Mikä siitä sitten tekee niin vaikeaa? Itse olen nähnyt suurissa ja pk-yrityksissä riittäväksi syyksi koeaikapurun.Ensinnäkin tiedoksi, ettei se irtisanominen edes koeajalla ole niin helppoa, ei ainakaan suurelle yritykselle. Tuo on joku ihmeellinen luulo, mikä ei pidä paikkaansa. Olen viimeeksi viime viikolla ollut keskustelemassa työsuhdejuridiikasta ja myös tätä asiaa käytiin runsaasti lävitse.
Koeajalla työsopimuslain yleiset irtisanomisperusteet eivät sido työsuhteen osapuolia. Koeajalla molemmat osapuolet voivat purkaa sopimuksen päättymään välittömästi ilman irtisanomisaikaa. Edes koeajalla ei kuitenkaan ole mahdollista päättää työsuhdetta mistä tahansa syystä. Irtisanomisen pitäisi liittyä koeajan tarkoitukseen, eli työsuhteen edellytysten kartoittamiseen. Työnantaja voi purkaa työsuhteen esimerkiksi, jos käy ilmi ettei työntekijällä ole riittävää ammattitaitoa tai soveltuvuutta työhön. Työntekijä voi puolestaan purkaa suhteen jos käy ilmi että työtehtävät tai olosuhteet eivät vastaa sitä käsitystä joka hänellä oli työsopimusta solmittaessa.
Koeaika irtisanominen - Minilex
www.minilex.fi
Lisäksi työnantaja voi käyttää vuokratyövoimaa, jolloin työntekijä on työsuhteessa vuokratyöfirmaan. Tällöin tilaajayritys voi ilmoittaa vuokrafirmalle, ettei ole enää tarvetta työvoimalle ja työntekijälle on etsittävä uusi paikka vuokrafirman kautta ja jos tätä ei löydy, voidaan työsuhde päättää vetoamalla, ettei ole työtä tarjolla. Näissä on sitten eri käytäntöjä tilaajayrityksen ja vuokrafirman välillä, mutta ei koeajalla tehtävässä koeaikapurussa ole mitään hankaluutta. Eri terminologiaa on, jos puhutaan irtisanomisesta, tällöin on toimittava tes:in määrittämien irtisanomisehtojen pohjalta.