Perussuomalaiset

  • 5 569 461
  • 44 578

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hmm. Mielenkiintosta. Mä en mielipidettäni perustanut tilastoon, vaan siihen mitä esim. kouluilla näkee. Nuoret ihmiset on helvetin ahdistuneita ja stressaanutuneita kun kaikki on nykyään niin hektistä suorituskeskeistä...

Kun miettii suomalaista yhteiskuntaa 50-60-luvulla, niin silloin puhuttiin todellisesta suorituskeskeisestä yhteiskunnasta. Silloin tehtiin töitä kuusi päivää viikossa ja opiskeltiin ilman opintotukea, eikä puhuttu stressistä. Suomalaiset tekevät tänä päivänä tilastojen mukaan hyvin lyhyttä työpäivää ja lomatkin ovat maailman huippuluokkaa. Tulisi sota ja normaalit ajat...
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Olen sitä mieltä, että me ylikorostamme tätä koulutuspuolta poliitikkojen osalta. Tärkeämpi asia olisi avoin mieli ja tietynlainen nöyryys, erityisesti poliitikon tulisi suhtautua skeptisesti omaan arvostelukykyynsä. Ja tätäkin enemmän hänen tulisi epäillä äänestäjiensä arvostelukykyä.

Kyllä "meitä" sektoriasiantuntijoita riittää (sekä oikeita että diletantteja, kummistakaan ei tule pulaa) valmistelemaan ja tutkimaan asioita, politiikka ja vastuunkantaminen on laajempi asia kuin leikkiä "fakkiutunutta diplomi-insinööriä" elävillä ihmisillä, niin mielenkiintoista kuin se jatkuvaan koneiden kanssa pelaamiseen verrattuna voisikin olla.

Laaja pohja muodostaa näkemyksiä asioista (mitä pohjaa ei todellakaan saa hankittua vain yliopistoista, pikemminkin päinvastoin) ja kaikenpuolinen tasapainoisuus olisivat ehkä ne poliitikon tärkeimmät ominaisuudet. Toisinaan vaaditaan poikkeuksellisia toimia ja ominaisuuksia, toisinaan ei.

Yhä naurettavammaksi menee, ei voi olla enää totta. Loirimaiset naurunpyrskähdykset tähän väliin.

Tässä on nyt huudettu peräsuoli mutkalla, että Persuista ei löydy muita kuin luku ja kirjoitustaidottomia raksajuntteja, vailla kunnollista koulutuspohjaa ym.. Sitten kun pistää pöytään nipullisen kovan luokan CV:itä (vielä poislukien Soini), niin sitten selitetäänkin, että liiallinen koulutus ja hyvä CV ei olekaan kovin hyvä juttu sittenkään vastuunkannon näkökulmasta, vaan olisi parempi mennä ihan fiilari ja duunari-pohjalta vaan ja kattoo kuin käy.

Nyt täytyy kyllä heittäytyä kakkosluokan kansalaisen ja perussuomalaisen alempiarvoisen rooliin ja ottaa klasillinen Jaloviinaa tämän kunniaksi!
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Olet oikeassa ja väärässä. Totta, suorituskeskeinen yhteiskunta on kaikkialla, myös koulussakin. Mutta se mitä et ilmeisesti tiedä on se fakta että näin on kaikkialla muuallakin ja vielä suuremmassa määrässä.
Ehkä sit joo on. Toisinsanoen ei pitäs sanoa että "Suomalaiset onnellisimpien eurooppalaisten joukossa", vaan että "Suomalaiset vähiten masentuneiden eurooppalaisten joukossa?"

Nojaa, joka tapauksessa mun mielestä tuo suorituskeskeisyys on surullista eikä mun pää ainakaan tahdo sitä kestää. Olen sitten varmaan huono kansalainen josta ei ole yhteiskunnalle minkäänlaista hyötyä...
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Taisi jäädä korjaus lukematta, Suomi oli edelleen ykkönen. Mutta sekin on Kokoomuksen syy.

Ok, my bad. Mutta tulevat leikkauslistat ovat Soinin tekosien syytä, joita Jyrki alkaa nyt korjaamaan? Mutta toivotaan, että Kokoomus kestää ja Jyrki pitää Suomen ykkösenä.
 

Viljuri

Jäsen
Hmm. Mielenkiintosta. Mä en mielipidettäni perustanut tilastoon, vaan siihen mitä esim. kouluilla näkee. Nuoret ihmiset on helvetin ahdistuneita ja stressaanutuneita kun kaikki on nykyään niin hektistä suorituskeskeistä.

No - ehkä sit vaan liikun väärässä seurassa.

Olet median ja päivystävien dosenttien uhri. Sitten keskiajan ei ole ollut niin paljoa vapaa-aikaa kuin on nyt (jos ylemmät toimihenkilöt, asiantuntijat ja johtajat suljetaan tarkastelun ulkopuolelle), mutta koska mediassa päivystävät dosentit saavat saarnata "naistenlehtitason myyvää" poliittista uskontoaan, niin kyllähän siinä poloiset ihmiset alkavat "annoksen nautittuaan" pohtimaan, että onko minussa jotakin vikaa, jos juuri minua ei ahdistella, kiusata, syrjitä tai en ole vielä masentunut?

Ja kun sitä aikaa pohdiskeluun on aiempaa enemmän, niin kyllähän niitä ongelmia ja tyytymättömyyttä elämäntilanteeseensa saa kehitettyä. Faktojen tasolla voidaan tilastollisesti osoittaa, että suurin osa väestöstä voi paremmin kuin koskaan, mutta toisaalta moniongelmaisuus pahimmin oireilevassa väestönosassa lisääntyy.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ok, my bad. Mutta tulevat leikkauslistat ovat Soinin tekosien syytä, joita Jyrki alkaa nyt korjaamaan? Mutta toivotaan, että Kokoomus kestää ja Jyrki pitää Suomen ykkösenä.

Ei ne leikkauslistat Soinin syytä ole, ne on suomalaisten ahneuden syytä, mutta leikkaukset pitää tehdä ja se tulee olemaan Soinin kannattajille pettymys.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Nojaa, joka tapauksessa mun mielestä tuo suorituskeskeisyys on surullista eikä mun pää ainakaan tahdo sitä kestää. Olen sitten varmaan huono kansalainen josta ei ole yhteiskunnalle minkäänlaista hyötyä...

Surullista tai ei, sille ei voi mitään. Jos et sitä halua niin voit alkaa Linkolaksi ja elää omasta pellosta ja kalastuksella.

Ajattele näin päin; sinä vaadit elämältäsi hyvin paljon ns. materiaa. Lippuja Kalpan matseihin, vähän parempaa autoa, keittoa baarissa, isompaa kämppää, lomia Thaikkuihin jne.

30-50v sitten noista asioista ei oikeasti edes unelmoitu ns. perusperheissä. Elintaso on noussut niin helvetisti että otat kaikki nuo "for granted" (tälle ei taida olla fiksua suomennosta). 50- ja 60-luvuilla Suomi oli helvetin köyhä maa, elettiin kädestä suuhun noin kuvainnollisesti. Nykyään elät jotakuinkin hyvää elämää ellet ole dokannut itseäsi kadulle.

Jos menet jollekkin vanhemman ikäryhmän ihmiselle kitisemään suoritusyhteiskunnasta ja sen vaikeuksista niin olet lähellä saada nyrkistä. Ei silloin ollut mitään nykyisiä yhteiskunnan turvaverkkoja, ei sulle tarjottu mitään työpsykologia jos tuntui että duunissa ahdistaa. Silloin käärittiin hihat ja tehtiin perkelettä vannoen duunia oikeasti niska limassa.

70-luvusta lähtien syntyneet suomalaiset on oikeasti vitunmoisia tissiposkia. Noin siis yleisellä tasolla.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Ei ne leikkauslistat Soinin syytä ole, ne on suomalaisten ahneuden syytä, mutta leikkaukset pitää tehdä ja se tulee olemaan Soinin kannattajille pettymys.

Väärin, muiden suomalaisten paitsi Kokoomuslaisten ahneuden syytä. Yritä siinä sitten olla työväen toivopuolue, vaikka kykyä löytyy, vaikka muille jakaa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Väärin, muiden suomalaisten paitsi Kokoomuslaisten ahneuden syytä. Yritä siinä sitten olla työväen toivopuolue, vaikka kykyä löytyy, vaikka muille jakaa.

Kerro ihan omin sanoin että mitä olisi pitänyt tehdä 2007-2010 ja mitä pitäisi tehdä 2011.

Tiedän että sulla hitsaa siellä kiinni kun jallu-pullo kädessä ja Kemppi-lippis päässä avaudut aiheesta mutta sinulla ja Veikolla on täsmällee sama ongelma kuin Soinilla; kaikesta valitetaan mutta mitään konkreettista ei ole tarjolla.

Paitsi ne samat "verotetaan rikkaita lisää" -sloganit, Persujen olisi parempi saada se 15+ edustajaa Arkadianmäelle että saatte maksettua copyright-maksut Demareille noista tyhjistä kopioiduista esityksistä.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Toisaalta sotienjälkeiselle sukupolvelle elämä on ollut suhteutettuna melkoista mannaa. Esimerkiksi opettajan duunilla hoiti kymmenessä vuodessa talon ja mökin rakennuslainat ja kukaan ei ollut vaatimassa mitään direktiiviperustaista lisäkulua yhtään mihinkään. Jokaiselle halukkaalle myös aktiivisesti pyrittiin tekemään työpaikka, vaikka sitten vähän väkisin.

No ei nyt ihan. Ostovoima on nykyään moninkertainen verrattuna vuosikymmeniä sitten tilanteeseen. Siinä missä aikaisemmin talo ja mökki oli ne sijoituskohteet, nykyään fyffeä laitetaan paljon laajemmalle.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
No ei nyt ihan. Ostovoima on nykyään moninkertainen verrattuna vuosikymmeniä sitten tilanteeseen. Siinä missä aikaisemmin talo ja mökki oli ne sijoituskohteet, nykyään fyffeä laitetaan paljon laajemmalle.
Joo, rikkaat ihmiset ostaa huvilan ja viis autoa. Osa sit on pitkäaikaistyöttöminä jossa neliön kokosessa yskiössä ja erakoituu ja masentuu, kun 95% sosiaalisista harrastuksisatkin on riistohintaisia.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Kerro ihan omin sanoin että mitä olisi pitänyt tehdä 2007-2010 ja mitä pitäisi tehdä 2011.

Paitsi ne samat "verotetaan rikkaita lisää" -sloganit, Persujen olisi parempi saada se 15+ edustajaa Arkadianmäelle että saatte maksettua copyright-maksut Demareille noista tyhjistä kopioiduista esityksistä.

Tuo oli piikkiä TosiFanin suuntaan, joka aina jaksaa urputtaa samaa Soini valitustaan ja Kokoomuksen syyntakeettomuutta mihinkään. Kaikki mikä on hyvää, tulee Kokoomukselta ja kaikki paska, demareilta ja Soinilta.

Meikäläinen ei ainakaan luule, että Soini joukkoineen nyt mitään paratiisia tekee sormia napsauttamalla, mitä näyttää monet nyt luulevan, että Persujen äänestäjät jotenkin pettyisi hallitusvastuun napsahtaessa. Ehkä jotkut näin sitten tekee. Siellä on aikamoiset paskanpöyhinnät edessä ja siinä tahrii kenkänsä niin Soini kuin toivottavasti myös Katainenkin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Toisaalta sotienjälkeiselle sukupolvelle elämä on ollut suhteutettuna melkoista mannaa...

Oletko nyt ihan tosissasi? Tutki nyt mitä oli tuon ajan kotitaloudessa ja mitä on nyt. Vanhempani ostivat mökin Vaasan saaristosta 1953 ja se tarkoitti lepikkoista tonttia, maata jolla ei ollut mitään arvoa. Tuolloin ihmisten elämä oli todella vaatimatonta tähän päivään verrattuna, se kämppä oli ja ehkä arvoton kesäpaikka, mutta tuskin muuta. Nykyään jokaisessa kodissa on elektroniikkaa yhden 50-luvun kaupungin verran...
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Perustele. Vertailukohteena voisi hyvinkin olla juuri asunto ja mökki, mitkä vuosien aikana ovat olleet hyvin normeja hankintoja.

EDIT: Itse siis väitän että mökistä on parin viime vuosikymmenen aikana tullut jo jonkin sortin ylellisyys.

Niinpä. Äijä tuossa joku päivä sitten kertoi löytäneensä vanhoja kustannusarvioita talostaan, jonka rakensi 70-luvun alussa, niin se mitä maksoi markoissa silloin, niin nyt saisi noin puolitoista kertaa euroina. Eli kohtuu nousu.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Joo, rikkaat ihmiset ostaa huvilan ja viis autoa. Osa sit on pitkäaikaistyöttöminä jossa neliön kokosessa yskiössä ja erakoituu ja masentuu, kun 95% sosiaalisista harrastuksisatkin on riistohintaisia.

Niin mitenkäs sitä rahaa saa? Pitää opiskella ja tehdä työtä. Jos nämä ahdistavat, niin kannattaa vaan käydä työkkärissä ja sossussa hakemassa se elanto, jonka muut maksavat. Meidän työtätekevien on pakko maksaa näiden ahdistuneiden toimeentulo.

Ei sillä. En valita tuostakaan. Yhteiskunnassa on aina näitä veijareita, joita pitää normi-ihmisen elättää. Joten sossuun vaan oman ahdistuksen kanssa. Siellä autetaan. Kyllä sitä sitten voi meikäläinen aina duunipäivän jälkeen ihastella, miten on taas joidenkin ihmisten maailmaa parannettu.

Itse en ole viitsinyt kouluja käydä ja ahdistua, koska en nähnyt mitään lisäarvoa asiasta saavani. Paskaduunilla piti aloittaa(1997 22-vuotiaana 1000€/kk) ja siitä pikkuhiljaa olen edennyt työelämässä. Nyt olen asiantuntijatasolla ja liksa keskimäärin 4k€/kk netto riippuen lisistä. Tietysti pitää tehdä ylitöitä ja viikonloppuja, kun ei tahdo löytyä tarpeeksi kovaa osaamista duuniin+offshoraukset. Ei ahdista.

Ikinä en ole valittanut ahdistusta ja jonkunlaisia tuloksia olen saavuttanut. Tämä lienee myös Persujen agenda. Tunnen tietynlaista sielujen sympatiaa Soinin kanssa. Kovaa duunia takana ja hieman tuloksiakin saavutettu.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Alleviivattu osuus oli tarkoitettu juuri tuollaisille lopun elektroniikkakommenteille. Omatkin vanhemmat joutui raivaamaan mökkitonttia, mutta nyt se vaan on ison järven parhaita tontteja, josta joutuisi ostaessa maksamaan kuusinumeroisen luvun. Puhumattakaan että olisi merenrantatontti.

Eli mökkitonttien tai rintamiestalojen hinnat määrittelevät tuon ajan elämisen laadun? No, tuossa tapauksessa vanhempani olivat todella rikkaita, koska maksoivat 1500 markkaa Vaasan työväenyhdistykselle saaressa olevasta tontista. Tosin tuolloin tonttimaa oli täysin arvotonta maata, ei mikään sijoituskohde. Mutta kun miettii vanhempien tekemää työmäärää ja siitä saatua korvausta, ihmettelen sinun ajatusmaailmaasi.
 
Perussuomalaisten puolueohjelma ja populistiset kannanotot mm. EU:n suhteen tulevat osoittautumaan tyhjiksi pölypalloiksi silloin kun vastuussa ollaan. Suosio perustuu protestiin nykyiselle järjestelmälle ja kun Perussuomalaiset osoittautuvat yhtä kyvyttömiksi kääntämään systeemiä nopeasti, kupla puhkeaa.

Olisi kiva tietää, kuinka suuri osa persujen äänestäjistä loppuviimein kuvittelee näiden saavan aikaan jotain konkreettisia parannuksia heidän omaan elämäänsä. Itse uskon, ettei noin naiiveja ihmisiä ole välttämättä niin paljon kuin esim. TosiFani kuvittelee. Itse saatan hyvinkin äänestää persuja, mutta en minä kuvittele, että he Suomen tai minun asioita mitenkään parantaisivat. Minusta Timo Soinilla on vain parhaiten kirjoitetut läpät nykyisistä puheenjohtajista, ja toisaalta olisi kiva nähdä Sinnemäki ja Arhinmäki naama norsuntavaralla vaalivalvojaisissa, siinä on kaksi niin vastenmielistä hahmoa. Ymmärrän myös varsin hyvin, etteivät Soinin poliittiset linjaukset ole käytännössä toteuttamiskelpoisia, mutta mitä väliä sillä on? Ei Suomi EU:sta eroa, eikä täällä mitään "rötösherrojen" suitsimista aloiteta tai köyhille rahaa saavilla jaeta, vaikka persut nappaisivat 15 prossan äänisaaliin. Saadaanpahan vain hyvää viihdettä.

Itse olisin tosin edelleen valmis lyömään vetoa siitä, että Vihreät on hallituksessa ennen persuja.

Kun miettii suomalaista yhteiskuntaa 50-60-luvulla, niin silloin puhuttiin todellisesta suorituskeskeisestä yhteiskunnasta. Silloin tehtiin töitä kuusi päivää viikossa

Minä teen töitä seitsemän päivää viikossa. Olenko mielestäsi jotenkin suorituskeskeinen?

Tulisi sota ja normaalit ajat...

Haluaisitko myös itse osallistua tähän sotaan, vai karkaisitko ulkomaille? Itse olen ihan tyytyväinen, etten ole sotaa joutunut eläissäni näkemään, ja toivottavasti en joudu näkemään vastakaan.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Perustele. Vertailukohteena voisi hyvinkin olla juuri asunto ja mökki, mitkä vuosien aikana ovat olleet hyvin normeja hankintoja.
Minä voin asian perustella, miksi nuo "normihankinnat" eivät ole kovin hyviä vakioita vertailukohteina. Asiasta oli keskustelua tänä syksynä tällä palstalla.

Vuonna 1970 Asuinpinta-alaa / henkilö oli 18,9 m2
Vuonna 2009 Asuinpinta-alaa / henkilö oli 38,9 m2
http://www.stat.fi/til/asas/2009/asas_2009_2010-05-26_tau_003_fi.html

Ihmiset asuvat siis nykyään keskimäärin yli tuplasti isommissa asunnoissa kuin vuonna 1970. Samoin asuntojen varustetaso on noussut räjähdysmäisesti. Nykyään joka paikkaan tulee kaikki mahdollinen. Siinä missä vuonna 1960 viemäri oli vain 51%:ssa, vesijohdot 47%:ssa, WC 35%:ssa, lämmin vesi 23%:ssa ja kylpyhuone 15%:ssa asunnoissa, niin nykyään nuo prosentit ovat 96-98%:ssa.
http://www.stat.fi/til/asas/2008/asas_2008_2009-12-15_tau_001_fi.html

jos nykyään jollekin kelpaisi asunto jossa ei ole vessaa, viemäriä tai lämmintä vettä, niin varmasti sen saisi halvalla ja asuntolainan maksaisi parissa vuodessa, jonka jälkeen voisi alkaa maksaa kesämökkiä (nykyään nuo varusteet tosin pitää löytyä mökeistäkin, mikä niidenkin hintoja "hieman" nostaa).
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Olen yrittänyt korostaa sitä sanaa suhteellisesti. Eli jos vertaat samalla 40 vuoden aikajänteellä taaksepäin vuoteen 1930, niin huomaat että silloin vuoden 1970 neliöt ovat todellista luksusta. Tai vuoden 1960 varustetasoa vuoden 1910 varusteisiin.
Tuossa on tilasto suomalaisten reaalisen ostovoiman kehittymisestä
http://www.stat.fi/tup/tietotrendit/tt_05_06_velat_varat_003.gif
joillekin palstan lukijoille on aikaisemmin ollut liian vaikea ymmärtää tilastoa, joten heille kerottakoon että reaalisessa ostovoimassa on huomioita inflaatiot ja hintojen nousut jo valmiina.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Tuossa on tilasto suomalaisten reaalisen ostovoiman kehittymisestä
http://www.stat.fi/tup/tietotrendit/tt_05_06_velat_varat_003.gif
joillekin palstan lukijoille on aikaisemmin ollut liian vaikea ymmärtää tilastoa, joten heille kerottakoon että reaalisessa ostovoimassa on huomioita inflaatiot ja hintojen nousut jo valmiina.
Mulla itsellä huolestuttaa lähinnä tuloerojen kasvaminen viimevuosina.

Tosi asiat ovat vielä todella hyvin Suomessa, mutta ellei me "Köyhät" vähän pistettäis kampoihin, niin kohta joutuis tekeen 20h vuorokaudessa töitä, että sais sitä leipää pöytään ;) Samoin toki toisinpäin, eli ei siis sekään ihan reilua olisi, että kaupan kouluttamaton kassa sais saman palkan kun esim. lääkärit.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Olisi kiva tietää, kuinka suuri osa persujen äänestäjistä loppuviimein kuvittelee näiden saavan aikaan jotain konkreettisia parannuksia heidän omaan elämäänsä. Itse uskon, ettei noin naiiveja ihmisiä ole välttämättä niin paljon kuin esim. TosiFani kuvittelee. Itse saatan hyvinkin äänestää persuja, mutta en minä kuvittele, että he Suomen tai minun asioita mitenkään parantaisivat.

Itse olisin tosin edelleen valmis lyömään vetoa siitä, että Vihreät on hallituksessa ennen persuja.

Haluaisitko myös itse osallistua tähän sotaan, vai karkaisitko ulkomaille? Itse olen ihan tyytyväinen, etten ole sotaa joutunut eläissäni näkemään, ja toivottavasti en joudu näkemään vastakaan.

Juuri näin. Mutta tuota sontaa halutaan juuri väkisin lietsoa, että tyhmät pettyy, kun eivät saakaan heti Mersua ja sataatonnia käteen, kun Soinista tulee ministeri.

Kuin myös. Kun tähän vielä lisätään nuuskaklubi, niin vaikeaa on näitä kahta laukunkantajabändiä sivuuttaa.

Niin, aika usein tuntuu TosiFani sota-aikoja kaipaavan. Vai kaipaako enemmän vanhan kunnon muilutusaikoja, jotta opetkin pääsisivät taas näyttämään duunarille kaapin paikkaa? Ainoa muutos taitaa vaan olla se, että vasurit on joukossa mukana, kun hakataan vääräuskoosesta soinilaisuutta ulos.
 
Viimeksi muokattu:

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Totta kai voi olla mahdolllista, että pers-suomalaiset jotenkin pystyvät kokoamaan edustavan ministeriryhmän. Mutta pidän sitä kuitenkin epätodennäköisenä - tuollaisen populistisen aallon yleensä miehittävät (siis kirjaimellisesti, naisia ei juuri huipulla näy) kyvyttömien ja kurittomien eri yhdistelmät. Poliittinen prosessi on oikeasti hyvin kompleksinen ja monitahoinen, ministeri jää helposti valtavan yksityiskohtavyöryn alle joutuen virkamiesten armoille ja pyöritettäväksi (voi lukea esimerkiksi Soininvaaran mielenkiintoisia kuvauksia roolista) sekä puolestakin väärästä sanasta voi nousta täysin suhteeton lööppikohu. Niinpä ministeriltä tarvitaan sekä laajalaista hahmottamista, sosiaalista toimintakykyä ja lukutaitoa sekä valtava määrä itsekuria. Se että joku on näpsäkkä upseeri tai tutkija tai vaikka suuryrityksen toimitusjohtaja (tämä viimeinen esimerkki ei tietenkään koske pers-suomalaisia), ei tarkoita sitä, että olisi taitava ja pätevä ministeri, etenkin hyvin kapealaisesti pätevöityneissä tapauksissa tilanne on lähinnä päinvastainen. Pers-suomalaiset ovat nykyisessä vahvuudessaan syntyneet lähinnä tyhjästä, hommaan on rekrytoitunut erinäinen määrä värikkäitä amatöörejä, muihin puolueisiin sopeutumattomia ja kapinallisia, joista suurelle osalle ryhmä- ja itsekuri tule olemaan melkoinen haaste, ja joista monet rakastavat lööppijulkisuutta ja ovat autuaan tietämättömiä yhteiskunnan todellisista haasteista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös