Tämä on ihan faktaa eikä mutuilua. Voi olla joitakin aloja, joilla olisi mahdollista saada enemmän kokoaikaisia työsuhteita, mutta minä tiedän vain töitä, työnantajia ja tekijöitä joille tämä muutos on aivan karmea.Tämä on se uudistus jota itse olen pelännyt eniten ja joka minunkin mielestäni on todella syvältä suolesta.
Korona-aikaan suojaosaa korotettiin väliaikaisesti 500 euroon ja se olisi ehdottimasti pitänyt jättää sille tasolle. Tämä tekisi lyhyidenkin keikkatöiden vastaanottamisesta kannattavampaa ja motivoisi ihmisiä töihin. Se jos mikä olisi rahaa joka maksaisi itsensä takaisin.
Suojaosan poistoa on kuitenkin perusteltu sillä että se estää ihmisiä siirtymässä täysipäiväisiin töihin. Vittu se mitään estä mikäli täysipäiväisiä töitä vaan on tarjolla. Mutta monella alalla näin ei kuitenkaan ole vaan toimeentulo pitää raapia kasaan pätkätöiden ja työttömyyskorvausten yhdistelmällä.
Todella kurjistava uudistuu joka todellakin tulee vaikeuttamaan monen ihmisen elämää.
En käsitä millään muotoa, miten tämä muutos jollain lailla kannustaisi työtä tekemään. Aivan järjetön päätös.