Mainos

Petteri Orpon hallitus

  • 1 566 891
  • 18 597

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Aikuiskoulutustuen poistamiselle on olemassa ihan tutkimusnäyttöäkin. Sitä käyttävät eniten korkeakoulutetut naiset. He eivät kouluttautumisen jälkeen juurikaan vaihda tehtäviään vaan palaavat vanhaan. Tämä nähdään helposti ”välivuoden” pitämisenä yhteiskunnan piikkiin. Vuorotteluvapaan poistuminen on paljon ongelmallisempi, se lisää työssäjaksamista ja antaa työttömälle nuorelle sen näytön paikan.

Millaista tutkimusnäyttöä? Itse kun olen aikanaan ollut neuvottelemassa tukimuodon kehittämisestä, tunnen kohtalaisen hyvin sen taustaa ja tuoreimman ETLAn paperinkin, jossa todettiin, että aitu on nimenomaan vaikuttanut paljon ammatinvaihtoon. Tuloja se ei välttämättä ole lisännyt, varsinkin kun huomioidaan tukiajan tuoma ansionmenetys. Nimenomaan ammattirakenteen muutostilanteissa tuki on ollut tärkeä. Tämä tutkimus siis Etla tutki: Aikuiskoulutustuki edistää kouluttautumista ja myös ammatinvaihtoa

Vuorotteluvapaan kohdalla sijaisehtoja on kiristetty sitten taas niin reippaasti, että sen täyttäminen on aika haastavaa ja käyttö on tämän myötä laskenut. Työvoimapula-aloilla ei tahdo löytyä ehdot täyttävää riittävän kauan työttömänä ollutta henkilöä.

Siinä siis olet ihan oikeassa, että taloudellisesti se harvoin yksilölle kannattaa. Yhteiskunnan osaamistasolle kuitenkin kannattaa.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Mielenkiintoinen asia tämäkin. Aamulehden saamien tietojen mukaan koko Suomi on huomioitu ratahankkeiden kehittämisessä. Kokonaiskuva on huomattavasti valoisampi kuin mitä otsikot ovat antaneet ymmärtää.

Tiettävästi kaikkein suurimmat panostukset ovat tulossa nimenomaan päärataan, eli Helsingistä Tampereelle ja siitä ylöspäin pohjoiseen Suomeen.


Onpas pettymys, että tunnin junaan upotetaan miljardeja euroja, kun nyt jos koskaan olisi kannattanut viimein panostaa huoltovarmuuteen ja jäämeren rataan. Jos kriisin sattuessa Suomen tuonti ja vienti lakkaa Itämereltä käsin, niin veikkaan ettei siinä vaiheessa paljoa tunnin juna lohduta.

Tämä tunnin juna siis nopeuttaisi Turun ja Helsingin välistä junayhteyttä kahdesta tunnista noin 78-86 minuuttiin. Alustava arvio kustannuksista on 3-4 miljardia euroa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
En jaksa sen enempää perehtyä nyt, mutta yksi "uudistus" on ainakin aivan perse edellä puuhun sektoria.

Aiotaan lopettaa työmarkkinatuen/peruspäivärahan 300€ suojaosa. Ei minkään valtakunnan järkeä ole tässä toimessa. Kaunis tavoite on saada jokaiselle osa-aikaiselle kokoaikainen työ ja samalla niputetaan yhteen kaikki osa-aikaisia käyttävät alat

Sen verran jaksoin perehtyä, että esityksen mukaan Kelan kuntoutusrahan, sairaus- ja vanhempainpäivärahojen sekä työttömän peruspäivärahan ja työmarkkinatuen, yhdistämistä yhdeksi uudeksi tukimuodoksi vaiheittain. Lapsikorotukset, korotusosat sekä suojaosat poistetaan. Uusi yleistuki sisältäisi perusosan elämiseen, asumisosan asumiseen ja harkinnanvarainen osan viimesijaiseksi turvaksi.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Sen verran jaksoin perehtyä, että esityksen mukaan Kelan kuntoutusrahan, sairaus- ja vanhempainpäivärahojen sekä työttömän peruspäivärahan ja työmarkkinatuen, yhdistämistä yhdeksi uudeksi tukimuodoksi vaiheittain. Lapsikorotukset, korotusosat sekä suojaosat poistetaan. Uusi yleistuki sisältäisi perusosan elämiseen, asumisosan asumiseen ja harkinnanvarainen osan viimesijaiseksi turvaksi.

