Kauniisti tiivistetty arvon täti. Juuri noinhan se meni myös minun silmissä. Ei HIFK:ssa mitään noitajahtia tai ihmispilkkaa(pl. tuomaista saa kiusata ihan avoimesti+salassa) harrasteta. Kyllä siellä jo Villekin olisi noussut ylös puhumaan jos Petu olisi ollut liian inhottava.
Petua on lätkäpiireissä kyllä ihan aiheestakin puhuttu pelaajaläheisenä valmentajana. Mm. blegissä aukaisi muutaman nuoremman pelaajan umpisolmut korvien välistä aikoinaan. Lisäksi on hehkuttanut täysillä meidän Melart+Liivik kaksikkoa ja kappas vaan, jätkät pelaa uransa parasta lätkää. On so far jalostanut PW:stä liigan sisällä parhaan kahdensuunnan senan(no sitä se jo kyllä olikin) ja nyt vielä nostattanut hyökkäyspään tehoja. Ai niin, tässä oli valkku ketä vihaa taitoa? Jep, ihan arpomalla päätyi Pesoseen ja Fernholmiin kun valittiin vahvistuksia. Sattumoisin molemmat on kuitenkin aika kovia taitonikkareita.
Saletisti on yrittänyt kaikkensa että saisi Kimistä ulos sen potentiaalin. Hirson luonne+'nyt vaan menee kaikki päin veetä' yhdistelmänä ei vaan ole ollut paras vaihtoehto. Siihen päälle vielä toipuminen kevään leikkauksesta(?) niin avot.
Turhaa dramatisointia JA:n tapaan täällä. Case closed ja kaikki on tyytyväisiä. Enkä ainakaan itse ole kuullut tai nähnyt että jengin moraali/motivaatio/ryhmähenki olisi kärsinyt pätkän vertaa kun Hirso lähti. Ehkä joku muu on?
Tämän Red Machinen kirjoituksen nappasin Kimin ketjusta, mutta koska seuraava kirjoitukseni koskee enemmän Petri Matikaista kuin Kim Hirschovitsia, siirsin sen tänne.
Ensimmäisessä kappaleessa kirjoitetaan siitä, ettei IFK:ssa harrasteta noitajahtia, mutta Tuomaista saa ja ilmeisesti pitäisikin kiusata avoimesti ja salassa. Anteeksi, mutta mitäköhän helvettiä? Miksi ketään pitäisi kiusata? Alkaa mennä tämä Tuomaisen dissaaminen jo aivan naurettavaksi. Oletan, että suurin osa tänne kirjoittavista on aikuisia ihmisiä, joten onko omassa itsetunnossa jotain häikkää, kun pitää alatyylisesti ja erilaisia naurettavia nimityksiä joukkueen pelaajasta käyttää, vai mitäh? Tuomainen on toki ollut pettymys, mutta ei kai hänkään nyt ihan noin henkilökohtaisia solvauksia ansaitse. Marginaalipelaaja, jonka pelaamisesta päättää valmentaja.
En usko, että IFK:n pukukopissa on Kimiä joukkueen edessä alistettu ja nöyryytetty, mutta se, että sanat, tarkoitus ja teot eivät kohtaa, on omalla tavallaan mitä karuinta vittuilua ja nöyryyttämistä. Mitä helvetin mieltä on kannustaa pelaajaa pistämään kaiken likoon jokaisena päivänä, kun valmentajan aikomus ei edes ole antaa reilua näyttöpaikkaa pelata omilla vahvuuksillaan? Kyllä siinä on vahvaa ulos savustamisen hajua, jos näyttöpaikka annetaan tuon tason pelimiehelle vasta silloin, kun ei ole vaihtoehtoja (MG:t Kanadassa ja Liivik pelikiellossa). Mitään "Hirson luonne nyt vaan on sellainen, ettei kestä vastoinkäymisiä"-höpinöitä on ihan turha jauhaa, koska koko kausihan oli hänelle yhtä vastoinkäymistä ja mitta tuli täyteen vasta tammikuun 7. päivä. Jo aiemmin olisi saanut siirtyä, jos olisi halunnut. Ei halunnut, vaan halusi yrittää, koska uskoi, että kyllä se lähtee ja pääsee näyttämään ja pelaamaan omilla vahvuuksillaan. Halusi menestyä IFK:ssa.
En tiedä, millaisena yli-ihmisenä Ville Peltosta pidetään, mutta Ville Peltonen on ihminen, joka on joukkuepelaaja viimeiseen asti. VP on myös pelaaja, joka antaa työrauhan valmentajalle. Ville on aikoinaan kilahtanut erittäin painavasti Summaselle, mutta teki senkin kahden kesken. Ja jos valmentaja on näennäisesti tukenut Kimiä kohti "Kimi tulee vielä"-tavoitetta, mitäpä joukkueen kapteeni voi asialle tehdä. Ja voihan se olla, että Ville itse kokee, että peli on ollut reilua, eikä koe, että joukkueen kapteenin valtuuksiin kuuluu moisiin asioihin puuttua. Niinhän tekee moni täälläkin. Itse vain olen eri mieltä. Oheinen linkki vie
14.10.2011 HIFK-KalPa- ottelun lehdistötilaisuuteen. Ajassa n. 5min. Petri Matikainen kommentoi Kim Hirschovitsin tilannetta. Jokainen voi itse katsoa, kuinka Matikainen ei pysty edes katsomaan kysymyksen esittäjään päin, vaan kiemurtelee penkissä. Loppuun legendaarinen "Kimi tulee vielä". Tasan 3 kk tuon haastattelun jälkeen Kimi pelaa KHL:ssä. Kyseisten 3 kk:n aikana Kimi on saanut treenattua fysiikkansa kuntoon, jossa toki olikin kauden alussa parantamisen varaa. Osin nilkan takia, osin muista syistä. Harmi vain, että tänä aikana todelliset näyttöpaikat IFK:ssa oli laskettavissa noin kahden käden sormin. Mutta eiköhän tämä Kimi-asia nyt ole tällä erää puitu, koska Kimi näyttää siirtyneen urallaan uuteen ja mielenkiintoiseen vaiheeseen.
Mitä tulee Petteri Wirtaseen, sanoisin, että PW:n viime vuosien valmentajista Matikaisella on ehkä kaikkein vähiten tekemistä Peran kehittymisen kanssa. PW kuului jo Jalosen luottomiehiin ja varmasti myös P-A:n reissusta jäi jotain käteen, unohtamatta Jukka Jalosta. Myös Liivik on vahvasti Jalosen aikana tasoaan nostanut heebo ja muistetaan, että Kojohan se Nelssonin aikanaan kasasi. Matikaisella on kestänyt jopa yllättävän pitkään ymmärtää tämän ketjun kemia ja se, että ovat yhdessä parempia kuin useimmiten erikseen. Toki Bobbyn loukkaantuminen ja Simon pelikiellot ovat tuoneet oman mausteensa ja aina ei ole ollut mahdollisuutta peluuttaa näitä yhdessä.
En sanoisi, että Matikainen vihaa taitoa, mutten suinkaan pidä Fernholmia tai Pesosta minään sulkana Petun hattuun, vaan kyllä nämä molemmat ovat luokkaa "valitsevat itse jenginsä". Ja IFK:lla nyt vain oli tarjota hyvä paketti ja mahdollisuus menestyä. Edes Nybari ei ollut mikään suuri visionääri hankkiessaan nämä veijarit. Sanoisin, että Matikainen varmasti arvostaa taitopelaajia, mutta hänen parhaat avunsa tulevat esiin hieman erilaisten pelaajien kanssa operoidessa. Jos nyt sallitaan vertaus Kari Jaloseen, joka itse edustaa älykästä taitopelaajaa, on ihan selvää, miksi Jalonen kykenee viemään taitopelaajia uudelle tasolle jo pelkästään oman pelaajauransa vuoksi. Ei se ole Matikaisen häpeä, vaan Jalosen vahvuus. Ei siinä sen kummempaa. Siksi valmennusryhmä pitää koota niin, että siellä on oikeanlaisia ihmisiä, jotka saavat toimia omilla vahvuuksillaan.
Petri Matikainen on pelannut kovilla panoksilla. IFK:n ja meidän kaikkien vuoksi toivon, että lopussa kiitos seisoo. Vaikken kaikkia tämän kauden osalta nähtyjä systeemejä hyväksykään, uskon, että meillä on Petun kanssa sama tavoite: pitää kannu himassa. Itse olisin tehnyt monta asiaa eri tavalla, mutta sillähän ei ole mitään merkitystä, koska en ole tulosvastuussa millään tavalla.