Petri Matikainen HIFK:n päävalmentajaksi

  • 890 256
  • 2 124

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Itse ainakin diggaan Petun tyylistä, tai ainakaan en näe siinä mitään valittamisen arvoista. Kaikkein ihmeellisintä on, että osa kannattajista pistää Hirson säälittävän kauden Petun piikkiin.

Minä näen.

1) Lundellin itsepäinen peluuttaminen alkukaudesta, vaikka rantapallokin oli liian pieni kiinniotettavaksi.

2) Liivikin siirto Kouvolaan ja jonkun Iivo Hokkasen ottaminen tilalle.

3) Jokelan ja Söderholmin itsepäinen peluuttaminen yhdessä

4) Edelleen ollaan aivan kusessa, jos vastustaja osaa prässätä pakkeja ja tulee kahdella miehellä kiinni. Ei ehditä alta pois.

5) pelin kääntäminen, vastahyökkäykset, nopeat hyökkäyksiinlähdöt valovuoden Nokan pelikirjaa jäljessä. Matikaisen tavaramerkki on pakitella oman maalin taakse ja jos vastustaja osaa tämän pelata oikein, niin omassa päässä ollaan jatkuvasti kusessa ja lopulta pelit hävitään pitkälti juuri tähän.

6) Hirson koirankoppi ja Redenbachin heittäminen suoraan Kimin tilalle. Reden olisi voinut ajaa aivan hyvin sisään ensin nelosessa ja antaa sille yv-aikaa, tästä yv-puolestahan miestä oli kehuttu. Voittavaa joukkuetta ei vaihdeta ja nyt Petu meni rikkomaan kakkoshyökkäysketjun aivan turhaan. Mikelle pitäisi antaa nyt hieman lepoa, joten Redeä olisi aivan hyvin voinut kokeilla parin pelin jälkeen myös ykkösessä Miken tilalla. Sitten näyttöjen mukaan, joko hän tai Hirso katsomoon poppareita syömään.

Nimimerkiltä BOL erinomainen kirjoitus Petun järjenjuoksusta. Onko kyseessä pomo, joka vapaasti lainaten "ei uskalla palkata itseään fiksumpia alaiseksi?"

Todetaan vielä loppuun sen verran, että tällä materiaalilla Petun on vietävä HIFK mestariksi, muussa tapauksessa hän on epäonnistunut. Mitään selityksiä on turha edes yrittää keksiä.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hirso on ansainnut paikkansa nelosessa, joten ei sinne kahta sentteriä mahdu. Itse toivon/uskon, että Redenbachille annetaan "ylhäällä" about 5 peliä aikaa antaa näyttöjä, ja jos näytöt ovat tasoa Hirso, saattaa kutsua koirankoppi tai kenkä.

Itse ainakin diggaan Petun tyylistä, tai ainakaan en näe siinä mitään valittamisen arvoista. Kaikkein ihmeellisintä on, että osa kannattajista pistää Hirson säälittävän kauden Petun piikkiin.

Amen, veljeni Paska. Kuin omasta suusta.

Mua kummastuttaa täällä kytevä(jonkun helvetin hyvin nimeämä!) 'Lunkka'-adoptio-ilmiö. Ymmärrän pelaaja-fanituksen mutta joillekin se tuntuu olevan tärkeämpää kuin HIFK:n menestys. En nimeä tai yksilöi ketään. Komppaan sen sijaan Stigua.

Miksi Hirso on jatkuvasti ansainnut 'vielä sen yhden näytönpaikan'? Montako peliä sille pitää antaa vielä anteeksi? Tai sanotaan/lähestytään näin; missä vaiheessa voidaan olettaa Hirson pelin aukeavan sille tasolle mitä HIFK häneltä velvoittaa? Pleijareiden toka vikassa matsissa?

HIFK on enemmän kuin duunipaikka mutta samat säännöt mun tietääkseni pätee sielläkin kuin muualla: tulos tai ulos. Jos homma ei natsaa niin se ei sitten natsaa. Muistan lukeneeni kauden alkuvaiheilla miten Petu oli treeneissä ottanut Kimin käsittelyyn ja harjoitellut kahdestaan mm. pelin avausta omasta päästä kun Hirsolla ei homma skulannut peleissä. Tod.näk. muut tämän olivat jo tajunneet ja näyttäneet osaavansa. Hirso ei mutta sai erityisopetusta. Vai onko tämä tyhmän ihmisen käytöstä, dear BOL? <- ei vittuilua/provoa vaan rehellinen kymysys.

HIFK on jo kärsinyt aikatavalla Petun systeemin sisäänajosta mutta jokainen järkevä lätkää seuraava tajuaa että tämä on helvetin usein se keissi kun vanha lähtee ja uusi tulee. Lisänä kärsimysnäytelmää voitaisiin sanoa ettei Hirso ole suinkaan se ainoa joka 'kärsii'. Vai onko Jokela siis itsessään vaan ihan paska mutta Hirso väärinymmärretty nero? En usko tähän tai ainakaan erottele näin rankasti pelaajia. Miten peruspakkienperuspakki Mikko Kurvinen pelaa helvetin hyvää 'omaa' lätkäänsä mutta the äijä Kanki oli alkukaudesta susipaska? Petun syytä, jumalauta! Eiku.

Hirson lukosta tai vaikeuksista sen enempää mesoamatta itse tunnustaudun tässä vaiheessa neutraaliksi miehen kohdalla. Vaadin vain niitä näyttöjä mutta ei niitä ole tullut. Muutama peli 'ok tasoa tai sinne suuntaan' tässä viimeaikoina ennen Reddiksen tuloa? Ei riitä mulle, ei helvetissä. Kyseessä on kuitenkin HIFK:n 2:s(oletuskohtaisesti) sentteri. Se, että Hirso on tipahtanut hierarkiassa neloseen tai filaan on loppumetreillä miehen oman pelin surkeutta. Voidaan myös ajatella näin: eikö olisi aika lopettaa tuo tuskailu ja päästää Kimi sitten menestymään vaikka muualle? Siis niin kuin äijän itsensä puolesta ajatellen? Hyväksytään ettei se enää natsaa(tällä kaudella ainakaan) meidän logon alla ja case closed.

Pakansekoituksesta...mä näen asian mielummin niin(kuten mm. E.Seppänen) että HIFK/Petun mitta tuli täyteen. Kanisteria tässä jahdataan eikä Hirson heräämistä(mitä kyllä on odotettu jo hyvä tovi). Jos Hirso tiputetaan ulos pakasta ja keväällä heilutaan Kanisterin kanssa niin ei kai kukaan vuodata kyyneliä siksi että yksittäinen pelaaja ei ole mukana hommassa kun ollaan maalissa? Redenbachin tasosta ei varmuutta tiedetä mutta jälleen kerran HIFK reagoi kun koneistossa köhi tärkeä osa. Aivan kuten Fernholmin, Endraksen ja Pesosen kohdalla.

Lopuksi: Mulle kelpaa helvetin hyvin että Kimi heräisi kohta entiseen loistoonsa! Jumalauta, tulihan sitä nimeä hehkutettua kun soppari julkaistiin ja ihailtua paperilla meidän senoja. En kuitenkaan usko tähän enkä todellakaan aio hyväksyä sitä että Hirsoa vedetään perässä kuin kivirekeä jos homma ei toimi. Ammattimaisuutta tässä kuulutetaan. Petu on the Coach ja hänen pillin mukaan tanssitaan nyt, halusi sitä osa tai ei. Yksi kakkos-kolmossentterin epäonnistunut kausi on siinä majavan kusta kun jahdataan Kanisteria suu paskaa täynnä.
 

Ioota Rhoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Broad Street Bullies
Miksi Hirso on jatkuvasti ansainnut 'vielä sen yhden näytönpaikan'? Montako peliä sille pitää antaa vielä anteeksi? Tai sanotaan/lähestytään näin; missä vaiheessa voidaan olettaa Hirson pelin aukeavan sille tasolle mitä HIFK häneltä velvoittaa? Pleijareiden toka vikassa matsissa?

Ilman muuta, Petu on the Coach ja hänen pillin mukaan tanssitaan nyt.

En tiedä oliko tämä vastaus joidenkin muiden viesteihin ja vienkö nyt keskustelua väärään suuntaan, mutta jatketaan tuosta Jokela esimerkistä...

Mitä mieltä sinä olet? Jokelalta odotettiin paljon. Aika kauaksi on jäänyt. Onko Hirso siis itsessään vaan ihan paska, mutta Jokela väärinymmärretty nero?

Ja jos mielestäsi Jokela ei kannata heittää mäkeen, niin miksi Jokela on ansainnut 'vielä sen yhden näytönpaikan'? Montako peliä sille pitää antaa vielä anteeksi? Tai sanotaan/lähestytään näin; missä vaiheessa voidaan olettaa Jokelan pelin aukeavan sille tasolle mitä HIFK häneltä velvoittaa? Pleijareiden toka vikassa matsissa?

Minä näen Jokelan ja Hirson tilanteen täsmälleen samanlaisena. Kumpikin pelanneet huonosti. Kumpikin jäänyt kauaksi odotuksista, mutta odotukset kannattaa tässä vaiheessa kautta unohtaa. Ainoa, jolla on merkitystä on, VOIKO heistä olla hyötyä keväällä. Kummankin kohdalla vastaan kyllä. IFK:n kannattaa pitää miehet, eikä missään nimessä kannata antaa vastustajalle.

IFK:lla on tavalliseen duunipaikkaan nähden sellainen erikoisuus kuin takaraja, jonka jälkeen ei voi hankkia uusia työntekijöitä, vaan homman on toimittava niillä joita on. Tuon takarajan lähestyessä ei ole merkitystä mikä työntekijän oletuskohtainen rooli on. Ei ole merkitystä paljon hänelle maksetaan tai mitä hän on tehnyt aikaisemmin. Ainoa millä on merkitystä on voiko hänestä olla hyötyä takarajan jälkeen. IFK:n tapauksessa mikäli Redenbach tulee takarajan jälkeen olemaan varmasti parempi kuin Hirso, mikäli IFK:lle ei takarajan jälkeen tule yhtään loukkaantumisia keskushyökkääjä osastolle ja mikä Hirson päästäminen vastustajan leiriin tulee varmasti hyödyntämään IFK:ta enemän kuin esimerkiksi istuttaminen katsomossa, niin OK. Hyväksytään, ettei enää natsaa meidän logon alla ja case closed. Aika helvetinmoisa ennustajan lahjoja ja riskinotta tarvitaan kuitenkin tuohon skenarioon.

Pidetään nämä miehet takarajalle asti. Annetaan reilu mahdollisuus kilpaila pelipaikasta ja ajasta. Katsotaan sitten. Kuka sitten tiputetaan ulos pakasta on ihan sama. Ei kukaan vuodata kyyneliä siksi että yksittäinen pelaaja ei ole mukana hommassa kun ollaan maalissa.
 

strava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minkälaisen viestin Matikainen antaa Hirschovitsille, kun lähtökohtaisesti "tuon tason" Redenbach pääsee heti kokeilemaan Pesosen ja Somervuoren keskellä? Minkä viestin Matikainen antaa Redenbachille, kun hänelle heti isketään ekassa pelissä kovat luut laidoille?
Eiköhän se viesti ole, että sä Hirso alat olla näyttösi näyttänyt. Minkälaisen viestin Hirso näyttää muulle jengille ykkösen/kakkosen senana olemalla jatkuvasti pelin ulkopuolella ja oikaisemalla ensimmäisenä selkänsä, kun ei kulje?
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ioota Rhoo: Hienoa keskustelua ja ihan asiallisia pointteja sulla!

Mun mielestä Jokela tippuu(näillä näytöillä), siinä vaiheessa kun molemmat Melart+Kanki ovat pelikuntoisia, katsomoon ainakin 2-3 pelin ajaksi. Tuolloin tsiigataan Kangen taso, Ilarissa me tiedetään jo mitä saadaan(ja mitä nyt kaivataan piru vie). Sitten vaan paremmat jatkaa ja jos Kanki möhlii niin kyllähän sitä Jokelaa taas voidaan kokeilla. Kyllä, Jokela on mielestäni ollut puolustajana aivan yhtä paska kuin Hirso hyökkääjänä. Molemmat muuten tullu Timråsta, hmm...?

Jokelaa ei kannata heittää mäkeen koska HIFK on jo hommannut yhden kovan pakin, tietysti jos oltaisiin saatu Halkidis vol 2/saadaan vielä niin sitten. Lähe menee ku pääset. Realistisesti ajatellen näinhän ei käy ja sitäpaitsi tuo myöhemmin mainitsemasi loukkaantumis/kierrätys aspekti on ihan validi tässä kohtaa. Palaan kohta siinä mielessä myös Hirsoon. Pointtina se, että Jokelaahan pelutetaan nyt siksi ettei ole parempaa laittaa kehiin. Silfver olisi muuten kiva nähdä vielä ja siksi antaisin sille pari matsia ja lepuuttaisin Jokelaa. Joo, eri kaliiberia mutta näin pikku-ot:nä.

Voiko sekä Hirsosta että Jokelasta olla hyötyä keväällä? Totta munassa. Jos meiltä tippuu sena niin avot, ei kun Hirsoa jäälle. Homman nimi olikin se, ja pahoitteluni jos en sitä osannut oikein kirjoittaa, että Hirso ei tällä hetkellä ansaitse neloskenttää parempaa paikkaa, jos nyt edes sitäkään. MG kun tulee niin tällä hetkellä pölkyllä on nimenomaan Hirso. Samoin kuten Jokela kun Melart+Kanki palaa. Voidaan tietysti vetää rotaatiota myös Kimin kohdalla, näin tekisin itsekin mikäli HIFK ei sitten hankkiudu hänestä eroon. Käsi sydämellä voin sanoa kyllä että Hirson takana tällä hetkellä on vain Piiparinen senttereistä, Reddiksestä on paha vielä sanoa mitään. MaG pystyy vetämään laidalla, mites tuo uusin tulokas? Hirsosta ei siinä mestalla ole mitään hyötyä.

Pidetään ukot vaan vaikka loppuun asti. Laitetaan kuitenkin parasta ns. päälle joten tällä hetkellä on täysin oikeutettua ja perusteltua että Hirso on siinä kohtaa hierarkiaa missä on. Itse tekisin muuten nyt niin, että pakkolepuuttaisin MG:tä seuraavat 2-3 matsia ja menisin:

Kibe-PW-Nyholm
Eero-Hirso-Pesonen
Raju-Reddis-MaG
Pöysti-Liivik-Åsten

Fernholm-Söde
Kurvi-Kousa
Melart-Jokela/Silfver

esimerkiksi näin. Sitten katotaan taas kun MG on levännyt mihin laitetaan Hirso i.e miten on mennyt.
 

Ioota Rhoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Broad Street Bullies
Red Machine: Joo, ajattelinkin, että suhtaudut asiaan aika kylmän viileesti fakta pohjalta. Eipä minulla ole juuri lisättävää tuohon viestiisi.

Matikaisesta kuitenkin sen verran, että uskon / luulen / arvaan / minulla on sellainen kuva, että mies on huomattavasti "tunteellisempi" valmentaja kuin Jalonen. Hän ottaa jääkiekon henkilökohtaisesti ja haluaa muodostaa pelaajiin luottamussuhteen, joka perustuu muuhunkin kuin pelkästään suorituksiin jäällä. Siis tämä kaikki verrattuna Kari Jalosen tapaiseen laskelmoivaan kylmään suorittajaan. Matikainen on pomo ja hän valitkoon joukkueeseensa miehet joihin luottaa.

Josta päästään siihen, että kaiken tuon Hirso/Jokela näpyttelyn jälkeen, jos minun pitäisi lyödä vetoa veikkaisin, että Matikaisella ja Hirsolla ei homma toimi ja on suoritukset jäällä sitten millaisia hyvänsä, tiukassa paikassa Matikainen pistää jäälle pelaajia, joihin luottaa. Piiparinen saattaa hyvinkin vielä saada peliaikaa, jopa ilman loukkaantumisia ja Hirso lähtö on todella lähellä, kirjoitetaan tuollaisen siirron typeryydestä keskustelupalstalle kuinka paljon tahansa.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuonne Redenbachin omaan ketjuun jo laitoinkin, mutta pointtaan nyt tännekin, että tammikuun loppuun on vain neljä viikkoa aikaa. Redenbach oli mahdollisen tulevan roolinsa ja rajallisen näyttöajan johdosta pakko laittaa tuleen heti.

Ymmärrän Petua vieläpä siinäkin, että kaikenlaisia metodeja oli syksyllä pakko käyttää. Joukkue piti ottaa haltuun. Vaikka sitten pahalla, jos ei hyvällä onnistu.

Pelikirjasta en loihe lausumahan mitään :)
 

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miksi Hirso on jatkuvasti ansainnut 'vielä sen yhden näytönpaikan'? Montako peliä sille pitää antaa vielä anteeksi? Tai sanotaan/lähestytään näin; missä vaiheessa voidaan olettaa Hirson pelin aukeavan sille tasolle mitä HIFK häneltä velvoittaa? Pleijareiden toka vikassa matsissa?
Ne kolme matsia joulun jälkeen, kun Pesonen-Hirso-Somervuori oli kasassa:
Pesonen 2+2=4 +8
Hirso 1+1=2 +4
Somervuori 2+1=3 +5
Mun mielestä me löydettii koostumus, joka toimi ainakin kolmen matsin verran. Tästä syystä pidin vähän outona, että Redenbach laitettiin samantien kovaa vastusta vastaan kakkosen keskelle.
Pidetään ukot vaan vaikka loppuun asti. Laitetaan kuitenkin parasta ns. päälle joten tällä hetkellä on täysin oikeutettua ja perusteltua että Hirso on siinä kohtaa hierarkiaa missä on. Itse tekisin muuten nyt niin, että pakkolepuuttaisin MG:tä seuraavat 2-3 matsia ja menisin:

Kibe-PW-Nyholm
Eero-Hirso-Pesonen
Raju-Reddis-MaG
Pöysti-Liivik-Åsten
Tästä täysin samaa mieltä. Antaisin kyllä ehkä MaGillekkin pari matsia huiliaikaa, kun kaveri on kuitenkin vasta 18, eikä fysiikka välttämättä kestä samalla tavalla, kuin huipuilla.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Eiköhän BOLin ihmettelemä viesti Hirsolle ole aika selvä. Ihmettelen suuresti jos mies on HIFKissä siirtoajan jälkeen.
 

Fordél

Jäsen
Minä näen.

2) Liivikin siirto Kouvolaan ja jonkun Iivo Hokkasen ottaminen tilalle.

No näin jälkikäteen katsottuna niin ovatko Simon otteet parantuneet lainapestin jälkeen? Alkukaudesta valiteltiin, että Simolla ei ihan peli kulje ja asennekaan ei ole ihan edellisten kausien tasolla. Lainapestin jälkeen pelaaminen on parantunut ja nyt Liivik pelaa hyvää kiekkoa. En näe aihetta kritiikkiin.

Todetaan vielä loppuun sen verran, että tällä materiaalilla Petun on vietävä HIFK mestariksi, muussa tapauksessa hän on epäonnistunut. Mitään selityksiä on turha edes yrittää keksiä.

Mestaruuden voittaminen ei ole todennäköisempää kuin se, että mestaruus jää saavuttamatta. Todennäköisemmin sen nappaa joku muu. Toki HIFK:lla on siihen yhdet parhaista mahdollisuuksista. Nokankin kanssa näitä lauseita kuuli ja potkuja annettiin kun mestaruutta ei ihan heti tullutkaan. Nytkö pitäisi tehdä Petun kohdalla samoin? Ei, pitää katsoa isompaa kokonaisuutta ja olla pitkäjänteisempi. Näen, että mitallin nappaaminen on jo ihan hyvä suoritus heti ensimmäisellä HIFK-kaudella ja siitä on hyvä jatkaa kohti mestaaruutta. Suunta on koko ajan oikea ja toiminta kehittyy. Niin kauan kun se on näin niin antaa Petun tehdä työtään.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Näen, että mitallin nappaaminen on jo ihan hyvä suoritus heti ensimmäisellä HIFK-kaudella ja siitä on hyvä jatkaa kohti mestaaruutta. Suunta on koko ajan oikea ja toiminta kehittyy. Niin kauan kun se on näin niin antaa Petun tehdä työtään.

Jos neljän sakissa ollaan niin itse olen tyytyväinen. Petu on kumminkin vasta ensimmäistä vuotta IFK:ssa ja valmentajan vaihtuminen on iso juttu, vaikka sitä aina välillä vähätellään. Eteenpäin ollaan menty koko ajan, sen kertoo sarjataulukkokin ja varmasti ensi kaudella IFK on vahvempi kun valmennus on tuttu ja sen opit on mennyt perille, uusien pelaajienkin on helpompi tulla joukkueeseen.

Toki tämä jengi on nyt semmoinen porukka, millä mestaruus on todellakin mahdollinen. Jos keväällä IFK on vireessä, nostellaan varmasti Nordiksella kannua, vaikka vastaan tulisikin joku kolmikosta Kalpa, Tepsi tai Ässät.
 

Stigu

Jäsen
Mikä logistiikka :D?

On käynyt äärimmäisen selväksi, että Kim Hirschovits on sun silmissäsi suuri saatana, joka on itse oman kuoppansa kaivanut ja kun sinne nyt on tipahtanut, pysykööt siellä. Ihan sama, vaikka kuinka yrittää nousta sieltä ylös, tärkeämpää on, että Petri Matikainen kurkkaa aina välillä kuoppaan, jeesaa pikkuisen, mutta sitten taas pudottaa takaisin alas. Ihan kaikella kunnioituksella, mutta otapa sinäkin se pääsi pois perseestä ja katsele maailmaa hieman toisenlaisin lasein.
No huh, ilmankos meikäläisen maailma onkin ollut niin pimeää- pääni on ollut perseessä! Olen melko jäykkä henkilö, joten pääni ei ole varmaankaan ollut omassa perseessäni, vaan jonkun toisen perseesssä. Tälle toiselle henkilölle esitän pahoitteluni (Tai siis toivon, että kyseessä on ollut henkilö, eikä esim. mastodontti).

Ja logistisesti ajateltuna Hirso EI ole meikäläisen silmissä suuri saatana, vaan tyhjä arpa. Veli Puna-Paska (RM) tuossa yllä jo kiteyttikin omat fiilikseni, mutta yhteenvetona:

1. Runkosarja ja sen yksittäiset pelit EIVÄT tähtää pelkästään voittamiseen, toki sekin on kivaa. Runkosarjan päälimmäisenä tarkoituksena on se, että joukkue on iskussa, ja hyvissä asemissa, kun oikeat pelit alkavat. Tämä on päävalmentajan vastuulla.

2. Joukkuetta johtaa päävalmentaja. Jos päävalmentaja haluaa käsitellä kaikkia pelaajia tasapuolisesti, niin joukkueen ja jokaisen yksittäisen pelaajan on siihen sopeuduttava. Itse ainakin diggaan (ja diggaisin pelaajana) siitä, että yksikään pelaaja ei saa eri-oikeuksia. Esimerkkinä: Jos henkilö on pelannut puolet runkosarjasta ala-arvoisesti, tulee jossain vaiheessa vastaan se hetki, jolloin valmentajan pitää miettiä, onko pelaaja ns. tyhjä arpa.

3. Joukkueen suorituksen yksittäisissä peleissä ja kaikkien yksittäisten pelaajien suorituksen voi tietysti pistää päävalmentajan piikkiin. Kuitenkin, jos joukkue pelaa keskimäärin hyvin, ja sieltä löytyy n.15 kpl normitasolla pelaavia pelaajia, on hieman epälogistista pistää yksittäisen pelaajan alisuorittamista valmentajan piikkiin.
 

choose_life

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
1) Lundellin itsepäinen peluuttaminen alkukaudesta, vaikka rantapallokin oli liian pieni kiinniotettavaksi.

2) Liivikin siirto Kouvolaan ja jonkun Iivo Hokkasen ottaminen tilalle.