Perustulo!

Vakavammin - tässä voi olla ihan järkeäkin. Vanhempainpäivärahojen korotusosan poistamista tosin tuskin tulee siinä muodossa kuin kirjauksesta voisi ajatella. Vinouttaisi syntyvyyttä entisestään.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Millaista tutkimusnäyttöä?

No juurikin sen käytöstä. Kaveri on yliopistolla tuota tutkinut. Ei ole linkkiä.

Ja on poikkeuksia kuten rakennemuutokset, työttömyys ym.jutut milloin on kouluttauduttava mutta ei tuollaista järjestelmää ole kustannustehokasta pitää yllä että ”tympääntyneet” saavat pitää välivuotensa kaikenmaailman höpöhöpökursseilla. Ehkä näissä on seula ollut liian väljä.
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jouka Juhola, Lipiäinen ja Ässien sylkykupit.
Sen verran jaksoin perehtyä, että esityksen mukaan Kelan kuntoutusrahan, sairaus- ja vanhempainpäivärahojen sekä työttömän peruspäivärahan ja työmarkkinatuen, yhdistämistä yhdeksi uudeksi tukimuodoksi vaiheittain. Lapsikorotukset, korotusosat sekä suojaosat poistetaan. Uusi yleistuki sisältäisi perusosan elämiseen, asumisosan asumiseen ja harkinnanvarainen osan viimesijaiseksi turvaksi.

Käsitin, että tätä tukimuotoa tarkastellaan puolivälissä? Veikkaan, että suojaosa lähtee ensi tilassa (syksy) ja sen seurauksia sitten tarkistellaan joskus myöhemmin.
 

Big Joe

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, IPK, Manchester United, San Jose Sharks, NFL
Suomalaisen erityinen luontosuhde on sitä, kun saa istua mökillä Turun saaristossa tai Kainuun metsissä, eikä tarvitse pelätä törmäävänsä oravaa eksoottisempaan luontokappaleeseen.
Eli jos sanon että merimetsojen määrää olisi hyvä rajoittaa metsästämällä niin pelkään törmääväni oravaa eksoottisempaan luontokappaleeseen? Aikamoiset johtopäätökset sieltä vedät tuntematta minua yhtään.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Mojo

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Tämä tunnin juna siis nopeuttaisi Turun ja Helsingin välistä junayhteyttä kahdesta tunnista noin 78-86 minuuttiin. Alustava arvio kustannuksista on 3-4 miljardia euroa.

Tässä ei ole järjenhäivääkään. Vapise Norrback(Raippaluodon silta) ja Pekkarinen(Kärkistensalmen silta)
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Mielenkiintoinen asia tämäkin. Aamulehden saamien tietojen mukaan koko Suomi on huomioitu ratahankkeiden kehittämisessä. Kokonaiskuva on huomattavasti valoisampi kuin mitä otsikot ovat antaneet ymmärtää.

Tiettävästi kaikkein suurimmat panostukset ovat tulossa nimenomaan päärataan, eli Helsingistä Tampereelle ja siitä ylöspäin pohjoiseen Suomeen.


Tämä onkin järkevää.

Toivottavasti kello 17 lisäksi tiedämme, että myös tuo taloudellisesti sikahintainen ja kannattamaton, metropolipoliittisesti katastrofaalinen sekä ekologisesti moneltakin kantilta tuhoisa metsärata-projekti kuopataan valtiovarainministeriön ja liikenneministeriön varsin selkeiden suositusten mukaisesti toteutumattomien ideoiden hautausmaalle. Resurssit lisäraiteisiin nykyiselle ratalinjaukselle sekä linjauksen infran perusparannukseen.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tämä onkin järkevää.

Toivottavasti kello 17 lisäksi tiedämme, että myös tuo taloudellisesti sikahintainen ja kannattamaton, metropolipoliittisesti katastrofaalinen sekä ekologisesti moneltakin kantilta tuhoisa metsärata-projekti kuopataan valtiovarainministeriön ja liikenneministeriön varsin selkeiden suositusten mukaisesti toteutumattomien ideoiden hautausmaalle. Resurssit lisäraiteisiin nykyiselle ratalinjaukselle sekä linjauksen infran perusparannukseen.

Orporata toteutetaan aivan varmasti. Mutta jos muut hankkeet saavat sitä enemmän, parempi edes se. Ja jos tieinfra unohdetaan kunnon lisäyksiltä, miten Kok ja PS ovat miettineet? RKP ei halua kasitien investointeja? No, en heti usko, että unohdetaan.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ensimmäinen saikkupäivämuutos on sinänsä merkityksetön, että työehtosopimuksiin tuota ei tulla ikinä saamaan. Sen verran kovaa jäärää on AY-liikkeiden johdossa, ettei tuota sinne kirjata. Lähes kaikki ovat jonkun työehtosopimuksen piirissä.

Muuten ohjelma on odotetun kaltainen ja varmistaa vasemmiston voiton seuraavissa vaaleissa. Kansan enemmistö ei tästä tule tykkäämään.
 

Analyzer

Jäsen
Tunnin junalle kääntyy kyllä peukku alaspäin. Hintaansa nähden järjetön investointi. Tämä lienee vahvasti Kokoomuksen käsialaa, jolle Varsinais-Suomi on vahvaa aluetta ja puheenjohtajan kotiseutua.
Jäämerenrata olisi ollut järkevämpi.

Ihme ulinaa tästä ensimmäisen saikkupäivän palkattomuudesta. Ruotsissa tämä on vähentänyt sairaspoissaoloja. Vaikka se ei niin tekisikään, niin näen tämän vain hyvänä asiana. On vain ja ainoastaan oikein, että kustannuksia työnantajalta siirretään myös palkansaajalle. Onhan tämä pohjoismainen malli vähän vinksahtanut, että työnantajan pitää maksaa tekemättömästä työstä palkkaa.Tämä on ihan reilu kuljetus oikeudenmukaisempaan suuntaan. Rohkea veto tehdä tällainen todella epäsuosittu päätös.
 

BaronFIN

Jäsen
Mielenkiintoinen vaatimus julkisissa hankinnoissa vaade 10% omistusosuudesta hankittaessa palveluita inhouse-yhtiöiltä.

Itse allekirjoittanut toimii kahdeksan hyvinvointialueen potilastietojärjestelmän pääkäyttäjänä ja olemme saaneet valtakunnallisella tasolla skaalattua palveluna tasalaatuisiksi eri hyvinvointialuieilla yksikkökustannuksen ollessa 30% pienempi kuin pörssiyhtiöillä joiden pitää laskea tuotto% ja osinko mukaan hintoihinsa.

Nyt jos mennään prikuulleen tämän vaatimuksen mukaan, niin meiltä ei enää suorahankinta palveluita ilman kilpailutusta, mutta inhouse-yhtiönä emme voi osallistua hyvinvointialueiden kilpailutukseen, koska siitä valitetaan jääviyden nimissä.

Vaikuttaa EK:n mittatilaustyöltä, vailla aitoa ymmärrystä miten edullisesti inhouse-yhtiöt oikeasti tuottavat kapasiteetti- ja ylläpitopalvelut.
 

BaronFIN

Jäsen
Tunnin junalle kääntyy kyllä peukku alaspäin. Hintaansa nähden järjetön investointi. Tämä lienee vahvasti Kokoomuksen käsialaa, jolle Varsinais-Suomi on vahvaa aluetta ja puheenjohtajan kotiseutua.
Jäämerenrata olisi ollut järkevämpi.

Ihme ulinaa tästä ensimmäisen saikkupäivän palkattomuudesta. Ruotsissa tämä on vähentänyt sairaspoissaoloja. Vaikka se ei niin tekisikään, niin näen tämän vain hyvänä asiana. On vain ja ainoastaan oikein, että kustannuksia työnantajalta siirretään myös palkansaajalle. Onhan tämä pohjoismainen malli vähän vinksahtanut, että työnantajan pitää maksaa tekemättömästä työstä palkkaa.Tämä on ihan reilu kuljetus oikeudenmukaisempaan suuntaan. Rohkea veto tehdä tällainen todella epäsuosittu päätös.
Itse aikanaan suuhygienistinä sairastin neljästä viiteen flunssaa kalenterivuoden aikana kun sain jokaiselta kullanmussu räkänokalta jokaisen mahdollisen viruksen mitä maassa kulki.

Nyt ICT alalla edellinen saikkupäivä neljän vuoden takaa. Teamsissa ja etätöissä ei lentsut lentele.

Mutta kait olin suuhygienistinä yksi motivaatiolaiskimus eli ihan oikein kyseiselle ammattikunnalle.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Milloin ministerisalkut jaetaan? Itse hallituksesta sen verran, että en ala vittuilemaan pelkän ohjelman perusteella. Katotaan nyt ensin että mitä saavat aikaan ja mitä nuo tulevat muuutokset todellisuudessa aiheuttaa. Jäitä hattuun muillekin.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
"Tunnin junan" merkittävin hyöty ei mielestäni ole tuo n. 40 minuutin matka-ajan lyhennys Helsingistä Turkuun, vaan se että tuosta tulee Vihdistä, Lohjalta, Veikkolasta ja muualta noin 100 000 ihmistä lisää Uudenmaan raideliikenteen piiriin. Tuo on merkittävää, ja tuon vuoksi jonkinlainen peukku projektille.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Mielenkiintoinen vaatimus julkisissa hankinnoissa vaade 10% omistusosuudesta hankittaessa palveluita inhouse-yhtiöiltä.

Itse allekirjoittanut toimii kahdeksan hyvinvointialueen potilastietojärjestelmän pääkäyttäjänä ja olemme saaneet valtakunnallisella tasolla skaalattua palveluna tasalaatuisiksi eri hyvinvointialuieilla yksikkökustannuksen ollessa 30% pienempi kuin pörssiyhtiöillä joiden pitää laskea tuotto% ja osinko mukaan hintoihinsa.

Nyt jos mennään prikuulleen tämän vaatimuksen mukaan, niin meiltä ei enää suorahankinta palveluita ilman kilpailutusta, mutta inhouse-yhtiönä emme voi osallistua hyvinvointialueiden kilpailutukseen, koska siitä valitetaan jääviyden nimissä.

Vaikuttaa EK:n mittatilaustyöltä, vailla aitoa ymmärrystä miten edullisesti inhouse-yhtiöt oikeasti tuottavat kapasiteetti- ja ylläpitopalvelut.

Poikkeuksia varmasti on. Pointti uudistuksessa on siinä, että esim kunnat ovat voineet ohittaa hankintalain ostamalla mitättömän osuuden toimittajasta. Yksi surullinen esimerkki on Helsingin kaupungin käyttöönottama Sarastia-järjestelmä. Taustalla on tosin se, että kukaan ei johtanut hanketta, kukaan ei vastannut mistään eikä kenelläkään ollut kokonaiskäsitystä, miten tulee toimia.

Näin suuria hankintoja ei tule kiertää ilman kilpailutusta. Kun muutaman kunnan pääosin omistamalla yhtiöllä ei ole riittävää osaamista ja toimituskykyä, ei helvetissä sen etuja tule ajaa hankintalaki ohittaen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Jos miettii puhtaan taktisesti niin sanoisin, että vasemmisto on todennäköisesti aika riemuissaan - työelämäuudistuksilla tullaan lyömään PS:ää kuin vierasta sikaa. Vihreät ovatkin sitten hankalammassa välikädessä, periaatteessa voisivat olla pääosin tälläisessä hallituksessa. Ilmastotoimista varmaan tekevät heinää ja maahanmuutosta, mutta joutunevat odottamaan varsinaisia iskun paikkoja hieman pidempään. Kepu jäänee katsomaan miten tukialueilleen käytännössä käy, miten esim. heikoimpia sotealueita tuetaan, minne infrainvestoinnit suuntautuvat jne.

Sotemenot ovat tietty aikapommi, niiden kasvua ei varmasti ihan tarkasti pystytä ennakoimaan ja sieltä voi paljastua vieläkin suurempia paineita kuin mitä on ajateltu. Helppoa ei hallituksella tule olemaan, mutta suhdanteiden kääntyminen kyllä auttaisi paljon. Mielenkiintoisia aikoja tulossa!

Mutta ei ole sellaista hurmahenkeä nyt, kun oli Sipilän aloittaessa, kuin olisi ihminen suviseuroissa ollut... Vaan Orpon ohjelma kuulostaa maltilliselta ja järkevältä, toteutettavissa olevalta.
 

Jeffrey

Jäsen
yksikkökustannuksen ollessa 30% pienempi kuin pörssiyhtiöillä joiden pitää laskea tuotto% ja osinko mukaan hintoihinsa.

Voin paljastaa, että ei pörssiyrityksissä hinnoitella näin. Ei sitten ollenkaan.

Edit: Ja esimerkiksi terveydenhuollossa pörssiyhtiön tarvitsee tuottaa sama palvelu 30% halvemmalla kuin julkinen puoli. Sisältäen pääoman tuoton, mahdolliset osingot yms.
 
Viimeksi muokattu:
"Tunnin junan" merkittävin hyöty ei mielestäni ole tuo n. 40 minuutin matka-ajan lyhennys Helsingistä Turkuun, vaan se että tuosta tulee Vihdistä, Lohjalta, Veikkolasta ja muualta noin 100 000 ihmistä lisää Uudenmaan raideliikenteen piiriin. Tuo on merkittävää, ja tuon vuoksi jonkinlainen peukku projektille.

Tästä muuten puhutaan todella vähän. Ettei vain kävisi niin, että alussa asemat, mutta hetikohta "hidastavat liikaa, ohi vaan". Kuten rantaradalla Kirkkonummi, Siuntio ym.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Orporata toteutetaan aivan varmasti. Mutta jos muut hankkeet saavat sitä enemmän, parempi edes se. Ja jos tieinfra unohdetaan kunnon lisäyksiltä, miten Kok ja PS ovat miettineet? RKP ei halua kasitien investointeja? No, en heti usko, että unohdetaan.

Tarkoitin, että toivon mukaan tuo kokonaan uusi rata Helsingin ja Tampereen välillä unohdetaan, koska se on sikahintainen ja erittäin monelta kantilta haitallinen, kuten lukuisat asiantuntijat sekä mainitut minsteriöt ovat tuoneet selkeästi ilmi. Eli päärataan suuntautuvat resurssit nykyisen linjauksen perusparannukseen sekä lisäraiteisiin sille. Pääradan toimivuus on koko maan logistiikan, huoltovarmuuden ja henkilöliikenteen kannalta avainasemassa.

Ihme ulinaa tästä ensimmäisen saikkupäivän palkattomuudesta. Ruotsissa tämä on vähentänyt sairaspoissaoloja. Vaikka se ei niin tekisikään, niin näen tämän vain hyvänä asiana. On vain ja ainoastaan oikein, että kustannuksia työnantajalta siirretään myös palkansaajalle. Onhan tämä pohjoismainen malli vähän vinksahtanut, että työnantajan pitää maksaa tekemättömästä työstä palkkaa.Tämä on ihan reilu kuljetus oikeudenmukaisempaan suuntaan. Rohkea veto tehdä tällainen todella epäsuosittu päätös.

En tiedä, onko kovin järkevä linjaus. Jos työnantajat lähtevät sitä laajasti toteuttamaan, tarkoittaa tämä eritoten influenssakausien aikana suurempia sairaspoissaolopiikkejä ihmisten mennessä sairaana duuniin. Koronan myötä lisäksi opimme aika hyvin, että on fiksua ihan kaikkien - työnantajan, työkavereiden, työkaverien mahdollisesti riskiryhmiin kuuluvien läheisten sekä itsensä - kannalta olla menemättä töihin pärskimään ja köhimään. Tämä linjaus on täsmälleen päinvastainen näiden oppien kanssa.

Itse olen ollut tosin pelkästään vastuullisissa organisaatioissa duunissa, joissa pomot pakottavat sairaana töissä olevat himaan lepäämään.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
En jaksa sen enempää perehtyä nyt, mutta yksi "uudistus" on ainakin aivan perse edellä puuhun sektoria.

Aiotaan lopettaa työmarkkinatuen/peruspäivärahan 300€ suojaosa. Ei minkään valtakunnan järkeä ole tässä toimessa. Kaunis tavoite on saada jokaiselle osa-aikaiselle kokoaikainen työ ja samalla niputetaan yhteen kaikki osa-aikaisia käyttävät alat.

Tämä on se uudistus jota itse olen pelännyt eniten ja joka minunkin mielestäni on todella syvältä suolesta.

Korona-aikaan suojaosaa korotettiin väliaikaisesti 500 euroon ja se olisi ehdottomasti pitänyt jättää sille tasolle. Tämä tekisi lyhyidenkin keikkatöiden vastaanottamisesta kannattavampaa ja motivoisi ihmisiä töihin. Se jos mikä olisi rahaa joka maksaisi itsensä takaisin.

Suojaosan poistoa on kuitenkin perusteltu sillä että se estää ihmisiä siirtymässä täysipäiväisiin töihin. Vittu se mitään estä mikäli täysipäiväisiä töitä vaan on tarjolla. Mutta monella alalla näin ei kuitenkaan ole vaan toimeentulo pitää raapia kasaan pätkätöiden ja työttömyyskorvausten yhdistelmällä.

Todella kurjistava uudistus joka todellakin tulee vaikeuttamaan monen ihmisen elämää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös