Mainos

Perussuomalaiset

• 5 878 958
  • 46 175

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Toinen on se, että väestö muuttuu ulkomaalaiseksi kovalla vauhdilla. Siitä ei ole helpolla enää paluuta.
Miksi siitä pitäisi palata? Ja mihin? Käsittääkseni noin kymmenen prosenttia väestöstä on ulkomaalaistaustaista ts. vähintään toinen vanhemmista on ulkomaalainen - ja suurimmat ryhmät ovat Venäjältä ja Virosta. Tästähän PS ei toki koskaan puhu, kun ihonväri on ns. kunnossa, uskonto muu kuin islam ja varsin monen äänestäjänsä vaimon nimi on Jekaterina tai Anastasia.

Maahanmuuttoon liittyy helvetisti ongelmia, mutta niitä ei korjata perussuomalaisten linjalla (ei toki vihervasemmistonkaan missä vain lauletaan kumbayaa ja suljetaan silmät kaikelta), jossa ainoa idea on lopettaa koko ilmiö.

Yohan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Täällä moni otti kiinni viestiini eikä minulla ole aikaa ja kiinnostusta vastata kaikkeen. Sanon vain, että höveliys ei kannata. Se ei ole alkuperäiskansalle hyväksi. Ei ole koskaan ollut historiassa. Kyllähän kansan pitää saada päättää, keitä keskuuteemme tulee ulkopuolelta asumaan. Ei maahanmuutto mikään vastustamaton luonnonvoima sentään ole, missä joudutaan vain sopeutumaan ja sopeuttamaan.

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Täällä moni otti kiinni viestiini eikä minulla ole aikaa ja kiinnostusta vastata kaikkeen. Sanon vain, että höveliys ei kannata. Se ei ole alkuperäiskansalle hyväksi. Ei ole koskaan ollut historiassa. Kyllähän kansan pitää saada päättää, keitä keskuutemme tulee ulkopuolelta asumaan. Ei maahanmuutto mikään vastustamaton luonnonvoima sentään ole, missä joudutaan vain sopeutumaan ja sopeuttamaan.
No jo Suomi meinataan pitää asuttuna, niin kyllä se on oltava luonnonvoima. Muutenkin hieman historiattomia näkemyksiä nämä alkuperäiskansajutut. Kansallisvaltiot yleensä on aika tuore keksintö muutenkin. Mikä on se kansa joka päättää keitä keskuuteemme tulee, saamelaiset vai kuinka? Ei me suomalaiset nyt niin erityisiä olla kuitenkaan, siis ihan oikeasti.

Imagined

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jesse Puljujärvi, Jari Viuhkola, Kärpät
Täällä moni otti kiinni viestiini eikä minulla ole aikaa ja kiinnostusta vastata kaikkeen. Sanon vain, että höveliys ei kannata. Se ei ole alkuperäiskansalle hyväksi. Ei ole koskaan ollut historiassa. Kyllähän kansan pitää saada päättää, keitä keskuutemme tulee ulkopuolelta asumaan. Ei maahanmuutto mikään vastustamaton luonnonvoima sentään ole, missä joudutaan vain sopeutumaan ja sopeuttamaan.
Saat paljon vastauksia koska tämä näkemyksesi on äärettömän mielenkiintoinen. Harmi jos sulla ei ole aikaa tai kiinnostusta keskustella.

Tiedäthän että näitä muukalaisia tulee vielä kiihtyvään tahtiin Suomeen, koska niitä tarvitaan ihan työvoiman takia?

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Sinällään hyvä analyysi Yohanilta, että moni (muukin?) perussuomalainen elää yhä tuossa 2015 illuusiossa tp-hakijoiden määrän ja alkuperän suhteen.

Yohan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Minun mielipiteeni kumpuavat siitä, että koen Suomen kotimaakseni ja minulla on vahvat juuret tähän maahan. Isoja sotia on sodittu, että saamme täällä keskustella rauhassa hyvässä valtiossa ja maassa. En vain ymmärrä sitä, että tätä perintöä ollaan hukkaamassa muutamassa sukupolvessa. Ilman ihmisten vahvaa sidettä tähän maahan olisimme olleet osa Venäjää jo pitkään. Maan puolustaminen on minulle iso arvo, koska tykkään tästä maasta. En näe, että tämän maan historiantuntemus ja arvostus esi-isiämme kohtaan nousee haalimalla tänne ulkomaalaisia, joilla ei ole mitään sidettä tai juuria tähän maahan.

Stratman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oli semmoinen aika että jaksoin kiehua persujen jutuista mutta nykyään touhu lähinnä väsyttää. Lapsellista, läpinäkyvää, ennalta-arvattavaa ja pohjimmiltaan rassukkamaisen säälittävää toimintaa joka ei vie tätä maata millään tavalla eteenpäin.

En usko että hallitus hajoaa tällaiseen mutta todella toivon että Kokoomuksessa on jo ymmärretty että tuon sakin kanssa ei kannata olla kimpassa yhtään pidempään kuin on pakko.

Samoin on käynyt monelle muullekin. Se on ollut persujen tavoite noin 15 vuotta, ainakin Halla-ahon jaoston. Kun riittävän pitkään tykitetään rasistista kamaa netti ja some täyteen niin reagointikynnys nousee. Ketään ei enää kiinnosta ja rasistinen puhe normalisoituu. Vielä 2011 ei Maukan puheilla olisi ollut mitään asiaa hallitukseen, mutta nyt ketään ei enää kiinnosta. Puoluepomo "riikkakin" saa heittää hauskaa rasistista läppää takaisin Maukalle ja jengi tykkää. Tähän on tultu, mutta ei vahingossa. Se on ollut persujen tavoite alusta saakka.

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Minun mielipiteeni kumpuavat siitä, että koen Suomen kotimaakseni ja minulla on vahvat juuret tähän maahan. Isoja sotia on sodittu, että saamme täällä keskustella rauhassa hyvässä valtiossa ja maassa. En vain ymmärrä sitä, että tätä perintöä ollaan hukkaamassa muutamassa sukupolvessa. Ilman ihmisten vahvaa sidettä tähän maahan olisimme olleet osa Venäjää jo pitkään. Maan puolustaminen on minulle iso arvo, koska tykkään tästä maasta. En näe, että tämän maan historiantuntemus ja arvostus esi-isiämme kohtaan nousee haalimalla tänne ulkomaalaisia, joilla ei ole mitään sidettä tai juuria tähän maahan.
Taitaa veteraanien ohella olla aika iso kiittäminen esimerkiksi herroja James Finlayson, Hans Gutzeit, Paul Wahl ja Johan Vilhelm Snellman, että täällä Suomessa oikeasti on niin hyvä olla. Mikähän heitä mahtaisi yhdistää?

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs

Tässä oli hyvin ja asiallisesti kiteytetty se todella monen perussuomalaisia äänestävänkin näkökanta asiaan. Meillä on Suomessa kasapäin ihmisiä, jotka näkevät asian juurikin näin. Monessa paikassa (täälläkin) tuostakin tekstistä saa rasistin leiman otsaan, vaikka kyse on nimenomaan kansallistunteesta ja maahanmuuton vastustamisesta. Ja ne on niitä näkökantoja, jotka ajavat niin ajattelevat ihmiset nimenomaan persujen äänestäjäksi, koska mikään muu puolue (pl. ne pienet äärihörhöpuolueet) ei tätä asiaa Suomessa aja yhtä vakaasti.

Epäilemättä myös Suomen jokaikinen rasisti äänestää persuja, juurikin noista edellämainituista syistä. Silti minusta on vähän arveluttavaa, että koko puolue nimetään rasistiseksi (ja hallituskumppani siinä samalla). Auta armias, jos Vasemmistoliiton ketjuun menisi trollaamaan kutsuen heitä kommareiksi (Kontula) tai r***ämielisiksi (Yrttiaho ja pari muuta), niin varmaan paukkuisi bannivasara.

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät

Suomella on pitkä historia pussinperänä johon moni maahanmuuttaja ei olisi edes halunnut, mutta itse en näe että se olisi globaaliksi muuttuneessa maailmassa joku erityinen arvo jota pitäisi puolustaa. Suomi on osa maailmaa ja ihmisten side tähän maahan kyllä säilyy ilman myös ilman Perussuomalaisten maahanmuutto-nihilismiä ja vihanlietsontaa.

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Meinaatko, että ne maahanmuuttajat ja heidän lapsensa, jotka ovat käyneet Suomen armeijan, eivät puolustaisi sodan syttyessä Suomea?

Hermes#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arkijärki
Maahanmuutto on totta ja tulee olemaan myös jatkossa. Ei se poistu päätä pensaaseen työtämällä tai vastustamalla.

Tällä on paljon eri syistä maahan muuttaneita, sellaisia joiden molemmat tai toinen vanhempi on kotoisin ulkomailta. Paljon sellaisia ihmisiä, jotka ovat tänne kotiutuneet ja on myös sellaisia, jotka eivät ole kunnolla kotiutuneet.

Maahanmuutto ei ole ongelma. Ongelma voi olla rikollisuus, ongelma voi olla syrjäytyminen, ongelmia voi olla kotoutumisessa ja kuttuuriin sopeutumisessa. Iso ongelma on myös rasismi ja syrjintä. Näitä ongelmia pitää ratkoa erikseen ja pala kerrallaan. Näitä ihan samoja ongelmia on ihan kantasuomalaistenkin keskuudessa paljon ratkottavana..

En usko, että kenenkään tavoite tai haave on tulla elämään sosiaalituilla. Liian moni ulkomailta tullut opiskelija taas suuntaa muualle valmistuttuaan, koska täältä ei ole ulkomaalaisen helppoa töitä löytää. Paras olisi saada opiskelijoita harjoittelujen kautta työelämään ja siihen ensimmäiseen työpaikkaan.

Ratkaisuja ovat mm. koulutus, työ, järkevät harrastukset ja muut asiat, jotka saavat ihmiset kokemaan olevansa osa tätä yhteiskuntaa. Ihminen haluaa yleensä pohjimmiltaan olla hyödyksi ja pärjätä ja olla osa yhteisöä.

Kannattaa tutustua ihmisiin vaikka olisivat vähän eri värisiä tai puhuvat eri kieltä.

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Meinaatko, että ne maahanmuuttajat ja heidän lapsensa, jotka ovat käyneet Suomen armeijan, eivät puolustaisi sodan syttyessä Suomea?

Ei kai @Yohan sellaista kirjoittanut? Kyllä minunkin mielestä Suomi, suomen kieli ja suomalaisuus on asioita, joita kannattaa vaalia. Ei toki rasistisin perusteisin tai rasismilla.

Hyvänä esimerkkinä se suvivirsi. Miksi se piti kieltää? Onhan meillä iät ajat ollut myös ei-uskovaisia, eikä sitä ole kielletty silti mihinkään. Jos joku ei meillä koulussa (80-luku) halunnut laulaa/kuunnella suvivirttä, oli vapaa poistumaan käytävän puolelle. Miksi ne eri uskontokuntaa edustavat eivät voineet nyt toimia samalla lailla? Ja suvivirsihän ei koulumaailmassa enää viimeisimpänä vuosina edes edustanut niinkään uskontoa, vaan kesän alkua/lukuvuoden loppua.

Tuostahan voi jokainen katsoa vaikkapa Etelä-Ruotsin suuria kaupunkeja, että onko se ruotsalainen kulttuuri kokenut muutoksen tai jopa alkanut kadota katukuvasta. Epäilen aika monen malmölaisen olevan tällä hetkellä sitä mieltä, että kaupunki saattaisi olla kivempi paikka asua, jos ruotsalaista kulttuuria ei olisi jyrätty muiden kulttuurien alle.

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Miksi siitä pitäisi palata? Ja mihin? Käsittääkseni noin kymmenen prosenttia väestöstä on ulkomaalaistaustaista ts. vähintään toinen vanhemmista on ulkomaalainen - ja suurimmat ryhmät ovat Venäjältä ja Virosta. Tästähän PS ei toki koskaan puhu, kun ihonväri on ns. kunnossa, uskonto muu kuin islam ja varsin monen äänestäjänsä vaimon nimi on Jekaterina tai Anastasia.
Ihonväri on kieltämättä tärkeämpi asia kuin aavistaakaan. Olen itse puoliksi toisen polven maahanmuuttaja, koska äitini ei ole Suomesta. En kuitenkaan ole koskaan itseäni pitänyt maahanmuuttajana – en toisen enkä minkään muunkaan polven –, koska olen syntynyt Suomessa, eikä kukaan muukaan ole pitänyt. Koko ajatuskin tuntuisi hullulta, koska synnyin suomalaiseen perheeseen, jonka kotikielenä oli suomi.

Jos taas äitini ei olisi saksalaissyntyinen, saksaa alun perin äidinkielenään puhunut valkoihoinen vaan esimerkiksi somalialaissyntyinen, somalia alun perin äidinkielenään puhunut tummaihoinen, minut nähtäisiin varmasti aivan eri valossa, vaikkei siihen periaatteessa olisi mitään syytä.

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ei ainakaan meilläpäin ole suvivirttä missään kielletty. Kyllä sitä on niissä juhlissa laulettu ainakin pari vuotta sitten, missä itse olen ollut. Ja juhlassa oli oppilaita ihan eri kansallisuksista ja uskontokunnista.

Okei, I stand corrected sitten.

Mulla oli (ja on kyllä edelleen) vaan muistikuva, että sitä oltaisiin juuri sillä perusteella kielletty eri paikoissa, kun on niin montaa eri kulttuuri- ja uskontotaustaa kouluissa. Ainakin siitä oli silloin 10-15 vuotta sitten kohinaa.

edit. Googlaamallahan noita löytyi ainakin vuodelta 2014, kun monet koulut alkoivat kieltää suvivirttä juurikin noihin em. seikkoihin vedoten. Virallisesti ei toki lainsäädännössä sitä ole kielletty, mutta tuosta se muistikuva on jäänyt.

Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Hyvänä esimerkkinä se suvivirsi. Miksi se piti kieltää?

Apulaisoikeuskansleri Puumalainen linjasi, että kouluissa laulettava Suvivirsi on uskonnollinen ja siten ongelmallinen. Tässä olisi ollut apulaisen mukaan tavallaan kiellon syy. Perustuslakivaliokunta ei apulaisen ajattelulle lämmennyt eikä kieltoa tullut. Sen sijaan kovasti tunnetta ja enimmäkseen suvivirren puolesta.

Seuraavaksi Puumalainen kävi koulujen hartaushetkin kimppuun. Kouluissa järjestettävät hartaushetket ja rukoukset ovat ristiriidassa uskonnonvapauden kanssa.

Ja tuossa oli taustaa myös persujen ja apulaisoikeuskanslerin väännölle itärajasta. Yksi ja sama mies aina esteenä, joten eroon siitä.

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Koko Suvivirsi-keskustelu on vuosien mittaan ollut lähinnä tahallisen väärinymmärtämisen sävyttämää ja tuntunut syntyneen ihmisten luontaisesta halusta riidellä turhasta. Kun nyt populistipuolueen ketjussa ollaan, täytyy mainita, että koko "ongelmaan" on koko ajan ollut todella yksinkertainen ratkaisu: kevätkirkko. Kun kirkkoon kuuluville on tarjolla kevätkirkko, jossa voi veisata Suvivirren, ja muille oppilaille vaihtoehtoista ohjelmaa, kuten jalkapalloa, lintujen bongausta, yhteislaulua tai puistossa kävelyä, kenenkään ei tarvitse mieltänsä pahoittaa. Onneksi tämä on ymmärretty isossa osassa kouluja.

Imagined

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jesse Puljujärvi, Jari Viuhkola, Kärpät

Minulla on myös vahvat juuret Suomeen ja kunnioitus esi-isiä kohtaan. Jos tänne ei saa työntekijöitä muualta ottaa, niin vähintään pitäisi esittää ratkaisu, miten ihmiset saadaan lisääntymään enemmän tai työttömät töihin tai suuret ikäluokat lopettamaan vanhenemasta. Pelkästään muukalaisvihaa lietsomalla saattaa saada joitakin äänestäjiä (vaikkakin koko ajan onneksi vähemmän ja vähemmän), mutta onko se isänmaallista?

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Aika paljon siellä on nykyään varuskunnissa näitä sitoutumattomia suorittamassa asevelvollisuuttaan. Mitähän ne siellä tekee, kun ei niitä kerran maanpuolustus kiinnosta?

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Aika paljon siellä on nykyään varuskunnissa näitä sitoutumattomia suorittamassa asevelvollisuuttaan. Mitähän ne siellä tekee, kun ei niitä kerran maanpuolustus kiinnosta?

Maan puolustaminen ja maanpuolustus on kaksi eri asiaa. Maata voi puolustaa myös asepalveluksen ulkopuolella, esimerkiksi kulttuuriperintöä vaalimalla.

Ja toisaalta asevelvollisuuttakin voi suorittaa, silti puolustamatta maata. Tämä tosin varmaan enemmän kantasuomalaisten ongelma.

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Ei kai @Yohan sellaista kirjoittanut? Kyllä minunkin mielestä Suomi, suomen kieli ja suomalaisuus on asioita, joita kannattaa vaalia. Ei toki rasistisin perusteisin tai rasismilla.

Hyvänä esimerkkinä se suvivirsi. Miksi se piti kieltää? Onhan meillä iät ajat ollut myös ei-uskovaisia, eikä sitä ole kielletty silti mihinkään. Jos joku ei meillä koulussa (80-luku) halunnut laulaa/kuunnella suvivirttä, oli vapaa poistumaan käytävän puolelle. Miksi ne eri uskontokuntaa edustavat eivät voineet nyt toimia samalla lailla? Ja suvivirsihän ei koulumaailmassa enää viimeisimpänä vuosina edes edustanut niinkään uskontoa, vaan kesän alkua/lukuvuoden loppua.

Tuostahan voi jokainen katsoa vaikkapa Etelä-Ruotsin suuria kaupunkeja, että onko se ruotsalainen kulttuuri kokenut muutoksen tai jopa alkanut kadota katukuvasta. Epäilen aika monen malmölaisen olevan tällä hetkellä sitä mieltä, että kaupunki saattaisi olla kivempi paikka asua, jos ruotsalaista kulttuuria ei olisi jyrätty muiden kulttuurien alle.
Ei Suvivirttä ole kielletty. Se on katsottu osaksi sallittua kulttuurista perimää. Sitä vastoin tunnustuksellinen uskonnon opettaminen on koulussa kielletty. Päivänavaukset eivät saa olla uskonnollisia, koska niitä ei voi välttyä kuulemasta. Samoin jumalanpalvelukset ja vastaavat osana pakollista koulunkäyntiä on kielletty. Esimerkiksi joulukirkko on sallittu, mutta samaan aikaan niille, jotka eivät osallistu, pitää järjestää jotain vastaavan tasoista ohjelmaa. Ei riitä esimerkiksi jonkin elokuvan katsominen koululla.

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Suvivirsi ja kaikki kirkkohihhuloinnit kieltoon. Uskonnonopetus tiivistetään yhdeksi kurssiksi osaksi historian ja yhteiskuntaopin opintoja. Siitä säästöjä perusopetukseen. Saa käyttää.
Aika vähän tuosta säästöjä syntyisi. Käytännössä jonkin verran sitä kautta, että jotkin harvinaisten uskontojen ryhmät ovat pieniä, mutta sitten taas niissä opettajat ovat usein epäpäteviä ja saavat huonompaa palkkaa kuin historian opettajat. Tuntikehys tuskin muuttuisi mihinkään, Suomessa on jo nyt kansainvälisellä mittapuulla lyhyet koulupäivät.

Rehtorit ja muut lukujärjestyksiä tekevät tuosta olisivat varmasti aika riemuissaan siksi, että lukujärjestysten tekeminen helpottuisi. Uskontoja on hankalaa sijoittaa lukujärjestyksiin.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy