toimi eikä se ole koskaan toiminutkaan, koska toimiakseen työntekijöiden neuvotteluaseman pitää olla valmiiksi heikko. Korkean tuottavuuden aloilla työntekijät neuvottelevat palkkansa tuottavuudellaan ja tässä kilpailussa heikosti menestyvä menettää työntekijät. Ne alat, joilla työvoiman saatavuus varmistetaan tarvittaessa lakiteitse, pakotetaan yhä ahtaammilla ehdoilla toimimaan työnantajan sanelun mukaisesti. Esimerkki heikosta sopimuksesta: Kaupan alan TES. Yritykset, jotka haluavat käyttää: kaikki.

3) Kannustavuus varmistetaan luomalla tilanne, jossa yksilön tukia heikennetään niin kauan, että hänelle on kaikissa tilanteissa helpompaa mennä töihin. Hallitus on jo poistanut aikuisopiskelun ja tehnyt opiskelusta täysin velkapainotteista. Velkapainoitteisen opiskelun negatiivinen seuraus on se, että opiskelusta tulee entistä enemmän tuloluokkapeliä. Vanhempien maksukyky mahdollistaa sen, että osa oppilaista tulee sijoittamaan opintolainansa ja tätä kautta kasvattavat omaa varallisuuttaan, kun taas köyhistä oloista tulevat ovat näissä oloissa suuremman osan elämäänsä. Samalla suomalaisten perhehaaveet siirtyvät jälleen kerran vuosikymmeniä eteenpäin.

Kuinka moni näistä muutoksista on sellainen, että joku täällä oikeasti uskoo niiden tuottavat lisää työpaikkoja? Ja kuntasektorin rahat ovat sairaanhoidon poistuttua vähentyneet entisestään. Kunnat säästävät koulunsa hengiltä.

Sen lisäksi, että hallitus on puolessa vuodessa leikannut pienituloisilta isosti, niin nyt se iskee jälleen pienituloisiin uudestaan ALV-muutoksellaan. En ole vakuuttunut.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ilta-Sanomat kertoo että yli 1875 euroa kuussa tienaavien eläkeläisten verotusta kiristetään työtulovähennyksen kautta.

Hallitus arvioi saavansa eläkeläisten verotusta kiristämällä noin 150 miljoonaa euroa lisää verotuottoja.
Vähän, mutta silti hyvä näinkin. Itku tulee olemaan valtaisa kun lumihiutaleisiin sattuu.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Varsin omituista silti, mikäli esim. Suomeen töihin tuleva intialainen sairaanhoitaja, vietnamilainen ravintolakokki, tai nigerialainen maisteriopiskelija on kenenkään näkökulmasta "haittamaahanmuuttoa". Nyt kun hallitus (EK:n ja kauppakamarien tahdon vastaisesti.) kiristämässä nimenomaan työperäistä maahanmuuttoa. En haluaisi rasismikorttia pelata liian helposti, mutta voikohan taustalla olla se, että osalle suomalaisista maahanmuutto tieytyiltä alueilta on lähtökohtaisesti ongelma tulijoiden etnisen taustan takia, vaikka he nimenomaan tulisivat tänne töihin, eivätkä nostamaan tukia?
Veikkaan että suurimmalla osalla vastustajista on kyse puolalainen putkimies- ilmiöstä, ehkä osin tiedostamatta. Ei haluta kilpailua matala- ja osin keskiluokan työmarkkinoille jolloin ns oma väki ei joudu graindaamaan kirittäjien kanssa. Valitettavasti rasimikorttiakin joutuu joidenkin kohdalla nostamaan.
 

Jeffrey

Jäsen
Edellisen kehysriihen jälkeisen palautevyöryn jälkeen olin lähes varma, että tämä ketju olisi täyttynyt yltäkylläisistä kehuista nyt kun ei enää pelkästään leikata vaan myös kiristetään verotusta ja varsinkin hyvätuloisten ja hyvätuloisten eläkeläisten kukkaroilla käydään.

Kehuja ei taidetukaan jakaa ja jokaisesta nyanssista voitaneen vääntää suuntaan ja toiseen mielipiteiden vaihdellessa oman ideologian mukaisesti. Siltikin nyt täytyy olla mielissään siitä, että tapahtuu ja tapahtuu todella paljon. Ei tässä enää ole sitä edellisen hallituksen - velkarahaa riittää kaikille eikä velkoja tarvitse koskaan maksaa takaisin - ajatusmaailmaa.

Toivon todella, että nyt kun on saatu tulipaloja sammutettua. Seuraavassa kehysriihessä aletaan pohtimaan sitä miten saadaan Suomen talous kasvu-uralle. Nyt on pohdittu miten saadaan kassassa olevat reijät paikattua, seuraavaksi sitten miten sinne saadaan lisää ja kestävästi lisää tuloja.

Täältä kenties suurimmat hurraat tulee makeisten siirtämisestä yleisen arvonlisäverokannan alle. Tämä muutos olisi pitänyt tehdä jo hama tappi sitten, ja olisi ollut suhteellisen yksioikoinen asia läpivietäväksi.
 

DrE

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Varsin omituista silti, mikäli esim. Suomeen töihin tuleva intialainen sairaanhoitaja, vietnamilainen ravintolakokki, tai nigerialainen maisteriopiskelija on kenenkään näkökulmasta "haittamaahanmuuttoa". Nyt kun hallitus (EK:n ja kauppakamarien tahdon vastaisesti.) kiristämässä nimenomaan työperäistä maahanmuuttoa. En haluaisi rasismikorttia pelata liian helposti, mutta voikohan taustalla olla se, että osalle suomalaisista maahanmuutto tieytyiltä alueilta on lähtökohtaisesti ongelma tulijoiden etnisen taustan takia, vaikka he nimenomaan tulisivat tänne töihin, eivätkä nostamaan tukia?
Aivan varmasti tietyn etnisen taustan maahanmuutto on osalle äänestäjistä ongelma. Ihmiset syrjii paljon enemmän kuin haluavat itselleen myöntää, mutta se on jo eri ketjun juttuja.
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jouka Juhola, Lipiäinen ja Ässien sylkykupit.
Edellisen kehysriihen jälkeisen palautevyöryn jälkeen olin lähes varma, että tämä ketju olisi täyttynyt yltäkylläisistä kehuista nyt kun ei enää pelkästään leikata vaan myös kiristetään verotusta ja varsinkin hyvätuloisten ja hyvätuloisten eläkeläisten kukkaroilla käydään.

Kehuja ei taidetukaan jakaa ja jokaisesta nyanssista voitaneen vääntää suuntaan ja toiseen mielipiteiden vaihdellessa oman ideologian mukaisesti. Siltikin nyt täytyy olla mielissään siitä, että tapahtuu ja tapahtuu todella paljon. Ei tässä enää ole sitä edellisen hallituksen - velkarahaa riittää kaikille eikä velkoja tarvitse koskaan maksaa takaisin - ajatusmaailmaa.

Toivon todella, että nyt kun on saatu tulipaloja sammutettua. Seuraavassa kehysriihessä aletaan pohtimaan sitä miten saadaan Suomen talous kasvu-uralle. Nyt on pohdittu miten saadaan kassassa olevat reijät paikattua, seuraavaksi sitten miten sinne saadaan lisää ja kestävästi lisää tuloja.

Täältä kenties suurimmat hurraat tulee makeisten siirtämisestä yleisen arvonlisäverokannan alle. Tämä muutos olisi pitänyt tehdä jo hama tappi sitten, ja olisi ollut suhteellisen yksioikoinen asia läpivietäväksi.
"Lasten ja nuorten mielenterveyttä tukeville chat-palveluille tulee lisää tukea."

Kyllä nyt tulipalot sammuu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös