Minun mielipiteeni kumpuavat siitä, että koen Suomen kotimaakseni ja minulla on vahvat juuret tähän maahan. Isoja sotia on sodittu, että saamme täällä keskustella rauhassa hyvässä valtiossa ja maassa. En vain ymmärrä sitä, että tätä perintöä ollaan hukkaamassa muutamassa sukupolvessa. Ilman ihmisten vahvaa sidettä tähän maahan olisimme olleet osa Venäjää jo pitkään. Maan puolustaminen on minulle iso arvo, koska tykkään tästä maasta. En näe, että tämän maan historiantuntemus ja arvostus esi-isiämme kohtaan nousee haalimalla tänne ulkomaalaisia, joilla ei ole mitään sidettä tai juuria tähän maahan.
Aika paljon siellä on nykyään varuskunnissa näitä sitoutumattomia suorittamassa asevelvollisuuttaan. Mitähän ne siellä tekee, kun ei niitä kerran maanpuolustus kiinnosta?Minun mielipiteeni kumpuavat siitä, että koen Suomen kotimaakseni ja minulla on vahvat juuret tähän maahan. Isoja sotia on sodittu, että saamme täällä keskustella rauhassa hyvässä valtiossa ja maassa. En vain ymmärrä sitä, että tätä perintöä ollaan hukkaamassa muutamassa sukupolvessa. Ilman ihmisten vahvaa sidettä tähän maahan olisimme olleet osa Venäjää jo pitkään. Maan puolustaminen on minulle iso arvo, koska tykkään tästä maasta. En näe, että tämän maan historiantuntemus ja arvostus esi-isiämme kohtaan nousee haalimalla tänne ulkomaalaisia, joilla ei ole mitään sidettä tai juuria tähän maahan.
Aika paljon siellä on nykyään varuskunnissa näitä sitoutumattomia suorittamassa asevelvollisuuttaan. Mitähän ne siellä tekee, kun ei niitä kerran maanpuolustus kiinnosta?
Ei Suvivirttä ole kielletty. Se on katsottu osaksi sallittua kulttuurista perimää. Sitä vastoin tunnustuksellinen uskonnon opettaminen on koulussa kielletty. Päivänavaukset eivät saa olla uskonnollisia, koska niitä ei voi välttyä kuulemasta. Samoin jumalanpalvelukset ja vastaavat osana pakollista koulunkäyntiä on kielletty. Esimerkiksi joulukirkko on sallittu, mutta samaan aikaan niille, jotka eivät osallistu, pitää järjestää jotain vastaavan tasoista ohjelmaa. Ei riitä esimerkiksi jonkin elokuvan katsominen koululla.Ei kai @Yohan sellaista kirjoittanut? Kyllä minunkin mielestä Suomi, suomen kieli ja suomalaisuus on asioita, joita kannattaa vaalia. Ei toki rasistisin perusteisin tai rasismilla.
Hyvänä esimerkkinä se suvivirsi. Miksi se piti kieltää? Onhan meillä iät ajat ollut myös ei-uskovaisia, eikä sitä ole kielletty silti mihinkään. Jos joku ei meillä koulussa (80-luku) halunnut laulaa/kuunnella suvivirttä, oli vapaa poistumaan käytävän puolelle. Miksi ne eri uskontokuntaa edustavat eivät voineet nyt toimia samalla lailla? Ja suvivirsihän ei koulumaailmassa enää viimeisimpänä vuosina edes edustanut niinkään uskontoa, vaan kesän alkua/lukuvuoden loppua.
Tuostahan voi jokainen katsoa vaikkapa Etelä-Ruotsin suuria kaupunkeja, että onko se ruotsalainen kulttuuri kokenut muutoksen tai jopa alkanut kadota katukuvasta. Epäilen aika monen malmölaisen olevan tällä hetkellä sitä mieltä, että kaupunki saattaisi olla kivempi paikka asua, jos ruotsalaista kulttuuria ei olisi jyrätty muiden kulttuurien alle.
Aika vähän tuosta säästöjä syntyisi. Käytännössä jonkin verran sitä kautta, että jotkin harvinaisten uskontojen ryhmät ovat pieniä, mutta sitten taas niissä opettajat ovat usein epäpäteviä ja saavat huonompaa palkkaa kuin historian opettajat. Tuntikehys tuskin muuttuisi mihinkään, Suomessa on jo nyt kansainvälisellä mittapuulla lyhyet koulupäivät.Suvivirsi ja kaikki kirkkohihhuloinnit kieltoon. Uskonnonopetus tiivistetään yhdeksi kurssiksi osaksi historian ja yhteiskuntaopin opintoja. Siitä säästöjä perusopetukseen. Saa käyttää.
Ei Suvivirttä ole kielletty. Se on katsottu osaksi sallittua kulttuurista perimää. Sitä vastoin tunnustuksellinen uskonnon opettaminen on koulussa kielletty. Päivänavaukset eivät saa olla uskonnollisia, koska niitä ei voi välttyä kuulemasta. Samoin jumalanpalvelukset ja vastaavat osana pakollista koulunkäyntiä on kielletty. Esimerkiksi joulukirkko on sallittu, mutta samaan aikaan niille, jotka eivät osallistu, pitää järjestää jotain vastaavan tasoista ohjelmaa. Ei riitä esimerkiksi jonkin elokuvan katsominen koululla.
Aika vähän tuosta säästöjä syntyisi. Käytännössä jonkin verran sitä kautta, että jotkin harvinaisten uskontojen ryhmät ovat pieniä, mutta sitten taas niissä opettajat ovat usein epäpäteviä ja saavat huonompaa palkkaa kuin historian opettajat. Tuntikehys tuskin muuttuisi mihinkään, Suomessa on jo nyt kansainvälisellä mittapuulla lyhyet koulupäivät.
Rehtorit ja muut lukujärjestyksiä tekevät tuosta olisivat varmasti aika riemuissaan siksi, että lukujärjestysten tekeminen helpottuisi. Uskontoja on hankalaa sijoittaa lukujärjestyksiin.
No tuossakin asiassa toisaalta sekin, että noita suvivirsiä vastustaa myös ihan kotoperäinen porukka, jolle uskonnollisuus ja uskonnot ovat punainen vaate. Siitä kyllä samaa mieltä, että suvivirret saa raikua, mutta kai se on toisaalta kunkin koulun asia itse päättää, haluavatko he oikeasti tuota perinnettä jatkaa, ei se mikään velvollisuuskaan voi olla.Ja se on juuri se ydin, mitä ajan takaa. Monet eivät siitä pidä, että suomalaista kulttuuria jätetään pois jonkin toisen kulttuurin takia. Moni tällainen ihminen ajattelee myös, että sen meidän kulttuurin ulkopuolelta tulevan tulisi sopeutua kulttuuriin, eikä päinvastoin.
Kulttuurit muuttuvat, kehittyvät ja saavat vaikutteita toisista kulttuureista. Näin on aina tapahtunut ja tapahtuu tulevaisuudessakin. Tässä ketjussa nyt mainittu, suomalaiseen kulttuuriin vahvasti kuuluvaksi mielletty Suvivirsi on tästä oivallinen esimerkki: ruotsalaisperäinen virsi, jonka suomenkielinen sanoituskin on jo muutettu kahteen kertaan.Monet eivät siitä pidä, että suomalaista kulttuuria jätetään pois jonkin toisen kulttuurin takia. Moni tällainen ihminen ajattelee myös, että sen meidän kulttuurin ulkopuolelta tulevan tulisi sopeutua kulttuuriin, eikä päinvastoin.
No en tiedä kyllä kuinka taitavasti. Vaikka suhtaudun itse hyvin kriittisesti maahanmuuttoon niin tuollainen rasistinen, idioottimainen ja alentava some”hauskuuttelu” on täysin ala-arvoista. Hankalistakin asioista pitää toki pystyä puhumaan (nykyään tämä tuntuu välillä olevan hankalaa) mutta tuollaisella toiminnalla ei saa kuin jaettua kansaa entistä enemmän kahteen leiriin.Sinänsä ihan taitavastihan kusipäät tuota peliään pelaavat. Vähä-älyiset faninsa tulevat pussihousuihinsa näistä päivityksistä, ja sitten kohun syntyessä mulkut itse voivat leikkiä tyhmää ja kysyä, että mitä rasistista muka on vuohipaimenissa ja kameleissa?
Ja sirkus jatkaa kiertämistään.
No tuossakin asiassa toisaalta sekin, että noita suvivirsiä vastustaa myös ihan kotoperäinen porukka, jolle uskonnollisuus ja uskonnot ovat punainen vaate. Siitä kyllä samaa mieltä, että suvivirret saa raikua, mutta kai se on toisaalta kunkin koulun asia itse päättää, haluavatko he oikeasti tuota perinnettä jatkaa, ei se mikään velvollisuuskaan voi olla.
No, saa nähdä, mutta en usko että tuosta valtavirtaa tulee. Jotenkin tuntuu,että pahin ylilyönti-vaihe näissä on mennyt ohi, ja nyt jo useammin etsitään parempia kompromisseja näihin. Meillähän on jo paljon kouluja, joissa ulkomaalaistaustaisia voi olla jo enemmistö, ja tavallaan kyllä ymmärrän, että tuollaisissa kouluissa perinteet vaihtuu nopeammin. Tämmöisessä koulujen eriytymisessä on kyllä isompiakin ongelmia sitten kuin suvivirsi.Ei toki, ei se niinkään päin toimisi. Mutta niin, tällaiset asiat ovat juuri niitä, joista suomalaisesta kulttuuriperimästä huolestuneet ihmiset yrittävät pitää ääntä. Ei yhden koulun päätös merkkaa mitään, eikä vielä kymmenenkään. Mutta sitten kun alkaa olla kolminumeroinen määrä tuollaisia kouluja, sillä on jo vaikutusta. Puhumattakaan siitä, että enemmistö kouluista lähtisi tuohon (ja senhän me kaikki tiedämme, että nykypäivänä on helpompi mennä valtavirran mukana, niin ei tulee cancelointia tai sanomista). Sitten alkaisi yksi pieni osa suomalaista kulttuurihistoriaa olla mennyttä.
Ja se on juuri se ydin, mitä ajan takaa. Monet eivät siitä pidä, että suomalaista kulttuuria jätetään pois jonkin toisen kulttuurin takia. Moni tällainen ihminen ajattelee myös, että sen meidän kulttuurin ulkopuolelta tulevan tulisi sopeutua kulttuuriin, eikä päinvastoin.
Sinun läsnäolosi ei riko sitä haja-asutusalueen patriootin mielikuvaa valkoihoisesta suomalaisesta katukuvasta. Jos Suomeen tulisi 100k adoptoitua sylivauvaa Afrikasta suomalaisiin perheisiin, niin merkittävällä osalla persujen äänestäjistä menisi silti pulla väärään kurkkuun, vaikka kuinka kasvaisi perisuomalaisessa ympäristössä. Ideaali valkoisesta ihanne-Suomesta särkyy ja nämä kokevat jotain kaunista menetetyn.Ihonväri on kieltämättä tärkeämpi asia kuin aavistaakaan. Olen itse puoliksi toisen polven maahanmuuttaja, koska äitini ei ole Suomesta. En kuitenkaan ole koskaan itseäni pitänyt maahanmuuttajana – en toisen enkä minkään muunkaan polven –, koska olen syntynyt Suomessa, eikä kukaan muukaan ole pitänyt. Koko ajatuskin tuntuisi hullulta, koska synnyin suomalaiseen perheeseen, jonka kotikielenä oli suomi.
Jos taas äitini ei olisi saksalaissyntyinen, saksaa alun perin äidinkielenään puhunut valkoihoinen vaan esimerkiksi somalialaissyntyinen, somalia alun perin äidinkielenään puhunut tummaihoinen, minut nähtäisiin varmasti aivan eri valossa, vaikkei siihen periaatteessa olisi mitään syytä.
Tottakai se on ala-arvoista, mutta on se siinä mielessä taitavampaa kuin suoraan jonkun mutakuonon tms. huuteleminen, että tuossa jää se plausible deniability, mitä Peltokangas olikin iltapäivälehden jutussa jo päässyt hyödyntämään.No en tiedä kyllä kuinka taitavasti. Vaikka suhtaudun itse hyvin kriittisesti maahanmuuttoon niin tuollainen rasistinen, idioottimainen ja alentava some”hauskuuttelu” on täysin ala-arvoista. Hankalistakin asioista pitää toki pystyä puhumaan (nykyään tämä tuntuu välillä olevan hankalaa) mutta tuollaisella toiminnalla ei saa kuin jaettua kansaa entistä enemmän kahteen leiriin.
En muuhun ota kantaa mutta muistanko väärin ettei näyttöä rahojen väärinkäytöstä ollut syyttäjän eikä erityistilintarkastajan mielestä?Alan melkein uskomaan, ettei kaveri oikeasti huijannut silloin niissä joulupukkikeräyksissään. Taisi vain osaaminen silloinkin olla niin alkeellisella tasolla, että vituiks män.
Mikäli kantaväestö haluaa säilyttää omaa kulttuuriaan ja tapojaan niin kyllähän maahanmuutto sitä myös uhkaa. Esimerkiksi PK-seudulla voi joissakin kaupungeissa olla viidentoista vuoden päästä jo melkein puolet asukkaista vieraskielisiä. Kun kantaväestön syntyvyys on vielä heikkoa ja maahanmuuttajien korkeampaa (johtuen myös osin huonosta integraatiosta) niin muutos alkaa väkisinkin vaikuttaa myös politiikan tasolla. Ja pahimmillaan ne muutokset on vuosikymmenten aikajänteellä myös negatiivisia (esimerkiksi jos islamiin vakavasti suhtautuvat pääsevät liian suureen väestömäärään).Miksi siitä pitäisi palata? Ja mihin? Käsittääkseni noin kymmenen prosenttia väestöstä on ulkomaalaistaustaista ts. vähintään toinen vanhemmista on ulkomaalainen - ja suurimmat ryhmät ovat Venäjältä ja Virosta. Tästähän PS ei toki koskaan puhu, kun ihonväri on ns. kunnossa, uskonto muu kuin islam ja varsin monen äänestäjänsä vaimon nimi on Jekaterina tai Anastasia.
No kyllä todellakin on. Ei varmasti suurimmalla osalla mutta kyllä tätäkin porukkaa löytyy. Ja toki sitä löytyy kantaväestöstäkin.En usko, että kenenkään tavoite tai haave on tulla elämään sosiaalituilla.
Yhden uskontokunnan etuoikeutettu asema on tosiaan osa suomalaista perinnettä. Toisaalta Suomessa on jo yli sata vuotta ollut laissa säädettynä uskonnonvapaus. Kummalle siten kukin antaa enemmän painoarvoa. Minä olen enemmän laillisuusmiehiä.Mutta niin, tällaiset asiat ovat juuri niitä, joista suomalaisesta kulttuuriperimästä huolestuneet ihmiset yrittävät pitää ääntä.
Yläkoulun evankelisluterilaisessa uskonnossa on käsittääkseni runsaasti historiaa ja juuri näitä eettisiä kysymyksiä. Uskontoa opettavat yleensä taitavat opettajat, joilla on oppiaineen pätevyys, taito keskustella oppilaiden kanssa sekä lisäksi käytössään oppiaineeseen sopivia oppimateriaaleja. Jonkinlaisella viilauksella tästä oppiaineesta voisi saada kaikille sopivan, ja saataisiin opettajien ammattitaito käyttöön.Minusta paras peruste yhteiselle katsomusaineelle (eli uskonnon kieltämiselle, jos näin halutaan sanoa) on se, että on harmillista, että aina kun puhutaan eettisistä kysymyksistä ja sen sellaisesta, pannaan eri ryhmät omiin porukoihinsa. Sillä ei yhteinen ymmärrys ainakaan lisäänny. Ottaisiko kotoutumisesta huolestuneet persut tästä koppia?
Miten määritellään kantaväestö?Toki myös kantaväestön heikko syntyvyys uhkaa tuota kulttuuria. Tämän vuoksi siihen olisi myös pakko kiinnittää todella paljon huomiota ja kokeilla kaikki järkevät keinot syntyvyyden nostamiseksi vaikka se maksaisikin. Jossain vaiheessa sen osalta voi oikeastikin olla myöhäistä.
Joo siis ydinkannattajiin uppoaa ja heihin varmasti uppoaisi vähän suorempikin rasismi. Mutta lähinnä siis meinaan sitä, että tuossa ei mitään plausible deniability todellisuudessa ole. Voi Mauri ydinkannattajineen toki niin kuvitella, että on mutta jokainen aivojaan vähän enemmän vaivaava ymmärtää mitä tuo oksennus oli,Tottakai se on ala-arvoista, mutta on se siinä mielessä taitavampaa kuin suoraan jonkun mutakuonon tms. huuteleminen, että tuossa jää se plausible deniability, mitä Peltokangas olikin iltapäivälehden jutussa jo päässyt hyödyntämään.
Raukkamaista, aivan vitun noloa ja surullista, mutta uppoaa niihin ydinkannattajiin kuin isä äitiin.