Toisaalta verovaroilla maksettu "hyvä" elämä (eli minimitoimeentulo sis. terveyspalvelut) myös niille persaukisille vähentää suoraan katkeruudesta ja osattomuudesta kumpuavaa turvattomuutta, eli on joka tapauksessa sijoitus myös omaan hyvinvointiin. Itseä ainakin vituttaisi asustella pelkästään jossain aidatuilla asuinalueilla tai katsoa kun mellakoijat paskovat kaupunkeja.
Minun mielipiteeni on, että vastikkeeton mukava ja leppoisa elämä veronmaksajien rahoilla ei luo pitkässä juoksussa hyvää yhteiskuntaa, vaan merkittävä osa kansasta jää tukien varaan niin kuin hämähäkinseittiin. Ja tukien varassa eläminen tutkitusti jatkuu ylisukupolvisesti. Kyllä sen huomaa jatkuvasti kun haistelee ilmapiiriä Suomessa. Hyvin suuri osa kansasta tuntuu suorastaan sekoavan, jos heidän nauttimiin yhteiskunnalta tuleviin tukiin ja etuisuuksiin ollaan koskemassa. Kyllä minua huolestuttaa, mikä on sellaisen kansan tulevaisuus. Tässä olen samoilla linjoilla Nobel-palkitun Benqt Holmströmin kanssa siitä, että kansan valtioriippuvuus on Suomelle vakava ongelma:
Holmström hakee syitä syvemmältä ja puhuu siitä, mihin Suomella on henkisesti varaa. Valtion rooli kaiken hyvän äitinä on syytä pohtia uusiksi: hänen mukaansa yksilöt pitäisi saada kantamaan vastuuta omista tekemisistään ja tekemättä jättämisistään.
”Olemme liian riippuvaisia yhteiskunnasta, joka on tunkeutunut liian syvälle ihmisten elämään. Tällainen ei tuo ihmisten elämään merkitystä, vaan kasvavaa tarvetta ulkoistettuun huolenpitoon”, hän sanoo.
”Suomalaisten riippuvuus valtion tuutista arveluttaa minua eniten, koska ihmisiltä on varastettu osa vastuuntunnosta. Olemme riippuvaisempia valtiosta kuin kanssaihmisistä, vaikkei valtion pitäisi aina orkestroida ja häärätä pomona joka paikassa.”
Juuri tähänhän perustuu pohjoismainen hyvinvointiyhteiskunta, eikä sitä pitäisi mennä liikaa muuttamaan. Sillä on pitkä ja hyväksi havaittu historia ja se sopii nimen omaan pohjoismaiseen elämänmuotoon ja ajatusmalliin ihanneyhteiskunnasta. Aika karua olisi asua jossain toisella puolen maapalloa vaikka jossain Sao Paulossa. Tosin nykyään voi löytyä noita no-go zoneja hieman lähempääkin, ihan hyvinvointiyhteiskunnan sisäpuolellakin.
Nykyisenmuotoisten hyvinvointivaltioiden historiahan on erittäin nuori, ja ne luotiinkin suurten ikäluokkien parhaiden työssäolovuosien aikana pääasiassa 1960-luvulta eteenpäin. Silloin aika oli otollinen tälläiselle kokeilulle, kun työvoiman ja huollettavien suhde oli erittäin terve, kun verrataan nykyiseen päinvastaiseen tilanteeseen.