Mennään kaikki lakkoon. Ja mitä lähempänä joulua sen parempi. Tulisipa ainakin ikimuistoinen joulu, jos ei muuta.Suomea uhkaa lakkopommi 10 päivää ennen joulua – Näin kommentoi työministeri Satonen
Työministeri Satosen mukaan hallituksen kaavailemien uudistusten yksityiskohtiin voi esittää muutoksia, mutta etujärjestöillä ei voi olla veto-oikeutta.www.uusisuomi.fi
”Työrauhaa koskevaa laki oli juuri lausuntokierroksella, jossa siihen esitti muutoksia sekä työnantaja- että työntekijäjärjestöt, mutta eri suuntiin. Esitys lienee siten varsin hyvin valmisteltu. "
Hyvin valmistellun määritelmää ei taida toteuttaa se, että muutoksia esitetään molempiin suuntiin? Uskaltaisin jopa väittää että se enemminkin viestii paskasta valmistelusta.
Tai no ehkä Satosella on vaan omat standardit.
Tähän liittyen, voisiko joku muistuttaa minua, milloin Suomessa on edellisen kerran tehty valtion ansiotuloveroon merkittäviä korotuksia? Meillä oli viime vaalikaudella hallitus, jota luonnehdittiin tällä palstalla mm. "tulipunaisiksi sosialisteiksi", mutta muistikuvani mukaan edes hekään eivät tuloveroa nostaneet. Palstakirjoituksissa tätä jatkuvaa verojen korottamista toki esiintyy säännöllisesti, mutta koska siis todellisessa elämässä.
Tuo oli Satosen huumoria. Hänen tapansa kertoa ettei ole tyytyväinen tuloksiin.
Ok en osannut tulkita tätä huumoriksi.
Mikä on tän hetken tilanne mihin kysymyksiin työmarkkinaosapuolilta odotetaan ratkaisuja? Kaikkiin? Vai onko jokin linjanveto jo tehty että osa asioista menee neuvotteluista huolimatta? Ja ensimmäisiä voimaan alkuvuodesta?
On minusta ihan validia kysyä, mihin kolmikantaa tarvitaan muutettaessa työttömyysturvalakia tai lakia julkisista työvoima- ja yrityspalveluista. Mutta tässä hallituksen paketissahan on paljon myös ihan puhtaasti työmarkkinoiden sopimiseen perustuvaa regulaatiota ja on jokseenkin kummallista, jos näiden valmistelussa työmarkkinajärjestöillä ei olisi mitään roolia.Kun kerran ollaan huolissaan oikeusvaltioperiaatteista, niin kertoisiko joku miten ja missä lainsäädännössä on määrätty tai säädetty ”kolmikantaneuvotteluista”?
Ihan hyvä jos lobbaajia ei kutsuta neuvotteluihin. Lausuntoja voi antaa.
Ei kai se kerro sitäkään sillä etujärjestöillähän on omat intressinsä esittää niitä muutoksia.Hyvin valmistellun määritelmää ei taida toteuttaa se, että muutoksia esitetään molempiin suuntiin? Uskaltaisin jopa väittää että se enemminkin viestii paskasta valmistelusta.
Tai no ehkä Satosella on vaan omat standardit.
Ja tätä pitää siis vastustaa.. Valtiovarainministeriön arvion mukaan uudistus lisää työllisyyttä 20 000:lla ja vahvistaa julkista taloutta 800 miljoonalla eurolla".
Suomea uhkaa lakkopommi 10 päivää ennen joulua – Näin kommentoi työministeri Satonen
Työministeri Satosen mukaan hallituksen kaavailemien uudistusten yksityiskohtiin voi esittää muutoksia, mutta etujärjestöillä ei voi olla veto-oikeutta.www.uusisuomi.fi
Lobbaajilla EK ja SY ei ole mitään tarvetta neuvotteluille, koska he ovat itse kirjoittaneet työelämää koskevan hallitusohjelman yhdessä poliittisen siipensä Kokoomuksen kanssa. Nyt sitten ennalta sovitun käsikirjoituksen mukaan EK ja SY yrittävät tiristää krokotiilinkyyneleitä heille muka huonosta ohjelmasta.Kun kerran ollaan huolissaan oikeusvaltioperiaatteista, niin kertoisiko joku miten ja missä lainsäädännössä on määrätty tai säädetty ”kolmikantaneuvotteluista”?
Ihan hyvä jos lobbaajia ei kutsuta neuvotteluihin. Lausuntoja voi antaa.
Ketkä tuolla sitten neuvottelevat, kun EK:lla ja SY:lla ei ole mitään neuvoteltavaa (jolleivat sitten vielä iltalypsynä yritä poistaa palkkojen sunnuntaikorvauksia) ja Tadun mukaan työntekijäjärjestöjäkään ei sinne pidä päästää.Lobbaajilla EK ja SY ei ole mitään tarvetta neuvotteluille, koska he ovat itse kirjoittaneet työelämää koskevan hallitusohjelman yhdessä poliittisen siipensä Kokoomuksen kanssa. Nyt sitten ennalta sovitun käsikirjoituksen mukaan EK ja SY yrittävät tiristää krokotiilinkyyneleitä heille muka huonosta ohjelmasta.
SAK:lla on oma puolueensa eduskunnassa, ja liiton (suomalaisilla) jäsenilläkin on äänioikeus eduskuntavaaleissa. Ehkä seuraavissa vaaleissa kansa äänestää ammattiliittojen tahdon mukaisesti.Lobbaajilla EK ja SY ei ole mitään tarvetta neuvotteluille, koska he ovat itse kirjoittaneet työelämää koskevan hallitusohjelman yhdessä poliittisen siipensä Kokoomuksen kanssa. Nyt sitten ennalta sovitun käsikirjoituksen mukaan EK ja SY yrittävät tiristää krokotiilinkyyneleitä heille muka huonosta ohjelmasta.
Ei kai se kerro sitäkään sillä etujärjestöillähän on omat intressinsä esittää niitä muutoksia.
SAK:lla on oma puolueensa eduskunnassa, ja liiton (suomalaisilla) jäsenilläkin on äänioikeus eduskuntavaaleissa. Ehkä seuraavissa vaaleissa kansa äänestää ammattiliittojen tahdon mukaisesti.
Tässähän on juuri se nykyisen hallituksen työmarkkinapolitiikan ohjailun isoin ongelma. Sopimisjärjestelmän muuttaminen johtaa hyvin toisenlaiseen järjestelmään ja iso kysymys on saadaanko siitä edes jotenkin toimiva? Vaarana on pitkäjänteisen kehityksen hiipuminen jos hallitusten toimet peruvat aina vain enemmän edellisen hallituksen päätöksiä. Itse en ainakaan kaipaa lisää lakkoilua vaan avoimempaa ja rakentavampaa keskustelua ongelmista. Lopulta tässä ollaan kuitenkin aikalailla samassa Suomi veneessä ja jollain tasolla pitäisi soutaa samaan suuntaan, vaikka ei kaikesta olla samaa mieltä.SAK:lla on oma puolueensa eduskunnassa, ja liiton (suomalaisilla) jäsenilläkin on äänioikeus eduskuntavaaleissa. Ehkä seuraavissa vaaleissa kansa äänestää ammattiliittojen tahdon mukaisesti.
Työrauha on nimenomaan hallituksen asia, ei vain edunvalvontajärjestöjen jotka ajavat juuri tällaisissa vahvasti vain omaa asiaa (ei maan parasta). Miksi ihmeessä näiden järjestöjen pitäisi saada suurempaa vaikutusvaltaa kuin demokraattisesti valitun eduskunnan?Kun puhutaan työrauhaan liittyvistä kysymyksistä, jotka ovat ihan sitä kovaa ydintä työmarkkinaosapuolten osalta, pidän ainakin itse huolestuttavana jos esitykseen tulee molemmilta paljon muutoksia ja vastakkaisiin suuntiin.
Korostaa vain sitä että asioista pitää keskustella työmarkkinaosapuolten kesken eikä hallituksen sanella. Nyt tehdään kiky kakkosta vielä kovempana ja seuraava hallitus sit peruu toimia.
Ja samaan aikaan fiksut työnanatajat sopii asiat paikallisesti työntekijöiden kanssa ja kääntää typerien toimien toteuttamatta jättämiset houkuttelevuustekijäksi (kikytunnit liikuntaan, sairaslomat jatkossakin omalla ilmoituksella 3pv).
Onko Satosella huumorintajua? Miehen tavanneena sanoisin että ei.Tuo oli Satosen huumoria. Hänen tapansa kertoa ettei ole tyytyväinen tuloksiin.
Työeläkevakuutusmaksut ovat palkan osa, jonka työnantajat ja työntekijät yhdessä maksavat. Miksi mielestäsi työnantaja- ja työntekijäliitot eivät saisi olla päättämässä niistä? Ja kuka on antanut poliitikoille mandaatin päättää noista?Henkilökohtaisesti pidän hyvin erikoisena, että nämä etujärjestöt on näin merkittävistä asioista päättämässä (esimerkiksi lakisääteiset eläkeasiat) vaikka he eivät millään kaikkia työntekijöitä tai työnantajia edusta. Kuka heille tämän mandaatin on antanut? Poliitikkojen pitäisi lopettaa vastuunpakoilu ja ottaa asiat omaan käsiin.
Ei saada.Tässähän on juuri se nykyisen hallituksen työmarkkinapolitiikan ohjailun isoin ongelma. Sopimisjärjestelmän muuttaminen johtaa hyvin toisenlaiseen järjestelmään ja iso kysymys on saadaanko siitä edes jotenkin toimiva? Vaarana on pitkäjänteisen kehityksen hiipuminen jos hallitusten toimet peruvat aina vain enemmän edellisen hallituksen päätöksiä. Itse en ainakaan kaipaa lisää lakkoilua vaan avoimempaa ja rakentavampaa keskustelua ongelmista. Lopulta tässä ollaan kuitenkin aikalailla samassa Suomi veneessä ja jollain tasolla pitäisi soutaa samaan suuntaan, vaikka ei kaikesta olla samaa mieltä.
Kaveri muistuttaa South Parkin pappia. En muista papin nimeä, mutta aina kun Satonen on ruudussa, en vaan voi välttyä mielikuvalta. Tästä mielikuvasta pitäisi päästä eroon..Onko Satosella huumorintajua? Miehen tavanneena sanoisin että ei.
Työrauha on nimenomaan hallituksen asia, ei vain edunvalvontajärjestöjen jotka ajavat juuri tällaisissa vahvasti vain omaa asiaa (ei maan parasta). Miksi ihmeessä näiden järjestöjen pitäisi saada suurempaa vaikutusvaltaa kuin demokraattisesti valitun eduskunnan?