3) Jokelan ja Söderholmin itsepäinen peluuttaminen yhdessä

4) Edelleen ollaan aivan kusessa, jos vastustaja osaa prässätä pakkeja ja tulee kahdella miehellä kiinni. Ei ehditä alta pois.

5) pelin kääntäminen, vastahyökkäykset, nopeat hyökkäyksiinlähdöt valovuoden Nokan pelikirjaa jäljessä. Matikaisen tavaramerkki on pakitella oman maalin taakse ja jos vastustaja osaa tämän pelata oikein, niin omassa päässä ollaan jatkuvasti kusessa ja lopulta pelit hävitään pitkälti juuri tähän.

6) Hirson koirankoppi ja Redenbachin heittäminen suoraan Kimin tilalle.

Nimimerkiltä BOL erinomainen kirjoitus Petun järjenjuoksusta. Onko kyseessä pomo, joka vapaasti lainaten "ei uskalla palkata itseään fiksumpia alaiseksi?".

Yhdellä sanalla: on. Mikä oli tiedossa tai vähintään epäilyksissä esim. täällä alusta asti.
Muutamatkin insidentit ovat ikävästi vahvistaneet käsitystä siitä, että kun lusikalla on annettu, ei voi kauhalla vaatia. Koskee muitakin juttuja kuin tapaus Hirschovitsia, vaikka se onkin selvin indikaattori (ja oli myös ennakkoon helpommin arvattavissa). Kimi-boyn taas kannattaisi nyt ihan itsensä kannalta ottaa se loppukauden siirto Hämeeseen tms. vastaavaan paikkaan.
Ei Paskansyöjä potkuja saa tai edes ansaitse, mutta sadannen kerran: kiittäkää luojaanne siitä, että teillä on V. Peltonen. Ja nimenomaan henkisen puolen, joukkueen koossa pysymisen ja pelitavan edes jonkinlaisen tolkun viilaamisen osalta.

En tiedä, millaisena yli-ihmisenä Ville Peltosta pidetään, mutta Ville Peltonen on ihminen, joka on joukkuepelaaja viimeiseen asti. VP on myös pelaaja, joka antaa työrauhan valmentajalle. Ville on aikoinaan kilahtanut erittäin painavasti Summaselle, mutta teki senkin kahden kesken.

Nimenomaan. Ei siihen yli-ihmistä tarvita, että antaa ja jopa tuo sen työrauhan ja rauhoittaa muut silloinkin, jos valmentajalla on homman hanskassa pitämisen suhteen yksiä tai toisia vaikeuksia - mutta tällaiset pelaajat nyt vaan ovat aika arvokkkaita. Ei tosiaan sen kummempaa.
 
Viimeksi muokattu:

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kauniisti tiivistetty arvon täti. Juuri noinhan se meni myös minun silmissä. Ei HIFK:ssa mitään noitajahtia tai ihmispilkkaa(pl. tuomaista saa kiusata ihan avoimesti+salassa) harrasteta. Kyllä siellä jo Villekin olisi noussut ylös puhumaan jos Petu olisi ollut liian inhottava.

Petua on lätkäpiireissä kyllä ihan aiheestakin puhuttu pelaajaläheisenä valmentajana. Mm. blegissä aukaisi muutaman nuoremman pelaajan umpisolmut korvien välistä aikoinaan. Lisäksi on hehkuttanut täysillä meidän Melart+Liivik kaksikkoa ja kappas vaan, jätkät pelaa uransa parasta lätkää. On so far jalostanut PW:stä liigan sisällä parhaan kahdensuunnan senan(no sitä se jo kyllä olikin) ja nyt vielä nostattanut hyökkäyspään tehoja. Ai niin, tässä oli valkku ketä vihaa taitoa? Jep, ihan arpomalla päätyi Pesoseen ja Fernholmiin kun valittiin vahvistuksia. Sattumoisin molemmat on kuitenkin aika kovia taitonikkareita.

Saletisti on yrittänyt kaikkensa että saisi Kimistä ulos sen potentiaalin. Hirson luonne+'nyt vaan menee kaikki päin veetä' yhdistelmänä ei vaan ole ollut paras vaihtoehto. Siihen päälle vielä toipuminen kevään leikkauksesta(?) niin avot.

Turhaa dramatisointia JA:n tapaan täällä. Case closed ja kaikki on tyytyväisiä. Enkä ainakaan itse ole kuullut tai nähnyt että jengin moraali/motivaatio/ryhmähenki olisi kärsinyt pätkän vertaa kun Hirso lähti. Ehkä joku muu on?

Tämän Red Machinen kirjoituksen nappasin Kimin ketjusta, mutta koska seuraava kirjoitukseni koskee enemmän Petri Matikaista kuin Kim Hirschovitsia, siirsin sen tänne.

Ensimmäisessä kappaleessa kirjoitetaan siitä, ettei IFK:ssa harrasteta noitajahtia, mutta Tuomaista saa ja ilmeisesti pitäisikin kiusata avoimesti ja salassa. Anteeksi, mutta mitäköhän helvettiä? Miksi ketään pitäisi kiusata? Alkaa mennä tämä Tuomaisen dissaaminen jo aivan naurettavaksi. Oletan, että suurin osa tänne kirjoittavista on aikuisia ihmisiä, joten onko omassa itsetunnossa jotain häikkää, kun pitää alatyylisesti ja erilaisia naurettavia nimityksiä joukkueen pelaajasta käyttää, vai mitäh? Tuomainen on toki ollut pettymys, mutta ei kai hänkään nyt ihan noin henkilökohtaisia solvauksia ansaitse. Marginaalipelaaja, jonka pelaamisesta päättää valmentaja.

En usko, että IFK:n pukukopissa on Kimiä joukkueen edessä alistettu ja nöyryytetty, mutta se, että sanat, tarkoitus ja teot eivät kohtaa, on omalla tavallaan mitä karuinta vittuilua ja nöyryyttämistä. Mitä helvetin mieltä on kannustaa pelaajaa pistämään kaiken likoon jokaisena päivänä, kun valmentajan aikomus ei edes ole antaa reilua näyttöpaikkaa pelata omilla vahvuuksillaan? Kyllä siinä on vahvaa ulos savustamisen hajua, jos näyttöpaikka annetaan tuon tason pelimiehelle vasta silloin, kun ei ole vaihtoehtoja (MG:t Kanadassa ja Liivik pelikiellossa). Mitään "Hirson luonne nyt vaan on sellainen, ettei kestä vastoinkäymisiä"-höpinöitä on ihan turha jauhaa, koska koko kausihan oli hänelle yhtä vastoinkäymistä ja mitta tuli täyteen vasta tammikuun 7. päivä. Jo aiemmin olisi saanut siirtyä, jos olisi halunnut. Ei halunnut, vaan halusi yrittää, koska uskoi, että kyllä se lähtee ja pääsee näyttämään ja pelaamaan omilla vahvuuksillaan. Halusi menestyä IFK:ssa.

En tiedä, millaisena yli-ihmisenä Ville Peltosta pidetään, mutta Ville Peltonen on ihminen, joka on joukkuepelaaja viimeiseen asti. VP on myös pelaaja, joka antaa työrauhan valmentajalle. Ville on aikoinaan kilahtanut erittäin painavasti Summaselle, mutta teki senkin kahden kesken. Ja jos valmentaja on näennäisesti tukenut Kimiä kohti "Kimi tulee vielä"-tavoitetta, mitäpä joukkueen kapteeni voi asialle tehdä. Ja voihan se olla, että Ville itse kokee, että peli on ollut reilua, eikä koe, että joukkueen kapteenin valtuuksiin kuuluu moisiin asioihin puuttua. Niinhän tekee moni täälläkin. Itse vain olen eri mieltä. Oheinen linkki vie 14.10.2011 HIFK-KalPa- ottelun lehdistötilaisuuteen. Ajassa n. 5min. Petri Matikainen kommentoi Kim Hirschovitsin tilannetta. Jokainen voi itse katsoa, kuinka Matikainen ei pysty edes katsomaan kysymyksen esittäjään päin, vaan kiemurtelee penkissä. Loppuun legendaarinen "Kimi tulee vielä". Tasan 3 kk tuon haastattelun jälkeen Kimi pelaa KHL:ssä. Kyseisten 3 kk:n aikana Kimi on saanut treenattua fysiikkansa kuntoon, jossa toki olikin kauden alussa parantamisen varaa. Osin nilkan takia, osin muista syistä. Harmi vain, että tänä aikana todelliset näyttöpaikat IFK:ssa oli laskettavissa noin kahden käden sormin. Mutta eiköhän tämä Kimi-asia nyt ole tällä erää puitu, koska Kimi näyttää siirtyneen urallaan uuteen ja mielenkiintoiseen vaiheeseen.

Mitä tulee Petteri Wirtaseen, sanoisin, että PW:n viime vuosien valmentajista Matikaisella on ehkä kaikkein vähiten tekemistä Peran kehittymisen kanssa. PW kuului jo Jalosen luottomiehiin ja varmasti myös P-A:n reissusta jäi jotain käteen, unohtamatta Jukka Jalosta. Myös Liivik on vahvasti Jalosen aikana tasoaan nostanut heebo ja muistetaan, että Kojohan se Nelssonin aikanaan kasasi. Matikaisella on kestänyt jopa yllättävän pitkään ymmärtää tämän ketjun kemia ja se, että ovat yhdessä parempia kuin useimmiten erikseen. Toki Bobbyn loukkaantuminen ja Simon pelikiellot ovat tuoneet oman mausteensa ja aina ei ole ollut mahdollisuutta peluuttaa näitä yhdessä.

En sanoisi, että Matikainen vihaa taitoa, mutten suinkaan pidä Fernholmia tai Pesosta minään sulkana Petun hattuun, vaan kyllä nämä molemmat ovat luokkaa "valitsevat itse jenginsä". Ja IFK:lla nyt vain oli tarjota hyvä paketti ja mahdollisuus menestyä. Edes Nybari ei ollut mikään suuri visionääri hankkiessaan nämä veijarit. Sanoisin, että Matikainen varmasti arvostaa taitopelaajia, mutta hänen parhaat avunsa tulevat esiin hieman erilaisten pelaajien kanssa operoidessa. Jos nyt sallitaan vertaus Kari Jaloseen, joka itse edustaa älykästä taitopelaajaa, on ihan selvää, miksi Jalonen kykenee viemään taitopelaajia uudelle tasolle jo pelkästään oman pelaajauransa vuoksi. Ei se ole Matikaisen häpeä, vaan Jalosen vahvuus. Ei siinä sen kummempaa. Siksi valmennusryhmä pitää koota niin, että siellä on oikeanlaisia ihmisiä, jotka saavat toimia omilla vahvuuksillaan.

Petri Matikainen on pelannut kovilla panoksilla. IFK:n ja meidän kaikkien vuoksi toivon, että lopussa kiitos seisoo. Vaikken kaikkia tämän kauden osalta nähtyjä systeemejä hyväksykään, uskon, että meillä on Petun kanssa sama tavoite: pitää kannu himassa. Itse olisin tehnyt monta asiaa eri tavalla, mutta sillähän ei ole mitään merkitystä, koska en ole tulosvastuussa millään tavalla.
 

VSP73

Jäsen
Uudestaan 2012...

BOL on ilmeisen ytimessä. Kirjoittamassaan tekstissä on asioita, joista on erittäin vaikea olla eri mieltä. Matikaista on monien vaikea ymmärtää, vaikka näyttöä löytyy Bluesista lääkärin määräystä enemmän. Myös Leijonista (jonkin verran).

Minua hävettää suunnattomasti monien "jatkoajan asiantuntijoiden" uskomattoman sairaat kirjoitukset K. Jalosesta ja nyt Petusta. Voitaisiinko antaa työrauha? Vai onko niin, että tekstin laatijan ego vaatii ulospääsyään?

Maassamme on sananvapaus, mikä sinänsä hienoa. Vapaus tuo mukanaan myös vastuuta, jota kaikki eivät osaa/halua ymmärtää.

Kevät on alussa. Olemmeko me Jatkoajan tallaajat oikeasti valmiita odottamaan ja kestämään kutkuttavat välivaiheet? Välivaiheet, jotka on käytävä ennen pojan uudistamista.
 

Stigu

Jäsen
Minua hävettää suunnattomasti monien "jatkoajan asiantuntijoiden" uskomattoman sairaat kirjoitukset K. Jalosesta ja nyt Petusta. Voitaisiinko antaa työrauha? Vai onko niin, että tekstin laatijan ego vaatii ulospääsyään?
Mutta tämähän on juuri keskustelupalstan suola! Saa itse suoltaa ulos pahan/hyvän/jonkun olon sisältään, sekä näkee muiden mielipiteet!

Esim. BOL tuossa yllä toteaa (mikäli oikein ymmärsin), että:

- Kimin huonous oli Petun syytä
- Kimi on hyvä, Petu on paha
- KJ on hyvä
- pelaajien kehittyminen tällä kaudella on KJ:n anisota

En usko, että noilla mielipiteillä on esim. KJ:n, Petun tai Kimin elämään, fiilikseen tai työrauhaan mitään merkitystä. Itse en ole noiden mielipiteiden kanssa samaa mieltä , mutta kunnioitan silti BOLin kirjoituksia.

Lätkä ja erityisesti IFK herättää tunteita. Ja niin sen pitääkin olla.

.. mutta siis BOL:ille tiedoksi: Petu on hyvä, ei paha.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ensimmäisessä kappaleessa kirjoitetaan siitä, ettei IFK:ssa harrasteta noitajahtia, mutta Tuomaista saa ja ilmeisesti pitäisikin kiusata avoimesti ja salassa. Anteeksi, mutta mitäköhän helvettiä? Miksi ketään pitäisi kiusata? Alkaa mennä tämä Tuomaisen dissaaminen jo aivan naurettavaksi. Oletan, että suurin osa tänne kirjoittavista on aikuisia ihmisiä, joten onko omassa itsetunnossa jotain häikkää, kun pitää alatyylisesti ja erilaisia naurettavia nimityksiä joukkueen pelaajasta käyttää, vai mitäh? Tuomainen on toki ollut pettymys, mutta ei kai hänkään nyt ihan noin henkilökohtaisia solvauksia ansaitse. Marginaalipelaaja, jonka pelaamisesta päättää valmentaja.

Ilmeisesti otat asian kovinkin henkilökohtaisesti. Itsehän haukun pelaajia täällä mikäli he ovat surkeita jäällä eikä mua oikeastaan kiinnosta jos joku ei siitä tykkää. tuomaista on tietääkseni useampikin kutsunut hienoilla eksentrisillä nimillä. Onko nyt jotain väärässä raossa vai mistä tämä purkaus?

Mitään "Hirson luonne nyt vaan on sellainen, ettei kestä vastoinkäymisiä"-höpinöitä on ihan turha jauhaa, koska koko kausihan oli hänelle yhtä vastoinkäymistä ja mitta tuli täyteen vasta tammikuun 7. päivä. Jo aiemmin olisi saanut siirtyä, jos olisi halunnut. Ei halunnut, vaan halusi yrittää, koska uskoi, että kyllä se lähtee ja pääsee näyttämään ja pelaamaan omilla vahvuuksillaan. Halusi menestyä IFK:ssa.

Hyvä että se mitta tuli täyteen. Koko tämä kausihan oli lähes yhtä kärsimysnäytelmää kaverilta. Lähtökohtaisesti kakkossentteri joka putosikin yllättäen nelosen tontille. Ohi paineli kolme(3!) kpl viime kevään mestareita, hups heijakkaa!. Tai no oli niistä yksi jo lähtökohtaisesti edellä. Silti. Voit vääntää asiaa miten päin haluat kunnes sisäinen rauha löytyy mutta ei se muuta tosiasioita miksikään.

En sanoisi, että Matikainen vihaa taitoa, mutten suinkaan pidä Fernholmia tai Pesosta minään sulkana Petun hattuun, vaan kyllä nämä molemmat ovat luokkaa "valitsevat itse jenginsä". Ja IFK:lla nyt vain oli tarjota hyvä paketti ja mahdollisuus menestyä. Edes Nybari ei ollut mikään suuri visionääri hankkiessaan nämä veijarit. Sanoisin, että Matikainen varmasti arvostaa taitopelaajia, mutta hänen parhaat avunsa tulevat esiin hieman erilaisten pelaajien kanssa operoidessa. Jos nyt sallitaan vertaus Kari Jaloseen, joka itse edustaa älykästä taitopelaajaa, on ihan selvää, miksi Jalonen kykenee viemään taitopelaajia uudelle tasolle jo pelkästään oman pelaajauransa vuoksi. Ei se ole Matikaisen häpeä, vaan Jalosen vahvuus. Ei siinä sen kummempaa. Siksi valmennusryhmä pitää koota niin, että siellä on oikeanlaisia ihmisiä, jotka saavat toimia omilla vahvuuksillaan.

Teidän Ultra-Pro-Jaloslaisten pitäisi nyt vetäytyä Nokan alttarille hetkeksi rauhoittumaan. 'valmennusryhmä pitää koota niin, että siellä on oikeanlaisia ihmisiä jotka saavat toimia omille vahvuuksillaan'? No jo menee heikoksi argumentoinniksi. Vai mitä tällä yrität sanoa muuta kuin päivänselvää 'totuutta'? Tottakai se koutsauspoppoo pitää valita huolella. Voidaan todeta sitten ensi keväänä miten huonosti tämä on nyt onnistunut. Mm. Nokan aikana ryhmä ei toiminut kuin 1/3 jota pidän edelleen liian mustana tahrana. Petu on hyvää vauhtia vääntämässä mm. Liivikistä meille tulevien vuosien pw:tä. Pöystille tippuu vastuuta näköjään aika kivasti, mm. yyvee aikaa(jota ole itse kritisoinut jonkunverran btw). Melartista ei tarvinne sanoa mitään. Vai pääseekö hänkin Pyhän Nenän resumeen? Voimme muuten keskustella nuorten taitopelaajien sisäänajosta uudelleen ensikaudella kun nähdään missä roolissa MaG HIFK:ssa pelaa, hmm? Kivelä, Leinonen, Salmi. Kylläpä näitä on ollutkin.

Jos Hirson lähtö ottaa noin koville että pitää ruveta kiukuttelemaan jostain marginaalipelaajan haukkumisesta tms niin suosittelen että vedät happea jonkun aikaa. Mun itsetunnossa ei ole mitään häikkää kiitos vaan. Monta hernettä sun kolvissa on?

e. Veli VanhempiPaska(Stigu) jo tuossa ehtikin ensin. Miten se on noin nopea perkele... :)
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Esim. BOL tuossa yllä toteaa (mikäli oikein ymmärsin), että:

- Kimin huonous oli Petun syytä
- Kimi on hyvä, Petu on paha
- KJ on hyvä
- pelaajien kehittyminen tällä kaudella on KJ:n anisota

En usko, että noilla mielipiteillä on esim. KJ:n, Petun tai Kimin elämään, fiilikseen tai työrauhaan mitään merkitystä.

Näköjään kirjoituksiani voidaan tulkita em. tavallakin. Maailmani ei ole mustavalkoinen, mutta ilmeisesti täällä se on niin käsitetty.

Vastataanpa Stigun näkemyksiin minun näkemyksistäni seuraavassa:

- Kimin huonous oli Petun syytä
Henk. koht. en näe, että Kimi olisi ollut huono. Hän ei missään nimessä ollut parhaimmillaan, mutta että vallan huono? En osta. Itse katson kokonaisuutta ja mielipiteisiini vaikuttaa koko Kimin IFK:ssa oloajan esitykset, ketjut missä pelasi, peliaika, rooli ja lähtökohdat.

Ymmärrän, että jos ja kun Kimi oli huonossa kunnossa kauden alussa, valmentajan velvollisuus on koko joukkueen menestystä silmälläpitäen pyrkiä ratkomaan ongelmat. Jos se vaatii katsomokomennusta ja lisätreeniä, niin on tehtävä. Ja näin tehtiinkin. Ihan ok, eikä mulla siiihen ole mitään nokan kopauttamista. Se, mikä tökkii paljon on, että valmentaja ei kuitenkaan missään vaiheessa antanut riittävästi luottoa ja mahdollisuuksia päästä pelaamaan niillä vahvuuksilla, jotka kaikki vähänkään Kimin uraa seuranneet tietävät tällä olevan. Kymmenisen peliä parissa-kolmessa osassa, ilman mainittavaa yv-vastuuta ei tätä minun mielestäni ole.

- Kimi on hyvä, Petu on paha
Mustavalkoiset ihmiset näkevät asian varmasti näin. Itse en näe. Ei tässä ole kysymys mistään hyvyydestä tai pahuudesta. Ainoastaan siitä, että valmentaja ei halunnut tai kyennyt antamaan sitä vastuuta, mitä Kimi olisi kaivannut. Ja ansainnut, koska teki kovasti työtä mm. fysiikkansa eteen. Loppuvaiheessa kysymys oli enää siitä, että Kimi oli henkisesti niin lukossa, että se vaikutti vahvasti jo peliesityksiin, vaikka fyysinen kunto oli jo hyvä. Tällöin minun mielestäni valmentajan olisi pitänyt teoilla, eli vastuulla, oikeilla ketjukavereilla ja peliajalla, osoittaa, että hän todellakin haluaa Kimille onnistumisia. Itse näen, että se olisi ollut koko joukkueen etu ja parempi ratkaisu koko joukkuetta ajatellen, ettei Kimiä olisi korvattu toivotaan-toivotaan-arvalla.

Jos joku on sitä mieltä, että Petu todellakin teki kaikkensa ja toimi niin, että todellakin halusi saada Kimistä kaiken irti antamalla tälle vastuuta ja mahdollisuuksia pelata omilla vahvuuksillaan, ihmettelen. Mutta ihmettelen maailmassa monia muitakin asioita, eikä tämä asia ole todellakaan kärjessä.

- KJ on hyvä
Niin onkin. Ei ole sattumaa, että tälle äijälle on mestaruuksia tippunut viime vuosina hyvällä prosentilla. Ei Kojo silti mikään pyhimys ole. Kukaan ei ole. Mutta arvostan sitä, mitä hän IFK:hon toi. Kaksi ekaa kautta Kojon kanssa olivat tietenkin pettymyksiä ja tottakai valmennuskin saa ottaa osan niistä piikkiinsä. Mutta kuten täällä on moneen kertaan tätäkin asiaa vatvottu, paljon mahtui kolmeen kauteen asioita, joihin edes kontrollifriikki Jalonen ei voinut vaikuttaa.

- pelaajien kehittyminen tällä kaudella on KJ:n anisota
Ei tietenkään ole. Esim. Melartin kehityksessä painaa varmasti Matikaisen valmennusryhmänkin näkemys. Mutta ihan naurettavaa väittää, että esim. Wirtasen peliesitykset ovat jotenkin erityisesti Matikaisen ansiota. Matikainen on antanut Wirtaselle vastuuta ja tyhmähän tuo olisi, jos ei olisi antanut. Mutta kyllähän jo Jalosen aikana PW pelasi paljon. Ja huom: Petteri Wirtanen oli erinomainen pelaaja jo IFK:hon saapuessaan. Siis ennen kuin oli vetänyt yksiäkään treenejä Jalosen kanssa.

En mä näe, että Petri Matikainen on paha. En tosin näe häntä erityisen hyvänäkään, koska olen vahvasti eri mieltä hyvin monesta asiasta. Kuten jo aiemmassa kirjoituksessani totesin, uskon Matikaisen aidosti tekevän parhaansa IFK:n menestyksen eteen. Toivottavasti se riittää. Itse kuulun kuitenkin sellaiseen kansanosaan, joka ei pyri korjaamaan ehjää kokonaisuutta vaihtamalla yhden osan halpaan kopioon. Ikävästi tämä nyt näyttää kulminoituvan pelkkään Hirschovitsiin, vaikka pelkästään hänestä ei olekaan kysymys. Jos ja kun katson kokonaisuutena IFK:n kautta ja pelejä tähän asti, en näe joukkueen ja valmennuksen esityksiä järin vakuuttavina. Tilastoja ja sarjataulukkoa voi tuijottaa juuri tällä hetkellä ja ihan ok:lta näyttää. Mutta luotan enemmän kokonaisuutta katsottaessa omiin silmiini, viihtymiseen otteluissa ja joukkueen fyysiseen preesensiin. Ymmärrän kyllä, että kausi on kesken ja tosipelit pelataan keväällä. Viime kausi on kuitenkin opettanut sekä kärsivällisyyttä että uskoa. Jos viime kaudella Kannu olisi jäänyt naaraamatta, voi olla, että olisin daivannut Nordiksen vaijereista alas jo ajat sitten.

Minä taas uskon, että sekä Kari Jalonen, Petri Matikainen että Kim Hirschovits jaksavat tehdä duuniaan päivästä toiseen vain ja ainoastaan sen takia, että Jatkoajan nimimerkki BOL ottaa kantaa.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos joku on sitä mieltä, että Petu todellakin teki kaikkensa ja toimi niin, että todellakin halusi saada Kimistä kaiken irti antamalla tälle vastuuta ja mahdollisuuksia pelata omilla vahvuuksillaan, ihmettelen. Mutta ihmettelen maailmassa monia muitakin asioita, eikä tämä asia ole todellakaan kärjessä.

Itseasiassa mä olen tietyssä mielessä agree-moodissa tämän suhteen. Kyllä Petu olisi voinut antaa Hirsolle yv-aikaa enemmän. Wirtasen peluuttaminen yv:llä on mun mielestä hömppää. Syö vain kaverin akkuja.

Petu saattaa(arvaus-spekulaatio) kelata kuitenkin, ettei HIFK:lla(ja hänellä) ollut enää varaa odotella Hirson heräämistä. Puolet kaudesta kuitenkin tahkottu. Nyt tietysti pitää alkaa miettii mikä järki oli roudata Reddis jengiin jos se on yhtä huono kuin Hirso. Ei mikään, mun mielestä. Mutta tässäkin kohtaa voi hieman miettiä Hirsoa: kuka oikeasti uskoi että kaverin kausi menee näin poskelleen? Ei kukaan. Näitä tapahtuu joskus. Parasta tässä keississä on se, että kuitenkin reagoitiin. Tapoja oli periaatteessa kolme erilaista:

1) Odotellaan kauden loppuun asti ja toivotaan että Hirson peli olisi alkanut toimimaan
> riskinä se, ettei näin tapahdu eikä Hirsosta tuolloin ole mitään hyötyä. Haittaa kylläkin.

2) Laitetaan Hirso katsomoon ja pidetään stunttireservissä
> riskinä se, ettei Hirson peli todellakaan aukeaisi missään Nordiksen penkillä. Viimeinenkin itseluottamus tuhottaisiin näin. Bonarina se, että siellä olisi kuitenkin sentterireserviä.

3) Laitetaan Hirso vaihtoon ja hommataan tilalle uusi kaveri
> riskinä se, että uusi kaveri on sukka(nyt näyttää tältä vahvasti). Hirso olisi saattanut löytää sisäisen sankarinsa ja johtaa loppukauden HIFK:n menestysmahiksia mm. kolmosesta ja kenties olla yyvee-hyöty.

Nythän tässä toisaalta kiistellään näiden vaihtoehtojen puolesta. Mielipiteitä ja näkemyksiä, JA:n suola. Rauhaa kaikille.
 

Stigu

Jäsen
Joo, paskaa vaan kaikille täältäkin.

Case Hirso ja Petu: Yksikään pelaaja ei ole suurempi kuin valmentaja (pl. ehkä Vlle) , eikä yksikään valmentaja ole suurempi kuin IFK. Hirsolla vaan ei kulkenut, mun mielestä huono selitys on että se ei saanut tilaisuutta näyttää osaamistaan. Hirso kaarteli kauden aikana 390 minuuttia kentällä, ja niiden tuloksena tuli 3+4 ja -5. Yhtä huono selitys on, että vika oli Petun. Miksi Petu sai Villen, Micken, Pesosen, Somervuoren, Kuhdan ja Wirtasen pelin kulkemaan? Nämä ovat statukseltaan yhtä valmiita pelaajia, kuin Hirso. Ja kaikkein huonoin selitys on, että Petulla oli henk. kohtaisesti Hirsoa kohtaan jotain. Jos näin oli, niin miksi Hirso sai ylipäänsä peliaikaa jengissä, ja miksi hän sai kenkää vasta tammikuussa?

Joukkuehengen kannalta sanoisin oman kokemukseni (nuorena lätkää, vanhempana mm. NHL-2009:ää Xboxilla) perusteella, että on melko wittumaista sietää jengissä pelaajaa, joka ei ole ansainnut peliaikaansa. Siinä ei paljon paina vaa'asa, että pelaaja on "oma pelaaja", tai asuu naapurissa.

Case Petu ja tämän kauden peliesitykset: Itse olen myös hieman huolissani Petun kokonaistuloksesta. Viimeistään helmikuussa pitäisi pelissä jo alkaa näkyä sellaisia merkkejä, että joukkue tulee olemaan vahva pleijariessa.

Itseäni lohduttaa tieto, että peli ei viime kaudellakaan ollut vielä tammikuussa kuosissa. Ja silti tuli Poika.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itseäni lohduttaa tieto, että peli ei viime kaudellakaan ollut vielä tammikuussa kuosissa. Ja silti tuli Poika.

Veli Senior Paska, se on Kanisteri. Landet puhuu jostain pojasta. Jooko ;)

Itse olen hieman rauhoitellut omia epäilyksiäni tällä tavoin: jokainen ns. dream team on sitä vasta voittoisien finaalien jälkeen. Viime kevään pleijareiden alkaessa muistan ainakin itse olleeni vittuuntunut kun Ramulla ei natsannut ja HIFK lähti lähtökohtaisesti 1:llä hyökkäävällä senalla. PW:kin tuntui silloin jotenkin...'ei riitä'- osastolta. Mielessä kävi myös Lennun pleijarihistoria ja se, että Kibekään ei ole siellä aina loistanut. Kaikenlaisia epäilyksiä Riksmanin selästä Pöystin olemattomiin viiksiin.

Nyt tuntuu että voi shaatana mikä sakki se olikaan. Miksei meillä nyt ole sellasta, helvetti sentään Nybari! Kenkää!

Vaan ehkä se siitä. Epäilijöitä on ja suurin osa(ak itsekin) mankuu ja parkuu vähän väliä jotain mikä ei ole omaan mieleen. Jos Ville kutsuu taas Kiben nostamaan Kanisteria niin silloin huudetaan vain avaimia BOL:n taivaaseen. Ihqua olla HIFK-fani.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Olen pysynyt poissa Petu-ketjuista, kun peli on kulkenut. Sääli, täällähän on hyvä meininki! HIFK on muuten yhden ottelun tappioputkessa - eikös tässä ole syytä antaa miehelle kenkää?

Mä kuulun siihen tylsään koulukuntaan, joka hahmottaa kauden kulun tässä kliinisessä tärkeysjärjestyksessä: 1) Miten joukkueella menee? 2) Miten joukkueella menee? 3) Miltä peli näyttää eli miten valmennus suorittaa? 4) Onko pelissä brändielementtejä? 5) Maalivahtipeli 6) Yksittäiset pelaajat 7) Valmentaja henkilönä.... 99) HIFK:n edelliset valmentajat. Tältä näyttää:

1) Ihan hyvin, mukavaa parannusta kauden loppua kohti
2) Samoissa asetelmissa kuin viime kaudella tähän aikaan ja mitäs tapahtui keväällä?
3) Ei niin silmiähivelevää kuin viime kaudella parhaimmillaan, ajoittain aivan karmeaakin karvapersekiekkoa. Mutta tuloksellisesti menee hyvin ja sen mukaan kootaan sarjataulukko.
4) On enemmän muskeleita ja niiden näyttämistä kuin viime kaudella ja Melart on saanut kunnolla peliaikaa. Taklauksissa häviämme 100-0 viime kauden HIFK:lle, jolla oli paremmat jalat.
5) Dennis Endras, huikea hankinta! Thanx Nyba!
6) Micke huikea, Endras huikea, Liivikin ketju löytää itseään, Redenbach on mitäänsanomaton hankinta tähän mennessä. Rajamäki ja Jokela suurimmat pettymykset, koska heiltä odotin jotain. Tuomainen on vitsi ja saa hyvää palkkaa nauttivana liigakiekkoilijana luvan sietää sen, että HIFK-fanit eivät hänen päätään silittele. Pelatkoon paremmin, niin vittuilu loppuu. Vitun Diapam!
7) Panostaa joukkueen taisteluilmeeseen ja on selkeästi hieman ongelmissa taito-osaston kanssa. Ei itke presseissä. Mitataan keväällä, mutta kesti hyvin alkukauden huikeat paineet ja pystyi nostamaan HIFK:n ojasta. Tästä iso käsi, mutta keväällä nähdään lopullisesti.
99) Jaa niin tosiaan...Kari Jalonen on nykyään KHL:ssä, Shedden Sveitsissä, Francis & Coolen dokaavat ja Isä Paul levittää siunauksen ilosanomaa. Ketä kiinnostaa kaudella 11/12 nämä hemmot?
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Olen pysynyt poissa Petu-ketjuista, kun peli on kulkenut. Sääli, täällähän on hyvä meininki! HIFK on muuten yhden ottelun tappioputkessa - eikös tässä ole syytä antaa miehelle kenkää?

Mä kuulun siihen tylsään koulukuntaan, joka hahmottaa kauden kulun tässä kliinisessä tärkeysjärjestyksessä: 1) Miten joukkueella menee? 2) Miten joukkueella menee? 3) Miltä peli näyttää eli miten valmennus suorittaa? 4) Onko pelissä brändielementtejä? 5) Maalivahtipeli 6) Yksittäiset pelaajat 7) Valmentaja henkilönä.... 99) HIFK:n edelliset valmentajat. Tältä näyttää:
- - -

Olen tarkoituksella pysynyt poissa minäkin, syy ks. kohta 3. Siispä:
1) Joukkueella menee kai kohtalaisesti, kun jopa voittivat jonkun pelin.
2) Viime pelin hävisivät taas ja Petu pisti sen tietenkin muiden syyksi.
3) Peli näyttää... aivan järkyttävältä! En löydä minkäänväristä lankaa enää tuosta kohelluksesta. Ainoastaan hyvillä yksilösuorituksilla on voittoja tullut. Yhtenä päivänä pinnat pelastaa Endras, toisena Kibe, kolmantena Nelssonit jne.
4) Jos päätön kohellus kuuluu brändiin, niin sitten on.
5) Mv-peli on parantunut Endrasin myötä. Kaverin tyyli on kuitenkin samanlainen kuin Stathosilla parhaimmillaan oli: nopeat jalat ja kädet, peittää hyvin maalista alaosan 0...800mm, yläosan kohdalla edessä on vain korvat. Pelkään, että keväällä kaveri on jo niin hyvin skoutattu, että ylänurkat paukkuu.
6) Epätasaista on pelaajien laatu sekä keskenään, että yksilöillä pelistä toiseen mentäessä. Yhdessä pelissä ihan kurko ja seuraavassa nobody. Paitsi Tuomainen joka on enemmän nobody kuin nobody.
7) En viitsi ottaa penalttia...
8) Nokkaan ehti jo tottua, mutta aika aikaansa kutakin. Toivottavasti Petun kohdalla urakehitys on samanlainen. Ensin mestaruus ja sitten Venäjälle. Siellä paskaa riittää.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos Hirson lähtö ottaa noin koville että pitää ruveta kiukuttelemaan jostain marginaalipelaajan haukkumisesta tms niin suosittelen että vedät happea jonkun aikaa. Mun itsetunnossa ei ole mitään häikkää kiitos vaan. Monta hernettä sun kolvissa on?

Ei pidä sekoittaa puuroja ja vellejä, jos kritisoin aikuisten ihmisten sanavalintoja jotain pelaajaa arvostellessa. Kysymys on käytöstavoista. Jos joku sitä pitää kiukutteluna, niin sehän ei ole meikäläisen ongelma, vaan kyllä vastapuoli on silloin itse pesunkestävä juntti. En suinkaan ole missään vaiheessa sanonut, etteikö arvostella saisi, pidän vain pöyristyttävänä sitä, että omaa sanomaansa tehostaakseen, jonkun pitää keksiä alentavia kutsumanimiä. Hirson kanssa mielipiteelläni ei ole, eikä tule olemaankaan, mitään tekemistä. Kimi on nyt mennyt ja onnea hänelle, missä ura ikinä jatkuukaan. Mun IFK:honi mahtuu aina, kunhan pääsee pelaamaan omilla vahvuuksillaan.

Omassa nenässäni on aina ziljoona hernettä, kun ihmiset vajoavat huonosti kasvatetun lapsen tasolle. Olipa kysymys sitten keskustelupalstasta tai reaalimaailmasta, toisten ihmisten kunnioitus, vaikka jostain ei pitäisikään, on ihan minimivaatimus. Ja ennen kuin kukaan ymmärtää tämänkin nyt tahallaan täysin väärin, tyydyn toteamaan, että kyllä Tuomaista saakin kritisoida. Sanoisin kuitenkin, että suurin kritiikki tulisi kohdistaa edelleenkin siihen, joka peluutuksesta päättää. Tuskin se Tuomainen siellä tahallaan päin helvettiä pelaa. Tai mistäs sitä tietää, vaikka olisi huvikseen jo matkalla tänne päättänyt pelata päin persettä ja nauraa matkalla pankkiin. Epäilen kuitenkin. Kun taidot on rajalliset, ne on rajalliset.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Se, mikä tökkii paljon on, että valmentaja ei kuitenkaan missään vaiheessa antanut riittävästi luottoa ja mahdollisuuksia päästä pelaamaan niillä vahvuuksilla, jotka kaikki vähänkään Kimin uraa seuranneet tietävät tällä olevan. Kymmenisen peliä parissa-kolmessa osassa, ilman mainittavaa yv-vastuuta ei tätä minun mielestäni ole.

Vieläkin näkisin tämän niin, että valmentajalla ei ollut/ole vahvuuksia peluuttaa sellaista kiekkoa johon istuisi ajatus Hirson kaltaisen pelaajan olemassaolosta missään kyseisen valmentajan joukkueessa. Kun ei ole minkäänlaisia eväitä peluuttaa joukkuetta muuten kuin yhden taktiikan systeemillä, niin ei voi kaiketi ihan kauheasti odottaa tämmöistä kirjoituksessasi esiinottamaa tapahtuvan.

Hienoa sitävastoin tässä kaudessa on se, että vihdon toteutuu aivan maksimaalisesti se, mistä veli JHag on vuosia haaveillut! Eli IFK:lla on maalivahti, jonka mukana eletään tahi kuollaan. Taktisesti sitä ei voida tehdä, koska ei ole mitään toista taktiikkaa jota voisi kokeilla. :-)

Ja tästä siis erikoiskiitos Nybondakselle, joka reagoi, ja onnistui (toivottavasti) tässä asiassa. Saattoi tällä pelastaa IFK:n finaaleihin saakka. Mutta sitä ei enää kuitenkaan tällä taktisella osaamisella voiteta. Valitettavasti.
Toivotaan nyt kuitenkin, että sieltä löytyi jokin muukin kuvio, kuin että vastustaja laukoo sata kertaa ja IFK aina joskus heittää pitkän päätyyn ja yrittää voittaa sen kulmassa itselleen. Se ei nimittäin toimi finaaleissa! Siihen asti kyllä voi toimia.
Karu totuushan on se, että IFK:n tämän hetkisistä pisteistä huolimatta peli on aivan hirveätä paskaa suurimman osan ajasta. Onneksi sieltä nyt kuitenkin löytyy sitä suht henkevää ja taitavaa osastoa, joka pystyy ne muutaman maalin/peli takomaan. Ja jos maalivahti onnistuu vastustajan sadoista vedoista maalia kohti kuitenkin torjumaan niin, että ei päästä kuin kaksi, niin IFK voi voittaa tai päästä vähintään jatkoajalle ja vl-kisaan, jossa taas yksilöiden taso mitataan, niin silloin on kyllä yleensä pisteet IFK:lle. Tämäkin etu valitettavasti poistuu kun mennään poffeihin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös