m: Siirretty gallupketjusta.
Huhtasaaresta uskoisin tämän tosiaan johtuvan, ihan omakohtaisen kokemukseni vuoksi näin oletan. Olen itse kallistunut viimeisen vuoden aikana entistä enemmän PS-suuntaan, mutta Huhtasaari on taas saanut aikaan varsin voimakasta hylkimisreaktiota Kampeajassa aikaiseksi. Miten voi vakavasti otettava puolue asettaa kreationistihörhön presidenttiehdokkaaksi?
Hyvä kysymys. Huhtasaarihan ei ole tuomassa kreationismihäröilyään poliittisiin ohjelmiin ja on sanonut sen olevan uskovaisen yksityisajattelua, mutta eihän politiikka niin toimi. Politiikassa on paljolti kyse myös mielikuvista. Ehkä Perussuomalaisissa luultiin, kun on ollut paavin jumalallisuuteen uskova abortinvastustaja puheenjohtajana 20 vuotta, niin ei pressaehdokkaan kreationismiuskokaan haittaa. Toimittajat kuitenkin luonnollisesti ottavat ilon irti tuollaisesta harhasyötistä lapaan ja pitävät aihetta pinnalla. Minusta kreationismihöpinääkin pahempi haitta persuille oli Huhtasaaren viimevuosien lapselliset twiitit Putinin ydinpommeista, mistä tuli samalla puolustusvoimia vähättelevä kuva, vaikka ei sitä niin tarkoittanutkaan. Kyllä tuollaisesta pitääkin runtua tulla.
Eihän Huhtsaari ole suosittu PerSuissa hänen uskonnollisten näkemysten (mitä ei ole tuputtanut kenellekään) vuoksi, vaan suorasukaisen persoonansa (ei väistele ketään), edustavan ulkonäkönsä ja Halla-ahoa myötäilevien maahanmuuttonäkemystensä vuoksi.
Toisekseen Huhtasaari on hyvä pitämään etukäteen laadittuja ja retorisesti melko taitavia palopuheita eduskunnassa ja kansan edessä. Ei niissä mitään kreationismia hehkuteta, vaan ihan sitä samaa EU-federalismi- ja haittamaahanmuuttovastaista settiä, mistä PS yleensäkin paasaa. Moneen muuhun populistiin verrattuna Huhtasaari on räväköistä mielipiteistään huolimatta myös käytökseltään pääosin kohtelias ja aina hymyilevä - asia mikä ei välity lehtien kohuotiskoiden perusteella. Hän on käsittääkseni myös hyvin helposti lähestyttävä, millä tekee puolueväkeen vaikutuksen.
Tuossa jotain näkemystä siitä, miksi Huhtasaari on suosittu PS-puolueen sisällä ja puoluevaltuusto hänet ehdokkaaksi asetti. Halla-aho kun ei ollut itse käytettävissä. Strategisesti tuo oli kuitenkin kyseenalainen valinta, sillä on selvää, ettei moni persuäänestäjäkään halua ulkopoliittiselta johtajalta eli presidentiltä mitään räiskyviä mielipiteitä, vaan korostetun hillittyä käytöstä.
Huhtasaaren esiintymisheikkous väittelytilanteissa on usein liian innokas puhe, mistä tulee hössöttävä tai fanaattinen vaikutelma. Punainen lankakin niistä tahtoo usein kadota, kun suu toimii ajatusta nopeammin. Tuo viimeinen EVA:n tentti sujui kyllä vähän paremmin ja oli siellä Huhtasaarelta joitain hyviäkin pointteja, kuten Ottawan jalkaväkimiinasopimuksesta irtautuminen ja suora toivomus, että Venäjä luovuttaisi Ukrainassa.
Itse näen asian siten, että koko presidentinvaali on Perussuomalaisille enemmän välillinen rasite, missä on enemmän hävittävää kuin voitettavaa (Persuille tärkeimmistä agendoista ei presidentti päätä). Sauli Niinistö olisi ilman kesän hallitusteatterin aikaisia "tehokas katuminen" -lausuntoja ollut luullakseni suurimmalle osalle persuäänestäjiä ykkösehdokas ja hyvin pitänee kannatuksensa vieläkin.
Luulen, että Huhtasaarelta odotetaan vaaleissa oikeasti lähinnä damage controllia hypen sijasta, kun PS-puolueen resurssit suunnataan kuitenkin eduskuntavaaleihin. Tietysti persupoliitikot silti tukevat ehdokastaan, kuten asiaan kuuluukin.
m: lisäys