Ehkä ei kannattaisi mennä myöskään poliitikkojen tai yhteiskunnan selän taakse piiloon. Me ollaan ihan itse tehty liian vähän lapsia, ei olla pystytty kehittämään tarpeeksi uusia innovatiota Nokian jälkeen ja liian moni meistä hiihtelee työvoiman ulkopuolella.
Olen tässä alkanut tulla siihen päätelmään, että Nokia oli Suomelle lopulta kirous.
Nokia toi aikanaan Suomeen valtavasti hyvinvointia ja nosti Suomen 90-luvun laman pohjalta ihan ennennäkemättömällä tavalla. Menestys oli kuitenkin lopulta aika lyhytaikainen ja se sai meidät uskomaan mahdollisuuksiin joiden toteutuminen on lopulta äärimmäisen epätodennäköinen.
Nokia oli satumainen menestys. Se oli niin satumainen menestys, että ei me oikeasti olisi voitu perustaa meidän kansantaloutta sen menestyksen varaan, saati sitten uuden vastaavan löytymiseen.
Nokia taisi parhaimmillaan olla maailman 9. arvokkain pörssiyhtiö. Toistan... Nokia oli parhaimmillaan maailman yhdeksänneksi arvokkain firma. Ei tällaisia luoda millään investoinneilla vaan se vaatii satumaisen määrän satumaisia asioita onnistuakseen. Ja tällaisen toteutumiseen me ollaan tässä 20 vuotta luotettu ja odotettu sellaisen pelastavan meidän kansantalouden.
Tässä tulee mieleen jo joku uskonlahko, joka odottaa messiasta saapuvaksi taivaasta pelastaakseen meidän kaikki murheet ja ongelmat ettei vain itse tarvitsisi.
Nokia oli aikanaan maailman 9 arvokkain yhtiö. Nyt sillä paikalla on vähemmän tunnettu yhtiö lääkeyhtiö Eli Lilly. Esimerkiksi Tesla on sijalla 11, Samsung 23, Coca-Cola 39, Netflix 41, McDonald 50 ja Walt Disney 58. Ehkä tämä antaa vähän perspektiiviä sille minkä kokoluokan yrityksen satumaisen nousun varaan me ollaan perustettu meidän toivo tulevaisuudesta.
Nokia oli meille kirous sen takia, että se sai meidät uskomaan johonkin mitä ei oikeasti ole olemassa. Se sai sairaan uskomaan uuteen lottovoittoon sen jälkeen kun tämä oli jo hassannut yhden lottovoiton rahat. Eikä tämä tarkoita sitä, etteikö innovaatio investoinnit kannata. Tämä tarkoittaa sitä, että sen messiaan tuloon uskominen kannattaa lopettaa ja alkaa kädet savessa itse hommiin jotta satoa olisi myös tulevaisuudessa.