Petteri Orpon hallitus

  • 1 543 639
  • 18 405
Suosikkijoukkue
Ilves
Jos veroja ei laskettaisi niin olisiko bensan hinta pysynyt samana vaikka hintaan vaikuttavat useat muut tekijät?
Useista muista tekijöistä huolimatta tai niistä johtuen, voi olla tai sitten ei. Kyse onkin tässäkin kohtaa äänestäjien uunottamisesta. Toki jokainen puolue tekee sitä, toiset enemmän toiset vähemmän. Nyt vaan persut onnistuivat aika hyvin, vai? Mutta eiköhän onneksi seuraavissa eduskuntavaaleissa persujen paikkaluku putoa.

Kenellä nousee, hitostako minä tiedän.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Risa

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jouka Juhola, Lipiäinen ja Ässien sylkykupit.
Tulen jo aiemmin esiin nostamani asian kanssa uudelleen ulos. Hallitusohjelmassa on talouden tasapainottamiseksi monta hyvää asiakokonaisuutta, mutta vastapainoksi niin paljon kuraa, etten voi sitä mistään kulmasta katsoa hyvällä, enkä mitenkään tavoitteitaan saavuttavaksi.

Kipeimmät asiat liittyvät priorisointeihin, vammaispalvelulakiin, hoitajamitoitukseen, työperäiseen maahanmuuttoon ja osa-aikaisiin työntekijöihin. Työskentelen sairaalassa, työnkuvani on muutakin kuin hoitamista. Tämän lisäksi minulla on myös toinen työ, joka sivuaa lastensuojelua ja osin myös henkilökohtaista apua. Emäntä painaa hommia neurologisella osastolla. Minulla on jonkun verran perspektiiviä ja kompetenssia siitä, mistä nyt aion kirjoittaa. Meillä on huutava pula työntekijöistä, eikä sen eteen ole tehty yhtään mitään vuosikausiin, eikä tulla tekemään edelleenkään. Tämän lisäksi em. kohdissa tullaan tekemään alalle lisää hallaa. Kaikkein eniten tulevat kärsimään potilaat, asiakkaat ja heidän omaisensa.

Mitä tulee vaikkapa työttömyysturvan suojaosan poistoon, on se yksi järkyttävän suuri virhe tässä kokonaisuudessa. Siinä ja sen perusteissa niputetaan samaan ryhmään kaikki osa-aikaiset. Otan nyt esiin jo aiemmin tuomani esimerkin. Meillä on ympäri Suomea todella suuri joukko eri tavoin monisairaita, vammaisia ja vanhuksia, joiden kotona olo mahdollistuu henkilökohtaisten avustajien työn takia. Nämä työsuhteet ovat lähes poikkeuksetta osa-aikaisia. Kokopäiväisen työn teettäminen on lähes aina mahdotonta ja ringissä tarvitaan silti kahta, joskus kolmea työntekijää. Työaika voi vaihdella nopealla syklillä ja avun tarvetta voi olla saman vuorokauden aikana eri ajankohtina.

Näihin tehtäviin rekrytointi on jo nyt äärimmäisen hankalaa. Olen ollut useammassa prosessissa mukana ja tilanne on välillä toivoton. Monet työnantajana toimivat avun tarvitsijat ovat todellisessa pulassa ja pelkäävät miten uudistus tulee haittamaan entisestään työntekijöiden palkkaamista. Suojaosa on ollut todella hyvä motivaattori tässä. Uudistus haittaa siis suoraan tätä prosessia. Puhutaan aivan erilaisista summista vuositasolla, kun avun tarvitsija joutuukin kotoa pois.

Kuka tulee tekemään heidän avustajiensa työt? Jos kuvitellaan, että sitten pitää hankkia mahdollisimman monta avustajan paikkaa täysipäiväisen työn toivossa, niin erehtyy pahasti. Ei homma toimi niin. Tämä asia vaivasi sen verran, että tilaisuuden tullen haastoin asiasta myös työministeri Satosen. Hän ymmärsi ongelman luonteen ja laajuuden. Lupasi puuttua epäkohtiin liittyen osa-aikaisuuksien luonteen niputtamisesta samaan koriin, liittyen suojaosan poistoon. En silti jää pidättämään asian suhteen hengitystäni.

Koen tältä osin hallitusohjelman raskaasti epäonnistuneeksi, enkä voi vastatoimia moittia, mikäli ne kohdistuvat em. asioiden muuttamiseen laillisin keinoin.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Tämä nyt ei pidä lainkaan paikkaansa, työterveyspalveluissa on kuitenkin vastaanottovelvollisuus ja hoitovelvollisuus, jota tehdään sitten sen minimisopimuksen piirissä, eli vaikka nyt jalkasi paskot jääkiekossa niin työterveyslääkäriltä saat ainakin lähetteen julkiselle magneettikuvaukseen josta sitten taas julkisen puolen hoitoketjussa asia etenee yleensä ihan kohtuullista vauhtia kun se ensimmäisen vaiheen jonottelu on skipattu. Työnantaja voi toki asiasta tehdä vaikeaa, esimerkiksi valitsemalla sellaisen työterveystoimittajan, jolla ei ole toimipistettä lainkaan ko. kaupungissa, ei etäpalveluita ja pahimmassa tapauksessa lääkäriaikojakaan ei ole tarjolla kun tiettynä päivänä ja aikana. Tuo nyt toki ei työnantajankaan kannalta ole enää missään määrin järkevää, kun ei noissa oikein mitään säästäkään.
Tämähän on sinänsä yhteiskunnalle kalleinta että työterveyden ainoa tehtävä on joko kirjoittaa saikkulappu flunssaiselle, tai sitten ohjata ohituskaistaa julkisen puolen erikoissairaanhoitoon. Sinänsä melko ikävää kansantalouden kannalta ylipäätään, että merkittävä osa sairaanhoitohenkilökunnasta on tuossa saikkulappubisneksessä esimerkiksi sairauksien hoidon (saati ehkäisyn) sijaan. Toki lääkärinä hakisin varmasti itsekin sinne leppoisien toimistotuntien maailmaan missä ei liian kanssa tarvitse käsiä liata, jos tahtoo palkanlisää niin voi sitten aina käväistä tekemässä urakoitsijana muutaman tilaustunnin julkisen puolella ja laskuttaa luonnollisesti normaalitaksan mukaisesti, eli suunnilleen päiväpalkka tunnista tai viikko päivästä ja julkisen on pakko maksaa kun lääkäreitä ei riitä niiden taksoilla palkattavaksi suoraan työsuhteeseen, tai sitten ei edes saa palkata vaan pitää tilata kun se yksityiseltä tilaaminen on tunnetusti niin halpaa ja tehokasta ja joka tapauksessa arkussa pohja paistaa ja ainoa ratkaisu on vaihtaa entistä kalliimpiin toimintamalleihin.
 

Lynx_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jos veroja ei laskettaisi niin olisiko bensan hinta pysynyt samana vaikka hintaan vaikuttavat useat muut tekijät?
Marinin hallitus nosti polttoaineveroa elokuussa 2020, pumppuhintoihin tämä vaikutti bensiinin osalta noin 6,3 senttiä/litra ja dieselin osalta 6,9 senttiä/litra.
Jakeluvelvoite oli tuolloin 20 prosenttia ja bensiini maksoi keskimäärin 95 E10: 1,45€/litra, 98 E5: 1,53€/litra ja diesel 1,28€/litra.
Tämän jälkeen polttoaineveroa ei korotettu ja esimerkiksi vuosi tästä eteenpäin elokuussa 2021 jakeluvelvoite oli 18 prosenttia ja bensiini maksoi keskimäärin 95 E10: 1,53€/litra, 98 E5: 1,73€/litra ja diesel 1,82€/litra.
Elokuussa 2022 jakeluvelvoitetta oli edelliskuussa laskettu 13,5 prosenttiin, joka laski pumppuhintoja bensiinin osalta 24snt/l ja dieselin osalta 17snt/l. Tuolloin polttoaineiden keskihinnat olivat:
95 E10: 2,14€/litra
98 E5: 2,23€/litra
Diesel: 2,09€/litra.

Eilisen keskihinnat olivat:
95 E10: 2,10€/l
98 E5: 2,20€/l
Diesel: 1,97€/

Polttoaineiden hinnankehitystä voi tarkastella:

Tälle vuodelle vuodelle suunniteltu jakeluvelvoitteen korotus jäädytettiin 13,5 prosenttiin, eli edellishallituksen toimesta hintaa ei korotettu verojen tai jakeluvelvoitteen myötä tälle vuodelle. Lisäksi edellinen hallitus nosti verotuksessa kilometrikorvausta työmatkalle 2snt/km ja nosti verovähennyksen enimmäismäärää 7000 eurosta 8400 euroon.

