Vuokratyönä alkavasta työsuhteesta maksetaan 14€/h, eli bruttona 2257€ (työajan lyhennys laskettu mukaan). Kalle ilmoittaa luonnollisesti kilometrit heti verottajalle, eikä odota pottia veronpalautuksiin. Tästä jää käteen ~1800€/kk, josta voi vähentää yli 600€ töissä kulkemiseen. Asunnostaan Kalle maksaa 650€/kk. Siinä on muiden laskujen ja kulujen jälkeen kauheasti jää palveluihin rahaa. Ja käsi sydämelle, kuka käyttää päivästään ainakin 11 tuntia, että saa ajaa omalla kustannuksella yli 200 km päivässä, sen takia, että saa käydä töissä kehnolla palkalla?
Hallituksen ja sen kannattajien lääke tähän on muuttaa lähemmäs työpaikkoja
Olisiko sinulla mennyt hallitus ja oppositio sekaisin? Vähän pelkään, sillä opposition ja sen kannattajien lääke on vaatia muuttamaan lähemmäksi työpaikkoja ja siirtyä vihreämpiin kulkuvälineisiin kuin oma fossiilinen auto.
Hallituksen kanta on laskea polttoaineen hintaa ja käyttvöeron hintaa. Tukea ei tälle juuri tule, mutta näin hallitus tulee tekemään:
"Esityksessä valmisteveron alennuksen arvioidaan pudottavan bensiinin arvonlisäverollista pumppuhintaa noin 4,4 senttiä litralta ja dieselin arvonlisäverollista pumppuhintaa noin 4,9 senttiä litralta."
Polttoaineet | Hallitus ei juuri saa lausunnoissa tukea polttoaineveron alentamiselle
Vatt ehdottaa veron pitämistä ennallaan ja könttäsummapalautuksia suoraan kotitalouksille.
www.hs.fi
On laajemman keskustelun aihe, mikä on järkevää yksittäisen työntekijän ja toisaalta ilmastonmuutoksen hillitsemisen kannalta. Orpon hallitus vaikuttaa näkevän yksittäisen ihmisen autoilun aiempia hallituksia tärkeämmäksi mm. työmatkojen osalta.