"
Minulla ei ole illuusioita siitä, että tämä tutkintapyyntö johtaisi mihinkään. Olen tehnyt sen periaatteellisista syistä. Suomessa on laki kunnianloukkauksesta, Yle ja Rantala ovat mielestäni ylittäneet rymistämällä laillisuuden ja laittomuuden rajaviivan, ja katson, että lainsuoja koskee myös minua.
Minua ei häiritse se, että
Leif Salmén kutsuu minua "fasistiksi" keskusteluohjelmassa, koska keskusteluohjelmassa keskustelijat esittävät omia mielipiteitään, joihin kanssakeskustelijoilla on mahdollisuus vastata. Vastaavasti odotan, ettei Salménin kunniaa loukkaa, jos minä kutsun häntä samalla foorumilla "vanhaksi stalinistiksi".
Jotain mullistavaa on kuitenkin tapahtunut siinä vaiheessa, kun toimittaja kutsuu minua Ylen pääuutislähetyksessä "rotutohtoriksi". Yhtä mullistavaa olisi, jos samassa pääuutislähetyksessä toimittaja kutsuisi Leif Salménia "vanhaksi stalinistiksi",
vaikka Leif Salmén
on vanha stalinisti.
Ellen tekisi tutkintapyyntöä, antaisin hiljaisen hyväksyntäni sille, että kuka tahansa saa sanoa minusta mitä tahansa missä hyvänsä kontekstissa.
Toinen tavoitteeni on saada virallinen vahvistus sille oletukselleni, että olen lainsuojattomassa tilassa. En pidä kirjoittamattomista säännöistä, vaan haluan, että ne sanotaan julki.
Kolmas tavoitteeni on luoda ennakkotapaus, johon on kätevää viitata myöhemmässä vaiheessa: 1400 vuotta sitten eläneen poliitikon, sotapäällikön, kansankiihottajan ja uskonnollisen vaikuttajan (perusteltu) nimittäminen "pedofiiliksi" yksityishenkilön omalla verkkosivulla julkaistussa mielipidekirjoituksessa johtaa Suomessa viranomaistoimiin, mutta saman yksityishenkilön (perustelematon) nimittäminen "rotutohtoriksi" 800 000 ihmistä tavoittavassa valtakunnan virallisessa uutislähetyksessä ei johda.