Tokihan ennen vaaleja ja aluevaaleissa persujen eräänä aseena käytettiin bensan hinnan korottajien pois potkimista hallituksesta. Ja kovasti julkisuudessa maalailtiin kuvaa, että Marinin hallitus on nostanut polttoaineen hinnat sietämättömälle tasolle ja persut tulevat halpuuttamaan ainakin omalla autolla työmatkoja kulkevien elämää.
Nyt taitaa kuitenkin olla Maurinkin tankkaushanskat riisuttu, kun näyttäisi siltä, että työmatkat omalla autolla kallistuvat omavastuuosuuden kasvattamisen ja kilometrikohtaisen korvauksen 2 sentin laskun myötä.

Toki jakeluvelvoitteen jäädyttäminen ja verovähennysten korottaminen olivat kustannusten noustua väliaikaisia toimia ja persut pitävätkin nyt suurena torjuntavoittona sitä, etteivät nostaneet jakeluvelvoitetta ensi vuodelle. Ja polttoaineverokin laski historiallisesti.

Maailmanmarkkina näyttäisi vaan nostavan polttoaineiden hintoja ensi vuonnakin, joten pumpulla nämä 4 sentin veronalennukset ei kuluttajalle tunnu.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Oikeuskanslerilta kritiikkiä sosiaaliturvan heikennyksistä, oikeuskanslerin mielestä hallituksen lausuntoa pitäisi täydentää konkreettisilla arvioilla heikennysten vaikutuksesta ihmis- ja perusoikeuksiin ja tehdä arvioista kattavampia. Myös lausuntoajan lyhyys sai Pöystiltä kritiikkiä.

 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
SAK:n johdossa on ainakin mopo karannut käsistä ja siellä suunnalla ei ole mitään järkiintymistä havaittavissa. Suomessakin noiden liittojen olisi jo aika siirtyä tälle vuosituhannelle, mutta minkäänlaisesta yhteistyöhalukkuudestakaan ei näy merkkiäkään, vaan haetaan vaan jatkuvasti kovempaa vastakkainasettelua ja tästä sitten kärsivät kaikki osapuolet, niin työntekijät, työnantajat kuin valtiokin. Orpon hallitus on nyt aivan oikealla tiellä, kun ei (toivottavasti) alistu kaikkeen kiristykseen ja saneluun.
Jotenkin erikoista syyttää pelkästään työntekijäpuolta vastakkainasettelun hakemisesta, kun ei työnantajapuolella ole sen suurempaa halua neuvotella mistään. Sama koskee toki nykyhallitusta ja oppositiota. Politiikkaa tehdään pelkästään oma perse edellä sen kummemmin huomista miettimättä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Varmasti monelle firmalle helpotus, kun ei enää tule niitä pakolla laitettuja hakemuksia

Siinä oli kanssa Marinin hallitukselta tekele, josta voi suoraan sanoa ettei työttömyydestä eikä työstä politiikan ulkopuolella ole ollut minkäänlaista käsitystä.

"Hän mainitsee ongelmallisena esimerkkinä tapauksen, jossa opettajan määräaikainen työsuhde päättyy toukokuussa ja jatkuu jälleen syyskuussa.
”Nyt hän voi joutua hakemaan kesän ajan työpaikkoja, joita hän ei oikeastaan edes voisi ottaa vastaan."


Viime vuonna voimaan tulleessa mallissa työttömät velvoitetaan lähtökohtaisesti vähintään neljään oma-aloitteiseen työnhakuun kuukaudessa. Poikkeustapauksissa velvoite voi olla alhaisempi eli 0–3 työnhakua. Velvoitteen laiminlyönti johtaa ensin varoitukseen ja sitten työttömyysetuuden määräaikaiseen menettämiseen.

SATOSEN mukaan työnhaun velvoittavuudesta ei aiota luopua. ”Mutta haluamme luottaa nykyistä enemmän työvoimavirkailijan harkintaan siinä, millainen on sopiva velvoite kullekin työttömälle.”
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
"Hän mainitsee ongelmallisena esimerkkinä tapauksen, jossa opettajan määräaikainen työsuhde päättyy toukokuussa ja jatkuu jälleen syyskuussa.
”Nyt hän voi joutua hakemaan kesän ajan työpaikkoja, joita hän ei oikeastaan edes voisi ottaa vastaan."
Tuossa on ongelmana pikemminkin määräaikaisuuksien ketjuttaminen.

