H.J.Simpson
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Jokerit, Barça, Tahko, Flyers
Supervuorohan pelattiin, mutta kotarit jäi lyömättä. Ja en ainakaan nyt muista, että peli olisi 1-1 päättynyt ihan lähiaikoina.
Oliko juuri päättynyt Kitee-Hyvinkää kautta aikojen ensimmäinen 2000-luvun Superpesis-matsi, joka päättyi tasan?
Kiteellä alkoi sataa vettä kuin Saimaasta kaatamalla ja tuomaristo päätti jättää supervuoron pelaamatta.
Kitee-Hyvinkää 1-1 (3-5,3-1,0-0)
Pakko ihmetellä tuota ratkaisua, sillä kai vesisade olisi loppunut puolessa tunnissa ainakin säätutkan mukaan?!?
Näin tarkoitin, mutta en osannut kirjoittaa.Supervuorohan pelattiin, mutta kotarit jäi lyömättä. Ja en ainakaan nyt muista, että peli olisi 1-1 päättynyt ihan lähiaikoina.
Näin tarkoitin, mutta en osannut kirjoittaa.
Pelaajien turvallisuus ensin, on oikein hyvä ohjeistus. Siinä olisi saattanut etenijän kotipesäsyöksy mennä kotipesäkatsomosta pää edeltä läpi.
Jos ja kun peleissä on aina voittajalle vähintään se kaksi pistettä luvassa, niin miksi näin ei toimittu tässäkin tapauksessa.
Joo kyllä minä sen tiedän, että säännöt näin sanoo. Olisi pitänyt muotoilla asia siis niin, että voisiko säännöissä tämä olla jotenkin toisin.Siitä yksinkertaisesta syystä, että säännöt sanovat ottelun päättyvän tällaisessa tapauksessa tasan. Ei kai tässä nyt mitään sen kummempaa mussuttamista ole, kun kerran pesäpallon iso kirja näin kertoo?
Eilisen Alajärvi-Vimpeli -ottelun kaltaiset lukemat ovat valitettavasti omiaan ajamaan pesispäättäjiä sääntömuutoksiin. Oikea syy noihin lukemiin on kuitenkin 14 joukkueen sarja, joka ei ole miehissä koskaan ollut tasainen.
Onkohan tuo Kanada vaikkapa Mikko Kanalan lempinimi vai johtuneeko kirjoitusasu kännykän ennakoivasta tekstinsyötöstä tai on kirjoitusvirhe muuten vain.Kovia jatkosopimuksia Vimpelille. Kovempaa Kanadan jatkopahvi vuoteen 2020 asti. Loput saatte ihan itse etsiä, koska luurilla en jaksa.
Perhanan ennakoiva. Eli Mikko Kanala.Onkohan tuo Kanada vaikkapa Mikko Kanalan lempinimi vai johtuneeko kirjoitusasu kännykän ennakoivasta tekstinsyötöstä tai on kirjoitusvirhe muuten vain.
Lukkari-asiaa...
Perhanan ennakoiva. Eli Mikko Kanala.
Pahoittelut, olin viestissäni epämääräinen. Viittasin talvella tehtyihin sääntökokeiluihin, jotka eivät suoranaisesti vaikuttaisi tuollaisen ottelun juoksumääriin. Sääntökokeiluissa häviöllä oleva joukkue aloitti neljännen sisävuoron ja molemmat joukkueet saivat kerran jaksolla aloittaa vuoron kärjestä. Nämä saivat ymmärtääkseni ristiriitaisen vastaanoton pesisväeltä ja ensimmäistä kohtaa on versioitu uusiksi siten, että häviöllä oleva joukkue aloittaisi vain kolmen tai useamman juoksun tappiotilanteessa neljännen vuoron.Nyt olen kyllä huonosti valmistatunut tähän viestiin koska en ole perehtynyt enkä heti muista mitkä sääntömuutokset (kenties mietinnässä olevat) vaikuttaisivat siihen että tuollaisia murskalukemia ei tulisi? Itse ottelusta en tiedä muuta kuin mitä tulosseurannasta on nähtävissä, siitä selvisi mm se että Vimpeli oli yhdessä vuoroparissa tehnyt 13 juoksua mutta tätä yhtä vuoroparia lukuunottamatta otelu oli numeroiden valossa suht tasainen.
Aivan joo. Kun kirjoitin edellistä viestiäni muistin vain sen sääntökokeilun jossa lyöntijärjestyksen saa aloittaa valitsemastaan kohdasta kerran / vuoropari. Tämähän ei hirveästi otteluiden voimasuhteita tasoita sillä kuvitellussa Vimpeli-Alajärvi noin saa toimia myös Vimpeli, ei vain Alajärvi. Mutta olihan tuo toinenkin sääntökokeilu jota en muistanut mutta nyt tuli taas mieleen. Ja sillä vaikutettaisiin lähinnä otteluiden pituuteen. Minun puolestani hutunkeiton voisi jättää pois turhana, aikaa säästyisi hieman. Kotijoukkue voisi aloittaa aina avausjakson sisällä ja toisen ulkona tms.Pahoittelut, olin viestissäni epämääräinen. Viittasin talvella tehtyihin sääntökokeiluihin, jotka eivät suoranaisesti vaikuttaisi tuollaisen ottelun juoksumääriin. Sääntökokeiluissa häviöllä oleva joukkue aloitti neljännen sisävuoron ja molemmat joukkueet saivat kerran jaksolla aloittaa vuoron kärjestä. Nämä saivat ymmärtääkseni ristiriitaisen vastaanoton pesisväeltä ja ensimmäistä kohtaa on versioitu uusiksi siten, että häviöllä oleva joukkue aloittaisi vain kolmen tai useamman juoksun tappiotilanteessa neljännen vuoron.
Kun tällä kaudella useampaan kertaan on tullut vastaan epätasaisia otteluita ja kaiken lisäksi tv-sopimuskumppanina oleva mediatalo suoltaa tämän kaltaisia oksennuksia, voisin uskoa kulisseissa puuhattavan noita molempia sääntöjä käyttöön ensi kaudeksi. Yhtenä perusteena varmasti esitetään epätasaiset ottelut (ja toisena tuo keksitty yleisön piina). Epätasaisuutta nuo säännöt eivät kuitenkaan poista, poistavatpa vain ottelussa paremmalta joukkueelta yhden sisävuoron ja lyhentävät siten keinotekoisesti peliä.
Alajärven tilanne on harmillinen ja vähän poikkeuksellinen, mutta se ei yksistään selitä epätasaisten pelien määrää. Minusta on selvää, että pääsarjaan ei yksinkertaisesti saa koottua 14 ryhmää jotka kaikki pystyisivät säädylliseen ulkopeliin. Joten pääsarjassa ei pitäisi olla niin montaa joukkuetta.
Linkki vie Helsingin Sanomien sivuille.
Kanalalla on tasaisen vauhdin taulukolla tuon sopimuksen umpeutuessa kymmenen hopeamitalia putkeen.
Veto siis ensi kaudellakin erittäin samannäköinen, kun Kivimäen (2018) ja Kanalan (2020) lisäksi jatkoa sorvattu, Lassilalle (2018), Heimoselle (2017) ja Haapakoski-Mäkelä -kaksikko käyttää ensi kauden optionsa.
Itse lähinnä kummastelin sitä, että Tahko ei lainannut Sami Virtoa Alajärvelle, kun tätä oli ilmeisesti kyselty. Tokihan Virto pelaa 2. kopparina Tahkossa tällä hetkellä, mutta lukkarin tontti on kuitenkin se 'omin' paikka ja esim. Harju tuskin hirveästi huonompi olisi kopparina kuin Virto (joka toki on ihan kohtuullisesti suoriutunut tuolla). Ja Sirviön peluutuksella Virrolla ei sisäpelivastuuta ole, joten siinäkään ei Tahko olisi sinäänsä mitään hävinnyt. Olisi vain nuori Virto saanut kokemusta miesten peleistä lukkarina.
Mulla on muutama mielestäni simppeli peliä lyhentävä ehdotus. Itse en koe tarvetta lyhentää peliä, mutta jos vaikka parempi tv-sopimus sen vaatii, niin hyväksyn sen.Sellainen muutos kävi mielessä yhtenä ajatuksena (mitä en varsinaisesti itse kannata, mutta jos jotain on pakko keksiä), että pelattaisiin vain kolme vuoroparia per jakso. Tässä ei itse peliin tehtäisi mitään keinotekoisia muutoksia. Pelissä pelattaisiin vain vähemmän vuoropareja. Sattuman osuus toki hieman suurenisi, kun olisi yksi vuoro vähemmän käytettävänä, mutta pysyisipä näin sarjakin sen avulla aavistuksen tasaisempana. Lyhinkin peli kestäisi kuitenkin edelleen taukoineen vähintään sellaiset 1,5h ja pisimmät tuohon about tunnin päälle.