Perussuomalaiset

  • 5 395 791
  • 43 514

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Työnantaja voi myös katsoa, että se on menettänyt luottamuksensa työntekijään, jonka pätevyys perustuu huijaukseen. Eikö voida myös ajatella, että Huhtasaaren viran säilyttäminen on väärin hänen sijaiselleen, jolla ei ole vakituista työsuhdetta. Siis mikäli näin on. Tärkeintä on, että porilaiset erityisoppilaat saavat parasta mahdollista opetusta. Siinä yhden huijarin työsuhde on pieni juttu.

Tarkoitukseni on pohtia pragmaattisesti, ilman tunteellisia purkauksia. Väitän, että tilanne on hankala, koska Huhtasaaren gradun on tarkastettu ja hän on saanut tutkintotodistuksen Jyväskylän yliopistolta. Tulee pohdittavaksi, mikä on Jyväskylän yliopiston tarkastajien vastuu tässä, menettääkö Porin kaupunki luottamuksen yliopistoon?
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Lähinnä viittasin tähän jeesusteluun asian tiimoilta versus se että eduskunnasta ja mm. Suomen pääkaupungin pormestarin paikalta löytyy oikeitakin rikollisia.

Vapaavuori on rikoksensa sovittanut, joten miksi ihmeessä hänen tekemisiään pitäisi enää puida?

Huhtasaaren casea vertaisin vakavuudeltaan ehkä ylinopeutta ajamiseen. Varmaan aika monella gradun 15+v sitten tehneellä löytyisi plagiointia (aika ennen turnitia ym.) X määriä jos oikein kaivamaan alettaisiin. Samoin kuin niitä ylinopeutta ajaneita.

Huono vertaus. Ylinopeus on liikennerikkomus, joka vanhenee kahdessa vuodessa. Tutkimusvilppi taas tieteen sääntöjä rikkova teko, joka ei vanhene. Huhtasaaren tutkinto voidaan mitätöidä vaikka rikos tekijänoikeuden rikkomisesta olisi vanhentunut.
 

Tuamas

Jäsen
Huhtasaari kaivaa itseään entistä syvemmälle, joku voisi hänelle vinkata, että pian ei näy päätäkään enää pinnalla.

Vai voiko tuon tulkita, että hän on nakittanut plagioinnin jonkun muun tehtäväksi?
 

Liitteet

  • E0CF92DC-7F84-43F1-98CD-62470E6593F7.jpeg
    E0CF92DC-7F84-43F1-98CD-62470E6593F7.jpeg
    132,7 KB · kertaa luettu: 487

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Huhtasaari kaivaa itseään entistä syvemmälle, joku voisi hänelle vinkata, että pian ei näy päätäkään enää pinnalla.

Ylen vika. Mikäli Ylen toimitus olisi antanut Huhtasaarelle enemmän aikaa, olisi hän ehtinyt kehitellä parempia selityksiä huijaukselleen.


Pieni lainaus Satakunnan Kansasta.

Laura Huhtasaari, miten vanhan työtodistuksen julkaiseminen liittyy plagiointikohuun?

– Kun minut on ensin leimattu rasistiksi, niin työtodistuksessa on paikallisen rehtorin arvio työstäni. Koska tässä halutaan gradukohun avulla luoda minusta kuvaa vilpillisenä ihmisenä, niin tämä on tällaista kuvan lokaamista vastaan eli vastapalloon, Huhtasaari sanoo Iltalehdelle.

Ylen toimitus osoittaa tutkivalla journalismilla kansanedustajan gradussa olevan enemmän plagiointia kuin gradun hyväksynyt yliopisto on tarkastelun jälkeen kertonut olevan. Tämän seurauksena kansanedustaja lyö toimittajia vastapalloon esittelemällä Twitterissä mikronesialaisesta adventistikoulusta 18 vuotta sitten saadun työtodistuksen (ensin niin, että Huhtasaaren sotu näkyi). Joko Huhtasaari on todella epätoivoinen, säälittävän tyhmä tai kaikkien aikojen trolli. Hyvää viihdettä tämä on joka tapauksessa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Huhtasaaren casea vertaisin vakavuudeltaan ehkä ylinopeutta ajamiseen. Varmaan aika monella gradun 15+v sitten tehneellä löytyisi plagiointia (aika ennen turnitia ym.) X määriä jos oikein kaivamaan alettaisiin. Samoin kuin niitä ylinopeutta ajaneita.
Aika kova vähättely. Ylinopeutta ajaa varmaan lähes jokainen ihminen elämässään. Minä en usko että gradun plagiointiin (jos nyt rajana pidetään vaikka tuota yliopiston heittämää 10%, joka sekin on tolkuttoman väljä tulkinta) syyllistyy kuin prosentin murto-osia opiskelijoista. En ole IRL kenenkään kuullut siihen syyllistyvän.
Koska kasvatustieteissä loppututkinto on edellytys viran saamiselle voidaan tuota hyvin moraalisesti pitää petoksena. Valelääkärit ovat tapauksena toki hieman pahempia, koska toimivat ihmishenkien parissa, mutta saman kategorian asiasta puhutaan.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä perussuomalainen oikeustaju ei kyllä ikinä avaudu... Laura syyttää Yleä ajojahdista vaikka todellisuudessa itse on ainoa syyllinen koko tapauksessa. Ja Jatkoajan fanipojat puolustavat rinta rottingilla tätä valeopettajaa :-D
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Tämä perussuomalainen oikeustaju ei kyllä ikinä avaudu... Laura syyttää Yleä ajojahdista vaikka todellisuudessa itse on ainoa syyllinen koko tapauksessa. Ja Jatkoajan fanipojat puolustavat rinta rottingilla tätä valeopettajaa :-D

No, meikäläinen on TosiFanin kanssa hyvinkin samaa mieltä. Onko @TosiFani mielestäsi Huhtasaaren fanipoika?
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Miten torspo Huhtasaari on, kun ei ole noiden lainausten perusteella jaksanut kirjoittaa edes lauseita uusiksi? Plagiointiahan se silloinkin olisi, mutta ehkä se olisi hieman vaikeampaa huomata. Eikä se uusiksi kirjoittaminen nyt suuri vaiva olisi ollut. Joka tapauksessa tämä on huolestuttava esimerkki siitä, millaisia graduja voi mennä läpi.

No, Huhtasaari uhriutuu ja persut puolustavat. Siinä porukassa vanha kunnon mutu on muutenkin kovemmassa huudossa kuin tutkittu tieto.
 

Kaljuenkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Miehitetty
Tämä perussuomalainen oikeustaju ei kyllä ikinä avaudu... Laura syyttää Yleä ajojahdista vaikka todellisuudessa itse on ainoa syyllinen koko tapauksessa. Ja Jatkoajan fanipojat puolustavat rinta rottingilla tätä valeopettajaa :-D

Onko joku Huhtasaarta tai hänen tekojaan varsinaisesti puolustellut? Mä olen kyllä edelleen sitä mieltä, että en usko plagioinnin olevan tai olleen niin harvinaista kuin täällä jotkut antavat uskoa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Jotenkin koko ajatus, että Ylen pitäisi antaa latvalaholle joku raportti gradun sisällöstä on hemmetin koominen. Kai se nyt itse jumalauta itse muutenkin tietää, että mistä ne tekstit ovat hänen graduunsa ilmestyneet ilman että jonkun toimittajan sitä tarvii reverse engineering -tyyppisesto hänelle kaivaa? Toisaalta jos ihminen uskoo älykkääseen luojaan on, niin ehkä nuo tekstitkin ovat syntyneet neitseellisesti ja pyhän hengen ohjaamina ilman, että latvalahon on tarvinnut vaivata blondia päätään sellaisella.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Minä en Huhtasaarta poliitikkona kummemmin arvosta, mutta lähimmäinen hänkin on. Nainen teki gradunsa sitten helpoimmalla keksimällään tavalla kai.
Onko syyllinen Huhtasaari vai nämä gradun hyväksyjät? Miksi ei tähän puututtu ajoissa, eikö ollut aikaa, viitseliäisyyttä tai kykyä tarkastaa viittauksia ja munaa pistää tuotos uusiksi?
On mahdoton työmaa lähteä perkaamaan kaikkia viime vuosikymmenien graduja, mutta tuskin tämä nyt mikään yksittäistapaus on. Maantapa, saattanut jopa yleistyä viime vuosina on arvaukseni. Yliopistojen rahoitus näetsen.
 
Onko syyllinen Huhtasaari vai nämä gradun hyväksyjät?

Tämä on kyllä mielenkiintoinen kysymys, vaikka Huhtasaari nyt tekee kaikkensa munatakseen itseään lisää niin aika helvetin huonoon valoon nämä gradun tarkastajatkin (vai tuplatarkastajat?) joutuvat. No tästä on toki niin kauan aikaa että tokkopa ollut nykyisen kaltaisia mahdollisuuksia tarkastaa. Mistä tuleekin mieleen että tämä tuskin on ainoa laatuaan menneiltä ajoilta.
 
Suosikkijoukkue
Steelborn, Ich bin ein mouhijärveläinen
Onko syyllinen Huhtasaari vai nämä gradun hyväksyjät? Miksi ei tähän puututtu ajoissa, eikö ollut aikaa, viitseliäisyyttä tai kykyä tarkastaa viittauksia ja munaa pistää tuotos uusiksi?

Viittaamattomia viittauksia ei voi tarkistaa.

Jos joku on plagioinut toisen gradun, johon ei ole viitattu - milläs sen paperiaikana tarkastat. Et millään.
 

Jurvanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät!
Ehkä pointti oli siinä että näiden asioiden valvonta on heikolla tolalla ja siten kyseessä on tavanomainen asia. Gradut tehdään liukuhihnalla, koska valmistuneiden määrä on tärkeä, ehkä tässäkin tapauksessa yksi gradu puuttui tavoitteesta.

Istuin joskus ammattikorkean hallituksessa ja tottahan tuo liukuhihna on. Kun valtiorahoitus korreloi valmistuneiden kanssa, niin onhan siinä tietty paine päästää jengiä putkesta pois. Opiskelijoista puhutaan asiakkaina ja suurin huolenaihe on aina tuo rahoituksen hustlaaminen kotiinpäin, eikä niinkään opetuksen taso (joka tosin muutenkaan kuulu hallitukselle).

On kyllä jänniä Lauran reaktiot. "En plagioinut" "No en plagioinut - oon ollut töissä Mikronesiassa, hei" "En plagioinut. Ymmärsin väärin ja muut mokasivat" "Salaliitto, pitkällinen hahmoassasinointi ja ilkeämielisten panettelu"
 

Undrafted

Jäsen
Olisi päässyt Huhtasaari aikalailla helpommalla, kun olisi suoraan myöntänyt ekan uutisen jälkeen, että tuli oikaistua. Tuskin ainoa gradun tai lopputyönsä kanssa oikonut tässä maassa ja kaikkiaan varsin pieni väärinteko. Kun kieltää ja nähtävästi on todisteita päinvastaisesta, niin toki toimittajat innostuvat penkomaan lisää. Kyse ei kuitenkaan ole mistään kunnanvaltuuston varavaltuutetun tuuraajaasta, vaan keskikokoisen puolueen kärkinimistä. Heti alkuun tunnustus, että halusi valmistua mahdollisimman nopeasti ja koko graduun kyllästyneenä oikoi. Itse aikanaan kysyi ohjaavalta meneekö lopputyö sellaisenaan läpi ja kun meni niin riitti minulle. Onneksi en päätynyt julkisuuteen ettei kukaan innostu kaivamaan sitä soopaa esiin :)

Olisi jännä tietää millaiset ohjeet tuohon aikaan yliopistossa ollut, kun itse tein hieman tuota ennen amk lopputyötä. Oli ihan selvät ohjeet, että älä plagioi vaan kirjoita teksti omin sanoin. Lähteiden suhteen oli sitten häälyvämpi raja, kun merkittävät lähteet piti listata mutta mitä kukakin pitää merkittävänä. Kahden ohjaavan opettajan kanssa oli sitten ongelmia, kun heillä oli erimielisyys millainen ulkoasu työssä tuli olla. Korjasin toisen mieleiseksi, niin toinen köski muuttamaan entiselleen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös