Olisi jännä tietää millaiset ohjeet tuohon aikaan yliopistossa ollut, kun itse tein hieman tuota ennen amk lopputyötä. Oli ihan selvät ohjeet, että älä plagioi vaan kirjoita teksti omin sanoin. Lähteiden suhteen oli sitten häälyvämpi raja, kun merkittävät lähteet piti listata mutta mitä kukakin pitää merkittävänä.
On siellä ollut ohjeistus, veikkaisin että lähteiden osalta tiukempi kuin mitä tuossa kuvaat. Oma graduni on hyväksytty kesäkuussa 2008, samaisesta yliopistosta mutta informaatioteknologian tiedekunnan puolelta. En osaa tietenkään täysin varmasti sanoa, miten tarkkaa kasvastustieteellisen puolella tarkastelu on, mutta outona pitäisin, jos ohjeistus on merkittävästi erilainen.
Seminaareissa ja muilla valmistavilla kursseilla tuli täysin selväksi, että tuotetun tekstin pitää olla itse kirjoitettua, lyhyitä lainauksia lukuun ottamatta. Lainaukset oli myös selkeästi sellaisiksi osoitettava. Lisäksi kaikki tekstin tuottoon käytetty materiaali oli listattava lähdeluettelossa, ja kaikki viitaukset näihin lähteisiin oli merkittävä tekstiin selkeästi ja siten, että lähdemateriaalia ei voinut sekoittaa kirjoittajan omaan pohdintaan tai johtopäätöksiin.
Lähdeviittauksien kanssa oma ohjaajani oli hyvin tarkka. Esimerkkinä toimii useamman sähköpostin mittainen kirjeenvaihto erään kappaleen lopussa olleesta, omasta päästäni nykäisemästäni esimerkistä. Esimerkki oli tyyliä "Malli voidaan esittää eri tavoin (Lähdeviittaus). Lukemat voidaan esittää näytöllä pelkkänä numeroarvona tai vaikkapa pylväänä.". Juttelu meni jotakuinkin näin:
Ohjaaja: Lähdeviittaus pitää siirtää loppuun
Andrej: Ei kun se viittaa tohon edellä olevaan
O: Juu mutta tuo esimerkki pitää olla myös viittauksen sisällä
A: Ei kun se on mun oma
O: Juu mutta vaikka olet sen itse kirjoittanut niin lähde josta sen olet löytänyt pitää laittaa
A: Ei kun se on mun itse keksimä
O: Niin siis tuo ei ole mistään lähteestä vaan keksit itse?
A: Niin just
O: No ok.
Tahdon siis sanoa, että mikäli Huhtasaarelle ei ole tätä asiaa opetettu, on tiedekuntien välillä suuria eroja. Minä tein graduani vieläpä aikana, jolloin opintosuunnitelmani tutkintorakenne oli menossa vanhaksi, enkä ollut ainoa. Meitä ajettiin melko vauhdilla valmistumaan, mutta silti vaatimustaso tutkielman muodon ja lähteviittausten osalta oli mielestäni korkea. Siksi en ihan jaksa uskoa, että muutamaan vuotta aiemmin saman yliopiston toisen tiedekunnan käytännöt olisivat ohjanneet plagiointiin. Yksittäisen graduohjaajan oma halu päästä helpolla toki on mahdollista. Vielä todennäköisempänä pidän kuitenkin sitä, että Huhtasaari puhuu höpöjä ja on tietoisesti käyttänyt toisen henkilön työtä omanaan.