Miksi pitäisi olla yksi virallinen kieli? Sveitsissäkin on neljä.
Jos joku kieli pitää noista kahdesta valita niin kyllähän ruotsin pitäisi olla se virallinen kieli. Se on germaaninen kieli, jolla on enemmän yhteistä muiden kielien kanssa kuin suomenkielellä. Lisäksi jo historiasta johtuen keskimäärin paremmat tyypit ovat puhuneet ruotsia kuin suomea. Suomi on ollut lähinnä kouluttamattomien junttien kieli.
Mielestäsi. Niin nämä ovat mielipideasioita. Minun mielestäni taas pitäisi opettaa lähtökohtaisesti saksaa ja ranskaa. Jopa latinan opetusta pitäisin suotavana, mutta ehkä siitä voidaan tinkiä. Liike-elämään ja pragmaattiseen elämänmenoon riittäisi saksa ja ranska olisi sitten kielenä kulttuuririennoissa kuten ravintoloissa.
Itseasiassa englanninkieltä ei tarvita lainkaan ainakaan Euroopassa. Saksa ja ranska riittävät. Sitten jos haluaa olla USA:n jne. kanssa tekemisissä niin englanninkieltä voisi opiskella. Jos on päässä muutakin kuin sahanjauhoja niin henkilö opiskelee kuitenkin vähintään sen viisi kieltä.
Olkoon vaan Sveitsissä vaikka kuinka monta kieltä. Miten se Suomeen liittyy?
Minun puolestani Ruotsissa voidaan puhua ruotsia ja he saavat olla myös niin paljon parempia tyyppejä kuin haluavat. Miksi suomalaisten pitäisi olla samanlaisia? Eikös maan nimi jo kerro jotain? Niinkuin tiedät, suuri osa identiteettiä on se, että omalla tontilla puhutaan omaa kieltä. Sen lisäksi kaksikielisyys on sen verran kallista, että senkin puolesta se voitaisiin lopettaa. En siis missään nimessä ole kieltämässä ruotsin puhumista, mutta sen virallinen asema on mielestäni tarpeeton.
Ja vaikka olenkin suomenkielinen, niin en minä silti mielestäni ole "kouluttamaton juntti", niinkuin sinä sanot. Ja ilmeisesti maailmankatsomukseesi ei mahdu se seikka, että näitä "junttejakin" tarvitaan. Ehkäpä mielestäsi kaikkien tulisi olla äärimmilleen koulutettuja johtajia ja menestyjiä, niinkuin sinä? Kukapas vaan silloin tekisi työt? Et sinä ainakaan, kun olet muutenkin tuollainen menestyjä ja kosmopoliitti :) Minä teen työnantajalleni miljoonien edestä tuotetta joka vuosi. Pidän siis omaa panostani melko tärkeänä ja olen mielestäni palkkani ansainnut, ehkä pieni korotuskin olisi paikallaan. Ja vaikka työni ei olekaan mitään aivokirurgiaa, niin ei siihen ihan pystymetsästä voi ketään ottaa. Itse kävin monta vuotta koulua ja sen jälkeen opiskelin monta vuotta työssä ennen kuin pystyin sanomaan että osaan sen. Ja mainittakoon että jutuistasi päätellen teen sellaista työtä jossa sinä et jaksaisi kymmentä minuuttia kauempaa.
Englanti nyt sattuu olemaan "valtakieli", niinkuin hyvin tiedät. Sitten kun kyseessä on tosiaan joku fiksumpi henkilö kuin minä (päässäni on sahajauhoja) niin tottahan hän saa opiskella yliopistolla vaikka kahtakymmentä eri kieltä, Hyvä hänelle. Sitä en ymmärrä, että miksi minunlaiseeni sahajauhopäähän tuhlataan resursseja opettamalla väkisin sellaista kieltä jota en opi, enkä edes halua oppia. Te menestyjät voitte puolestani opetella kieliä sun muuta niin paljon kuin haluatte. Sillä välin minä olen tekemässä töitä ja omalta osaltani pyörittämässä talouden rattaita. Eikös sinunkin pitäisi olla siitä kiitollinen että sinulla on mahdollisuus kulkea valitsemaasi tietä? Ja suurelta osin minunkaltaiseni tyypit tekevät panoksellaan sen sinulle mahdolliseksi. Saat sitten ylenkatsoa opiskelujesi ohella minua niin paljon kuin haluat, kunhan vaan muistat että vaikka olisinkin sinua kuinka paljon tyhmempi ja "sahajauhopäisempi", niin minä kuitenkin pystyn selättämään sinut alle kahdessa sekunnissa. Ja se asia ei muutu :)
Kyllä on monilla näemmä karannut hanskasta nämä ihan maalaisjärjellä toimivat asiat. Tulee mieleen Monty Pythonin "Brianin elämä" ja kohtaus jossa Juudean vapautusrintama istuu gladiaattorinäytöksessä pohtimassa mitä pitäisi vastustaa ja mitä kannattaa. Ehkä ihmisillä on nykyisin liikaa aikaa ajatella ja se tekee heistä ihan pahuksen typeriä. Jos kaikki olisivat tällaisia hyviä jätkiä niinkuin minä, ei näitäkään kotkotuksia tarvittaisi :)