Ei minun mielestäni tällaisessa tapauksessa mitään työttömyyskorvausta pitäisi edes maksaa jos ei edes aikomusta ole kesällä töitä tehdä.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
"Hän mainitsee ongelmallisena esimerkkinä tapauksen, jossa opettajan määräaikainen työsuhde päättyy toukokuussa ja jatkuu jälleen syyskuussa.
”Nyt hän voi joutua hakemaan kesän ajan työpaikkoja, joita hän ei oikeastaan edes voisi ottaa vastaan."
Onko tässä ongelma se, että opettaja joutuu hakemaan töitä määräaikaisuuksiensa välissä vai se, että opettaja on määräaikaisella sopimuksella? Voisi kuvitella, että jos työt jatkuu syyskuussa, niin opettaja olisi vakinaistettu?

E. Hidas
 

Byvajet

Jäsen
”Mutta haluamme luottaa nykyistä enemmän työvoimavirkailijan harkintaan siinä, millainen on sopiva velvoite kullekin työttömälle.”

Tämä on todella surkea suunta, koska jo tällä hetkellä työttömät ovat eri asemassa virkailijoiden tulkintojen vuoksi. Jokaisen työttömän tulisi tietää etukäteen, mitä häneltä odotetaan sen sijaan että hänen kohtalonsa määrää se, kuka sattuu olemaan vastassa. Tasa-arvoisuus kärsii pahasti.

Ei kukaan toivo poliisiakaan, joka kohtelee kansalaisia eri tavoin riippuen siitä, mikä partio sattuu tilanteessa olemaan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tuossa on ongelmana pikemminkin määräaikaisuuksien ketjuttaminen.

Useampi kunta kuitenkin näin toimii, joten tulkinta laista on erilainen. OAJ myöntää tilanteen ja heidän tulkintansa taas on toinen. Kuntien tarve säästä menoissa taitaa olla sen takana, että työnantajat ovat kuitenkin muuttaneet linjaansa. Nykyisin osa kunnista pyrkii säästämään palkkaamalla sijaiset vain niiden kuukausien ajaksi, joina on opetusta.

 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Useampi kunta kuitenkin näin toimii, joten tulkinta laista on erilainen. OAJ myöntää tilanteen ja heidän tulkintansa taas on toinen. Kuntien tarve säästä menoissa taitaa olla sen takana, että työnantajat ovat kuitenkin muuttaneet linjaansa. Nykyisin osa kunnista pyrkii säästämään palkkaamalla sijaiset vain niiden kuukausien ajaksi, joina on opetusta.

Kyllä, kyllä, tuttu juttu tämä. Ilmeisesti nämä ketjutetut opet eivät ole niitä hyviä työntekijöitä.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Ikäviä päätöksiä, jos toteutuvat. Varsinkin lääkkeiden ALV:n mahdollinen nosto.

Ensisijaisesti liitossa ollaan oltu huolissaan asumistuesta, johon siihenkin ollaan tekemässä indeksijäädytyksiä.

– Se on tukimuoto, joka auttaa nimenomaan heikoimmassa taloudellisessa asemassa olevia eläkeläisiä. Kun jäädytys on tarkoitus tehdä neljäksi vuodeksi, niin se on pitkä aika kaikkein pienituloisimmille eläkeläisille tinkiä elintasostaan.

Kivisen mukaan myös lääkkeiden kallistuminen sekä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelumaksujen nousu huolestuttavat eläkeläisiä.

– Suunnitelma lääkkeiden arvonlisäverotuksen kiristämisestä iskee aika pahasti henkilöihin, joille lääkkeiden hankkiminen on jo valmiiksi taloudellinen taakka, Kivinen sanoo.

 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kyllä, kyllä, tuttu juttu tämä. Ilmeisesti nämä ketjutetut opet eivät ole niitä hyviä työntekijöitä.

OAJ ja KT eivät ole katsoneet tarpeelliseksi ko. opettajien aseman parantamista. Vihdoin tänä vuonna saatiin 40 % parannus lomapäiväkorvauksiin.

Eikös tuo ollut alkujaan Sipilän hallituksen nerokkaita keksintöjä?

Marinin hallitushan otti monista Sipilän aikaisista lainvalmisteluista tai suunnitelmista ne keskustalaisvasemmistolaiset konservatiivisimmat osat ja teki niistä uudistukset. Näkyvin tulos valitettavasti tästä politiikasta on sote. Siinä saatiin luotua kallis, lähinnä keskustalainen hallintokerros nostamaan palkkaa, mutta työntekijöiden työolot sellaiseksi, että lähtijöitä riittää.
 

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Marinin hallitushan otti monista Sipilän aikaisista lainvalmisteluista tai suunnitelmista ne keskustalaisvasemmistolaiset konservatiivisimmat osat ja teki niistä uudistukset. Näkyvin tulos valitettavasti tästä politiikasta on sote. Siinä saatiin luotua kallis, lähinnä keskustalainen hallintokerros nostamaan palkkaa, mutta työntekijöiden työolot sellaiseksi, että lähtijöitä riittää.
No siinähän tuli vastaus kuin suoraan hallitus poliitikon suusta. Kierrettiin varsinainen asia eri asiaan ja oman mielen mukaiseksi.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Miten hoitoala ylipäätään saadaan sellaiseksi, että ihmiset haluavat sinne? Johtajat ei arvosta alaisiaan ja naiset kinaa kokoajan. Samalla tavalla yksityiselläkin puolella niistetään työntekijästä kaikki mehut pois, joka johtaa siihen että ihmiset lähtee pois. Avustavia ihmisiä pitäisi todella saada enemmän, että hoitajat saadaan hoitamaan asiakkaita.

Miten taataan ettei yksityiset firmat veloita niin paljon näistä palveluista kuin mahdollista? Mitä intressejä yksityisillä firmoilla on tuottaa ihmisille kohtuullisen hintaisia hoivapalveluita. Miten taataan että tämä voitto menee palkkojen korotuksiin, eikä omistajien taskuihin. Tottakai jokainen osakeyhtiö tavoittelee voittoa omistajilleen, mutta.

Hoitajien vähyys ei todellakaan ole pelkkä edellisen hallituksen aiheuttama ongelma. Vaan monen hallituksen aiheuttama.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
No siinähän tuli vastaus kuin suoraan hallitus poliitikon suusta. Kierrettiin varsinainen asia eri asiaan ja oman mielen mukaiseksi.
Kysymyksesi suorastaan vaati sopivaa linjausta ja päätin kertoa faktat :)

Vakavasti, ei Suomen tilanne ole edellisen hallituksen syy vaan sitä ennen on perseilty myös Kokoomuksen voimin.
 

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Kysymyksesi suorastaan vaati sopivaa linjausta ja päätin kertoa faktat :)

Vakavasti, ei Suomen tilanne ole edellisen hallituksen syy vaan sitä ennen on perseilty myös Kokoomuksen voimin.
Tästä selviää paljon.

 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Onhan tässä hoitojapulassa jäätävä ongelma. Varmasti tarvitaan paljon asioita, miten tätä hoitajapulaongelmaa aletaan ratkomaan. Toivottovasti myös niitä vuodepaikkoja lisätään taas joskus, vaikka vuosikymmeniä vähennetty. Miksei perusterveydenhuoltoon panosteta? Tässä riittää tulevilla hallituksilla hommia.

Sekä yksityiset palveluntuottajat että kunnat kertovat, miten hoitajapula on tänä vuonna pahentunut huomattavasti. Suomessa on arviolta noin 10 000–15 000 hoitajan vaje, joka vaikeutuu jatkuvasti.

Taustalla vaikuttaa väestön ikääntyminen, eli sote-palveluiden tarve kasvaa. Samalla työelämään astuvat ikäluokat, joista hoitoalalle pitäisi löytää tekijöitä, ovat yhä pienempiä.

Hoitoalaa odottaa eläkepommi. Kunta-alalla noin 1500–1800 lähihoitajaa ja 900–1 000 sairaanhoitajaa on siirtynyt vuosittain eläkkeelle. Vauhti kiihtyy lähivuosina.

Kevan arvion mukaan kymmenen vuoden aikana eläkkeelle siirtyy noin 19 000 lähihoitajaa ja 13 000 sairaanhoitajaa kunta-alalta.

Lisäksi hoitajien suhteellisen runsaat sairauspoissaolot ja työkyvyttömyyseläkkeet vaikuttavat työvoiman saatavuuteen.

Jos on paljon uusia ja kokemattomia työkavereita, perehdyttäminen lisää osaltaan työkuormaa, sanoo sosiaali-, terveys- ja kasvatusalan ammattijärjestö Tehyn työvoimapoliittinen asiantuntija Mervi Flinkman.

Taustalla vaikuttaa jo pitkään jatkunut kehityssuunta siitä, että iäkkäiden laitoshoitopaikkoja on karsittu voimakkaasti. Samalla on painotettu kotihoidon ensisijaisuutta ja lisätty tehostetun palveluasumisen paikkoja.

– Erilaiset palveluasumisen paikat ei kasva siinä suhteessa kuin iäkäs väestö kasvaa, toteaa THL:n johtava asiantuntija Sari Kehusmaa.

THL:n tutkimusprofessori Ilmo Keskimäki kiinnittää huomiota siihen, että terveydenhuollon voimavaralisäykset ovat kohdistuneet 20 vuoden aikana Suomessa pitkälti erikoissairaanhoitoon.

– Perusterveydenhuollon sisällöllinen ja rakenteellinen kehittäminen on ollut vaikeaa, koska uusia voimavaroja ei ole tullut, vaikka potilasrakenne on väestön ikääntymisen myötä tullut raskaammaksi, Keskimäki toteaa.

Valtion kunnille peruspalveluiden järjestämiseen maksamat valtionosuudet ovat heikentyneet 2000-luvulla.

 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minusta työterveyshuolto on muuttunut huonompaan suuntaan sanotaan nyt vaikka viimeisten 10-15 vuoden aikana. Joskus oli ainakin se illuusio, että työterveys pyrki pitämään työntekijät terveinä. Nykyään se pelkistetysti sanoen pyrkii rahastamaan työntekijöiden sairauksilla. Meillä on varsin kattava sopimus, erikoislääkäriin pääsee työterveyslääkärin lähetteellä jne. Mutta se ei oikein auta, kun lääkärit ja nykyään myös hoitajat vaihtuvat koko ajan, minkäänlaista hoitosuhdetta ei pääse muodostumaan. Ns. omalääkäri on pelkkä vitsi, eivätkä yhtiöt edes panosta siihen, kun tietävät, että porukka hyppii koko ajan vihreämmälle oksalle. Kuten heillä tietysti oikeus onkin.
Isoin ero kunnalliseen on, että sairaana pääsee lääkäriin samana päivänä, ainakin jos selviää ensin digihoitajasta läpi. Se on tietysti iso etu se, siitä kannattaa maksaa.

Itselleni tulee sanasta työterveyshuolto mieleen palvelu, jolla parannetaan työntekijöiden työkykyä. Tiedä sitten mikä virallinen määritelmä on, mutta enimmäkseen mutulla sanottuna, työntekijät käyvät hakemassa rokotteita, reseptien uusimisia ja lääkäreiden todistuksia työterveyshoidosta. Nämä nyt voisi hoitaa vaikka paikallisessa terveyskeskuksessa, ja jättää vaativammat tehtävät yksityisille. Tehtävät voisivat olla mm. kuntoutus ja mielenterveyspalvelut, joissa tarvitaan pidempiaikaista seurantaa.

Tämä toki vaatisi lisää rahoitusta esimerkiksi terveyskeskuksiin, mutta toisaalta firmat varmasti säästäisivät jos yksityisen puolen palveluja siirrettäisiin julkiselle puolelle. Terveystalolla on jokin klinikka Helsingin suurimmissa lähiöissä, jossa on myös terveyskeskus. Luulisi yhden ison hoitavan tehokkaammin kuin kaksi pientä.

Ongelma ei varsinaisesti ole hallituksen, eikä Terveystalon jos yritykset ovat valmiita maksamaa yksityisestä terveydenhuoltopalveluista. Asioita vaan voisi tehdä tehokkaammin ja säästöäkin saada aikaiseksi, ja ehkä rahat riittäisivät lisähenkilöstöön kun yhden työntekijän kustannus tippuisi työnantajalle.
 

ILIMAVEIVI

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onhan tässä hoitojapulassa jäätävä ongelma. Varmasti tarvitaan paljon asioita, miten tätä hoitajapulaongelmaa aletaan ratkomaan. Toivottovasti myös niitä vuodepaikkoja lisätään taas joskus, vaikka vuosikymmeniä vähennetty. Miksei perusterveydenhuoltoon panosteta? Tässä riittää tulevilla hallituksilla hommia.

Sekä yksityiset palveluntuottajat että kunnat kertovat, miten hoitajapula on tänä vuonna pahentunut huomattavasti. Suomessa on arviolta noin 10 000–15 000 hoitajan vaje, joka vaikeutuu jatkuvasti.

Taustalla vaikuttaa väestön ikääntyminen, eli sote-palveluiden tarve kasvaa. Samalla työelämään astuvat ikäluokat, joista hoitoalalle pitäisi löytää tekijöitä, ovat yhä pienempiä.

Hoitoalaa odottaa eläkepommi. Kunta-alalla noin 1500–1800 lähihoitajaa ja 900–1 000 sairaanhoitajaa on siirtynyt vuosittain eläkkeelle. Vauhti kiihtyy lähivuosina.

Kevan arvion mukaan kymmenen vuoden aikana eläkkeelle siirtyy noin 19 000 lähihoitajaa ja 13 000 sairaanhoitajaa kunta-alalta.

Lisäksi hoitajien suhteellisen runsaat sairauspoissaolot ja työkyvyttömyyseläkkeet vaikuttavat työvoiman saatavuuteen.

Jos on paljon uusia ja kokemattomia työkavereita, perehdyttäminen lisää osaltaan työkuormaa, sanoo sosiaali-, terveys- ja kasvatusalan ammattijärjestö Tehyn työvoimapoliittinen asiantuntija Mervi Flinkman.

Taustalla vaikuttaa jo pitkään jatkunut kehityssuunta siitä, että iäkkäiden laitoshoitopaikkoja on karsittu voimakkaasti. Samalla on painotettu kotihoidon ensisijaisuutta ja lisätty tehostetun palveluasumisen paikkoja.

– Erilaiset palveluasumisen paikat ei kasva siinä suhteessa kuin iäkäs väestö kasvaa, toteaa THL:n johtava asiantuntija Sari Kehusmaa.

THL:n tutkimusprofessori Ilmo Keskimäki kiinnittää huomiota siihen, että terveydenhuollon voimavaralisäykset ovat kohdistuneet 20 vuoden aikana Suomessa pitkälti erikoissairaanhoitoon.

– Perusterveydenhuollon sisällöllinen ja rakenteellinen kehittäminen on ollut vaikeaa, koska uusia voimavaroja ei ole tullut, vaikka potilasrakenne on väestön ikääntymisen myötä tullut raskaammaksi, Keskimäki toteaa.

Valtion kunnille peruspalveluiden järjestämiseen maksamat valtionosuudet ovat heikentyneet 2000-luvulla.

Hoitoalalla on myös paljon sellaista mikä ei ole sitä hoitotyötä. Kuten kaiken maailman raportoimiset ym. joka on pois siitä itse hoitotyöstä. Sen huomasi aina kun meni katsomaan edesmennyttä äitiäni palvelutaloon ja nykyisin anopin kohdalla. Tietokoneen äärestä ne hoitajat yleensä tavoitti kun oli jotakin kysyttävää. Sitä en tiedä oliko ne työasioissa koneella vai mistä syystä vaiko lusmuilivat. Tuttavakin on hoitoalalla ja kertoo samasta asiasta. Tämä nyky tekniikka on tuonut vain harmia työpaikoille. Ennen sanottiin kun kännykkä tuli että se helpottaa ja vähentää kiirettä mutta tosiasiassa se vain lisää sitä. Työn organisoinnissa on parannettavaa. Tämä sotekin on täysi susi joka Marinin hallituksen piti väkisin saada runtattua läpi. Susi jo syntyessään.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä, kyllä, tuttu juttu tämä. Ilmeisesti nämä ketjutetut opet eivät ole niitä hyviä työntekijöitä.
Ei. Nämä määräaikaiset ovat useasti vanhempainvapaasijaisia. Vielä toukokuussa ei koulu tiedä, että tulevatko äitiyslomalla olevat opettajat elokuussa töihin. Opettajat ilmoittavat kesäkuussa jatkavansa äitiysvapaata elokuusta eteenpäin.

Varmasti on myös jotain hyväksikäyttötapauksiakin.

Tokihan valtio voisi velvoittaa kunnat palkkaamaan opettajat aina 12 kk sopimuksilla, mutta veronmaksajathan senkin maksavat.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös