Ei voi ei, siksi pidin persuilta typeryytenä rummuttaa bensan hintaa vaaleissa yhtenä kärkiteemoina. Tuossa tik tok-kansanedustajan videoassahan sanotaan lopussa, että kannattaa miettiä mitä puoluetta äänestää. Itse tulkitsen tämänkaltaiset viestit, niin että persut vaikuttaisivat polttoaineiden hintaan merkittävästi valtaan päästessään. Lisäksi viime kaudella maailmanmarkkinahinta ei kelvannut selitykseksi korkeille hinnoille, mutta nyt se kelpaa. Vai löydätkö jostain persujen viestintää viime hallituskaudelta, jossa sanotaan, että maailmanmarkkinahinta ratkaisee bensan hinnan?
Viime kaudella korkeat hinnat olivat persujen puheissa Marinin hallituksen syytä, nyt ne ovat maailmanmarkkinahinnan syytä.
Oliko siis edellisellä hallituksella enemmän vaikutusvaltaa polttoaineen hintaan, kuin nykyisellä? Ei ollut.
Ymmärämme molemmat bensan hinnan muodostumisen ja siihen vaikuttavat tekijät, niistä ei tarvi keskustella. Omalta osaltani keskustelussa on ollut kyse persujen viestinnästä, joka vaikuttaa populistiselta ääntenkalastelulta. Sinä voit tulkita mainokset ja vaalipuheet eri tavalla, mutta merkittävästi halvempaa polttoainetta meistä kumpikaan ei tankkaa ensi vuonnakaan.
Se, että tulkitset sanomisia omalla tavallasi, on sinun oikeutesi. Minä keskustelen vain faktoista, makuasioista on turha kiistellä.
Viime kaudella hallituksesta väitettiin, ettei se voi polttoaineen hinnalle mitään koska sen määräytyy markkinoiden mukaan. Tämähän on vähintääkin vääristelyä koska yli puolet on veroa eli mahdollisuuksia on vaikuttaa. Tähän juuri liittyy tuo TikTok video.
Nythän kyse on siitä, että hallitus tekee sitä mihin kykenee (määrästä voi sitten olla mitä mieltä vaan) eli vaikuttaa veron määrään. Edelleenkään hallitus, tämä tai edellinen, ei voi markkinoille mitään.
Merkittävästi halvempaa ei saa kukaan se on selvää mutta tällaista ei luvattukaan. Tätä voisi verrata vappusataseen, jossa annettiin nimenomainen lupaus ja tarkka määrä.
Mutta nämä toimet sekä hallituksen muut toimet, esim. juuri ansiotuloverotuksen kevennys, yhdessä johtavat siihen, että tavalliselle palkansaajalle jää enemmän käteen. Ja jottei kukaan nyt tule jälleen sanomaan, että "entäs ne 10 tuhatta kilometriä päivässä työmatkaa ajavat???" niin joo, poikkeuksia on mutta suurimalle osalle jää enemmän. Kaikkia ei voi miellyttää.