Päivän onnistuja: Ozan Yanar (
Ozan Yanarin puhe Meillä on unelma -mielenosoituksessa - Vihreät - De Gröna )
Pistesijalle: Paavi Arhinmäen sekasaunavertaus.
Meidän pitää muistaa, että me olemme enemmistö, vaikka vihaiset voimat olisivat äänekkäitä. Enemmistö, joka ei toivottavasti enää koskaan ole hiljainen.
Ja tapahtuman teemana oli siis (sanatarkka lainaus tapahtuman Facebook-sivulta) "unelma kaikille avoimesta Suomesta, Suomesta, joka ei sulje ketään pois".
Mun laskupäähäni ei mahdu seuraava yhtälö: jos enemmistö suomalaisista kannattaa kaikille avointa Suomea, minkä ihmeen takia tänne otetaan vuosittain vain muutama tuhat humanitaarista maahanmuuttajaa, vaikka halukkaita tulijoita olisi varmasti moninkertainen määrä. Eihän tämä Suomi nykyisellään ole todellakaan mikään kaikille avoin paikka, vaan ihan helvetin ekslusiivinen maailmankolkka. Jopa tuo länsinaapurimme on kaikkea muuta kuin kaikille avoin, sieltäkin varmasti käännytetään moni halukas tulija pois. Miksi asiaintila on tällainen, jos kerran enemmistö suomalaisista haluaisi, että tänne pääsee asumaan jokainen, joka tänne haluaa asumaan tulla?
Mun täytyy tunnustaa, että itse en ehkä ole taipuvainen kannattamaan ihan kaikille avointa Suomea. Noin 100 000 humanitaarista maahanmuuttajaa voisi ehkä vuosittain mun puolestani Suomen ottaa, mutta siihen saattaisin vetää rajan, jos minä saisin asiasta päättää.
Yanar myös tuossa toteaa, että "elämme monikulttuurisessa maassa". Näin varmasti on, mutta kyllä tuon monikulttuurisuuden voluumi on Suomessa melkoisen surkea. Tämä minun kotikaupunkinikin on Suomen mittakaavassa aika iso, mutta siitä huolimatta välittömässä asuinympäristössäni täysin mitätön osuus ihmisistä on sellaisia, joiden etninen tausta on selkeästi erilainen kuin minulla. Jos ja kun lähdemme siitä, että monikulttuurisuus on rikkaus, on tämä kotikaupunginosani tässä katsannossa ihan helvetin köyhä. Ei tämä asia korjaannu sillä, että käydään Tullinaukiolla huutamassa rasismia vastaan ja sitten kuitenkin jatketaan nykyistä erittäin tiukkaa linjaa maahantulijoiden valikoinnissa. Ja aika vähissä on muuten etninen diversiteetti siinä Tullinaukion ympäristössäkin. Kun tällaisessa takapajulassa ikänsä asunut juntti sitten pääsee käymään esim. Rinkebyssä, se rikkauden määrä suorastaan iskee silmille.