Petteri Orpon hallitus

  • 1 271 614
  • 15 909

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Oleellisen tärkeää kotimaan tulevaisuudelle on, että hallitus onnistuu elinkeinoelämän vihreän siirtymän vauhdittamisessa. Tämä jäi edelliseltä hallitukselta aikalailla piippuun, koska se ei vaikuttanut olevan hallitusta täysin suvereenisti ohjanneen Marinin prioriteettilistalla (reiluuden nimissä sanottakoon, että ehkäpä hyvinkin merkittäviltä osin myös koronan ja Ukrainan sodan syttymisen takia).

Perehdytään hallitusohjelmaan ja krisoidaan sitten tarvittaessa. Samoin kuin matkan varrella, jos tarvetta on. Heti alkuun on sanottava, että minua suuresti ilahduttaa tiedot siitä, että hallitus tulee voimakkaasti toimimaan sen eteen, että Suomesta tulisi vetytalouden suurvalta. Tältä pohjalta hallitus siis jatkaisi Sipilän oikeistohallituksen hyvällä tiellä vihreän siirtymän suhteen (vaikka tuolloin ei vielä vihreästä siirtymästä puhuttu, vaan "cleantechista").

Persuja olen kritisoinut paljon yksinkertaisesti siksi, että olen heidän kanssaan samaa mieltä noin kerran karkausvuodessa. Mutta haluan antaa persuillekin mahdollisuuden, kun nyt ovat vastuussa Suomen kehittämisestä. Ensinnäkin hallituskaudelle osuu myös karkausvuosi. Lisäksi on viisautta ja vastuullisuutta hylätä populistiset puheet maan edun nimissä, vaikka se kenties ensivaiheessa vaikuttaa negatiivisesti kannatukseen. Ensitiedot hallitusohjelman elinkeinopolitiikasta viittaavat siihen, että he näin olisivat myös hallitusneuvotteluissa toimineet. Työperäisen maahanmuuton suhteenkin näin voisi vielä tapahtua, kun realiteetit siihen ajavat.

Toivotan menestystä hallitukselle työssä Suomen eduksi.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Aikuiskoulutustukea olen myös itse pitänyt hyvänä asiakana. Jos tässä taas ajattelee kokonaisuutta niin en ole ollenkaan enää varma tästä.

Periaatteessahan aikuiskoulutustuki tarkoittaa sitä, että veronmaksajat maksavat uudelle uralle haluavalle kymmenien tai satojentuhansien eurojen arvoisen koulutuksen lisäksi useita kymmeniä tuhansia euroja tämän henkilön elämisestä. En ole enää lainkaan varma, olenko sitä mieltä että tällainen jokatapauksessa sadantuhannen euron lasku työelämän jättävän henkilön opiskelusta kuuluu lopulta muille veronmaksajille.

Totta kirjoitat. Rajaus olisi kuitenkin voitu tehdä siten, että esimerkiksi irtisanomisuhan tai irtisanomisen jo saaneen aikuiskoulutusta tuettaisiin. Kyse ei siis ole välttämättä uudesta ammatista vaan osaamisen täydentämisestä. Itse olen ollut monta kertaa vetämässä mm. insseille erään ohjelmointikielen koulutusta, jota he tarvitsivat päästäkseen eteenpäin Nokian tilanteen muututtua.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Olisiko tässä yksi kannuste paikalliseen sopimiseen? Työsopimuksessa voidaan sopia 0 päivästä.

Positiivinen muutos aivan pienille työnantajille on sekin, että henkilöön liittyvän irtisanomisperusteen sääntelyä muutetaan niin, että työsopimuksen päättämiseen riittäisi jatkossa asiallinen syy. Madaltaa työllistämistä koeajan jälkeen. Vähän suuremmille työantajille on hyvä uutinen se, että työsopimuslakiin perustuva työntekijän takaisinottovelvollisuus poistetaan alle 50 henkeä säännöllisesti työllistävissä yrityksissä ja yhteisöissä, ja tätä säädöstä voidaan noudattaa työehtosopimuksen määräyksestä riippumatta.
Jep, tuo irtisanomisen helpottaminen on erittäin järkevää. Ylipäänsä olen positiivisesti yllättynyt työelämä-uudistuksista, vaikuttavat pääosin hyviltä. Kuten on tuo karenssipäiväkin, mutta ounastelen kyllä, että siitä voi tulla jonkinlainen symboli ja riippakivi hallitukselle. Mutta saa nähdä: minusta tämä on ihan positiivinen ohjelma näillä tiedoin. Joskin kyllä hieman ällöttää nuo pienetkin kiristykset työperäisen maahanmuuton suhteen - täysin perverssiä tässä tilanteessa! Mutta minkäs teet kun PS on hallituksessa.
 

alessi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Markus Nurmi, Leevi Teissala, Lukas Wernblom
Ongelma työllistymisessä ei ole ensisijaisesti hakijoiden puutteessa vaan työnantajien haluttomuudessa palkata vähemmän pystyviä.

Ja tähänhän pyritään puuttumaan tuolla irtisanomisen helpottamisella, että kynnys ottaa porukkaa töihin, madaltuu.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Aikuiskoulutustukea olen myös itse pitänyt hyvänä asiakana. Jos tässä taas ajattelee kokonaisuutta niin en ole ollenkaan enää varma tästä.

Aivan sama. Opettajapuolella tuota käytetään härskisti ”kevyemmän” vuoden ottamiseen itselle. Kaikenmaailman höpöhöpökursseja sitten tehdään millä ei ole mitään merkitystä ainakaan omaan työhön.

Tämä uranvaihto sitten vielä. Yhteiskunnalle kallista hommaa kustantaa, kyllä mä tiedän muutaman jotka ties monettako lyhyttä tutkintoa tekevät.

Niinkuin @Cobol kirjoitti niin rakennemuutostilanteissa ja työttömyyden iskiessä aivan eri asia.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Jep, tuo irtisanomisen helpottaminen on erittäin järkevää. Ylipäänsä olen positiivisesti yllättynyt työelämä-uudistuksista, vaikuttavat pääosin hyviltä. Kuten on tuo karenssipäiväkin, mutta ounastelen kyllä, että siitä voi tulla jonkinlainen symboli ja riippakivi hallitukselle. Mutta saa nähdä - minusta tämä on ihan positiivinen ohjelma näillä tiedoin. Joskin kyllä hieman ällöttää nuo pienetkin kiristykset työperäisen maahanmuuton suhteen - täysin perverssiä tässä tilanteessa! Mutta minkäs teet kun PS on hallituksessa.

Maahanmuuton osalta HS:n tiedotkaan eivät ole kovin kattavat. Listasin eilen katujengikeskustelussa kovempia toimia tässä ja siihen suuntaanhan tuo menee. Olen ilahtunut PS:n rakentavasta linjasta, vaikka heidän näkökulmastaan enemmän olisi tullut saada. Itsellänikin positiivinennen fiilis ohjelmaan. Se toki ratkaisee, miten ohjelma toteutetaan ja mitä ne yksityiskohdat viime kädessä liitteissä tarkoittavat.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Kaiken kaikkiaan hyvä hallitusohjelma, jossa moni päätös vie Suomea enemmän kohti sellaista markkinatalousyhteiskuntaa, jossa työnhaku ja työnteko kannattaa aikaisempaa enemmän, veronmaksajien rahoja törsätään turhuuksiin vähemmän, sekä AY-liikkeen Suomen kehitystä jarruttavaa hirmuvaltaa vihdoin puretaan. Hienoa! Jotkut päätökset ovat hiuksien halkomista, esimerkiksi ensimmäisen sairauspäivän palkattomuudella tuskin on juuri mitään merkittävää vaikutusta suuntaan tai toiseen. Joka tapauksessa kokonaisuudessaan tolkullinen ohjelma.
 
Viimeksi muokattu:

Jeffrey

Jäsen
Kyse ei siis ole välttämättä uudesta ammatista vaan osaamisen täydentämisestä. Itse olen ollut monta kertaa vetämässä mm. insseille erään ohjelmointikielen koulutusta, jota he tarvitsivat päästäkseen eteenpäin Nokian tilanteen muututtua.

Tässäkin on toki mahdollisuus, että kustannusvastuun ottaa se seuraava työnantaja tai esimerkiksi konsulttitoimisto - joka puolestaan rekrytoi osaajan seuraavaan firmaan.

Mutta joo, kokonaisuutena ei ollenkaan helppo tai ongelmaton kohderyhmän ollessa niin laaja ja moninainen.
 

Byvajet

Jäsen
Aivan sama. Opettajapuolella tuota käytetään härskisti ”kevyemmän” vuoden ottamiseen itselle.

Voihan sen nähdä härskiytenä, mutta on siinä sekin mahdollisuus, että ihminen yrittää omaehtoisesti pitää yllä työ- ja toimintakykyään, jottei käy näin.

Ihmiset ovat erilaisia stressinsiedoltaan. Näkemys, jossa ihminen on pelkkä kone, joka mystisellä tahdonvoimalla vain jaksaa ja jaksaa ja motivoituu ja motivoituu, on perusteeton.

Ehkä huonoin vaihtoehto yhteiskunnan kokonaisedun näkökulmasta on se, että ihmiset rupeavat suhtautumaan työhönsä välinpitämättömästi itseään suojellakseen. Kun opettaja huomaa, ettei jaksa ja ettei hänellä ole välineitä paeta uupumusta, ratkaisu on lopettaa vastuun kantaminen ja vähät välittää siitä, miten oppilaat oppivat, kunhan työ vain tulee muodollisesti tehtyä.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Jakeluvelvoitetta kun kasvatetaan vuosi vuodelta, niin polttoaineen verotus kevenee, kuten ajoneuvoveron perusvero.
Luultavasti persut on ajanut näitä molempia kevennyksiä, kuten kehitysyhteistyö rahojen leikkauksia. Kai persuille pieni sulka hattuun pitää näistä antaa.

Pääministeri Petteri Orpon (kok) hallitus aikoo keventää ajoneuvoveron päästöihin perustuvaa perusveroa, kertoo Ilta-Sanomien haltuunsa saama hallitusohjelmaluonnos.

Kyseisen veronkevennyksen kokonaismääräksi kerrotaan 50 miljoonaa euroa.

Sitä, kuinka paljon ajoneuvoveron perusvero minkäkinlaiselta ajoneuvolta lopulta pienenee, ei kuitenkaan sanota.

 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Ehkä huonoin vaihtoehto yhteiskunnan kokonaisedun näkökulmasta on se, että ihmiset rupeavat suhtautumaan työhönsä välinpitämättömästi itseään suojellakseen

Tähän on myös olemassa välimalleja. Meillä rehtori sanoi ettei aina tarvitse olla arvosanan 9 työntekijä. 7 riittää välillä oikein hyvin ja tuleehan niitä 5:ia oppilaillekin joissain kokeissa. Viisas on rehtorimme.

Ei tarkoita välinpitämättömyyttä jos välillä säästelee itseään.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Onhan monissa näissä tulevan hallituksen päätöksissä suuria lakiteknisiä haasteita.

Uusi hallitus aikoo kotoutumisen edistämiseksi eriyttää maahanmuuttajien ja Suomessa pysyvästi oleskelevien sosiaaliturvaa- ja etuuksia perustuslain reunaehdot huomioiden.

Kirjaus herättää kysymyksiä ennen kuin uusi hallitus on ehtinyt edes aloittaa toimintaansa.

Yksi hallitusneuvottelulähde arvioi, että kirjaus tulee törmäämään ”varsin suurella varmuudella perustuslakiseinään”.

Neuvottelulähteen mukaan moni maahanmuuttoa koskeva kirjaus on jäämässä selvitysten taakse, eivätkä ne todennäköisesti toteudu.

 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Eli aikuiskoulutustukea ollaan poistamassa. Siis jos joku kaupankassa, siivooja tai muu alhaisen koulutuksen työntekijä haluaisi kouluttautua joksikin muuksi niin tämä henkilö ei saisikaan muuta kuin opintotuen? Eli ei kannattaisi edes yrittää kouluttautua ellei halua ottaa massiivista leikkausta elintasoon. Tietysti jos on puoliso niin niitä tukia ei välttämättä edes saisi vaan toinen puoli maksaisi sitten molempien elämän.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Anteeksi jos ymmärsin väärin, mutta eikai aikuiskoulutustuen tarkoitus ole taata hengähdysmahdollisuuksia ei-lapsiperheille?

Eiköhän tämä juuri ole sellaista Arhinmäen tarkoittamaa "ei lain hengen mukaista" toimintaa.

Kyllä sen yksi tehtävä on nimenomaan sekin. Tarjota työelämästä sellainen väli, jolloin voi keskittyä muuhun kuin työelämään, itsensä ja osaamisensa kehittämiseen. Lukee muistaakseni siellä ammoisessa HE:ssakin (säädetty alunperin nykymuodossaan 2000-luvun alussa). Ei tietenkään ainoana tavoitteena.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Eli aikuiskoulutustukea ollaan poistamassa. Siis jos joku kaupankassa, siivooja tai muu alhaisen koulutuksen työntekijä haluaisi kouluttautua joksikin muuksi niin tämä henkilö ei saisikaan muuta kuin opintotuen? Eli ei kannattaisi edes yrittää kouluttautua ellei halua ottaa massiivista leikkausta elintasoon. Tietysti jos on puoliso niin niitä tukia ei välttämättä edes saisi vaan toinen puoli maksaisi sitten molempien elämän.

En ole ihan varma mitä tarkoitit mutta ei kai yhteiskunnan ole järkevää kouluttaa ihmisiä kovin moneen ammattiin kansalaisiaan ainakaan sillä verukkeella että kansalainen kyllästyy työhönsä.

On sitten täydennyskoulutukset ym.aiemmin mainitut poikkeukset mitä on mainittu viestitolkulla.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
En ole ihan varma mitä tarkoitit mutta ei kai yhteiskunnan ole järkevää kouluttaa ihmisiä kovin moneen ammattiin kansalaisiaan ainakaan sillä verukkeella että kansalainen kyllästyy työhönsä.

Noin yleisesti ainakin OECD-tasolla osaamisen kehittämistä on pidetty järkevänä työuran aikanakin. Ammatinvaihtaminen on edessä nykyisestä työvoimasta yleisten arvioiden mukaan liki puolella, joten kyllä yhteiskunnan on ihan järkevä tähän panostaa. Senkin lisäksi, että kouluttautumisella on työhyvinvointia ja työssä jaksamista lisäävä vaikutus.


Useimmiten aikuiskoulutustuella tehdään joko pätevöitymiskoulutuksia tai korkeakouluopintoja - tämä siksi, että ammatillisen koulutuksen kohdalla mekanismeja on muitakin ja kouluttautuminen näyttöjärjestelmässä erilaista.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Onhan monissa näissä tulevan hallituksen päätöksissä suuria lakiteknisiä haasteita.

Uusi hallitus aikoo kotoutumisen edistämiseksi eriyttää maahanmuuttajien ja Suomessa pysyvästi oleskelevien sosiaaliturvaa- ja etuuksia perustuslain reunaehdot huomioiden.

Kirjaus herättää kysymyksiä ennen kuin uusi hallitus on ehtinyt edes aloittaa toimintaansa.

Yksi hallitusneuvottelulähde arvioi, että kirjaus tulee törmäämään ”varsin suurella varmuudella perustuslakiseinään”.

Neuvottelulähteen mukaan moni maahanmuuttoa koskeva kirjaus on jäämässä selvitysten taakse, eivätkä ne todennäköisesti toteudu.

Niin, vähän vaikuttaa siltä, että osa näistä tuskin toteutuu, mutta on kirjattu neuvottelujen edistämiseksi. Hallitusohjelma ja varsinainen lainsäädäntö ovat kaksi eri asiaa - ja sitten tietysti toimintaympäristön muutokset, joihin Suomen hallituksella ei ole paljon vaikutusvaltaa. Esim. teollisuusmaiden yleinen talouskehitys näkyy aika automaattisesti meilläkin. Nyt tarvittaisiin todellakin viennin kasvua ja hyviä suhdanteita. Mielenkiintoista seurata hallituskauden kehitystä, mutta alku on ainakin ihan positiivinen.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Onhan monissa näissä tulevan hallituksen päätöksissä suuria lakiteknisiä haasteita.

Uusi hallitus aikoo kotoutumisen edistämiseksi eriyttää maahanmuuttajien ja Suomessa pysyvästi oleskelevien sosiaaliturvaa- ja etuuksia perustuslain reunaehdot huomioiden.

Kirjaus herättää kysymyksiä ennen kuin uusi hallitus on ehtinyt edes aloittaa toimintaansa.

Yksi hallitusneuvottelulähde arvioi, että kirjaus tulee törmäämään ”varsin suurella varmuudella perustuslakiseinään”.

Neuvottelulähteen mukaan moni maahanmuuttoa koskeva kirjaus on jäämässä selvitysten taakse, eivätkä ne todennäköisesti toteudu.


Lisäksi tietysti tuo ei tarkoittaisi EU-ETA-kansalaisten kohdalla käytännössä mitään.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Aikuiskoulutustukea olen myös itse pitänyt hyvänä asiakana. Jos tässä taas ajattelee kokonaisuutta niin en ole ollenkaan enää varma tästä.

Periaatteessahan aikuiskoulutustuki tarkoittaa sitä, että veronmaksajat maksavat uudelle uralle haluavalle kymmenien tai satojentuhansien eurojen arvoisen koulutuksen lisäksi useita kymmeniä tuhansia euroja tämän henkilön elämisestä. En ole enää lainkaan varma, olenko sitä mieltä että tällainen jokatapauksessa sadantuhannen euron lasku työelämän jättävän henkilön opiskelusta kuuluu lopulta muille veronmaksajille.

Samat maksajat toki, mutta veroillahan aikuiskoulutustukea ei rahoiteta.

Ylempänä kun joku mainitsi useamman tutkinnon tekemisestä - aikuiskoulutustukihan ei uusiudu, vaan se enimmäisaika on kerran elämässä.
 

Jeffrey

Jäsen
Eli aikuiskoulutustukea ollaan poistamassa. Siis jos joku kaupankassa, siivooja tai muu alhaisen koulutuksen työntekijä haluaisi kouluttautua joksikin muuksi niin tämä henkilö ei saisikaan muuta kuin opintotuen? Eli ei kannattaisi edes yrittää kouluttautua ellei halua ottaa massiivista leikkausta elintasoon. Tietysti jos on puoliso niin niitä tukia ei välttämättä edes saisi vaan toinen puoli maksaisi sitten molempien elämän.

Tottakai kannattaisi opiskella mikäli sellainen mieli on. Olet ehkä ymmärtänyt myös aikuiskoulutustuen väärin, sillä kyllä se tekee aika valtavan leikkauksen omaan elintasoon jos ansiotulon vaihtaa tukeen.

