Kun Marinin työhistoriaa on paljon käsitelty niin mitä mieltä ollaan Riikka Purran vastaavasta. Drop-out väitöskirjatutkija, joka taisi loisia yliopistolla väitöskirjaa tekemässä yli 10 vuotta saamatta sitä aikaiseksi ja sen jälkeen ollut töissä persujen puoluetoimistossa ja yhden kauden kansanedustajana. Tuoko pätevöittää valtiovarainministeriksi?
Persujen ajatuspajan toiminnanjohtajalta todella syvällistä pohdintaa.
Joku juuri kirjoitti jotain Alepan kassasta ja onhan Marinista ahkerasti vuosien mittaan kirjoitettu täällä paljon ja paljon myös roskaa. Mutta itse asiaan. Onko mielestäsi Purra pätevä tuolla työhistorialla valtiovarainministeriksi? Toinen juttu mikä hänen työhistoriassaan kiinnittää huomiota on tuo yli 10 vuoden joutilaisuus ns. väitöskirjatutkijana ja Halla-ahon opetuslapsena. Ei Purra tuolloin tainnut olla kovin tuottava kansalainen.
Anderssonin politiikasta juurikaan, mutta en voi väittää, etteivätkö he olisi roolissaan pärjänneet,
Perussuomalaista vai oikeistolaista ylimielisyyttä parhaimmillaan. Hotellin respat, tarjoilijat, kaupan kassat, kääntäjät tai tiskarit eivät siis tee oikeita töitä. Vai pitääkö ihmisen tehdä koko työura samassa paikassa, että voi sanoa hänen olleen "oikeissa töissä".Minä en pidä esim. Marinin tai Anderssonin politiikasta juurikaan, mutta en voi väittää, etteivätkö he olisi roolissaan pärjänneet, kun ovat kautensa loppuun hoitaneet. Siinä jo kaksi esimerkkiä ministereistä, jotka ovat pärjänneet, vaikkei juurikaan ole kokemusta ns. oikeista töistä.
Perussuomalaista vai oikeistolaista ylimielisyyttä parhaimmillaan. Hotellin respat, tarjoilijat, kaupan kassat, kääntäjät tai tiskarit eivät siis tee oikeita töitä. Vai pitääkö ihmisen tehdä koko työura samassa paikassa, että voi sanoa hänen olleen "oikeissa töissä".
Haluatko arvata mistä keksin nuo ammatit?Eikös tuossa juuri kirjoiteta, että nuo listatut ovat niitä oikeita töitä, joista mainituilla henkilöillä ei juuri kokemusta ole?
Että silleen...
On kyllä ihan valtavasti käsitelty aihe, jos ihan yksittäisiä viestejä tästä on kirjoitettu.
Mitä taas kompetenssin arviointiin tulee, uskon itse ammattipoliitikon ja puolueensa puheenjohtajan pärjäävän myös ministerinä, kun siellä on tukena liuta erittäin päteviä virkamiehiä, joita kuuntelemalla jo pääsee pitkälle.
Minä en pidä esim. Marinin tai Anderssonin politiikasta juurikaan, mutta en voi väittää, etteivätkö he olisi roolissaan pärjänneet, kun ovat kautensa loppuun hoitaneet. Siinä jo kaksi esimerkkiä ministereistä, jotka ovat pärjänneet, vaikkei juurikaan ole kokemusta ns. oikeista töistä.
Perussuomalaista vai oikeistolaista ylimielisyyttä parhaimmillaan. Hotellin respat, tarjoilijat, kaupan kassat, kääntäjät tai tiskarit eivät siis tee oikeita töitä. Vai pitääkö ihmisen tehdä koko työura samassa paikassa, että voi sanoa hänen olleen "oikeissa töissä".
Ei nämä "oikeat työt" tietysti ihan yksiyhteen mene ministeritöiden kanssa, mutta ihan varmasti kokemus tiimityöstä, päätöksenteosta, niiden seurauksista, jne. on hyötyä ministeriössäkin. Jos sinulla on käsitys, ettei noissa "oikeissa töissä" tehdä kompromisseja, en sitten tiedä, oletko itse koskaan tehnyt niitä.Juuri näin.
En myöskään varauksetta osaisi olla sitä mieltä, että ”oikeat työt” ovat aina paras tausta tilanteeseen, jossa pitää tehdä merkittävä määrä kompromisseja ja osata vaikuttaa henkilöiden ja ryhmien tavoitteiden yhteensovittamiseen.
Suomessa on ollut kovilla paikoilla ministereinä kirves- ja sähkömiehistä alkaen, mutta he ovat päässeet ministereiksi vain ja ainoastaan poliittisilla ansioilla oman puolueensa hierarkiassa, ei muutoin....
Ei siihen aina tunnu olevan paras tausta vaikkapa yritysjohtajuuskaan, kun niissä yleensä toiminnan vapaus on suuri niin kauan kuin hallituksen luottamus on riittävä. Äkisti voisi ajatella, että politiikka olisi samanlainen ympäristö, mutta siinä ”hallitus” (eli tässä eduskunta puolueineen) on kovasti heterogeenisempi kuin yrityksen hallitus. Kokemus politiikasta ja vaikuttamistyöstä auttaa, kun sitä käytännön ylintä valmisteluvaltaa käytetään. Ei Purran tai Marinin kokemus siinä mitenkään huonoa ole. Eikä sektoriministerin ole mikään erityinen tarve olla alan substanssiasiantuntija.
Ei nämä "oikeat työt" tietysti ihan yksiyhteen mene ministeritöiden kanssa, mutta ihan varmasti kokemus tiimityöstä, päätöksenteosta, niiden seurauksista, jne. on hyötyä ministeriössäkin. Jos sinulla on käsitys, ettei noissa "oikeissa töissä" tehdä kompromisseja, en sitten tiedä, oletko itse koskaan tehnyt niitä.
Suomessa on ollut kovilla paikoilla ministereinä kirves- ja sähkömiehistä alkaen, mutta he ovat päässeet ministereiksi vain ja ainoastaan poliittisilla ansioilla oman puolueensa hierarkiassa, ei muutoin.
Näkisin, että substanssiosaaminen ministerina auttaa jo yksinkertaisesti siinä, että puhuu edes samaa kieltä asiantuntijoiden kanssa, jolloin käsitys, missä mennään, on helpompaa jakaa puolin ja toisin. Yhtenä esimerkkinä vaikka lakimiestausta oikeusministerinä olisi enemmän kuin suotavaa.
Noh, missi kulttuuriministerinä on tietysti jonkinasteinen humoristinen kärjistys tuolle substanssiosaamiselle, mutta olihan meillä sähkömieskin sisäasianministerinä.
Tuon alla lukevan kannanoton takia mm. kompromissien teosta "oikeissa töissä", kuten halusit asian ilmaista.En tiedä, miten minun työhistoriani asiaan liittyy mitenkään, mutta melko paljon enemmän on ollut hyötyä vaikuttamistyössä kokemuksesta vaikuttamistoiminnasta kuin vaikkapa ovensulkijoiden ja avainten tekemisestä - joka toki opetti aikanaan ihan hienoja asioita työelämästä noin muuten.
...
Nää nyt on näitä - jokaisella on tietysti oma näkemyksensä asiasta, mutta tähän voi siteerata erästä viisasta seuraavasti:...
En myöskään varauksetta osaisi olla sitä mieltä, että ”oikeat työt” ovat aina paras tausta tilanteeseen, jossa pitää tehdä merkittävä määrä kompromisseja ja osata vaikuttaa henkilöiden ja ryhmien tavoitteiden yhteensovittamiseen.
...
Nuoruudessaan hän vaikutti parturien ammattiliitossa, mikä tietysti katsottaisiin nykyäänkin joissakin piireissä kyseenalaiseksi, koska poliitikko oli ollut vähän kuin liiton hommissa.En tiedä, miten minun työhistoriani asiaan liittyy mitenkään, mutta melko paljon enemmän on ollut hyötyä vaikuttamistyössä kokemuksesta vaikuttamistoiminnasta kuin vaikkapa ovensulkijoiden ja avainten tekemisestä - joka toki opetti aikanaan ihan hienoja asioita työelämästä noin muuten.
Oikeusministerin kohdalla tutkintotausta oli 1999 asti perustuslain vaadekin ja asiasta on tämän jälkeen kaksi poikkeusta, jotka kumpikin ovat päättyneet hassusti. Siinäkään ei puhuta varsinaisesta substanssista vaan koulutustaustasta (eihän juristin työkokemusta vaadittu ennenkään vaan oikeustieteellisen alan koulutus). Parlamentarismisyistä ehdoton vaade poistettiin.
Suomessa on ollut pääministerinä parturi, jonka pääministeriys oli varsin onnistunutta.
Ei tuossa minusta ole ongelmana pätevyys vaan uskottavuus. Kummasti tuonne leikkaajien, loisijoiden torjujien ja sosiaaliturvan perustan kyseenalaistavien joukkoon kerääntyy ikuisuusopiskelijaa ja näennäistutkijaa, joilla maisteriksikin on kestänyt tavattoman kauan, jotka eivät ole saaneet väitöskirjaansa valmiiksi tai jotka eivät ole pystyneet väitöskirjan jälkeen rakentamaan uskottavaa tutkijan uraa.Kun Marinin työhistoriaa on paljon käsitelty niin mitä mieltä ollaan Riikka Purran vastaavasta. Drop-out väitöskirjatutkija, joka taisi loisia yliopistolla väitöskirjaa tekemässä yli 10 vuotta saamatta sitä aikaiseksi ja sen jälkeen ollut töissä persujen puoluetoimistossa ja yhden kauden kansanedustajana. Tuoko pätevöittää valtiovarainministeriksi?
"Maisteriopintojen aikana hän työskenteli eri aloilla: ravintoloissa, vaatekaupassa ja huvipuistossa.
– Ja olen jakanut postiakin yläasteikäisenä. Tein ihan mitä vaan työtä.
Valmistuttuaan maisteriksi hän tapasi miehensä Mikko Välimaan, tulevan toimittajan, ja perusti perheen. Purra aloitteli Turun yliopistossa kansainvälisen politiikan väitöskirjaa, mutta se on jäänyt kesken.
Purra siis viihtyi yliopistossa pitkään.
![]()
IL-erikoishaastattelu: Äidin kuolema mullisti Riikka Purran elämän 12-vuotiaana – ”se muutti kaiken”
Iltalehti matkusti Riikka Purran kanssa tämän elämän tärkeimpään poliittiseen kokoukseen ja kertoo, mitkä ovat perussuomalaisten uuden puheenjohtajan tavoitteet – ja ajatukset elämästä.www.iltalehti.fi
Noi ammatit on suoraan Li Anderssonin cv:stä. Sen takia mä kysyinkin, että pitääkö henkilön tehdä koko elämänsä yhtä hommaa, että voi sanoa olleensa "oikeissa töissä"? Mulla ei myöskään ole hajua, minkälaisia pätkiä kelläkin on missäkin hommassa ollut, niin ei viitsi arvailla että onko kukakin tehnyt mitään "oikeaa". Oli kyse sitten Marinista, Purrasta tai vaikka Jussi Halla-ahosta.Mitäs sä nyt oikein sekoilet? Mähän just kehuin noita ao. ministereitä, joilla ei juurikaan ole kokemusta muusta kuin politiikan parissa työskentelystä. Mitä ylimielistä siinä on tai missä minä oikein olen luetellut "oikeita töitä"?
Noi ammatit on suoraan Li Anderssonin cv:stä. Sen takia mä kysyinkin, että pitääkö henkilön tehdä koko elämänsä yhtä hommaa, että voi sanoa olleensa "oikeissa töissä"? Mulla ei myöskään ole hajua, minkälaisia pätkiä kelläkin on missäkin hommassa ollut, niin ei viitsi arvailla että onko kukakin tehnyt mitään "oikeaa". Oli kyse sitten Marinista, Purrasta tai vaikka Jussi Halla-ahosta.
Miksi persut aikaisemmin kokivat natsit ja putinistit poliittisiksi liittolaisiksiin?Natsismi ja putinismi väheni kertaheitolla PerSuissa, kun siirtyvät maltillisempaan ryhmään EU-parlamentissa.![]()
Perussuomalaiset vaihtaa EU-parlamenttiryhmää - Suomen Uutiset
Perussuomalaisten puoluehallitus on yksimielisesti päättänyt, että perussuomalaiset vaihtaa ryhmää Euroopan parlamentissa. Perussuomalaiset palaa Euroopanwww.suomenuutiset.fi
Natsismi ja putinismi väheni kertaheitolla PerSuissa, kun siirtyvät maltillisempaan ryhmään EU-parlamentissa.![]()
Perussuomalaiset vaihtaa EU-parlamenttiryhmää - Suomen Uutiset
Perussuomalaisten puoluehallitus on yksimielisesti päättänyt, että perussuomalaiset vaihtaa ryhmää Euroopan parlamentissa. Perussuomalaiset palaa Euroopanwww.suomenuutiset.fi
Timo Soinin mukaan Halla-aho halusi pois ECR:stä, koska persujen sinne liittyessä britit olivat Halla-ahon liittymistä vastaan. Perussuomalaisista nousi haloo: Britit vaativat selitystäMiksi persut aikaisemmin kokivat natsit ja putinistit poliittisiksi liittolaisiksiin?
Älä muuta sano......
Tää on siis taas näitä persunormeja, joissa sinimustaan pukeutuvan persun kritisointi on ihan hölmöä ja väärin, koska sininen ja musta on vaan värejä. Mutta jos kutsut persujen ja kokoomuksen hallitusta sinimustaksi, niin sepä onkin hirvittävä natsisyytös, koska historia kertoo, että eihän ne tietenkään ole pelkästään värejä.
Tehokasta toimintaa puoluesihteeri Luukkaiselta. Katkaissut välit potentiaalisista hallituskumppaneista jo Kepuun ja RKP:hen. Mitähän mahtaa seuraavaksi vittuilla Kokoomukselle. Näkee, että persut eivät uskalla lähteä kantamaan vastuuta hallitukseen. Heille sopivin yhteiskunnallisen vaikuttamisen paikka lieneekin tiktok.Vahvasti kulkee ainakin Luukkasella pääsiäisviikko. Vaalien jälkihöyryissä tuumasi ensin, että Keskustalle on nyt annettu armonlaukaus ja tänään on sitten Turun Sanomilla otsikoissa Luukkasen sanomana, että pakkoruotsi pois. Tuota armonlaukausta on toki kerinnyt jo omaan tyyliinsä blogissaan pahoitella.