Aikuiskoulutustuki on noin 55% ansiotuloista. Eli jos se kassa tai siivooja haluaa alkaa opiskelemaan niin aikuiskoulutustukea vastaavan elintason saa tekemällä noin 20,5 tuntia töitä viikossa. Ei kuullosta alkuunkaan kohtuuttomalta, tai siltä, että se jonkun unelmoa estäisi. Kassa- tai siivoustöissä tämän oman työajan sovittaminen opiskeluihin lienee myös huomattavasti helpompaa kuin esimerkiksi asiantuntijatöissä.

Edit: pahoittelut! En ottanut progressiivista verotusta huomioon! Eli tokikin verotus kevenee töiden vähentyessä, eli tarvittava työaika on reilusti alle tuon 55 prosentin.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Useimmiten aikuiskoulutustuella tehdään joko pätevöitymiskoulutuksia tai korkeakouluopintoja - tämä siksi, että ammatillisen koulutuksen kohdalla mekanismeja on muitakin ja kouluttautuminen näyttöjärjestelmässä erilaista.

Aikuiskoulutustuen poistamiselle on olemassa ihan tutkimusnäyttöäkin. Sitä käyttävät eniten korkeakoulutetut naiset. He eivät kouluttautumisen jälkeen juurikaan vaihda tehtäviään vaan palaavat vanhaan. Tämä nähdään helposti ”välivuoden” pitämisenä yhteiskunnan piikkiin. Vuorotteluvapaan poistuminen on paljon ongelmallisempi, se lisää työssäjaksamista ja antaa työttömälle nuorelle sen näytön paikan.
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jouka Juhola & Ruudut, Ässien sylkykupit
En jaksa sen enempää perehtyä nyt, mutta yksi "uudistus" on ainakin aivan perse edellä puuhun sektoria.

Aiotaan lopettaa työmarkkinatuen/peruspäivärahan 300€ suojaosa. Ei minkään valtakunnan järkeä ole tässä toimessa. Kaunis tavoite on saada jokaiselle osa-aikaiselle kokoaikainen työ ja samalla niputetaan yhteen kaikki osa-aikaisia käyttävät alat.

Minäpä otan esimerkin omalta alalta, Soten piiristä. Todella iso joukko ihmisiä toimii meillä henkilökohtaisina avustajina, tehden lähestulkoon hoitotyötä avustettaviensa kodeissa. Työaika, vuorot ja tarpeet vaihtelevat paljon. Monella on käytössään kaksi avustajaa, yhdellä ei pärjää mitenkään. Avun tarve voi vaihdella päivän viiveellä ja olla sellainen, että päivän aikana tarvitaan kahta avustajaa eri aikaan.

Nyt nämä avustajat menettävät suoja-osansa ja alkavat pakon edestä hakea kokoaikaista työtä. Osa heistä on sellaisia, jotka juuri ja juuri selviytyvät tästä osa-aikaisesta työstään. Kuvitellaan että he saavat toisen osa-aikaisen työn, jossa on tiukkaan sidottu työaika. Miten käy avustettavan kotona, jos hänellä ei tarpeen tullen olekkaan avustaja käytössä? Usein työajat tulevat viikoksi kerrallaan. Hän lähtee siinä tapaukseesa sairaalaan tai hoitolaitokseen.

Avustajien tarve on huutava ja heitä ei tahdo nytkään saada mitenkään palkattua. Ei tämä suojaosan poisto ainakaan lisää motivoi. Saattaa samalla pulaan ison määrän työnantajan roolissa toimivia vammaisia ja sairaita.

Mikäli kuvitellaan, että suojaosan poisto ja sovitellun työmarkkinatuen/päivarahan leikkaukset jotenkin motivoivat lisätyöllisyyteen, niin ollaan kyllä surkealla tavalla metsässä. Suojaosa ja soviteltu tuki ovat olleet hyvä motivaation lähde monelle ottaa töitä vastaan. Näin se on omaan kokemukseen perustuen ollut, kun olen ollut mukana näissä avustajien hakemisissa ja kuntotutussuunnitelmien tekemisissä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Mielenkiintoinen asia tämäkin. Aamulehden saamien tietojen mukaan koko Suomi on huomioitu ratahankkeiden kehittämisessä. Kokonaiskuva on huomattavasti valoisampi kuin mitä otsikot ovat antaneet ymmärtää.

Tiettävästi kaikkein suurimmat panostukset ovat tulossa nimenomaan päärataan, eli Helsingistä Tampereelle ja siitä ylöspäin pohjoiseen Suomeen.

 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Hienoja kirjauksia uusi tuleva hallitus luo, mutta toteutumisesta ei sitten kukaan tiedäkään.

Irtisanomisissa, määräaikaisuuksissa ja paikallisessa sopimisessakin omat ongelmansa. Eli kun työnantaja alkaa käyttää hyödyksi uusia hallituksen kaavailemia juttuja, palkansaajapuoli alkaa riitauttaa asioita.
Tarvitaan myös uutta oikeuskäytäntöä siihen, mikä täyttäisi uudet irtisanomiskriteerit. Tämänkin oikeuskäytännön syntymiseen menisi vuosia.

Iltalehti uutisoi jo eilen illalla saatuaan hallitusohjelmapapereja nähtäville, että seuraava hallitus aikoo helpottaa työntekijöiden irtisanomisia, määräaikaisuuksia ja paikallista sopimista sekä rajoittaa lakko-oikeutta.

Turun yliopiston työoikeuden emeritusprofessori Seppo Koskisen mukaan hallitusohjelman työsopimuslainsäädäntöön kaavaillut muutokset ovat historiallisen merkittäviä.

– Asiallinen syy irtisanomiselle täyttyy todella helposti. Irtisanomiskynnystä on lähes mahdoton arvioida ennen kuin on olemassa uutta oikeuskäytäntöä siitä, missä kynnys menee. Koko oikeuskäytäntö menee siltä osin kokonaan uusiksi, jos muutos tulee.
– On selvää, että jokainen työssä oleva joutuu jatkossa miettimään tarkemmin, ettei vaan ärsyttäisi työnantajaa tai tekisi mitään virheitä, koska ei voi etukäteen tietää, mikä riittää irtisanomiseen.

– Jos hyväksytään sellainen uudistus, että ensimmäinen vuosi työsuhteessa voisi aina olla määräaikainen, eikä muuta perustetta vaadittaisi kuin tällainen sopimus, koko systeemi menee uusiksi. Sellainen muutos olisi vastoin vakiintunutta työoikeuden systematiikkaa ja länsimaista työlainsäädäntöä. Jos kirjaus puolestaan tarkoittaa sitä, että kyseisen ainutkertaisen määräaikaiseksi sovitun työsuhteen pitää loppua vuoden jälkeen, suunniteltu sääntely olisi sovitettavissa nykytilanteeseen. Hallitus näyttää tavoitelleen ensin mainittua vaihtoehtoa.

Professorin mukaan uusi lainsäädäntö edellyttää toimiakseen valtavasti uutta oikeuskäytäntöä. Se on hänen mukaansa ainoa tapa saada asioihin selvyyttä, jos säädökset jäävät yleisinä epätarkoiksi.
– Kun työnantajat alkavat käyttää hyödyksi uusia vapauksiaan, vastaavasti palkansaajaosapuoli alkaa riitauttamaan juttuja. Käräjäoikeudessa menee helposti toista vuotta ja hovioikeudessakin vuosi lisää ennen kuin erimielisyyksiin saadaan käytännössä ratkaisu. Uusien säännösten yhteydessä vielä mielellään yritetään päästä korkeimpaan oikeuteen.


 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös